وبلاگ فرتک
راه اندازی کسب و کار آنلاین

راه اندازی کسب و کار آنلاین

سلام. همیشه در “آدینه با فرتک” سعی کردیم مطالبی ارائه بدیم که کاربردی و مفید باشه. مطالبی که به شما کمک کنه تا در کسب و کار خودتون موفق باشید.

ما در فرتک، تمام سعی خودمون رو می کنیم تا اطرافیامون رو برای ورود به کسب و کار آنلاین راهنمایی کنیم. شعار ما هم به همین دلیل انتخاب شد: فرتک | راه اندازی کسب و کار آنلاین.

از امروز به مدت چند هفته، قصد داریم در مورد اینکه چطور کسب و کار آنلاین و کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم، صحبت کنیم. آخه خیلی وقتا در این زمینه از من و سایر همکاران فعال در این حوزه، در این مورد سوال پرسیده میشه. پس بهتره اینجا بصورت کامل، توضیح بدیم تا همه بتونن استفاده کنن.

شاید الان شغلی داریم، یا ایده ای داریم، یا هیچکدوم!! فقط و فقط قصد داریم در دنیای دیجیتال امروزی، فعالیتمون رو بصورت آنلاین شروع کنیم. چرا که در شرایط اقتصادی جامعه و مشکلات زیاد، یکی از بهترین شیوه های کسب درآمد، همین کسب و کارهای آنلاین خواهند بود. شک نکنید. اراده کنید، همت کنید، شروع کنید، ما هم کمکتون می کنیم.

آماده اید؟! پس صفر تا صد آموزش راه اندازی کسب و کارهای آنلاین رو شروع کنیم…

کسب و کار آنلاین چیست ؟

کسب و کار آنلاین چیست؟

خیلی وقت ها بجای عبارت “کسب و کار آنلاین” از “کسب و کار اینترنتی هم استفاده میشه. ولی به عقیده من، کسب و کار اینترنتی، زیر مجموعه کسب و کار آنلاین به حساب میاد!

به هر فعالیت، کار، ارائه محصول یا خدمت و... که بصورت آنلاین و در بستر اینترنت با هدف درآمدزایی انجام شود، کسب و کار آنلاین گویند.

مواردی نظیر، فروش آنلاین کالا و محصولات، فروش خدمات، آموزش آنلاین، تولید و فروش محتوا، مشاوره آنلاین و…

telegram fartech

گام هایی که برای راه اندازی کسب و کار آنلاین باید برداریم، چیست؟

ذهنیت خیلی از افراد اینه که برای راه اندازی کسب و کارهای آنلاین و درآمد از طریق اون، کافیه یک سایت راه اندازی کنیم، محصولات مختلف و خدمات مختلف رو داخلش قرار بدیم، اگه با مفهوم سئو هم آشنایی داشته باشیم، اون رو هم دست و پا شکسته رعایت کنیم، و دیگه تمام! منتظر باشیم تا حساب بانکیمون پر بشه! اما واقعیت چیزی غیر از اینهاست!

دنیای دیجیتال و آنلاین، یک دنیاست مثل دنیای واقعیه ما! پس برای راه اندازی کاری در اون، باید پیش نیازها و مراحلی رو طی کرد.

  • یافتن و شناسایی توانایی ها
  • انتخاب حوزه کار / یافتن ایده ها
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • شیوه اجرا و شروع کار
  • تبیلغات، بازاریابی، فروش / برندسازی

اینکه این مراحل چند تا هستن و ترتیب و عنوانشون چی باشه، استاندارد خاصی نداره و مراحل بیان شده در این مطلب، با توجه به تجربیات و تحقیق هایی بوده که من در این حوزه انجام دادم. امیدوارم مفید واقع بشه.

 توانایی ها

گام اول: یافتن و شناسایی توانایی ها

پیشنهاد می کنم قبل از شروع هر کاری، چه آنلاین، چه غیر آنلاین، توانایی های خودتون و اگه تیم و گروهی دارید که می خواین باهم فعالیت کنید، توانایی های تیمتون رو به خوبی شناسایی کنید.

به نظرم یک برگه کاغذ بردارید و تمام مهارت ها و تخصص ها رو یادداشت کنید. اینکه بدونید چه نقاط قوتی دارید، بعدا به کارتون میاد.

در حوزه وب، معمولا به افرادی جهت تولید محتوا، طراحی تصاویر، بازاریاب و… نیاز دارید. اگه این تخصص ها در برگه ای که یادداشت کردید نیست، نگران نباشید! نیازی با استخدام نیرو نیست. می تونید از افرادی که این تخصص هارو دارند و بصورت دورکاری کار می کنن استفاده کنید.

خودتون رو دست کم نگیرید و فکر نکنید که هیچ تخصصی ندارید. الان که دارم این مطب رو می نویسم، توی ذهنم کارهایی میاد که خیلی ساده بودن، خیلیی، افرادی که خیلی هم باهوش و بااستعداد نبودن، این کارها رو شروع کردن و الان ۱۰۰ نفر نیرو واسشون کار می کنن!!

 

خلاقیت و ایده پردازی در راه اندازی کسب و کار آنلاین

گام دوم: انتخاب حوزه کار / یافتن ایده ها

بعد از اینکه توانایی های خودتون رو شناسایی کردید، حالا بهتر می تونید ایده بدید. همه چی از ایده شروع میشه. بهتر بگم، همه چی از مشکل شروع میشه و در ادامه، ایده ای که برای رفع اون مشکل مفید باشه. همه چی از نیاز مردم شروع میشه و ایده ای که این نیاز رو برطرف میکنه. با فرمول زیر، یه بار دیگه، دنیای اطرافتون رو بررسی کنید:

مشکل ......... وجود دارد. با استفاده از ......... می توانیم این مشکل را برطرف کنیم!

نیاز به ......... وجود دارد. با استفاده از ......... می توانیم این نیاز را برطرف کنیم!

مثالی بزنم که الان پیاده سازی شده. خیلییییی ساده.

نیاز به پزشک وجود دارد. با استفاده از سیستم رزور آنلاین نوبت دهی پزشکان می توانیم این نیاز را برطرف کنیم.

مشکل یافتن پیک موتوری وجود دارد. با استفاده از اپلیکیشن الو پیک می توانیم این مشکل را برطرف کنیم.

و اینگونه بود که الو پیک بوجود آمد!!   یادم باشه بهشون بگم که تبلیغشون رو کردم!

 

آنالیز و تحلیل رقبا در راه اندازی کسب و کار

قدم سوم: بررسی و تحلیل رقبا

خیلی از کسب و کارهایی که الان می بینید و شاید خیلی هم موفق و پر درآمد هستن، ایده های جدید نیستن. نتیجه ی ایده های خارجی یا داخلی هستن که بصورت بهتر و به شکلی دیگه ارئه شدن و تونستن نظر مردم رو جلب کنن. پس حواستون به شغل های مشابه باشه و از تجربیات و ایده های اون ها استفاده کنید.

اگر می خواهید پیروز میدان کسب و کار باشید، رقبای خود را شناسایی کنید و همیشه زیر نظر داشته باشید!

 


 

گام های اول، دوم و سوم، خیلی مهم و کلیدی هستن. گام هایی که نقش شما بعنوان صاحب ایده و مدیر کار، خیلی پررنگ و کلیدی هست. اگه همفکری و کمکی در این گام ها نیاز داشتید، می تونید روی کمک ما حساب کنید.

ایستاگرام فرتک

اما دو گام بعدی، شاید نیاز به تخصص و تجربه داشته باشه. پس بهتره در انجام اون، از کمک و همفکری متخصصین این حوزه ها استفاده ببرید. دوست داشتید با ما تماس بگیرید تا در این راه، بهتون کمک کنیم.

برای اینکه مطلب خیلی طولانی نشه، دو گام بعدی رو بصورت مختصر و تیتر وار بیان می کنم. ولی قول میدم که هر کدوم رو در هفته های آینده، بصورت مفصل و کامل، توضیح بدیم.

 

قدم چهارم: شیوه اجرا و شروع کار

بعد از اینکه ایده شما به اندازه کافی پرورش یافت، بعد از اینکه رقبای خودتون و ایده های مشابه رو شناسایی و تحلیل کردید، باید راهی پیدا کنید تا از طریق اون، شروع به کار کنید.

البته قبل از شروع، سعی کنید نام مناسبی واسه کسب و کارتون انتخاب کنید. نامی که در آینده بعنوان برند شما نام برده بشه. ما “فرتک” رو انتخاب کردیم. “فر” به معنای هوش و ذکاوت. “تک” برگرفته از تکنولوژی.

به نظرم، پایه و اساس هر کسب و کاری که قصد داره بصورت آنلاین و در بستر اینترنت فعالیت داشته باشه، داشتن وبسایتی پویا و بروزه! البته امروزه خیلی از ایده ها بوسیله اپلیکیشن های موبایل پیاده سازی میشن، ولی، اگه دقت کنیم، همه اون ها وبسایت هم دارن! چرا که برای برند شدن، داشتن وبسایت یک امر ضروری است!

یادم هست که در یکی از مطالبم در این مورد نوشته بودم: “چرا شرکت ها و کسب و کار های کوچک و بزرگ به وبسایت نیاز دارند؟!

 

  • خرید هاست / سرور اختصاصی
    • آشنایی با انواع هاست
    • طریقه خرید هاست
    • طریقه اتصال دامین به هاست
    • هاست بخریم یا سرور اختصاصی
    • طریقه فعالسازی SSL روی هاست
    • فواید داشتن هاست یا سرور اختصاصی به همراه آی پی اختصاصی برای وبسایت
    • نقش هاست مناسب در سئو وبسایت

 

 

  • وارد کردن لیست محصولات و خدمات در سایت
    • نکاتی که باید در ورود محصولات به سایت رعایت کرد
    • محصولات و خدمات با محتوای مشابه را چگونه مدیریت کنیم؟

 

  • تولید محتوا
    • اصول تولید محتوا
    • آشنایی با انواع مختلف محتوا
    • محتوای همیشه سبز
    • چگونگی ایجاد تقویم محتوا
    • استراتژی محتوا (Content Strategy)
    • نکاتی جهت استفاده از کلیدواژه ها در محتوا
    • تفاوت تولید محتوا برای محصولات و تولید محتوا برای وبلاگ
    • تولید محتوا با توجه با الگوریتم های گوگل
    • تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و تفاوت آن با تولید محتوا در وبسایت

 

  • اعتبار وبسایت از طریق گرفتن نماد الکترونیک و نماد ساماندهی برای وبسایت
    • چرا وبسایت به نماد الکترونیک نیازمند است؟
    • چک لیست و مراحل گرفتن نماد الکترونیک

 

  • اتصال وبسایت به درگاه پرداخت الکترونیک
    • کدام درگاه پرداخت مناسب تر است؟
    • طریقه گرفتن درگاه پرداخت برای وبسایت

 

  • سئو برای کلیدواژه های هدف
    • آشنایی با مفهوم سئو و مفاهیم و اصطلاحات رایج در آن
    • آشنایی با مفهوم کلیدواژه
    • شناسایی و تحلیل کلیدواژه ها
    • راهکارهایی جهت یافتن کلیدواژه ها متناسب با کسب و کار و برند شما
    • بک لینک و نقش آن در سئو
    • چک لیست سئو

 

  • راه اندازی شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن ها
    • کدام یک از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است؟
    • تفاوت شبکه های اجتماعی مختلف در چه چیزی است؟
    • تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال
    • استفاده از ابزارهای مناسب برای مدیریت شبکه های اجتماعی

 

  • تجزیه و تحلیل | هدف گیری مجدد
    • آنالیز و تحلیل وبسایت از طریق ابزارهای گوگل
    • بررسی رفتار کاربران از طریق ابزارهای گوگل
    • طریقه معرفی وبسایت و صفحات آن به گوگل
    • بررسی و تحلیل میزان فروش و هزینه ها
    • بررسی میزان موفقیت در شبکه های اجتماعی
    • آشنایی با سوشال سیگنال و مزیای آن (Social Signal)

 

قدم پنجم: تبیلغات، بازاریابی، فروش / برندسازی

  • تبلیغات، بازاریابی، فروش
    • بازاریابی دیجیتال / دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)
    • استراتژی بازاریابی فروش
    • نکاتی جهت قطعی کردن فروش
    • آشنایی با شیوه های مختلف تبلیغ در گوگل
    • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
    • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
    • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
    • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
    • تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال
    • بازاریابی مبتنی بر نظرات کاربران (Comment Marketing)
    • تبلیغات کلیکی / تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
    • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
    • تبلیغات بنری (Banner Marketing)
    • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
    • بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
    • تبلیغات پیامکی (SMS Marketing)
    • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
    • بازاریابی ویروسی (Digital Viral Marketing)
    • استفاده از ریپورتاژ آگهی
    • گیمیفیکیشن یا بازی سازی (Gamification)
    • و…

 

  •  برندسازی
    • آشنایی با مفهوم برندسازی | صفر تا صد برندسازی
    • گام هایی که برای داشتن برند قوی باید طی کرد
    • شناسایی ابزارهایی که در برندسازی به ما کمک می کنند

 


 

در پایان این نکته رو اشاره کنم که لیست بالا، ممکنه خیلی زیاد باشه، ولی می تونه بعنوان نقشه راه، به شما کمک زیادی بکنه. همانطور که دیدید، گام چهارم و پنجم رو خیلی خلاصه و در حد عنوان ذکر کردیم. اما در مطالب آینده، برای هر عنوان، مطلبی خواهیم نوشت تا راه اندازی کسب و کار آنلاین، کامل بشه.

خود این مطلب هم، قطعا در هفته های آینده تغییراتی خواهد داشت. پس هر از چند گاهی، به این مطلب سری بزنید و تغییرات رو مشاهده کنید.

خوشحال میشیم اگه در تکمیل این مطالب، به ما کمک کنید.

ممنون از همراهی شما دوستان عزیز.

 

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمد کوچکی

اضافه کردن دیدگاه

پنج × 4 =