وبلاگ فرتک
۱۰ روش عالی برای تولید محتوا

۱۰ روش عالی برای تولید محتوا

یادتون هست در یکی از مطالب آدینه با فرتک در مورد راه اندازی کسب و کار آنلاین صحبت کردیم؟ در بخش چهارم از اون مطلب به تولید محتوا هم اشاره کردیم.

در “آدینه با فرتک” این هفته قصد دارم تا شما رو با ۱۰ روش عالی برای تولید محتوا آشنا کنم.اصلا قصد ندارم که بگم همه ی این ۱۰ روش برای راه اندازی کسب و کار شما لازم و ضروری هست بلکه میخوام بگم که اگر شما در یکی از این ۱۰ روش عالی عمل کنید بهتر از این هست که همه ی روش ها رو امتحان کنید و نیمه کاره رها کنید و یا به طور منظم بهش رسیدگی نکنید.خب دیگه بیشتر از این توضیح نمیدم و مستقیم میرم سراغ اصل موضوع!

۱-وبلاگ نویسی

اگر به تازگی کسب و کار خود را راه انداخته اید و دوست دارید در فضای مجازی هم فعالیت کنید و مخاطبان زیادی رو هم به خود جذب کنید و صد البته بودجه ی کمی هم دارید، بهترین و ارزان ترین راه این است که در کنار وبسایت خود وبلاگی راه اندازی کنید و شروع به نوشتن کنید.چرا؟

چون:

  • طبق گفته فوربس وبسایت هایی که وبلاگ دارند دارای بیش از ۴برابر صفحات ایندکس شده ی بیشتری نسبت به اونایی که وبلاگ ندارند هستند.
  • ۹۷ درصد لینک های ورودی بیشتری به نسبت دیگر سایت ها دارند.

۲-ساخت ویدئو

میدونستین مغز ما آدما تصاویر رو راحت تر از متون پردازش میکنن؟

پیشنهاد میکنم به همین دلیل اگر توانایی پرداخت هزینه های نسبتا سنگین ساخت ویدئو را دارید به تولید محتوای ویدئویی بپردازید.در زمانی که یک سوم فعالیت های آنلاین به ویدئو ها اختصاص دارد پس حتما ویدئو ها جذابیت های خاص خود را برای مخاطبان ایجاد کرده اند که توانسته اند اینطور سهم به این بزرگی از دنیای مجازی را به خود اختصاص دهند.

انواع ساخت ویدئو برای کسب و کار موارد زیر هستند:

  • ویدئو مصاحبه
  • ویدئو وبلاگ
  • ویدئو سخنرانی
  • ویدئو آموزشی
  • ویدئو تبلیغاتی

قطعا درآینده ای نزدیک مطلبی جداگانه در مورد هرکدوم از موارد بالا خواهم نوشت.

ایستاگرام فرتک

۳-ساخت اینفوگرافیک

اینفوگرافیک به زبان ساده یعنی ترکیبی از اطلاعات و گرافیک در قالب یک تصویر!

به عبارتی دیگه اینفوگرافیک ها ترکیبی از عناصر بصری مثل عکس،نمودار،نقشه،دیاگرام و…هستند که تلاش میکنند اطلاعات پیچیده و مبهم رو به زبان ساده به مخاطب برسونن.

اینفوگرافیک ها رو میشه قدیمی ترین نوع تولید محتوا حساب کرد که قدمت اونا برمیگرده به هزاران سال قبل از میلاد مسیح و زمانی که انسان های اولیه در غارها زندگی میکردن و تلاش میکردن تا به کمک تصاویری که روی سنگ ها حک میکنن به ما که الان در عصر حاضر هستیم یه چیزایی رو بفهمونن.

اگر اطلاعاتی دارین که طولانی هستند و مخاطب اگه قرار باشه بخونه خسته میشه، از شیوه اجدادمون استفاده کنین و به اینفوگرافیک ها رو بیارین.

برای ساخت اینفوگرافیک ها ابزار های مختلفی وجود داره که باز هم در یک مطلب جدا براتون توضیح خواهم داد.فعلا برای اینکه بیشتر با اینفوگرافیک آشنا بشین میتونین یه سری به مطلب “حقایق جالب اینترنت در سال ۲۰۱۴” بزنین و نمونه های از اون رو ببینین.

۴-مطالعه موردی

مطالعات موردی،داستان مشتریانی رو میگه که با شما کار کردن و از این کار راضی بودن.حالا شما به عنوان فروشنده سعی میکنید این تجربه خوشایند رو از مشتری قبلی به مشتریان آینده منتقل کنین تا به این وسیله بهتر درک کنن که شما چطوری میتونین کمکشون کنید تا اون ها هم تجربه ی خوبی از خریدشون داشته باشن.

از مطالعات موردی میتونین در وبسایت،وبلاگ،کتاب های الکترونیکی،پست های شبکه های اجتماعی و… استفاده کنین.حتی میتونین از این موضوع،وقتی دارین با کسی که قراره مشتری شما باشه هم استفاده کنین.

۵-کتاب های الکترونیکی

وقتی از کتاب های الکترونیکی صحبت میکنیم شاید فکر کنید که این کتاب ها قبلا چاپ شده اند و حالا به همون شکل و فقط در قالب دیجیتال منتشر میشن در حالی که اینطور نیست و این کتاب ها شاید قبلا به هیچ عنوان چاپ نشده باشند و برای اولین بار عرضه شوند.علاوه بر این اصلا مفهوم کتاب های الکترونیکی به متن و تصویر ختم نمیشه و درکنار این دو میتونه شامل فیلم،صوت و پویانمایی هم باشه.

اگر قصد دارید محتوایی طولانی -اینجا اصلا صحبت ازمحتوای ۵تا۱۰ صفحه ای نیست- منتشر کنید بهتره از کتاب های الکترونیکی استفاده کنید.چرا که با این کار میتونیدبه مشتری بفهمونید که برای اون ارزش بیشتری قائل هستید و وقت و هزینه ی بیشتری را صرف کردید تا این موضوع رو به او ثابت کنید.علاوه بر این میتونید در ازای گرفتن اطلاعات تخصصی تر -نه فقط صرفا نام و ایمیل – این کتاب ها را در اختیار آنها قرار بدین تا دانلود کنند و با وجود این اطلاعات تخصصی به کسب و کار خود رونق بیشتری دهید.

۶-مقالات سفید

این مقاله ها یا نوشته ها خیلی شبیه کتاب های الکترونیکی عمل میکنن.یعنی طولانی هستن ولی نه به اندازه کتاب های الکترونیکی.

این مقالات به این شکل داخل وبسایت قرار میگیرن که قسمتی از متن قرار داده میشه و اگر مخاطب مایل باشه بقیه متن رو بخونه حداقل کاری که باید انجام بده اینه که  در سایت ثبت نام کنه و یکسری اطلاعات رو در اختیار شما قرار بده.

۷-چک لیست ها

مگه میشه کسی باشه که با چک لیست ها آشنایی نداشته باشه؟

اگربخواهیم به زبان ساده چک لیست را تعریف کنیم میتوان گفت فهرستی از نکات،سوال ها،فعالیت ها یا ویژگی هاست که یک فعالیت بزرگ را به فعالیت های کوچک تر تقسیم میکند.

مثل انجام کارهای یک پروژه طراحی وبسایت که هر بخش از اون یک چک لیست داره که به محض انجام تیک میخوره و نشون دهنده ی این میشه که اون کار تموم شده و میتونیم بریم سراغ کار بعدی و بعدی و بعدی تا کل پروژه به پایان برسه.

با چک لیست ها میتونیم کارها رو بهتر و سریعتر انجام بدیم.حالا فایده ی این کار برای کسب و کار شما چیه؟

شما میتونین چک لیست هایی در حوزه های تخصصی خود ایجاد کنین و در شبکه های اجتماعی،گروه ها و… رایگان به اشتراک بذارین و از این راه توجه کاربران رو به سمت خود جلب کنین.

۸-مصاحبه ها

مصاحبه با کارشناسان صنعت شغلی خودتون باعث میشه تا احساس صمیمیت بیشتری بین مشتری و شما ایجاد بشه چون شما تونستین یه پل ارتباطی بین مشتری تون و مهم ترین اشخاص صنعت خودتون ایجاد کنید تا به جواب خیلی از سوالاشون برسن.

این مصاحبه ها نه تنها میتونه از یه کارشناس صورت بگیره بلکه میتونه از یه مشتری سرشناس هم صورت بگیره تا تجربیات خریدش از شما رو بیان کنه و یا از موفقیت های کاری خودش حرف بزنه.

راه های مختلفی برای قرار دادن مصاحبه ها در سایت شما وجود داره که من به چندتا از اونا اشاره میکنم:

  • پخش زنده از طریق وبینار،فیس بوک،اینستاگرام و یا هر شبکه اجتماعی که قابلیت پخش زنده داشته باشه.
  • ضبط ویدئویی مصاحبه و قرار دادن اون در وبسایت خودتون و یا سایت هایی نظیر یوتیوب،آپارات و…
  • قرار دادن متن مصاحبه در وبسایت و یا وبلاگتون

فقط به این نکته توجه داشته باشید که افرادی را برای مصاحبه انتخاب کنید که از ارزش فکری و معنوی بالایی در صنعت شما برخوردار باشند!

telegram fartech

۹-شبکه های اجتماعی

تا همین چندسال پیش هم شاید بشه گفت یکی از بهترین راه های ارتباط و تبلیغ،گردهمایی زنان محل،درب منزل یکی از همسایگان بود.به این شکل که یک ساعت مشخصی از روز خانومای محل میومدن تو کوچه و گوشه ای از کوچه دور هم نشسته و لابلای غیبت هاشون خواسته یا ناخواسته برای کسبه شهرشون تبلیغ هم میکردن.

امروزه شاید دورهمی به این شکل کم رنگ تر شده باشه، ولی از بین نرفته و خانوما تو خونه هاشون میشینن و توی شبکه های اجتماعی همون کار قدیمی رو انجام میدن با این تفاوت که جمعیت آقایون هم به اونا اضافه شدن.

حالا اگه این وسط شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی خارجی نظیر فیس بوک،اینستاگرام وایرانی نظیر سروش،ایتا و…حضور مستمر و منظم داشته باشین و محتوا تولید کنین،قطعا از این دورهمی بی نصیب نمی مونید و به کسب و کارتون رونق میدین.صد البته که باید راه و روش این کار رو هم آموزش ببینید و یا اگه وقتش رو ندارید به متخصصین این کار بسپارید تا در ازای گرفتن یه خورده از سود فروش شما به جای شما توی این شبکه های اجتماعی فعالیت کنن.

۱۰-استفاده از تصاویر و گیف های خاطره انگیز

شما میتونین از تصاویرفیلم ها،یک سکانس از یک فیلم ویا تصاویر متحرک(گیف ها) استفاده کنین تا بیننده بیشتری رو به سمت وبسایت،وبلاگ و یا صفحه شبکه اجتماعی تون جذب کنید .حتی میتونین با استفاده از این موارد بحث هایی رو پیرامون محصول تون راه بندازین.

سخن پایانی

زمونه به شکلی شده و خواهد شد که هر شخص و یا شرکتی که محتوای بهتر و بیشتری رو در اختیار آدما قرار بده در کسب و کارش هم موفق تر خواهد بود،پس از هر کدوم از موارد بالا که میدونید برای کسب و کار شما مناسبه میتونید استفاده کنید و به دنیای دیجیتال قدم بذارین.فقط هرچه زودتر این قدم ها رو بردارین!

و اگر هنوز با وجود این مطلب مطمئن نیستین که کدوم مورد برای کسب و کار شما مناسبه هیچ جای نگرانی نداره،چون کارشناسان بازاریابی محتوا در شرکت فرتک همیشه میتونن شما رو راهنمایی کنن.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

۴ comments