وبلاگ فرتک
راه اندازی فروشگاه اینترنتی

نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در آدینه با فرتک امروز قصد داریم به نکات راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی خوب اشاره کنیم. چند هفته پیش نیز در آدینه با فرتک مطلبی تحت عنوان راه اندازی کسب و کار آنلاین منتشر شد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فروشگاه انلاین

۱-فروشگاه اینترنتی فراتر از یک شغل تمام‌وقت است

باور اشتباه بسیاری از مردم این است که راه اندازی و به روز رسانی یک فروشگاه اینترنتی بسیار ساده می باشد، در حالی که اصلا اینطور نیست. بر خلاف باور عموم فروشگاه اینترنتی نمی تواند به عنوان یک شغل دوم محسوب شود، چرا که راهی پیچیده، زمان‌بر و پر پیچ و خم است. از نگاهی دیگر راه اندازی کسب و کار آنلاین، تمام وقت بدون حتی یک روز و یک ساعت تعطیلی است.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

۲-راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی خوب بسیار هزینه‌بر است

هزینه راه اندازی فروشگاه های اینترنتی همانند فروشگاه های سنتی سنگین است. باور عموم این است که این هزینه بسیار پایین تر می باشد. در واقع شما باید همواره به هزینه های پنهان توجه کنید. مانند: عکاسی از محصولات، درج و به روزرسانی اطلاعات، تبلیغات محیطی و اینترنتی، پشتیبانی ۲۴ ساعته، هزینه زیر ساخت و …

از طرفی برای طراحی یک وب سایت اینترنتی هزینه زیادی لازم است. اما بعد از پایان طراحی و شروع کار فروشگاه این مبلغ کاهش پیدا می کند. برای سال های آینده شما تنها هزینه ی هاست، دامین و پشتیبانی را پرداخت خواهید کرد.

تامین کالا

۳- اصل اول موفقیت: تأمین کالا

شاید بار ها شنیده باشید که سود خوب در خرید خوب است، نه فروش! در صورتی که به زنجیره اصلی تامین کالا دسترسی دارید و فروشنده سنتی هستید، به عنوان یک مشاور کسب و کار اینترنتی باید بگوییم که طراحی فروشگاه اینترنتی را به شما جدا توصیه می کنیم.

۵۰ درصد از مسیر یک فروشگاه اینترنتی موفق، متصل شدن به زنجیره اصلی تامین کالاست. در صورتی که به صورت فیزیکی فروش نداشته اید، دست از رویاپردازی بردارید و از این کار صرف نظر کنید، چرا که به احتمال زیاد شکست خواهید خورد.

ایستاگرام فرتک

۴-فعالیت در حوزه تخصصی

فروشگاه تخصصی راه اندازی کنید. بسیاری از افراد به دنبال ایجاد فروشگاهی هستند که همه چیز بفروشند. با قطعیت می توان گفت که کار در حوزه تخصصی بهتر است. برای مثال تامین کالای فروشگاه های غیر تخصصی بسیار سخت است. فروشگاه های تخصصی به دلیل تمرکز بر یک یا چند کالای خاص، کیفیت خدمات مطلوب و محبوبیت بیشتری دارند. از طرفی سود اینگونه فروشگاه ها به مراتب بیشتر از فروشگاه های عام است.

زیر ساخت های فروشگاه انلاین

۵-به زیر ساخت های فروشگاه آنلاین توجه ویژه داشته باشید

در صورتی که به جستجوی کلمه “طراحی فروشگاه اینترنتی” در موتورهای جستجو بپردازید، قطعا فهرست صدها شرکت کوچک و بزرگ با قیمت های متفاوت را مشاهده خواهید کرد. با توجه به موارد زیادی که در این حوزه وجود دارد تنها به این نکته اشاره می کنیم که برای طراحی فروشگاه اینترنتی حتما از یک متخصص مشاوره بگیرید.

از حرفه ای ها کمک بگیرید

۶-جهت راه اندازی فروشگاه آنلاین از افراد و شرکت های حرفه ای کمک بخواهید

فرض کنید فروشگاه اینترنتی راه اندازی می کنید و همه موارد خوب پیش می رود. بعد از چند سال تعداد زیادی مشتری جذب کرده اید و اطلاعات زیادی در وب سایت بارگذاری شده است. اگر شرکت یا فرد توسعه دهنده برای چند روز یا حتی چند ثانیه به شما سرویس ندهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بنابراین از همان شروع کار به صورت جدی دنبال بهترین ها باشید و کار را ساده نگیرید.

۷-به دنبال جذب یک تیم خوب باشید

بدون شک شما برای یک فروشگاه اینترنتی خوب، نیاز به یک تیم فوق العاده دارید. شما برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین حداقل به ۶ نیروی انسانی تمام وقت برای قسمت های کارشناس بازاریابی آنلاین و تبلیغات، ارتباط با مشتریان و دریافت سفارش، کارشناس تولید محتوا، عکاس، کارشناس گرافیک، تیم تامین کالا و ارسال مرسوله نیاز خواهید داشت. بدیهی است با افزایش فروش، تعداد این نیرو ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته می توانید تمام امور مربوط به بخش تبلیغات را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ واگذارکنید، اما در هر حال به یک متخصص در حوزه تبلیغات برای مدیریت امور احتیاج خواهید داشت.

۸-تبلیغات آنلاین را فراموش نکنید

مغازه ای بزرگ در یک کوچه فرعی کم رفت و آمد را فرض کنید. نظر شما برای جذب مشتری چیست؟ قطعا بدون تبلیغات،مشتری حاصل نخواهد شد یا بسیار اندک خواهد بود. بنابراین راه اندازی فروشگاه آنلاین قدم اول است و بعد از آن باید به راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و جذب مشتری بیاندیشید. فراموش نکنید که فقط با راه اندازی وب سایت و بدون هیچ گونه تبلیغاتی، سیل مشتریان به فروشگاه شما سرازیر نخواهند شد. بنابراین انتظار معجزه نداشته باشید. اگر انتظار فروش دارید باید برای تبلیغات اینترنتی (شامل تبلیغات گوگل، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و …)، سئو، ایمیل مارکتینگ و … برنامه ریزی منظمی داشته باشید.

۹-قیمت رقبا را رصد کنید

امروزه تمامی کسب و کار ها رقابتی شده اند. سایت های رقیب مثل مغازه کناری شما در فضای حقیقی است. بنابراین همواره قیمت رقبا را رصد کنید و در بحث قیمت گذاری دقیق باشید. همواره توجه داشته باشید که مشتری می تواند با چند کلیک از فروشگاه شما خارج و از مغازه کناری شما خرید کند.

telegram fartech

سخن پایانی

فروشگاه اینترنتی می تواند به عنوان یک کارمند ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته کار کند و برای سازمان و کسب و کار شما بازاریابی کند. یک فروشگاه اینترنتی به عنوان ویترین کسب و کار شماست. اگر تا به امروز به فکر راه اندازی فروشگاه آنلاین نبوده اید یا فروشگاه آنلاینی راه اندازی کرده اید و در این راه موفق نبوده اید جهت مشاوره رایگان و اخذ گزارش بررسی وب سایتتان با ما تماس بگیرید.

علیرضا حیدری

۱ دیدگاه