وبلاگ فرتک
کلمه کلیدی

اهمیت کلمات کلیدی در سئو

مهم ترین موضوع در بازاریابی موتور های جستجو انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. این موضوع مهم ترین، ارزشمند ترین و سود آورترین مسئله در این حوزه است. در واقع همه چیز از یک باکس جستجو آغاز می شود و در صورتی که انتخاب کلمه کلیدی مناسب به درستی صورت بگیرد راه رسیدن به رتبه های برتر موتور جستجوی گوگل برای شما آسان تر خواهد شد و وب سایت شما از فرش به عرش خواهد رسید. انتخاب کلمات کلیدی مناسب موجب بهبود وضعیت سئوی وب سایت شما و در نتیجه افزایش جامعه مشتریان شما خواهد شد.

با بررسی تاریخچه بازاریابی متوجه خواهید شد که هیچ راه حلی تا این حد در جهت کشف مشوق های مصرف کنندگان موفق نبوده است. به زبان ساده تر باید بگوییم که انتخاب کلمه کلیدی برای جذب بازدید کننده انجام نمی پذیرد و هدف آن جذب افرادی است که محتوای سایت شما برایشان ارزشمند است و دقیقا به دنبال همان نوع محتوا هستند.

کلمه کلیدی چیست؟

– چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟

سنجش کلمه کلیدی موضوع دیگری است که قصد داریم با شما مطرح کنیم. برای شروع کار، در این قسمت باید چند سوال از خود بپرسید؟

  • آیا این کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما هست؟
  • مخاطبان با جستجوی این کلمه آنچه را که می خواهند پیدا خواهند کرد؟
  • آیا راضی خواهند بود؟

در صورتی که پاسخ تمام این پرسش ها مثبت بود مرحله بعدی را بررسی کنید.

ابزار های زیاد و معتبری جهت بررسی کلمات کلیدی وجود دارد. این ابزار ها شامل Google AdWords Keyword Planner Tool، Google Trends و Microsoft Bing Ads Intelligence هستند. البته Moz Keyword Explorer یا Wordtracker دو ابزار دیگر در این حوزه هستند که می‌توان از آن ها برای اطلاع از آمار و ارقام جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر به همراه میزان ترند شدن این کلمات استفاده کرد. (این دو ابزار رایگان نیستند!)

ایستاگرام فرتک

سایت Google Keyword Planner برای شروع کار مناسب است. اطلاعات جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی به همراه هزینه راه اندازی کمپین های پولی(تبلیغات گوگل) برای عبارات را ارائه می‌دهد.

جهت تعیین حجم جستجوی یک کلمه کلیدی مشخص، نوع یا Match Type کلمه کلیدی را بر روی Exact تنظیم کنید. بعد از اعمال این تنظیمات به دنبال میزان جستجو های ماهانه محلی بگردید. (این اعداد، تعداد کل جستجو ها را نشان می دهند و بسته به رتبه و تعداد ورود کاربران به سایت شما،عدد نهایی بسیار پایین‌تر خواهد بود.)

google ad

مطالعه بیشتر: چگونه برای گوگل ادز کلمه ی کلیدی مناسب انتخاب کنیم؟

– میزان دشواری کلمه کلیدی

بررسی دشواری کلمه کلیدی یکی از موارد جالبی است که می‌توان از طریق Moz Keyword Explorer، SEMrush Keyword Difficulty Tool و KWFinder به بررسی سنجش دشواری آن ها پرداخت. در واقع از طریق این ابزار ها می‌توانید بررسی کنید که برای رسیدن به رتبه بالا در آن کلمه کلیدی چقدر باید کار انجام دهید.

– ابزار KWFinder چه کمکی در جهت شناسایی کلمات کلیدی می‌کند؟

در این قسمت قصد داریم به بررسی ابزار KWFinder (مناسب جستجو و تحقیق کلمات کلیدی) بپردازیم.

از طریق این ابزار می‌توانید به میانگین دقیق جستجوی کلمه کلیدی در یک ماه، میزان Trend شدن آن کلمه کلیدی به همراه دشواری رتبه گیری(Keyword Difficulty) دست یابید. تجربه نشان داده است که KWFinder بهترین ابزار در زمینه تحقیق کلمات کلیدی است.

kwfinder

از مزایای این ابزار نمایش کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر شما است. برای مثال فرض کنید کلمه کلیدی مورد نظر شما “طراحی سایت” باشد، این ابزار، دیگر کلمات کلیدی مانند “طراحی وب‌سایت” و “سئو” را نیز به عنوان کلمات کلیدی مرتبط برای شما نمایش خواهد داد. البته باید اشاره کنیم که تعداد کلمات کلیدی پیشنهادی، بستگی به نوع پلن شما دارد و بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ کلمه کلیدی خواهد بود. در واقع ابزار KWFinder به طور کامل رایگان نیست اما به شما اجازه می‌دهد که در یک روز دو کلمه کلیدی را بررسی کنید.

– روش کار با KWFinder

روش کار با ابزار KWFinder بسیار ساده است. برای شروع ثبت نام کنید و پس از آن، یکی از پلن های موجود را خریداری کنید. بعد از آن با تکمیل نام کاربری و رمز عبور به سامانه وارد و به صفحه زیر منتقل خواهید شد:

kwfinder

در این قسمت می توانید زبان خود را از Any Language به Persian تغییر دهید. بعد از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر، با محیط زیر روبرو خواهید شد:

kwfinder

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، این ابزار تمام اطلاعاتی را که برای کلمات کلیدی نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد.

kwfinder

البته این تمام امکاناتی نیست که در اختیار شما قرار دارد، در واقع با خرید یکی از نسخه هایKWFinder امکانات زیادی برای شما نمایش داده خواهد شد.kwfinder

– سخن پایانی

تحقیق در مورد کلمات کلیدی شامل شش مرحله است. به عنوان قسمت پایانی قصد داریم این شش مرحله را بررسی کنیم:

۱- به عنوان قدم اول باید فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط با کسب و کارتان را تهیه کنید

تعداد این فهرست با نوع و حجم کسب و کارتان رابطه ای مستقیم دارد و ممکن است بین ۵ تا ۱۰ موضوع باشد. در صورتی که وبلاگ‌نویس باشید، این دسته بندی ها سرفصل موضوعات کلی وب‌سایت شما خواهند بود. مهم ترین کاری که باید در این قسمت انجام دهید این است که خود را جای مخاطب بگذارید و نیازشان را بررسی کنید. آن ها به دنبال چه محصولاتی هستند؟ چه سوالاتی دارند؟ پاسخ به این پرسش ها می توانند مقالات وب سایت شما را تشکیل دهند.

telegram fartech

۲- موضوعات کلی را با کلمات کلیدی مناسب تغذیه کنید

این کلمات باید شما را در صفحه نتایج جستجو یا SERP بالا بکشند. در واقع مشتری هدف شما، احتمالاً در موتورهای جستجو به دنبال این کلمات کلیدی یا عبارات می‌گردد.

۳- عبارات جستجویی مرتبط، موضوع مرحله سوم است

در این‌باره تحقیق کنید. این بخش نیاز به کمی خلاقیت دارد. البته می‌توانید از ابزار Auto Complete شرکت گوگل استفاده کنید. با استفاده از این ابزار در خواهید یافت که مردم به دنبال چه کلمات کلیدی دیگری می‌گردند که هنوز به فکر شما نرسیده است. این بخش نیاز به کمی خلاقیت دارد. در پایین صفحه نتایج جستجو نیز می‌توانید پیشنهادهای گوگل را برای کلمات کلیدی مرتبط مشاهده کنید.

۴- مجددا فهرست خود را چک کنید

مطمئن شوید که فهرست شما، شامل کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی طولانی است. معمولا کاربرانی که از طریق کلمات کلیدی طولانی(Long Tail) از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، مربوط به مخاطبانی است که با موضوع کار شما ارتباط نزدیکتری دارند و احتمالا کاربران حرفه ای هستند. این بدین معنی نیست که کلمات کلیدی اصلی و کوتاه‌تر در فهرست شما حضور نداشته باشند.

۵- بررسی رقبا همیشه یکی از کلیدی ترین نکات سئو بوده است
  • حتما رقبایی که از کلمه های کلیدی شما استفاده می‌کنند را زیر نظر بگیرید. در عین حال توجه داشته باشید که لزومی ندارد هر کاری که رقبا انجام می‌دهند را شما انجام دهید. آنالیز کلمات کلیدی از دو جنبه حائز اهمیت است:
    بهبود وضعیت خودتان در کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا
  • پرداختن به کلماتی که رقبا هنوز به سمت آن ها نرفته اند.

ابزار SEMrush در این بررسی، شما را یاری خواهد کرد.

۶- بهره گیری از گوگل ادوردز یا ابزار های مشابه در جهت رسیدن به کلمات کلیدی بهتر مرحله ششم می باشد

ابزار Keyword Planner شرکت گوگل یاری دهنده شما در این راه خواهد بود. از طریق این ابزار می توانید کلمات کلیدی را بررسی کنید و بهترین ها را انتخاب کنید. ابزار دیگری که وجود دارد گوگل ترندز است. رصد روندها و پیش‌بینی وضعیت کلمات در آینده از ویژگی های این ابزار است.

علیرضا حیدری

۱ دیدگاه