وبلاگ فرتک
کلمات کلیدی گوگل ادز

چگونه برای گوگل‌ادز کلمه ی کلیدی انتخاب کنیم؟ (قسمت اول)

در آدینه با فرتک امروز قصد داریم در رابطه با موضوع بسیار مهمی صحبت کنیم که به تمام کسب و کار های آنلاین مرتبط است. همراه ما باشید. اساس کار تبلیغات در گوگل‌ادز، کلمات کلیدی است. در واقع تبلیغات در جستجوی گوگل در کل بر اساس کلمات کلیدی کار می‌کند. مشتریان با جستجوی همین کلمات کلیدی تبلیغ شما را پیدا می‌کنند و در نهایت به وب‌سایت شما انقال داده می شوند.

در صورتی که انتخاب کلمه کلیدی به صورت درست انجام نشود، تبلیغات شما بدون نتیجه خواهد بود و موجب شکست شما خواهد شد و تمام هزینه های شما را هدر خواهد داد، بنابراین باید برای انتخاب درست کلمه کلیدی دقت زیادی به کار ببرید.

طبق همه این تفاسیر سوال اصلی اینجاست که دقیقا چه کلماتی برای کسب و کار ما مناسب است؟ چگونه باید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟ از کجا بدانیم مشتریان واقعی ما، چگونه و چه چیزی را جستجو می کنند؟

چگونه کلمه کلیدی برای گوگل ادز را انتخاب کنیم؟

کلمات کلیدی مناسب جهت تبلیغ در گوگل‌ادز را چگونه پیدا کنیم؟

مهم ترین سوال برای مدیران کسب و کار ها چگونگی انتخاب کلمه کلیدی مناسب است؟ سوال بعدی مدیران این است که کلمات کلیدی را با چه ابزارهایی پیدا کنیم؟ قبل از هر چیز باید شما را با مفهومی به نام تحقیق کلمات کلیدی یا keyword research آشنا کنیم. اما چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟

منظور از تحقیق کلمه کلیدی یعنی چگونه متوجه شویم مشتریان بالقوه (افرادی که روزی ممکن است به مشتری ما تبدیل شوند)، جهت پیدا کردن محصولات و خدمات ما چه کلماتی را جستجو می کنند.

بدون اغراق می گوییم؛ تحقیق کلمات کلیدی مهم ترین کاری است که باید قبل از شروع تبلیغات به صورت بسیار خوب انجام دهید. در واقع داستان بسیار جدی است و بحث از تبلیغات گوگل و این حرف ها گذشته است. اگر میخواهید به صورت اصولی کار کنید باید قبل از راه اندازی کسب و کارتان، کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با شغل خود را پیدا کنید، تا متوجه شوید که این کسب و کار، بازار مناسبی برای رشد و فروش دارد یا خیر؟

در این لحظه میخواهیم یک خبر بسیار خوب برای شما داریم؛ خوشبختانه ابزار های مختلف و حرفه ای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد. در ادامه این مقاله متوجه خواهید شد که چگونه با کمک ابزار خود گوگل می‌ توانید کار تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.

ابزار Keyword Planner چیست؟

یکی از ابزار های اصلی شما جهت تحقیق کلمات کلیدی Keyword Planner است. این ابزار بسیار خوب به شما در این راه کمک زیادی خواهد کرد. شرکت گوگل این ابزار را دقیقا در جهت پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات شما راه اندازی کرده است.

با استفاده از این ابزار می توانید متوجه شوید که کلمات کلیدیتان به طور متوسط چند بار در ماه جستجو می شوند و تا چه اندازه بر سر آن ها رقابت وجود دارد. همچنین این ابزار کلمات مشابه را نیز به شما پیشنهاد خواهد داد. برای مثال به تصویر زیر دقت کنید. کلمه پیشنهادی ما عبارت “پنل پیامکی” بوده است. همانطور که مشاهده می کنید عبارت هایی مانند “پنل اس ام اس” و “سامانه پیامکی” نیز از طرف گوگل به ما پیشنهاد داده شده است.

موضوعی که در اینجا بسیار مهم است و از طریق ابزار Keyword Planner به شما نمایش داده خواهد شد، مبحث هزینه هر کلمه است که به طور متوسط این مبلغ قابل مشاهده است. البته همانطور که اشاره کردیم این عدد فقط یک تخمین است و ممکن است تا واقعیت کمی فاصله داشته باشد.

در صورتی که قصد داشته باشید از این ابزار استفاده کنید، باید حتما یک حساب کاربری در گوگل ادز ایجاد نمایید. برای ساخت این حساب کاربری می توانید خودتان اقدام کنید یا این کار را به یک آژانس تبلیعات گوگل بسپارید. بعد از آن باید به قسمت Keyword Planner رجوع کنید و عبارت مورد نظر خود را وارد نمایید.

البته باید دقت داشته باشید که گوگل به حساب های جدید و بدون شارژ، آمار بسیار دقیقی از کلمات کلیدی را ارائه نمی کند و تنها به این موضوع بسنده می کند که تعداد جستجوی یک عبارت کلیدی در چه بازه ای قرار می گیرد. (مثلاً بین ۱۰ تا ۱۰۰ جستجو) اما با راه اندازی تبلیغ شما و گذشت مدت زمان کوتاهی از آن، آمار شما دقیق تر خواهد شد.

چگونه کلمه کلیدی برای گوگل ادز را انتخاب کنیم؟

استفاده از ابزار KWFinder

از دیگر ابزارهایی که می تواند شما را در جستجوی کلمات کلیدی کسب و کارتان یاری دهد، KWFinder است. این ابزار به شما مجوز می دهد تنها ۲ بار در روز کلمات کلیدی مورد علاقه خود را جستجو کنید. در صورتی که به جستجو های بیشتری نیاز داشته باشید، نیاز است حساب کیورد فایندر خریداری کنید. البته اگر تنها هدف شما تبلیغات گوگل است، نیازی به تهیه این حساب نخواهید داشت. چرا که با استفاده از ابزار خود گوگل، به هر آنچه که نیاز داشته باشید، دست پیدا خواهید کرد.

با استفاده از ابزار KWFinder می توانید لیست از کلمات مرتبط و مشابه با کلمه مورد نظرتان را در اختیار داشته باشید. همچنین قادر خواهید بود میزان رقابت یک عبارت کلیدی در تبلیغات گوگل و تعداد جستجوی ماهیانه کلمات کلیدی را هم مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر: در رابطه با امتیاز کیفی (Quality Score) گوگل ادز چه می دانید؟

چه کلماتی برای تبلیغات جستجوی گوگل مناسب هستند؟

تا به اینجا دو ابزار بسیار مهم و کاربردی جهت پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب را معرفی کردیم. در ادامه قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که دقیقا چه کلماتی برای تبلیغ ما مناسب هستند؟ منظور از کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چیست و چه هستند؟

برای مشخص شدن هرچه بیشتر موضوع، بحث را با یک مثال ادامه می دهیم. فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. قطعا برای شما کلمات کلیدی مختلف و متنوعی وجود دارد. کلمات کلیدی مانند موبایل، خرید گوشی، قیمت موبایل، خرید اینترنتی گوشی اپل و صدها کلمه کلیدی دیگر که هر کدام از آنها می‌ تواند جزو کلمات کلیدی شما باشند.

کلمات کلیدی گوگل ادز

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا تمام این کلمات کلیدی برای شما مناسب است؟ بین دو کلمه کلیدی “گوشی” و ” خرید اینترنتی گوشی سامسونگ A70″ چه تفاوتی وجود دارد؟ بهتر است کدام کلمه کلیدی را برای تبلیغ خود انتخاب کنیم؟

با توجه به تمام این موضوعات، خوشبختانه مسئله فوق آنقدر هم پیچیده نیست و خیلی راحت می توانید کلمات مناسب کمپین مورد نظر خود را پیدا کنید. برای این موضوع باید دست به دامن ۳ معیار بسیار مهم شوید. با استفاده از این ۳ معیار می توان کلمات مناسب را از کلمات نامناسب جدا کنیم. این ۳ معیار به شرح زیر هستند:

  • هدفمندی کلمه کلیدی (Keyword Intention)
  • میزان جستجوی کلمۀ کلیدی در ماه (Keyword Search Volume)
  • میزان رقابت بر روی کلمۀ کلیدی (Keyword Competition)

در ادامه این مطلب این ۳ معیار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هدفمندی کلمه کلیدی (Keyword Intention)

هر کلمه کلیدی که برای تبلیغتان انتخاب می کنید، دارای هدفمندی متفاوتی است. به عنوان مثال فرض کنید شما به عنوان مدیر یک آژانس مسافرتی قصد دارید جهت فروش بلیط هواپیما کلمات مناسبی را انتخاب کنید. در این صورت شما با استفاده از ابزار هایی که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، ۳ کلمه “بلیط”، “قیمت بلیط قطار” و “خرید اینترنتی بلیط هواپیما” را پیدا کرده‌اید.

حال مسئله مهم این است که از بین کلمات فوق باید کدام یک را انتخاب کنیم؟ اصلا تمام موارد یا هیچکدام؟! بهتر است برای پاسخ به سوال فوق، ابتدا سناریوی هر یک از عبارت های مورد هدف خود را بررسی کنیم:

سناریوی اول: کاربری که کلمه «بلیط» را جستجو می کند

مشخص است که این کاربر به دنبال بلیط است. اما موضوعی که مشخص نیست، این است که دقیقا به دنبال چه بلیطی است؟ بلیط قطار می خواهد یا هواپیما یا اصلا بلیط بازی فوتبال یا کنسرت؟ قصد خرید بلیط دارید یا فقط می خواهد قیمت بگیرد؟

سناریوی دوم: کاربری که «قیمت بلیط قطار» را جستجو می کند

این کاربر یقینا به دنبال بلیط است. از طرف دیگر مشخص است که بلیط قطار می خواهد. همچنین مطابق با عبارتی که جستجو کرده، هدفش قیمت بلیط است. اما دقیقا مشخص نیست که در نهایت از ما بلیط بخرد یا صرفا به دنبال گرفتن قیمت است.

سناریوی سوم: کاربری که «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» را جستجو می کند

این مخاطب به دنبال بلیط است. همچنین طبق جستجوی خود مشخص کرده که بلیط هواپیما نیاز دارد. هدفش را نیز از این جستجو اعلام داشته و قصد دارد به صورت اینترنتی بلیط خود را بخرد.

سه سناریوی فوق را بررسی کردیم. حال به نظر شما کدام کلمه برای تبلیغ شما مناسب تر است؟ همان طور که مشاهده کردیم، عبارت سوم یعنی ” خرید اینترنتی بلیط هواپیما ” هدفمند تر از سایر عبارات و کلمات کلیدی است. در عبارت سوم دقیقا مخاطب مشخص کرده به دنبال چیست و چه می خواهد. همچنین هدف کاربر با هدف شما یعنی فروش بلیط کاملا همخوانی دارد، بنابراین عبارت سوم از ارزش بسیار بالایی برای شما برخوردار است.

یک قانون کلی در این رابطه وجود دارد. هر چه عبارت جستجو شده توسط کاربر دقیق تر باشد، هدف او بیشتر به هدف شما نزدیک تر خواهد بود، بنابراین در این صورت ارزش کلمه برای شما بیشتر است.

مطالعه بیشتر: گوگل ادز یا سئو؟

تعداد جستجوی کلمه در ماه (Search Volume)

هر کلمه کلیدی که قصد دارید بر روی آن تبلیغ فعال کنید، ماهانه توسط تعدادی کاربر جستجو می شود. این موضوع که بدانید کلمات کلیدی شما در ماه چه میزان جستجو می شوند، نمای کلی از بازاری که در انتظار شماست را به شما نشان خواهد داد.

برای مثال فرض کنید کلمه بلیط در ماه ۸۰۰۰ بار جستجو می شود. در حقیقت ۸۰۰۰ کاربر در ماه این کلمه را در گوگل جستجو می کنند. این عدد نشان دهنده این است که بازار بلیط متقاضیان زیادی دارد و در صورت ایجاد تبلیغات روی این کلمه با حجم بالایی از مخاطبان سر و کار خواهید داشت.

کلمات کلیدی گوگل ادز

شما در حال حاظر قادر هستید با استفاده از ابزارهایی که در این مقاله معرفی کردیم، تعداد جستجوی کلمات کلیدی مختلف را پیدا کنید. البته باید توجه داشته باشید که میزان واقعی جستجو معمولا ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از عددی است که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به شما نمایش می دهند.

بدیهی است هر چه کلمات کلیدی شما هدفمند تر و طولانی تر باشد، تعداد جستجوی کمتری در ماه خواهند داشت. به عنوان مثال تعداد جستجوی عبارت “خرید اینترنتی بلیط هواپیما” بسیار کمتر از کلمه “بلیط” است.

میزان رقابت هر کلمۀ کلیدی (Keyword Competition)

موضوعی که در نهایت برای ما بسیار مهم است، مقدار رقابت روی یک کلمه کلیدی است. یعنی اینکه چند نفر روی آن کلمه تبلیغ دارند.

همانطور که کمی قبل تر متوجه شدیم، هر چه رقابت روی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، یقینا هزینه ما نیز بالاتر خواهد رفت و کار بسیار دشوارتری در پیش خواهیم داشت. از طرف دیگر هر چه رقابت بر سر یک کلمه کلیدی کمتر باشد، یعنی تعداد افراد کمتری قصد تبلیغ روی آن کلمه را داشته باشند، کار ما بدون شک راحت تر خواهد بود و از طرف دیگر هزینه کمتری نیز خواهیم پرداخت.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که بعضی مواقع در یک بازار، رقابت بسیار زیادی بر روی یک کلمه کلیدی وجود دارد، اما هزینه ها پایین است و بالعکس ممکن است در یک بازار رقابت بسیار کم باشد اما قیمت بالایی برای کلمه کلیدی وجود داشته باشد. دلیل این موضوع نیز این است که قیمت کلمات بازار را ما و رقبا تعیین می کنیم و گوگل هیچ قیمت مشخصی را تا به امروز از طرف خودش اعلام نکرده است. به عبارت دیگر، رفتار ما تبلیغ دهندگان است که قیمت کلمات را مشخص می کند نه میزان رقابت!

این مورد را شاید شما نیز بارها شخصا تجربه کرده باشد. به عنوان مثال به بازار موبایل نگاه کنید. با اینکه رقابت شدیدی در این بازار وجود دارد، اما هزینه کلمات بسیار پایین است. دلیل این موضوع نیز بدیهی است و تبلیغ دهندگان این بازار، قیمت پایینی را برای کلمات کلیدی خود پیشنهاد می‌دهند.

بر عکس مثال فوق در کسب و کاری مانند کارتن سازی، رقابت بسیار کمی وجود دارد، اما قیمت در این موضوع چند برابر موبایل است. دلیل این موضوع نیز به خاطر افراد کمی است که در این بازار وجود دارند و قیمت های بالایی را پیشنهاد داده اند.

مطالعه بیشتر: بهینه سازی مقالات قدیمی در جهت بهبود سئو سایت

در اینجا باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنیم. به خاطر داشته باشید که هر چه افراد یک بازار، آگاهی بیشتری نسبت به نحوه کار گوگل ادز داشته باشند، بازار ارزان تری در انتظار آن ها خواهد بود. اما در مقابل بازاری که تبلیغ دهندگان آن آشنایی چندانی با گوگل ادز ندارند و اصرار دارند که حتماً باید در لینک ۱ قرار بگیرند، معمولاً بازار گران تری در انتظار آن ها است.

مسئله ای که در این جا بسیار مهم است، توجه به لینک ۱ بودن است. باید فراموش نکنید که لینک ۱ بودن به تنهایی موجب فروش و سود شما نخواهد شد. در حقیقت باید به این موضوع توجه داشته باشید که چه هزینه ای برای شما به صرفه تر است. بنابراین به این موضوع خیلی خوب فکر کنید. فرض کنید تبلیغ شما در لینک ۱ باشد و برای هر کلیک ۲ درهم هزینه کنید و در روز ۵ ورودی بگیرید. در مقابل تبلیغ شما با مبلغ  ۰.۲ درهم پایین صفحه قرار داشته باشد و در روز ۵۰ ورودی بگیرید. شما کدام گزینه را انتخاب می کنید؟ اگر من باشم قطعا گزینه دوم را ترجیح خواهم داد.

افزایش تعداد ورودی یا افزایش کیفیت ورودی؟

تا به اینجای مطلب به ابزار های مختلفی برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب اشاره کردیم. در ادامه معیاری های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب را بررسی کردیم و متوجه شدیم که هر کلمه کلیدی، تعدادی جستجو در ماه دارد. همچنین در رابطه با تفاوت میان کلمات دقیق و هدفمند با کلمات کلی و عمومی تر صحبت کردیم. حال در این قسمت قصد داریم در رابطه با تعداد ورودی یا افزایش کیفیت ورودی صحبت کنیم.

در اینجا از شما می خواهم به یک سوال اساسی پاسخ دهید. به نظر شما تعداد ورودی مهم تر است یا هدفمند بودن کلمات؟

کلمات کلیدی گوگل ادز

به عنوان مثال کلمه ای مانند “بلیط” قطعا جستجوی بسیار زیادی دارد و در نتیجه ورودی بسیار زیادی را نیز به سمت وب سایت شما منتقل خواهد کرد، اما این کلمه تا چه میزان هدفمند است؟ چه تعداد از این افرادی که به سمت وب سایت شما منتقل می شوند به دنبال خرید بلیط هستند؟ اصلا چه تعداد از این افراد به دنبال خرید بلیط هواپیما هستند؟

در مقابل این موضوع به کلمه کلیدی “خرید اینترنتی بلیط هواپیما” توجه کنید. در نگاه اول در می یابیم که تعداد جستجوی این کلمه در مقابل کلمه “بلیط” شاید به یک دهم نیز نرسد، اما این کلمه بسیار هدفمند است. یقینا کاربری که این کلمه را جستجو می کند، دقیقا هدفش مشخص است و معلوم است که به دنبال چه چیزی می گردد.

به عبارت دیگر، همواره باید در مبحث تبلیغات گوگل در نظر داشته باشید که در درجه اول، تعداد ورودی مهم نیست، بلکه موضوع مهم کیفیت ورودی است. بنابراین باید ضمن انتخاب مناسب ترین کلمه کلیدی به فکر هزینه های خود نیز باشید تا کاملا هدفمند باشد. بنابراین باید دقت داشته باشید که هر چند ممکن است بعضی از کلمات کلیدی تعداد کمتری از کاربران را به سایت شما هدایت کنند، اما هدفمندتر خواهند بود و شانس شما برای فروش به این کاربران  نیز بیشتر خواهد بود.

در نهایت همان گونه که در تصویر زیر مشخص است، بهترین کلمات کلیدی آنهایی هستند که علاوه بر هدفمندی، به میزان کافی جستجو شوند و در عین حال رقابت زیادی نداشته باشند.

چگونه کلمه کلیدی برای گوگل ادز را انتخاب کنیم؟

مطالعه بیشتر: طراحی مسابقه اینستاگرامی در نیم ساعت

البته که نمی شود هم خدا را خواست هم خرما را، اما می توان کلماتی را انتخاب نمود که تا حد زیادی به خدا نزدیک باشند و هم کمی شیرین همچون خرما جلوه دهند.

در نهایت باید دقت داشته باشید که انتخاب کلمات بسیار به هدف شما از تبلیغات بستگی دارد. برای مثال گاهی ممکن است هدف شما تنها افزایش ترافیک وب سایت و برندینگ باشد، بدیهی است در این صورت قادر خواهید بود از کلمات عمومی تر نیز استفاده کنید. اما در صورتی که هدف شما صرفا افزایش فروش باشد و تعداد ورودی برایتان آنچنان اهمیتی ندارد، لازم است از هدفمندترین کلمات کلیدی استفاده کنید.

هر جه کلمات کلیدی شما هدفمندتر باشد، هزینه شما کمتر خواهد شد و از طرف دیگر نرخ تبدیل کاربر به مشتری نیز برای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

در پایان این بخش باید به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات گوگل با کلمات مناسب برای سئو و تولید محتوا تفاوت دارد. همانطور که توضیح دادیم در تبلیغات گوگل تمرکز اصلی روی فروش محصولات است. در حالی که در سئو و تولید محتوا، معمولاً میزان جستجوی کلمات نقش تعیین کننده تری دارد.

سخن پایانی

موضوع انتخاب کلمات کلیدی به دلیل اهمیت بالایی که دارد در مطالب فوق خلاصه نمی شود و در هفته های آینده نیز با ادامه این مطلب همراه شما خواهیم بود. در قسمت بعدی آموزش های مهم تری را دنبال خواهیم کرد. منتظر باشید.

مطالعه بیشتر: استوری اینستاگرام راهی به سوی کامیابی

علیرضا حیدری

۲ comments