وبلاگ فرتک
گوگل آنالیتیکس

بررسی تخصصی گزارشات Real-Time گوگل آنالیتیکس (قسمت اول)

شرکت گوگل در سال ۲۰۰۵ از سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت با نام گوگل آنالیتیکس رونمایی کرد. از این ابزار بسیار کاربردی در جهت کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها استفاده می شود. اگر شما نیز یک مدیر وب سایت هستید، با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود تا فرآیند جمع آوری و تحلیل داده های وب سایت خود را به شکلی دقیق و کامل انجام دهید. در آدینه با فرتک امروز با ما همراه شوید تا در مورد گزارش های real time گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار مفیدی را متوجه شوید.

گوگل آنالیتیکس دروازه آمار ها

Google Analytics ابزار بسیار مهمی است که به مدیران وب سایت بینش جدیدی ارائه می دهد. اگر علاقه به درک بهتری از رویداد ها و آمار اطلاعات موجود دارید، گوگل آنالیتیکس به قول معروف اصل جنس است. شما می توانید از این ابزار برای دسترسی به اطلاعاتی نظیر منابع ترافیک وب سایت، سطح تعامل، میزان موفقیت کمپین های تان و … استفاده کنید. اما مهم ترین موضوع برای استفاده از گوگل آنالیتیکس نحوه استفاده درست و شناسایی قسمت های مختلف این ابزار کلیدی است.

بیشتر شرکت ها امروزه از تحلیل داده برای تصمیم گیری در مورد آینده کسب و کار خود و بازاریابی استفاده می کنند. اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار هر چند کوچک هستید، ضروری است با این ابزار آشنا باشد و از آن نهایت استفاده را ببرید. اگر تا به امروز از Google Analytics استفاده نکرده اید، قطعا با ورود به این وب سایت و مشاهده گزارش های مختلف، مقداری غافلگیر خواهید شد. در این مطلب به گزارش های مختلف این سیستم اشاره خواهیم کرد تا تمامی ابهامات برطرف شود.

مطالعه بیشتر: ۵ نکته کاربردی سئو برای افزایش رتبه سایت

گوگل آنالیتیکس

انواع مختلف گزارش های Google Analytics

تمامی گزارش های موجود در گوگل آنالیتیکس به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول گزارش های منظم و استاندارد است که در سمت چپ داشبورد قرار دارند و به بخش های زیر تقسیم می شوند:

  • Real-Time (آنی)
  • Audience (مخاطبان)
  • Acquisition (دستاوردها)
  • Behavior (رفتار)
  • Conversions (تبدیل)

یکی از ویژگی های بسیار خوب گوگل آنالیتیکس، امکان تنظیم گزارش ها از قبل است. اگر شما تمایل به شخصی سازی داده ها داشته باشید، قادر خواهید بود گزارش هایی منطبق بر نیاز ها و اهداف برند کسب و کار خود تهیه کنید. در این صورت شما به گزارش های سفارشی یا custom reports سوق داده خواهید شد.

گوگل آنالیتیکس

به بیان دیگر گزارش های سفارشی، شامل مواردی خواهد شد که از ابتدا ایجاده شده اند. در این گزارش ها فقط داده هایی که تمایل به جمع آوری آن دارید، حضور دارند. همچنین ممکن است این موارد بر اساس گزارش های استاندارد باشند، با این تفاوت که بخش هایی به آن ها اضافه شده است. در صورتی که تمایل به ایجاد گزارش سفارشی دارید، دکمه ” + New Custom Report” را لمس کنید و به تکمیل فیلد های ضروری بپردازید.

گزارش های آنی با گزارش های سفارشی مقداری تفاوت دارند. این گزارشات در واقع گروهی از گزارش های زنده یا Live هستند که از پیش توسط گوگل تهیه شده اند. با استفاده از این موارد، اتفاتاتی که در همان لحظه رخ می دهد را به صورت زنده مشاهده خواهید کرد. در واقع شما رفتار و نحوه تعامل بازدید کنندگان با وب سایت خود را به صورت زنده آنالیز می کنید.

تمامی اطلاعات بعد از گذشت ۲ ثانیه از ورود کاربر به وب سایت شما در دسترستان قرار خواهد گرفت، بنابراین نیازی به اتلاف وقت و انتظار کشیدن نیست. در صورتی که بازدید کنندگان فعل سایت شما افزایش یابد، عدد ”Right now” افزایش پیدا خواهد کرد و به رنگ سبز تغییر رنگ خواهد داد.

گوگل آنالیتیکس

اگر وب سایت شما با کاهش بازدید روبه رو شود، این عدد با رنگ صورتی به شما اعلام خواهد شد. تمامی کاربران گوگل آنالیتیکس امکان دسترسی به بخش گزارش آنی را دارند و هیچ گونه تغییر در کد ها برای دسترسی به این قسمت لازم نیست. جهت مشاهده گزارش ها وارد حساب خود شوید و account view را انتخاب کنید.

گوگل آنالیتیکس

سپس به قسمت Reports رفته و بعد از آن Real-Time را لمس کنید.

مزایای گزارش های real time گوگل آنالیتیکس

شرکت اتوماسیون بازاریابی Marketo با بیش از ۳۷۵۰ شرکت B2B و B2C مانند Charles Schwab ، Curves و GE همکاری می‌کند. این مجموعه با استفاده از گوگل آنالیتیکس توانسته افزایش ۱۰ برابری در قسمت روش سنتی بازاریابی نسبت به شیوه جدید داشته باشد. اهداف این شرکت در استفاده از گوگل آنالیتیکس عبارتند از افزایش تعامل مشتری و تکمیل کمپبین بازاریابی مجدد آنلاین است.

در صورتی که شما نیز از گزارش های Google Analytics به صورت درست استفاده کنید، موفقیت های مشابهی نصیب شما خواهد شد. طبق داده ها و یافته های این گزارش ها، فرصت های زیادی برای تمامی مدیران سایت ها وجود دارد. تنها باید اقدام مناسبی انجام دهید و برای موفقیت خود بیش از پیش تلاش کنید. فرصت ها و شکاف ها در دل داده ها و ارقام پنهان شده اند، وظیفه شما این است که آن ها را شناسایی کنید و به خوبی از آن ها در جهت رشد کسب و کار خود استفاده کنید. برای درک آن ها به مقداری تجربه و کمی توجه و ذهنیت تحلیل گرایانه نیاز دارید.

مثلا اگر قصد انتشار پست جدیدی را داشته باشید، بهتر است از داده های آتی استفاده کنید تا هنگامی که کاربران بیشتری در سایت شما فعال هستند، پست مورد نظر خود را منتشر کنید. بدیهی است این موضوع موجب افزایش دیده شدن و اشتراک گذاری هر چه بیشتر مقاله شما خواهد شد و بازدهی بسیار مطلوبی خواهد داشت. همچنین می‌توانید بررسی کنید که کد رهگیری شما به درستی در وب سایت شما به همراه گزارش های آنی نصب شده است.

مطالعه بیشتر: چگونه برای گوگل ادز کلمه ی کلیدی انتخاب کنیم؟

گوگل آنالیتیکس

با گزارش اجمالی overview report، بر همه چیز نظارت کنید

با استفاده از این گزارش شما به یک نما و دید کلی از وب سایت خود دست پیدا خواهید کرد. در این حالت تصویر بزرگی از وب سایت خود را مشاهده می کنید و متوجه این خواهید شد که دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این گزارش را به عنوان “مرکز اصلی” برا دیدن همه چیز به صورت آنی در نظر بگیرید. با استفاده از این گزارش تعداد بازدید های سایت خود را در لحظه مشاهده خواهید کرد و مهم تر از آن لیستی از فعال ترین صفحات وب سایتتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین این گزارش شامل منابع ترافیکی برتر نیز خواهد بود. (برای مثال، لینکی که در اینستاگرام خود دارید، بیشترین ترافیک را به وب سایت شما هدایت می‌کند.)

گوگل آنالیتیکس

در صورتی که علاقه زیادی به مکان بازدید کنندگان وب سایت خود دارید، سری به قسمت locations بزنید. البته در ادامه به صورت مفصل به این موضوع اشاره خواهیم کرد. موضوع بعدی که در این گزارش به چشم می خورد، اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی است. این موضوع نیز به شما در سنجش میزان موفقیتتان کمک خواهد نمود و بینش خوبی به شما ارائه خواهد داد. در مرحله بعد به اهمیت بخش رویدادهای گزارش های آنی خواهیم پرداخت.

با گزارش رویدادها (Events Report) همه چیز را در یکجا ببینید

با استفاده از این قسمت متوجه رویداد های حال حاظر وب سایت خود خواهید شد. همچنین می توانید رویداد های ۳۰ دقیقه گذشته را نیز مرور کنید.

این قسمت به طور پیش فرض مخفی یا Hide است و برای دسترسی به آن باید Event Categories را لمس کنید. این رویداد ها کمک شایانی به شما خواهند کرد. با استفاده از آن ها قادر خواهید بود زمان فعالیت کاربران در وب سایت خود را آنالیز کنید. از این طریق متوجه خواهید شد که مخاطبان هنگامی که در وب سایت شما آنلاین هستند، دقیقا چه کاری انجام می دهند. بعد از بررسی این موضوع، باید آن ها را به سمت پایین تر قیف بازاریابی خود که همان مرحله فروش است سوق دهید.

گوگل آنالیتیکس

به عنوان مثال ممکن است کاربران زیادی تمایل به تکمیل و ارسال یک فرم داشته باشند، اما اکثریت آن ها این کار را انجام ندهند. در این حالت ممکن است مشکلی در فرم مربوطه وجود داشته باشد که باید با تست A/B، دو نسخه فرم تهیه کنید تا متوجه شوید کدام یک بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. با این کار سرنخ های با کیفیت تری به دست خواهید آورد و برای تبدیل آن ها به مشتری و فروش در آینده شانس بیشتری خواهید داشت.

این گزارش مخصوصا زمانی که از ویژگی های رویدادهای Google Analytics استفاده کرده باشید تا رویدادهایی سفارشی مانند دانلود، کلیک یا پخش ویدیو را در سایت خود اضافه کنید، برای شما قابل توجه و مهم خواهد بود.

گوگل آنالیتیکس

در این حالت گزارش منبع ترافیک آنی به شما نشان می‌دهد که چگونه کاربران به سایت شما رسیده اند.

مطالعه بیشتر: بررسی کلی وب سایت GTmetrix

گوگل آنالیتیکس

دسترسی آنی به منابع ترافیکی (real-time traffic sources)

از منابع ترافیکی وب سایت خود شناخت دارید؟ کاربران سایتتان چگونه شما را پیدا می کنند؟ چه چیزی توجه آن ها را جلب می کند؟ آیا لینک مربوط به یک تبلیغات بوده؟

با استفاده از گزارش آنی منابع ترافیک متوجه این موضوع خواهید شد که بازدید کنندگان فعالتان چگونه راهی وب سایت شما شده اند. این موضوع شامل موارد زیر است:

  • ارگانیک (جست و جوی اینترنتی)
  • شبکه های اجتماعی(مانند لینک وب سایت در فیسبوک و اینستاگرام)
  • ایمیل
  • مستقیم
  • کمپین های تبلیغاتی
  • ارجاع به سایت
  • و …

گوگل آنالیتیکس

آنالیز این موضوع به شما این امکان را خواهد داد تا با مراجعه به وب سایت، یک دید کلی از آن داشته باشید. با تحلیل گزارش متوجه خواهید شد که کدام کمپین بهتر عمل می کند و کدام یک نیاز به سرمایه گذاری بیشتریا نادیده گرفتن دارد. اگر در شبکه های اجتماعی منشن(Mention) شده باشید و می‌خواهید بسنجید که کدام منبع بیشترین ترافیک را برای شما به همراه داشته است نیز این گزارش برای شما مفید خواهد بود. همچنین در صورتی که کمپین فعالی در شبکه های اجتماعی دارید، از این قسمت قادر خواهید بود تا میزان موفقیت آن را بسنجید. گزارش محتوا به شما نشان خواهد داد که کاربران در حال حاظر بر روی چه صفحه ای فعال هستند.

سخن پایانی

گزارشات گوگل آنالیتیکس فقط به موارد فوق ختم نمی شود و زوایای پنهان دیگری نیز دارد که در هفته های آتی به آن ها خواهیم پرداخت. در این فرصت پیشنهاد می کنیم به تحلیل موارد فوق بپردازید و در صورتی که سوالی برای شما مطرح شد، از طریق همین صفحه و بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید.

علیرضا حیدری

۲ comments