وبلاگ فرتک
۵ نکته کاربردی سئو برای افزایش رتبه سایت

۵ نکته کاربردی سئو برای افزایش رتبه سایت

قدم اول در طراحی سایت چیست؟ قطعا جذب مخاطب است، اما باید چگونه این کار انجام دهیم؟ به زبان بسیار ساده هر چه وب سایت شما در گوگل دیده شود، احتمال اینکه مخاطب بیشتری جذب کنید، افزایش پیدا خواهد کرد. برای هر چه بهتر و بیشتر دیده شدن در گوگل باید با مبحث مهم “بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو” یا سئو آشنا باشید.

پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که سئو هیولای ترسناکی نیست! سئو یعنی در جهت خشنودی مخاطب گام برداشتن!

قبل از شروع خوب است به این نکته اشاره کنیم که امروزه وب سایت های زیادی وجود دارند و هیچ تضمینی وجود ندارد که وب سایت شما با وجود این رقبا در رتبه اول گوگل قرار داشته باشد. اما با این حال کارهای بسیار ساده ای وجود دارد که می توانید با انجام آن ها، شانس خود را برای بهبود رتبه وب سایت خود افزایش دهید.

مطالعه بیشتر: گوگل ادز یا سئو؟

انتخاب URL مناسب

  • انتخاب URL مناسب

قبل از هر چیز برای نفس کشیدن وب سایت خود باید URL مناسبی انتخاب کنید. URL در واقع همان نام دامنه شما است و همان آدرسی است که مخاطبان برای یافتن وب سایت شما وارد آن خواهند شد.

در دنیای واقعی، URL مانند نشان بزرگی در بالای فروشگاه است. اولین چیزی که نظر مخاطب را جلب خواهد کرد، نام دامنه شما خواهد بود. از طرف دیگر گوگل نیز با توجه به نام دامنه شما کم و بیش متوجه خواهد شد که زمینه فعالیت سایت شما چیست.

دامنه آیده ال شاید حاوی نام کسب و کار یا چند کلمه کلیدی مرتبط با تجارت شما باشد.

نکته: ابتدای مقاله با جمله “قدم اول در طراحی سایت چیست؟” شروع کردیم. شاید برای یک مقاله سئو این جمله مقداری عجیب باشد. در واقع بسیار از افراد تصور می کنند که توجه به سئو بعد از طراحی سایت است، اما باید توجه داشته باشید که بعد از انتخاب نام مناسب وب سایت خود، به یک شرکت خوب در حوزه طراحی سایت فکر کنید، چرا که کد نویسی وب سایت یکی از موضوعات مهم در مبحث سئو است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

مطالعه بیشتر: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل

افزایش رتبه سایت

  • ایجاد عناوین و توضیحات برای هر صفحه

هر صفحه در وب سایت شما عنوان و توضیح مشخصی دارد. در واقع با استفاده از این متن های مختصر و مفید، تجارت شما به طور دقیق و واضح توصیف می شود. شما باید با چند کلمه کلیدی و اصطلاح خوب ترکیب ایده آلی ایجاد کنید.

بگذارید ادامه کار را با یک سوال جلو رویم. امکان داشته که بر روی یک برگه از مرورگر خود قفل شوید؟ عبارت کوتاهی که پایین موشواره شما ظاهر می شود همان عنوان صفحه است. باید به این موضوع اشاره کنیم که توضیحات برای مخاطب مشخص نیست اما این آیتم برای موتور جستجو بسیار حائز اهمیت است.

به بیان ساده تر عنوان و توضیحات جز اولین آیتم هایی که گوگل برای تعیین رتبه سایت به آن ها توجه می کند. همچنین در هنگام جستجوی مخاطب در موتور جستجو، عنوان و توضیحات صفحات وب سایت شما توسط موتور جستجو خوانده می شود تا متوجه شوند محتوای صفحه شما درمورد چه چیزی است و تصمیم می‌گیرد که آیا آن را بررسی کند یا خیر!

  • استفاده از متن لنگر

احتمالا وقتی صحبت از لنگر می شود به قایقرانی فکر می کنید اما باید بگوییم که این دو هیچ ارتباطی با یک دیگر ندارند. متن لنگر در واقع متونی است که بازدید کنندگان با کلیک روی آن ها مستقیما به یک صفحه دیگر از وب سایت شما یا هر جای اینترنت منتقل می شوند.

در واقع با استفاده از متن لنگر مخاطب را در جهت یابی و یافتن آنچه مورد نظرش است، یاری خواهیم داد. همچنین این متن باید شامل کلمات کلیدی و عبارات مربوط به آنچه انجام می دهید باشد.

برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه کفش هستید از کلماتی مانند “نمونه کفش های کودکان ما را بررسی کنید” در صفحه اصلی خود به عنوان متن لنگر استفاده کنید.

این آیتم یک راه بسیار خوب برای تقویت سئوی وب سایت شما است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پیوند های بیش از اندازه نه به مخاطب و نه حتی به شما هیچ کمکی نمی کند و می تواند پرچم قرمز گوگل را بالا ببرند.

مطالعه بیشتر: بهینه سازی مقالات قدیمی در جهت بهبود سئو سایت

  • اضافه کردن متن کلیه به تمام تصاویر

یکی از قابلیت های بسیار خوب موتور های جستجو خواندن متن در وب سایت است، اما آن ها هنوز درکی از جستجوی تصاویر ندارند.

بنابراین باید برای درک مفهوم یک عکس توسط موتور جستجو، متن alt یا همان توضیحات نوشتاری مختصر (در حد چند کلمه) را به تمام تصاویر خود اضافه کنید.

باید هنگام نوشتن متن alt، مشاهدات خود را از تصویر به طور دقیق توصیف کنید، همچنین سعی داشته باشید که نام شغل خود یا چند کلمه کلیدی مرتبط با آنچه انجام می دهید را درج کنید.

  • ارائه دادن ساختار سایت با عناوین مناسب

تمام صفحات وب سایت شما باید دارای عنوان، زیرنویس و … باشد. هنگامی که موتور های جستجو وب سایت را بررسی می کنند، قطعا در صورتی که سلسله مراتب مطالب را برای آن ها توضیح دهید، مطالب را بهتر متوجه خواهند شد. به صورت کلی با توجه به مطالب فوق، سئوی وب سایت شما باید در اسرع وقت جهش چشمگیری داشته باشد.

مطالعه بیشتر: بررسی کلی وب سایت GTmetrix

علیرضا حیدری

۶ comments