وبلاگ فرتک
الگوریتم های گوگل

گوگل برای اینکه بتواند بهترین نتیجه را برای کاربرهای خود به ارمغان بیاورد، هر روز الگوریتم ­های خود را به روز می­کند. در نتیجه سئوی سایت در سال ۲۰۲۲ با سال ۲۰۱۲ بسیار متفاوت است و ترفندهایی که در دهه گذشته استفاده می­شده، الان جوابگوی سایت نیست و حتی ممکن است باعث آسیب رسیدن به کسب و کار شما شود. در نتیجه برای اینکه بهترین نتایج را دریافت کنید، باید به الگوریتم های گوگل مسلط باشید

الگوریتم­ های گوگل وظایف مشخصی را دارند، که در مجموع هدف همگی آنها پیدا کردن بهترین سایت برای نمایش دادن به کاربران گوگل است. شرکت گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر در جهان شناخته شده است. این کمپانی بزرگ، تمام تمرکز خودش را بر روی جستجوی کاربرانش گذاشته است تا بتواند شرایطی را به وجود بیاورد، که در کمترین زمان ممکن به نتیجه مدنظر خودشان برسند.

الگوریتم های گوگل چیست؟

ما کلمه الگوریتم را بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مشاهده کرده­ایم، با این حال الگوریتم دراکثر کارهای ما وجود دارد. به زبان ساده الگوریتم، دستورات و قوانینی است که کامپیوتر برای انجام یک فرایند انجام می­دهد. به طور کلی دستورات و وظایفی که برای خودمان تعیین می­کنیم، الگوریتم به حساب می­آید. زمانی که برنامه نویس­ ها قصد دارند، فرایند کار خود را برا شخصی توضیح ندهند هم از کلمه الگوریتم استفاده می­کنند.

الگوریتم­ های گوگل وظیفه ­ای پیدا کردن مرتبط­ ترین صفحات را مطابق با نیاز کاربران را بر عهده دارند. کل سیستم رتبه بندی گوگل از چند الگوریتم ساخته شده است که با معیار­های مشخص، داخل و بیرون صفحه ­های سایت­ها را برسی می­کند. بعد از کاووش ­های گوگل در این زمینه، صفحه­ ها دارای رتبه می­شوند.

باخ وحش گوگل

باغ وحش مجازی گوگل

آپدیت­ های گوکل به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم می­شوند. آپدیت­ های کوچگ گاها ممکن است در یک روز دو یا حتی سه بار هم اتفاق بیافتد، اما این بروزرسانی ­ها تاثیر آنچنانی ندارند و شما شاهد تغییری نخواهید بود. اما آپدیت ­های بزرگی که در الگوریتم موتور جستجوگر گوگل اتفاق میافتد، سالانه است. این آپدیت­ ها باعث تحول در گوگل می­شود، به شکلی که خود گوگل برای این الگوریتم ­های جدید اسم تعیین می­کند. از آنجایی که گوگل برای اکثر الگوریتم ­های خود از اسم حیوانات استفاده کرده است، بسیاری آن را باغ وحش حیوانات می­نامند.

تاریخچه الگوریتم های گوگل

موتور جستجوگر گوگل که الان در اختیار ما قرار دارد، در سال ۱۹۹۸ داخل گاراژ خانه سوزان وژکیکی در کالیفرنیا برای اولین بار شروع به کار کرد. در سال­های اولیه تاسیس، گوگل بیشتر به دنبال سرمایه گذاری بود و شاهد بروزرسانی­ های زیادی در آن زمان نبودیم. ولی اکنون گوگل بسیار پیشرفت کرده و در سال ممکن است، ما شاهده هزاران آپدیت از سمت گوگل باشیم.

بیشتر آپدیت­ های گوگل تاثیر اندکی برروی الگوریتم­ ها می­گذارد ولی این بروزرسانی­ ها بیشتر اوقات کاربردی هستند. بروزرسانی­ ها بزرگ گوگل تاثیر بسیاری زیادی بر روی SERP سایت­ها می­گذارد که باعث بهینه سازی سایت می­شود.

نقش الگوریتم ها

پیدا کردن اطلاعات مفید و دقیق در فضای مجازی کار بسیاری سختی است. طبق تحقیقات موسسه اینترنتی Netcraft، تقریبا حدود ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ سایت فعال در حوزه وب فعالیت می­کنند. به همین دلیل است که یافتن مطالب مفید از اهمیت ویژه­ای برای گوگل برخوردار است. با توجه به این موضوع، دلیل استفاده از الگوریتم­ های پیچیده گوگل برای موتورهای جستجو مشخص می­شود.

وقتی شما عنوانی را داخل گوگل سرچ می­کنید، الگوریتم­ های گوگل با جستجو در کلمه کلیدی مرتبط، بهترین نتایج را در اختیار شما قرار می­دهد. در مرحله­ ای بعد گوگل سایت­هایی که از نظر الگوریتمی یا serp وضعیت بهتری داشته باشند را در رتبه­ های بهتری قرار می­دهد. بهترین سایت­هایی که با موضوع شما مرتبط هستند، در اول فهرست گوگل قرار می­گیرند. در اینجا شما با اهمیت شغل سئو در کیفیت سایت برخورد می­کنید. هر چقدر سایت شما از نظر سئو قوی­تر باشد، می­تواند بهترین رتبه ها را از Google بگیرد.

رتبه­ های نخست صفحات گوگل بیشتر در دید کاربران قرار می­گیرد و این نکته باعث می­شود، سایت شما ترافیک بیشتری بگیرد. نقش سئو در سایت رساندن کلمات کلیدی به لینک یک Google است، به همین علت است که سئو برای سایت یک امر حیاتی است.

نکته بسیاری مهمی که صاحبان سایت باید به آن توجه بسیاری داشته باشند، نحوه قرارگیری کلمات کلیدی در سایت است. چگونگی استفاده از کلمات کلیدی نکته­ای حائز اهمیتی است، که باعث ارتقا سایت می­شود. موتور جستجوگر گوگل در کل دنیای وب به دنبال کلمات کلیدی می­گردد. اما بعضی از نقاط سایت برای Google از اهمیت بیشتری برخوردار است، مانند عنوان. گوگل حتی در عنوان­ها هم به دنبال کلمه کلیدی می­گردد. پراکندگی کلمات کلیدی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. حفظ تعادل در استفاده از کلمه کلیدی نیز اولویتی است که باید به آن توجه بسیاری داشته باشید، زیرا استفاده بیش از حد از این کلمات موجب افت سایت می­شود. گوگل برای اینکه بهترین سایت­ها را به نمایش بگذارد، از تجربه کاربرانش نیز استفاده می­کند.

نیاز حیاتی مردم جهان به الگوریتم های گوگل

دنیای Google بسیار رقابتی است و در این رقابت کسی برنده است که، به تمام جزئیات توجه داشته باشد. این کمپانی بزرگ ۸۰ درصد از سهم جستجو در موتور­های جست و جو را به خودش اختصاص داده است. شرکت گوگل در سراسر جهان شناخته شده است و مردم کره­ای زمین به دنبال تنوع و اطلاعات دقیق و درست هستند، تا بتواند به طور کامل نیاز­های خود را برطرف کنند.

به همین علت است که گوگل باید علاوه بر افزایش اعتبار خود، باعث افزایش آگاهی مخاطبانش هم بشود. به خاطر این است که گوگل از الگوریتم ­ها برای موتور جست و جوی خود استفاده می­کند. این روش گوگل باعث می­شود همیشه خودش را در بالاترین و بهترین شرایط ممکن نگه دارد و نیاز کاربر را به صورت کامل پوشش دهد.

الگوریتم های گوگل

در ادامه اسامی برخی از الگوریتم­ های گوگل را در اختیار شما قرار می­دهیم. ­در مقاله­ای بعدی به صورت کامل در مورد الگوریتم­ های زیر توضیح خواهیم داد.

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم ونیز
  • الگوریتم تازگی محتوا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم دزد دریایی
  • الگوریتم موبایل گدون
  • الگوریتم موش کور
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم مدیک
  • الگوریتم Google Dance
  • الگوریتم سندباکس
  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس
  • الگوریتم MUM
  • و…

در پایان

الگوریتم­ های گوگل مانند موجودات زنده در حال رشد و تغییر هستند. این موجودات به شکل شبانه روزی داخل سایت­ها می­چرخند و اگر تخلفی را مشاهده کنند، سایت را جریمه می­کنند. اما این نکته فقط زمانی اتفاق میافتد که شما قوانین را رعایت نکرده باشید. در بیشتر مواقع الگوریتم­ های گوگل به کاربران کمک می­کنند تا نتیجه­ای بهتری بگیرند.

این الگوریتم­ها باعث بهبود ارائه نتایج جستجو شده­اند و با رقابتی که بین سایت­ها به وجود آورده­اند، شاهد بالا رفتن کیفیت محتواهای موجود درون سایت­ها شده­ایم. اگر شما هم مالک وب سایتی هستید و قصد دارید از این روش کاربران خود را افزایش دهید، باید آن را براساس الگوریتم­ های گوگل سئو کنید تا دچار مشکلی نشوید. امیدوارم از مقاله از سایت فرتک لذت برده باشید.

سید یونس ساداتی

اضافه کردن دیدگاه

نوزده + پانزده =