وبلاگ فرتک

طراحی مسابقه اینستاگرامی در نیم ساعت

در آدینه با فرتک این هفته می خواهیم به سراغ قولی که چند هفته پیش به شما داده بودیم (در مطلب  ۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام) برویم و در مورد برگزاری مسابقات اینستاگرامی برای شما صحبت کنیم. در آن مطلب به شما گفتیم که “همه ی ما بازی کردن و مسابقه دادن را دوست داریم. حال اگر این مسابقه یا بازی با یک هدیه جذاب همراه باشد می تواند باعث ایجاد هیجان و بالا رفتن تعامل پیج شود. اما طراحی این مسابقات یا بازی ها قوائد خاص خود را دارد”.

با ما در این مطلب همراه باشید تا با هم و با طی کردن عناوین زیر، طراحی مسابقات اینستاگرامی را بهتر یاد بگیریم.

  1. برای رسیدن به مقصد مسایقه، هدف لازم است
  2. مخاطب چطور در مسابقه ی شما شرکت کند؟
  3. کلید کسب موفقیت در مسابقات، انتخاب هشتگ خوب است
  4. یک تم یا موضوعی خاص را برای مسابقه خود در نظر بگیرید
  5. انتخاب برنده ها را چگونه انجام می دهید؟
  6. جایزه چه شود؟
  7. شرایط و مقررات مسابقه را تعیین کنید
  8. تبلیغات مسابقه را هرچه سریع تر شروع کنید
  9. نظارت، نظارت و نظارت
  10. پیگیری، پیگیری، پیگیری

۱-برای رسیدن به مقصد مسابقه، هدف لازم است

لایک

همانطور که برای رسیدن به هر مقصدی لازم است تا برنامه ریزی کرده و هدف خاصی را تعیین کنیم، برای گرفتن نتیجه دلخواه از برگزاری مسابقه در ایسنتاگرام هم لازم است هدف داشته باشیم و برنامه ریزی کنیم. برای تعیین هدف در برگزاری مسابقات اینستاگرامی لازم است ابتدا علایق و رفتارهای مخاطبان خود را بشناسید و در راستای آن ها حرکت کنید. برای این که در راستای علایق آن ها حرکت کنید لازم است سوالات زیر و سوالاتی از این دست را از خود بپرسید.

  1. مخاطبان هدف شما، کدام پست های صفحه ی شما را را دوست دارند؟
  2. چه پست هایی را در صفحه ی خود منتشر می کنند؟
  3. رفتار آن ها در فضای اینستاگرام چگونه است؟
  4. یک موضوع صریح و شفاف ارائه کنید
تعیین چارچوب زمانی و بودجه ای باعث می شود تا مسابقه ای موثر تر و کارآمد تر بسازید.

۲- مخاطب چطور در مسابقه ی شما شرکت کند؟

پر طرفدار ترین و صد البته موثر ترین مسابقه های اینستاگرام، مسابقه هایی هستند که در آن ها کاربر عکس ارسال می کند، اما قطعا روش های دیگری هم برای برگزاری این مسابقات وجود دارد تا مثل همیشه تکراری نباشند و مخاطب را برای ورود به مسابقه جذب کنند. موارد زیر تنها نمونه هایی از این روش ها هستند که می توانند توسط شما کامل شوند.

  1. یک تصویر یا یک ویدئوی خاص طراحی کنید و از مخاطبان خود بخواهید آن را با هشتگ مد نظر شما در اینستاگرام منتشر کنند.
  2. از مخاطبان خود بخواهید که در مورد شما بنویسند و پیج شما را در پست خود تگ کنند.
  3. از مخاطبان خود بخواهید که یک یا چند پست شما را لایک کنند.
  4. از مخاطبان خود بخواهید تا در کامنت یکی از پست ها، دوستان خود را منشن کنند. ( این نکته را مد نظر داشته باشید که افراد واقعی را منشن کنند و افراد مشهور یا پیج های فیک را منشن نکنند.)
  5. از بازدیدکنندگان پستی که منتشر می کنید بخواهید که فقط شما را فالو کنند.
  6. موارد ۳ تا ۵ را به صورت ترکیبی اجرا کنید.
  7. و…

موارد زیر را در این زمینه رعایت کنید:

  1. حتما شرایط و راهنمای ورود به مسابقه را با استفاده از موارد تبلیغاتی برای شرکت کننده ها توضیح دهید.
  2. اگر هشتگی طراحی کرده اید که نام برند شما در آن نیست و می خواهید نام برندتان در تصویر یا پست باشد، این موضوع را با منتشر کننده ی پست در میان بگذارید.

۳- کلید کسب موفقیت در مسابقات، انتخاب هشتگ خوب است

انتخاب هشتگ مسابقه

اگر یک هشتگ خوب نداشته باشید، چطور می خواهید بین مسابقه و محتواهای تولید شده توسط کاربران ارتباط برقرار کنید؟ به عبارتی دیگر این هشتگ ها هستند که باعث افزایش اعتبار و همچنین شناخته شدن برند شما می شوند.

مشکل بزرگی که در این راه پیش روی شماست، ساخت یک هشتگ بی نقص و عالی است که اصلا کار ساده ای نیست. با توجه به این که مسابقه ی شما محدودیت زمانی دارد، باید هشتگی انتخاب کنید که قصد استفاده ی مجدد از آن را نداشته باشید.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با شیوه های هشتگ گذاری، مطلب “۱۱ مورد از مواردی که باید از هشتگ ها در سال ۲۰۱۹ بدانید +هدیه” را مطالعه کنید و اگر وقت کافی برای این کار را ندارید، برای ساخت بهترین هشتگ، موارد زیر را رعایت کنید :

و اما مواردی که باید رعایت کنید:

  • مختصر بودن: هشتگی انتخاب کنید که به راحتی در ذهن مخاطب بماند. این هشتگ هر چه بیشتر خوانا و قابل شناسایی باشد، بهتر جواب می دهد.
  • متناسب بودن: هشتگی انتخاب کنید که به صراحت با نام برند، محصول یا خدمات شما ارتباط داشته باشد. از هشتگ های متداول استفاده نکنید که شناسایی شرکت کنندگان از میان سیل عظیم جمعیت طرفدار این هشتگ سخت خواهد بود. برای مثال:  #کتابخونه_فرتک
  • به یاد سپردن: هشتگی را انتخاب کنید که به یاد سپردن آن سخت نباشد و از صورت های عجیب املایی و کلمات عجیب و غریب و گیج کننده استفاده نکنید. این کار باعث می شود تا مخاطب به راحتی به حافظه ی خود رجوع کرده و مسابقه ی شما را به یاد آورد.
  • مخاطبان جهانی: در زمان انتخاب هشتگ به مخاطبان خود توجه کنید. اگر تعداد زیادی از مخاطبان شما را افرادی از دیگر کشور ها تشکیل می دهند باید هشتگی انتخاب کنید که مخاطبان فرهنگ های دیگر را گیج و آشفته نکند.
  • استفاده شده توسط دیگران: قبل از اینکه هشتگ را نهایی کنید جستجویی انجام دهید تا بررسی کنید که این هشتگ یا هشتگی مشابه آن توسط دیگران و برای اهداف و مقاصدی دیگر استفاده نشده باشد. اگر چنین بود، هشتگی دیگر برای خود انتخاب کنید.

۴- یک تم یا موضوعی خاص را برای مسابقه خود در نظر بگیرید

با توجه به اینکه اکثر مسابقه های اینستاگرامی مبتنی بر محتواهای تولید شده توسط کاربران هستند، شما هم باید موضوعی را انتخاب کنید تا شرکت کننده ها، تصاویر یا ویدئوهایی را با همان موضوع برایتان ارسال کنند.

سعی کنید تم یا موضوعی که انتخاب می کنید با محصول یا خدمتی که ارائه می دهید تناسب داشته باشد. البته می توانید از مناسبت های مختلف، فصل های مختلف و رویداد های بزرگ نیز استفاده کنید.

مثالی که همین الان به ذهن من رسید و به زودی شاهد اجرای آن خواهید بود، طراحی مسابقه ای برای به یکدیگر ارتباط دادن لقمه یاب، گرمای تابستان، آبمیوه های خنک و هر کاری که برای رهایی از این گرمای طاقت فرسا می توان انجام داد با هشتگی خاص است.

۵- انتخاب برنده ها را چگونه انجام می دهید؟

برنده

قطعا یکی از مهم ترین بخش های مسابقات این است که به مخاطبان اعلام کنید که برنده ها چگونه انتخاب می شوند. این کار به دو روش رای گیری ( با ابزارهای خاص) و انتخاب هیئت داوران انجام می شود که در ادامه هر دوی این روش ها را با هم بررسی می کنیم.

– رأی گیری ( با ابزارهای خاص)

برای رای گیری روش های مختلفی وجود دارد که کاملا به مسابقه ی شما بستگی دارد. اگر مسابقه ای طراحی کرده اید که در آن تعداد زیادی کامنت و منشن بگیرید، خب یکی از روش های رای گیری استفاده ازcomment picker است و روش دیگر آن استفاده از فرمول های خاص اکسل است. اما اگر مسابقه ای طراحی کرده اید که شرکت کنندگان تصویر یا ویدئویی را با دیگران به اشتراک بگذارند می توانید با توجه به بیشترین تعداد لایک، آن ها را انتخاب کنید. البته در این میان باید حواستان به استفاده از ربات های لایک کننده باشد و برای آن ها قواعد و قانون خاصی را در نظر بگیرید.

– هیئت داوران

این روش برای تصمیم گیری درباره ی برنده، روشی با کیفیت و منصفانه است. با این روش، شما یک گروه از متخصصان حوزه ی کاری خود را انتخاب می کنید و از آن ها میخواهید تا به رای گیری شما نظارت کنند.

۶- جایزه چه شود؟

جایزه

برای انتخاب جایزه عجله نکنید و دقت بیشتری به خرج دهید باید جایزه ای برای برنده ی مسابقه انتخاب کنید که ویژگی های وی را در نظر گرفته باشد، ضمن اینکه محدودیت های مالی شما را هم پوشش دهد. پس باید قبل از انتخاب جایزه هدف داشته باشید و بدانید می خواهید چه چیزی جایزه دهید.

این را فراموش نکنید که وقتی از مخاطب درخواست می کنید تا در مسابقه ی شما شرکت کند به این معناست که می خواهید کاری در راه ارتقا وجهه ی برند خود انجام دهید و قصد دارید این ارتقا وجهه را به دست مخاطب بسپارید. پس باید جایزه ای در نظر بگیرید که ارزش وقت گذاشتن مخاطب و شرکت در مسابقه ی شما را داشته باشد. شاید یک لباس رایگان، آنقدری ارزش نداشته باشد تا مخاطب را ترقیب کند تا در مسابقه ی شما شرکت کند. اما قطعا یک سفر رایگان ارزش شرکت در مسابقه ی شما را خواهد داشت.

قبل از انتخاب جایزه، از خود بپرسید مخاطب هدف من به چه جایزه ای علاقمند است؟ اگر محدودیت های مالی را کنار بگذاریم، قطعا پاسخ های زیادی به این سوال خواهید داد. اما باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که جایزه انتخابی در عین ارزشمندی، باید با برند شما تناسب داشته باشد.

از رایج ترین جایزه هایی که برندها به برنده های مسابقه های خود تقدیم می کنند عبارتند از کارت هدیه، کوپن تخفیف، جایزه ی تبلیغاتی، خدمات رایگان و… اما شما باید همیشه به دنبال خلاقیت باشید و جایزه هایی را انتخاب کنید که خلاقانه باشد تا بیشتر دیده شوید.

۷- شرایط  و مقررات مسابقه را تعیین کنید

شرایط و مقررات مسابقه

بهتر است وقتی یک مسابقه اینستاگرامی همراه با جایزه طراحی می کنید از یکسری قوانین و مقررات نیز پیروی کنید. با یک وکیل صحبت کنید تا حسب محل زندگی و نوع شرکت کنندگان شما را راهنمایی کند.

برخی از رایج ترین قوانین و مقرراتی که در مسابقات استفاده می شوند به شرح زیر هستند:

  1. نام برند و جزئیات مربوط به مخاطبان آن را مشخص کنید.
  2. تاریخ برگزاری مسابقه را دقیق مشحص کنید.(از چه تاریخی تا چه تاریخی؟)
  3. قواعد مربوط به نوع شرکت کننده ها را حسب سن و محدودیت های شغلی تعیین کنید.
  4. دستورالعمل چگونگی ورود به مسابقه اینستاگرامی را بنویسید.
  5. دستورالعمل چگونگی انتخاب برنده را بنویسید.( با توجه به تیتر، انتخاب برنده ها را چگونه انجام می دهید؟)
  6. تاریخ و نحوه ی اعلام برنده/برندگان را مشخص کنید.
  7. مدت زمان انتظار برای دریافت پاسخ از برنده و اقدام ایشان برای دریافت جایزه را مشخص کنید.(تا اگر در مدت مشخص شده مراجعه نکرد، مجدد قرعه کشی صورت گیرد)
  8. مشخصات جایزه (تعداد جایزه ها، توصیف مشخصات جایزه ها و هرگونه هشدار درباره ی نحوه ی استفاده از آن) را ذکر کنید.
  9. جزئیات مربوط به نحوه ی تحویل جایزه را تعیین کنید.
  10. شما باید اعلام کنید که تبلیغات شما با همکاری، پشتیبانی یا نظارت اینستاگرام یا دیگر رسانه های اجتماعی ارائه نمی شوند.

۸- تبلیغات مسابقه را هرچه سریع تر شروع کنید

تبلیغات

حالا که مراحل ۱ تا ۷ را پشت سر گذاشتید، یعنی مسابقه شما آماده انتشار است. آن را منتشر کنید و هر چه سریع تر تبلیغات را شروع کنید. این تبلیغات می تواند از هر طریق و کانالی صورت گیرد. ما در ادامه چند ایده گفته ایم تا چندتا از آن ها یا همگی را استفاده کنید. باز هم خلاقیت را از دست ندهید و خودتان راه های دیگری به این لیست اضافه کنید.

اخبار وبلاگ

  1. وبلاگ: در وبلاگ خود یک پست ایجاد کنید و در آن از مسابقه ای که در اینستاگرام برگزار می کنید سخن بگوئید. در آخر هم یک لینک به صفحه مسابقه قرار دهید.
  2. شبکه های اجتماعی: در شبکه های اجتماعی مختلف خود، تبلیغ کنید و لینک مسابقه را در بیوگرافی شبکه های اجتماعی خود قرار دهید و دیگران را دعوت به شرکت در مسابقه کنید.
  3. صفحات مرتبط: در صفحاتی که به کسب و کار شما مرتبط هستند، تبلیغ کنید یا با آن ها به تبادل بپردازید.
  4. منشن کردن دوستان: از فالور ها و دوستانتان بخواهید که دوستانشان را در پست مسابقه منشن کنند و آن ها را نیز به مسابقه دعوت کنند.
  5. اینفلوئنسر مارکتینگ: اگر مسابقه اینستاگرامی بزرگی دارید و برای آن هزینه کرده اید و مطمئن هستید که نتایج خوبی برای شما به همراه خواهد داشت، از اینفلوئنسر های مرتبط با برند و کسب و کار خود استفاده کنید.
  6. و…

اینفلوئنسر مارکتینگ

۹- نظارت، نظارت و نظارت

اطلاعات آماری

برهمه چیز نظارت کنید. در طول مسابقه برهمه ی اقدامات تبلیغاتی نظارت کنید تا بهتر به اهداف خود برسید. شما باید مولفه های مورد نظر خود برای استفاده در مسابقه اینستاگرامی خود را شناسایی کنید و آن ها را پیگیری کنید. ما در اینجا به برخی از این مولفه ها اشاره کرده ایم.

  • تعداد محتواهای ارسالی: چه تعداد پست با توجه به شرایط و مقررات مسابقه، برای شما تولید شده اند؟
  • تعداد شرکت کننده ها: چه تعداد در مسابقه شما شرکت کرده اند؟ ( در صورتی که کاربران بتوانند بیش از یک پست ارسال کنند)
  • شرکت کننده های برتر: بزرگترین طرفداران  شما چه کسانی بوده اند؟ (چه کسی بیشترین محتوا ها را در طول مسابقه بارگذاری کرده است؟)
  • تعداد کل مخاطبان: مجموع فالوئر های افرادی که در مسابقه شما شرکت کرده اند چه تعداد است؟
  • تعداد کل لایک ها: مجموع لایک های پست هایی که ارسال شده اند چه تعداد است؟
  • رشد فالوئر: در طول مسابقه، چه تعداد فالوئر به فالوئر های شما اضافه شده است؟

اگر پیش بینی می کنید که کمتر از ۳۰ محتوا ارسال شود، می توانید نظارت را به صورت دستی انجام دهید. اما اگر پیش بینی می کنید که بیشتر از این تعداد، محتوای ارسال از سوی مخاطبان به شما برسد باید نظارت را به ابزارهای خاص این کار مانند Iconosquare  بسپارید.

۱۰- پیگیری، پیگیری، پیگیری

قانون هایی که وضع کرده بودید را فراموش نکنید. درست است که مسابقه تمام شده است اما شما باید در زمان بازبینی محتواهای ارسالی کاربران، قانون ها را به یاد داشته باشید تا منصفانه برنده را اعلام کنید.

بعد از آنکه برنده را شناسایی کردید، نام یا یوزرنیم (user name) ایشان را به صورت عمومی اعلام کنید و در صورتی که امکان دارد با استفاده از قابلیت لایو، روند انتخاب برنده را به نمایش بگذارید.

– مسابقه ی آخر

پیشنهاد می کنم مواری را که ذکر کردیم رعایت کنید تا نهایت اثر بخشی را از یک مسابقه گرفته و هزینه ای که کرده اید، خود به خود به جیب تان برگردد. همچنین هفته های آینده با ما همراه باشید تا به معرفی ابزارهایی که در این راه به کمک شما می آیند نیز بپردازیم. اگر پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم با ما در میان بگذارید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

 

محمدرضا وفانژاد

اضافه کردن دیدگاه

یک × 3 =