وبلاگ فرتک
۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام

۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام

جمعه شد و ما باز هم با آدینه با فرتک مهمان شما شدیم. با ما همراه باشید تا باز هم در کنار هم بیاموزیم آنچه را هنوز نیاموخته ایم.

می توان گفت این روزها تقریبا همه درگیر شبکه های اجتماعی هستند و شبکه ی اجتماعی موفقی که تا امروز در ایران فیلتر نشده است اینستاگرام است.این شبکه به تنهایی توانسته بیش از ۲۴ میلیون ایرانی را راضی نگه داشته و ایران را در جایگاه هفتم کشورهای در حال استفاده از این شبکه قرار دهد.

آمار اینستاگرام

برای موفقیت در این شبکه ی اجتماعی و فروش، بازاریابی و کسب درآمد از طریق آن باید استراتژی(برنامه ریزی) منظمی داشته باشیم و بدانیم چه محتوایی را در چه زمانی منتشر کنیم. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که امروزه صِرف اینکه بدانیم چه محتوایی را در چه زمانی منتشر کنیم کافی نیست و باید در کنار آن روی نحوه ارتباط و تعامل با مخاطب هم کار کنیم.

در این مطلب می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه از قابلیت های اینستاگرام در جهت تولید محتوای حرفه ای و متناسب با نیاز برند خود استفاده کنید.پس با ما همراه باشید تا موارد زیر را بیاموزیم.(قبل از آن پیشنهاد میکنم مطلب شطرنج باز حرفه ای در اینستاگرام را مطالعه کنید.)

  1. استوری
  2. تصاویر چرخ و فلکی
  3. ویدئو زنده
  4. نظرسنجی در استوری
  5. محتوای آموزشی
  6. مسابقات
  7. معرفی محصولات جدید

۱-استوری(توی فارسی بهش میگن داستان)

یکی از قابلیت های جذاب اینستاگرام،استوری است.ویژگی که به سرعت توانسته در بین مخاطبان جای خود را پیدا کند و از محبوبیت زیادی برخوردار شود.اما چرا؟

چون:

  • دقیقا مخصوص زمان هایی ساخته شده که شما دوست دارید اتفاقات روزمره خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • مخاطب نیازی ندارد کپشن های طولانی را بخواند تا متوجه شود شما قصد دارید چه چیزی را با او به اشتراک بگذارید.
  • مثل یک ویدئوی جذاب از جلوی چشم مخاطب می گذرد و به قسمت بعدی می رود.
  • مخاطب می تواند به راحتی و تنها با کشیدن انگشت خودش به سمت بالا وارد وبسایت یا صفحه خرید وبسایت شما شود.(پیج های بیزینسی بالای ۱۰k فالور می توانند از این قابلیت استفاده کنند.)
  • امکان برگزاری مسابقه،نظرسنجی وآزمون آنلاین را به شما می دهد تا تعامل خود را با مخاطب افزایش دهید.
  • امکان گذاشتن روزشمار یا ساعت شمار را به شما می دهد تا بتوانید برای کدهای تخفیف محصولات یا زمان برگزاری مسابقات به مخاطب فرصت محدودی بدهید.
  • امکان افزودن پست به استوری را به شما می دهد تا از این طریق بتوانید مخاطبان را درجریان پستی که به اشتراک گذاشته اید بگذارید.

استوری ها بعد از ۲۴ ساعت حذف می شوند مگر اینکه آن ها را ذخیره کنید. پس اگر محتوای ارزشمندی در استوری تولید کرده اید و دوست دارید حفظ شود و بعد از ۲۴ ساعت حذف نشود، می توانید از قابلیت هایلایت استوری استفاده کنید. با این کار می توانید استوری های نحوه ارسال محصول، اخبار و اطلاعیه های مهم، قرعه کشی ها و… را دسته بندی و هایلایت کنید تا در قسمت بیو(Bio) پیج شما نمایش داده شوند.

چند نکته مهم برای تولید محتوای استوری:

  1. نام یا لوگوی برند خودتان را به استوری اضافه کنید.
  2. چند ثانیه اول از لحاظ تصویری برای مخاطب هدف جذاب باشد.(در مورد مخاطب هدف در آینده خواهم نوشت.)
  3. اگر امکان دارد استوری های خود را با صدای خودتان یا با موسیقی متن تولید کنید.
  4. اگر تقویم تولید محتوا دارید، مناسبت های خاص را فراموش نکنید و برای آن ها محتوای ویژه ای تولید کنید.
  5. در صورت امکان از اینفلوئنسر یا هرکسی که معروف است و البته به مخاطب هدف شما هم مربوط می شود برای انتشار استوری های خود استفاده کنید.

۲-تصاویر چرخ و فلکی(چند عکس در یک پست)

یکی از محتوا های جذاب در اینستاگرام تصاویر پشت سرهم(چرخ و فلکی) است و می توان گفت بعد از ویدئو ها، این تصاویر بیشترین تعامل را به خود اختصاص می دهند.

دلیل نامگذاری این نوع تصاویر با عنوان چرخ و فلک این است که می توانند شما را به زمان گذشته ببرند و دوباره به زمان حال بازگردانند. از این ویژگی اینستاگرام برای مواقعی استفاده می شود که شما چرخه ای از تصاویر پشت سرهم را دارید و می خواهید همه را در یک پست جای دهید.

به عنوان مثال می توانید از لحظه چیدن گوجه فرنگی تا مرحله آخر که بسته بندی رب گوجه فرنگی است تصاویری تهیه کنید و آن ها را پشت سر هم قرار دهید(گذشته به حال به گذشته) .

ما؛ اینجا در فرتک برای ساخت کپسول های آموزشی اینستاگرام از این قابلیت استفاده می کنیم.

۳-ویدئو زنده (Live)

لایو اینستاگرام یکی از بهترین گزینه های به اشتراک گذاشتن لحظه های زندگی یا کاری، بدون هیچ گونه سانسوری است. این لحظه های بدون سانسور می تواند اعتماد مخاطب(مشتری) را به شما بیشتر کرده و راه را برای ارتباط کاری شما با وی باز کند. در این نوع ویدئو، شما می توانید بعد از پخش زنده آن را ذخیره کنید تا مخاطبانی که در حال حاضر در لایو شما نیستند بتوانند آن را مشاهده کنند. همچنین اگر حس می کنید مخاطبین با فرهنگ بالایی دارید(در لجظه، شروع به فحش و بد و بیراه گفتن نمی کنند) می توانید قسمت کامنت های لایو را روشن کنید و از نظرات آگاه شوید.

نمونه هایی از ویدئو هایی که می توانید با این قابلیت برای کسب و کارتان تولید کنید:

  • مصاحبه مدیر مجموعه با یک فرد مهم
  • جلسات داخلی شرکت که خصوصی نیستند.
  • پشت صحنه زندگی در محیط کاری مجموعه
  • پست صحنه برگزاری یک جشن خاص در مجموعه
  • مراحل ساخت یک محصول
به این نکته توجه داشته باشید که ویدئوهای زنده در عین حال که از ریسک بالایی برخوردار هستند، می توانند صداقت شما در کار را به مخاطب نشان دهند.

 

۴-نظر سنجی در استوری(بلی/خیر)

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باید در همه حال از نظر مخاطب(مشتری) آگاه شد، یکی از بهترین راه های اطلاع از نظرات مخاطبین، ایجاد نظر سنجی در استوری اینستاگرام است.

هر روز بر تعداد افرادی که در اینستاگرام به دنبال برند یا محصول مورد نظر خود می گردنند افزوده می شود و شما هم باید از این مسئله به نفع کسب و کار خود استفاده کنید و محتوایی را ایجاد کنید که مورد نظر مخاطب است.

نمونه هایی از نظر سنجی هایی که می توان با این قابلیت انجام داد:

  • برای تولید یک محصول: برای مثال، رب گوجه فرنگی تولید کنیم؟ بلی/خیر
  • برای هدایت مخاطب به وبسایت: برای مثال، خودروی پراید در چه سالی وارد ایران شد؟ ۱۳۷۹/۱۳۸۰ (مخاطب را برای پیدا کردن پاسخ سوال به سمت وبسایت هدایت کنیم)
  • برای درک بهتر مخاطب: دوست دارید پشت صحنه کاری ما رو ببینید؟ بلی/خیر
  • برای آموزش: آموزش ها رو توی اینستاگرام بذاریم یا تلگرام؟ اینستاگرام/تلگرام
  • و…

۵-محتوای آموزشی

آموزش می تواند برای هر برندی جهت حفظ مخاطب و ارائه محتوای ارزشمند، مفید باشد. بر خلاف تصور، مخاطب دوست دارد در کنار سرگرمی، در مورد موضوعی خاص هم آموزش ببیند و از وقت خود استفاده کند. این محتوای آموزشی می تواند به صورت حرفه ای باشد و برای آن هزینه شود و می تواند به ساده ترین شکل ممکن در خانه یا اتاق کار تولید شود.

 

کپسول آموزشی؛ محتوای تولیدی توسط فرتک است که در فضای اینستاگرام منتشر می شود.

۶-مسابقات

همه ی ما بازی کردن و مسابقه دادن را دوست داریم. حال اگر این مسابقه یا بازی با یک هدیه جذاب همراه باشد می تواند باعث ایجاد هیجان و بالا رفتن تعامل پیج شود. اما طراحی این مسابقات یا بازی ها قوائد خاص خود را دارد که جایش در این مطلب نبود و در مطلبی جداگانه با عنوان طراحی مسابقه اینستاگرامی در نیم ساعت درباره ی آن نوشتیم. اما قبل از اینکه قوائد آن را بدانید شما را به دانستن چند مزیت این نوع محتوا دعوت می کنیم.

مزایای مسابقات اینستاگرامی:

  1. بالا رفتن بازخورد و تعامل پیج اینستاگرام
  2. گرفتن اطلاعات از کاربر؛ اطلاعاتی از قبیل ایمیل
  3. ایجاد فرصت پخش شدن ویروسی محتوا
  4. و…
نکته قابل توجه: مسابقات خود را با یک هشتگ خاص طراحی کنید تا دنبال کردن آن برای مخاطب راحت تر شود و شما هم یکسری اطلاعات خاص را از طریق هشتگ ها به دست آورید.

ما؛ در فرتک با هشتگ #کتابخونه_فرتک مسابقه ی کتابخوانی برگزار می کنیم و شما هم می توانید با دنبال کردن این هشتگ در اینستاگرام در مسابقات ما شرکت کنید.

۷-معرفی محصولات جدید

یکی از بهترین راه های افزایش فروش، پیش فروش قبل از آماده سازی و تولید محصول است. شما می توانید در اینستاگرام، چند هفته قبل از آماده سازی محصول، محتوایی تولید کنید و هیجان رسیدن محصول به مرحله ی فروش را ایجاد کنید یا حتی قبل از اینکه محصول آماده شود آن را پیش فروش کنید.

می توانید برای معرفی محصول محتوای زیر را تولید کنید:

  • پشت صحنه توسعه محصول
  • مسابقه در رابطه با محصول
  • شمارش معکوس ارائه محصول

پینشهاد آخر

با هم ۷ مورد از موارد تولید محتوا را بررسی کردیم و  بقیه راه ها  را در مطلبی جداگانه و با عنوان ” ۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام ۲ ” منتشر کرده ایم. پیشنهاد میکنم با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را بخوانید و به کسب و کارتان رونق دهید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

 

محمدرضا وفانژاد

۵ comments