وبلاگ فرتک
شطرنج باز حرفه ای در اینستاگرام

شطرنج باز حرفه ای در اینستاگرام

در آدینه با فرتک امروز قصد داریم به برخی از نکات در حوزه شبکه اجتماعی اینستاگرام بپردازیم. تا به امروز برای پیج کسب و کارتان در اینستاگرام استراتژی مشخصی داشته اید؟ استراتژی برگرفته از کلمه یونانی استراتگوس (Strategos) و به معنی فرماندهی لشکر است. جنگ امروز، جنگ اینستاگرام است. امروز قصد داریم با یادآوری برخی نکات به جنگ رقبا در ایسنتاگرام برویم و آن ها را کیش و مات کنیم.

شما چه نوع کسب و کاری دارید؟

instagram_stra

کسب و کار شما از نوع B2C (به صورت مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستید) یا B2B (با کسب و کار های دیگر در ارتباطید) ؟ به طور خلاصه مشتریان شما در اینستاگرام حضور دارند. داشتن اینستاگرام به کسب و کار شما کمک می کند؟

فرض کنید یک فروشنده لباس های اسپرت هستید. بدون شک اگر شبکه های اجتماعی را دست کم بگیرید، بخش بزرگی از بازار خود را از دست خواهید داد. حال اگر یک واردکننده واشر و سرسیلندر باشید چه؟ در ۹۹% موارد با شناخت پرسونای مشتری می توانید از اینستاگرام به نفع کسب و کار خود استفاده کنید.

اینستاگرام می تواند برای شما ویترین، کاتالوگ تلویزیون و کانال باشد. با اینستاگرام می‌توانید محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید و کسب درآمد کنید.

اینستاگرام مانند یک کاتالوگ نامحدود عمل کند. برای نشان دادن فعالیت‌های خود، می‌توانید آدرس صفحه اینستاگرامتان را به دیگران بدهید.

این شبکه اجتماعی مانند یک تلویزیون بزرگ است و صدای برند (Brand voice) شما را به گوش مخاطبانتان می‌رساند.

اینستاگرام یک کانال بسیار بزرگ برای برقراری ارتباط با مخاطبان شماست. نظرات و پیشنهادات مخاطبانتان برای بازاریابی اینستاگرام، مانند یک سرمایۀ بزرگ است.

اگر به این نتیجه رسیده اید که این آموزش برای شما فایده ای ندارد، می توانید این مقاله را ببندید و در رابطه با بازاریابی صنعتی تحقیق کنید. اما لازم است به این نکته اشاره کنیم که کسب و کارهای خیلی کمی هستند که اینستاگرام برای آنها کارایی ندارد و ترجیح می‌دهند بی سر و صدا به فعالیت خود ادامه بدهند.

instagram

چرا باید در فضای اینستاگرام استرتژی داشته باشیم؟

اگر فکر سفر در سرتان افتد، به چه چیزهایی توجه می کنید؟ قطعا همه چیز! بنابراین برای کار در اینستاگرام نیز باید به همه جوانب توجه کنید. شما باید برای استفاده از امکانات و نیروهایتان برنامه بریزید. استراتژی یعنی تصمیم بگیرید چطور سفر کنید، استراتژی پلی است میان رویا و واقعیت! استراتژی اینستاگرام نیز یعنی برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی تمام فعالیت‌ها در اینستاگرام

آمار نشان می دهد ۷۱% کسب و کارها در سال ۲۰۱۷ در اینستاگرام فعال بوده‌اند. بنابراین باید برای موفقیت میان این همه کسب و کار، باید استراتژی مناسبی برای بازاریابی داشته باشید.

برای چیدن استراتژی اینستاگرام به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای شروع یک مداد و یک دفترچه تهیه کنید. شاید بگویید چرا؟ به دلیل آنکه حرف‌ها از یاد می‌روند و کاغذها هم گم می‌شوند. بنابراین موارد گفته شده را تهیه کنید. روند شکل‌گیری استراتژی اینستاگرامتان را از صفر تا صد در دفترچه ثبت کنید. البته می توانید آنها را به صورت فایل دیجیتال هم دربیاورید یا پرینت بگیرید. اما به هرحال موقع ایده‌پردازی، هیچ چیز جای دفترچه را نمی‌گیرد. حالا با من همراه شوید تا ۴ راز جادویی درباره استراتژی اینستاگرام را به شما بگویم.

  • مخاطبت را از زیر سنگ هم که شده پیدا کن!
  • به هدف بزن!
  • یک خانه‌تکانی اساسی با محتوا!
  • اندازه‌گیری فراموش نشه!

مخاطبت را از زیر سنگ هم که شده پیدا کن!

اولین و مهم ترین موضوع در اینستاگرام شناخت مخاطب است. شناخت مخاطب به معنای جذب مخاطب نیست. بنابراین قبل از هر حرکتی، ابتدا مخاطب خود را بشناسید. باید دقیقا بدانید چه کسانی جامعه هدف شما هستند. به بیان ساده تر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید مورد پسند جامعه هدف شما قرار بگیرد و پُست‌هایتان باید برای آنها جذاب باشد. وقتی ندانید مخاطب شما به چه چیزی علاقه دارد، چطور می‌توانید او را خوشحال کنید؟

برای شناخت هر چه بیشتر مخاطبتان و اینکه دقیقا بدانید مشتریتان دقیقا کیست زمان بگذارید. هیچ چیز مانند شناخت مخاطبان نمی‌تواند شما را در دل آنها جا کند. از بین کسانی که شما را دوست دارند و کسانی که اهمیتی برایتان قائل نیستند، کدام یک با احتمال بیشتر مشتری شما خواهند شد؟ پس برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، نسبت به علایق و نیازهای مخاطبانتان بی‌تفاوت نباشید.

ایستاگرام فرتک

خصوصیات مخاطب را چگونه شناسایی کنیم؟

یک شرکت منسجم هستید یا کسب و کار کوچکی دارید؟ اگر شرکت بزرگی هستید قطعا با مراجه به پایگاه داده یا بخش فروش می توانید به اطلاعات جالبی دست پیدا کنید. اما در صورتی که یک کسب و کار کوچک هستید، پس خودتان باید اطلاعات مشتریانتان را داشته باشید. سعی کنید همان‌ها را جمع و جور کنید و از دل آنها علایق مخاطبانتان را پیدا کنید. به لیست کسانی که از شما خرید می‌کنند و یا به محتوای شما علاقه دارند، نگاه کنید. اگر جز هیچ کدام از دسته های فوق نیستند و کسب و کار خود را تازه شروع کرده اید، بهترین منبع شناخت مخاطبان برای شما، آنالیز پیج رقبایتان است. آنها را پیدا کنید و فالوئینگ‌ها، فالوورها، لایک‌کنندگان و کسانی که برایشان کامنت می‌گذارند را بررسی کنید. این افراد برای کسب و کار شما مانند یک سرمایۀ گرانبها هستند. البته برای شناخت خصوصیات مخاطبان، اینستاگرام نیز به کمک شما آمده است. به صفحه آمار (Insight) اینستاگرام خود بروید و آمار خود را ببینید. آنجا می‌توانید بفهمید چه تعدادی کاربر با چه سنی به صفحه اینستاگرام شما آمده‌اند. جنسیتشان چیست و از کدام شهرها هستند.

راه جذب مخاطب چیست؟

تولید محتوای جذاب و ارزشمند تنها راه جذب مخاطب است. فرض کنید پست های جذاب نیز گذاشتید، اما بازدید پست ها زیاد نبود. چاره چیست؟ باید یک راهی وجود داشته باشد که شما به مخاطبانتان اطلاع بدهید تا بیایند و صفحه شما را دنبال کنند. می‌خواهیم یک ابزار حاشیه‌ساز را به شما معرفی کنیم! ابزاری که طرفداران و مخالفان بسیاری دارد! ابزار ربات افزایش فالور اینستاگرام موجب خواهد شد در مدت کوتاهی فالور های شما به صورت هدفمند افزایش یابد.

telegram fartech

۲. به هدف بزن!

در وهله اول مشخص کنید برای چه هدفی به اینستاگرام آمده اید. شاید با خود بگویید برای کسب درآمد. بله این موضوع درست است اما چطور می‌خواهید کسب درآمد از اینستاگرام داشته باشید؟ برای موفقیت در این راه باید از ۳ هدف متداول پیروی کنید. ۱- خودتان را معرفی کنید. ۲- با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. ۳- محصولاتتان را بفروشید.

در هفته های بعد بیشتر در رابطه با استراتژی اینستاگرام صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

علیرضا حیدری

۲ comments