وبلاگ فرتک
بک آپ

از شرّ حذف اطلاعات برای همیشه خلاص شوید.

در قدیم الایام اگر مدرک، سند و یا هر اطلاعات دیگه ای نابود می شد،باید یک نسخه کپی دیگه از اون اطلاعات می داشتیم تا بتونیم از اون نسخه کپی استفاده کنیم و کارمون رو راه بندازیم.اما امروزه که نقش نسخه های کاغذی اطلاعات کم رنگ و کم رنگ تر شده و اطلاعات دیجیتال اطراف ما رو احاطه کردن لازمه که برای اطلاعات مهم مون یک یا چند نسخه(بسته به اهمیت اطلاعات) کپی داشته باشیم و هر وقت لازم شد از این نسخه های کپی استفاده کنیم.به این نسخه های کپی Backupیا پشتیبان هم میگن.

چند روز دیگه،یعنی ۱۱ فروردین مصادف با ۳۱ مارس،رو جهانی بک آپ هست.به همین مناسبت و قبل از اینکه شروع به خواندن ادامه این مطلب کنید،فقط چند ثانیه وقت گذاشته و به سوالات زیر جواب بدین!

  • تا حالا به این فکر کردید که شاید دشمن زیاد داشته باشید که بخواد از اطلاعات شما سو استفاده کنه؟
  • اگر اطلاعات مالی شرکت شما پاک بشه چیکار می کنید؟
  • تا حالا به این فکر کردید که ممکنه اطلاعات کامپیوتر شما به هر دلیلی در عرض فقط چند ثانیه پاک بشه؟
  • اگر پرونده های بیمه شرکت شما نابود بشه چیکار میکنید؟
  • اگر اطلاعات شما تغییر کنه و شما بخواهید اونا رو به حالت قبل برگردونید چیکار میکنید؟

اگر عمیق به این سوالات فکر کرده باشید، باید متوجه اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات شده باشید.به خصوص اطلاعاتی که از دست رفتن و یا تغییر آن ها ضرر های جبران ناپذیری را به شخص یا شرکت شما وارد خواهد کرد.

پشتیبان گیری

از چه اطلاعاتی پشتیبان تهیه کنیم؟

از هر اطلاعاتی که برای شما به نوعی مهم است پشتیبان تهیه کنید.برای یک نفر عکس های خانوادگی مهم است،برای شخصی دیگه پروژه های دانشجویی!برای شرکتی اطلاعات مالی مهم است،برای شرکتی دیگر اطلاعاتی که از دانش کارمندان به دست می آید و برای شرکت سوم کل اطلاعات ذخیره شده در سیستم های شرکت!

چه وقت هایی بک آپ بگیریم؟

باز هم بسته به نوع و اهمیت اطلاعات شما، متفاوت است.به طور کلی هر زمان که قصد انجام تغییرات بزرگی در اطلاعات دارید از آن backup بگیرید.به عنوان مثال اگر میخواهید در نقشه ساختمانی تان تغییر بزرگی را انجام دهید،بهتر است از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. ولی اگر فقط قصد دارید فقط یک خط به آن اضافه کنید نیازی به این کار نیست.

برای برخی از اطلاعات لازم است که از آنها به صورت منظم backupگرفته شود.شما برای این کار میتوانید جدول زمان بندی داشته باشید یا از برخی برنامه های پشتیبان گیری که خود،دارای جدول زمان بندی هستند استفاده کنید.

ایستاگرام فرتک

نسخه های پشتیبان را کجا ذخیره کنیم؟

امروزه به طور کلی دو نوع فضای ذخیره سازی در اختیار داریم:

  1. فضای ذخیره سازی آفلاین(محلی)،شامل هارد دیسک،فلش مموری،DVD و…
  2. فضای ذخیره سازی آنلاین،مثل Google Drive،One Drive و…

اینکه کدام یک از این فضاهای ذخیره سازی بهتر است باز هم در وهله اول به کار و نوع اطلاعات شما بستگی دارد.اگر اینترنت پر سرعتی دارید و هزینه اینترنت برایتان مهم نیست و البته فضای ذخیره سازی آنلاین مطمئنی سراغ دارید،پیشنهاد میکنم در کنار فضاهای محلی از فضاهای آنلاین هم استفاده کنید.ولی معمولا از فضاهای آنلاین برای اطلاعات کم حجم تر و از فضاهای آفلاین برای اطلاعات با حجم زیاد استفاده میشود.اگر قصد استفاده از هر دو فضا را درکنار هم دارید توصیه میکنم برای اینکه آپلود اطلاعات در فضای آنلاین وقت کمتری از شما بگیرد،در برنامه ریزی  پپشتیبان گیری خود،الویت را با پشتیبان گیری آفلاین بگذارید.چطور؟

به عنوان مثال اگر هر روز از اطلاعات Backupآفلاین می گیرید،فقط هفته ای یکبار Backupآنلاین بگیرید.

telegram fartech

چرا باید از اطلاعات وبسایت پشتیبان بگیریم؟

از آنجایی که شعار فرتک،راه اندازی کسب و کار آنلاین هست و یکی از قدم های راه اندازی کسب و کار آنلاین،داشتن وبسایت است،لازم دونستم تا دو نکته از اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات وبسایت هم براتون بگم!

  1. در دسترس بودن وبسایت های اینترنتی در همه جای جهان و بالابودن امکان هک شدن اطلاعات وبسایت
  2. ما در ایران زندگی می کنیم و بخشی از اطلاعات وبسایت ما در خارج از ایران است.ممکن است تحریم، اینجا هم به سراغ شما و وبسایت شما بیاید.

نکته آخر…

جدا از شکل،شیوه و ابزار پشتیبان گیری از اطلاعات،بار دیگر به سوالاتی که در ابتدای مطلب اشاره کردم،فکر کنید و اگر لازم دونستید از همین امروز که نه،از همین لحظه برای پشتیبان گری از اطلاعات قدمی بردارید.اگر در این زمینه سوالی داشتید همکاران من آماده پاسخگویی به سوالات شما به خصوص در زمینه پشتیبان گیری آنلاین هستند.

در مورد انواع روش های بک آپ گیری از اطلاعات،در آینده ای نزدیک خواهم نوشت،ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا از این موضوع مطلع شوید.

اگر تجربه تلخ یا شیرینی در مورد بک آپ یا از دست دادن اطلاعات دارید،خوشحال میشیم با ما در میان بگذارید.

محمدرضا وفانژاد

اضافه کردن دیدگاه