وبلاگ فرتک
۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام(قسمت دوم)

۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام(قسمت دوم)

در آدینه با فرتک این هفته و در ادامه ی راه های تولید محتوای اینستاگرام، قصد داریم تا ۷ راه دیگر از ۱۴ راه را برای شما باز کنیم. پس پیشنهاد ما این است که اگر راه های قبلی را طی نکرده اید، ابتدا سری به مطلب ۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام بزنید و مجددا به این صفحه برگردید.

در این مطلب با موارد زیر آشنا می شویم:

  1. محتوای انگیزشی و جملات کوتاه
  2. محتوای پشت صحنه برند
  3. تولید محتوا با کمک مخاطبان(مشتریان)
  4. تولید محتوا در مورد جریان های داغ(ترندها)
  5. فروش محصولات
  6. محتوای کمدی، طنر، شوخی
  7. محتوای اینفلوئنسری(دهان به دهان سابق)

۱-محتوای انگیزشی و جملات کوتاه

اگر صفحات شبکه های اجتماعی مختلف خود را در طول روز باز کنید، تقریبا می توان گفت که غیر ممکن است که حداقل یک محتوای انگیزشی نبینید. جملاتی کوتاه از بزرگان عرصه های مختلف که در شما حداقل برای چند ثانیه این احساس را رشد می دهد که ” اگر اون تونسته پس حتما من هم می تونم”.

این نوع محتوا می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پست و استوری اینستاگرام باشد. البته به شرطی که از پیج ها و کانال های دیگر کپی نشده باشد و صفر تا صد کار از خودتان باشد.

من در پیج اینستاگرام شخصی خودم، به عنوان اولین پست و صرفا به دلیل اینکه عجله داشتم تا پیج هرچه سریع تر راه بیفته یک جمله ی کوتاه از مرد بزرگ تکنولوژی یعنی بیل گیتس گذاشتم و این جمله ی کوتاه مقدمه ی کار من در این پیج شد.

اگر در این پست از پیج من دقت کنید، حتما متوجه خواهید شد که این پست رو بدون هشتگ رها نکردم و از هشتگ های مرتبط استفاده کردم. پس نه تنها در پست های انگیزشی، بلکه در هیچ پستی هشتگ ها را دست کم نگیرید.

هشتگ ها را دست کم نگیرید! هشتگ ها معجره می کنند.

۲-محتوای پشت صحنه برند

آدم ها دوست دارند به جای اینکه تصویری خشک و بی احساس از مدیران شرکت را در صفحات شبکه های اجتماعی و یا وبسایت یک برند ببیند، تصاویری با احساس بیشتر و از همه ی کارمندان شرکت داشته باشند.آن ها دوست ندارند که وقتی صفحه ی یک برند را باز می کنند فقط از تبلیغات و فروش های ویژه و… حرفی در میان باشد، بلکه دوست دارند بیشتر در مورد شرکت و افرادی که در آن کار می کنند بدانند.

برای موفقیت در کسب و کارتان حتما به این نوع محتوا که به پشت صحنه برند می پردازد توجه ویژه ای داشته باشید.

برای مثال می توانید این هفته به مخاطبین پیج اینستاگرامی خود اعلام کنید که دوشنبه هفته آینده مصاحبه با یکی از کارشناس های  تولید محتوای شرکت به اسم خانم میترا اکبریان را در پیج خود خواهید داشت. قطعا مخاطبان زیادی دوشنبه به پیج شما سر خواهند زد تا با خانم میترا اکبریان و نحوه ی فعالیت وی در شرکت شما آشنا شوند. با این کار احساس صمیمیت را بین کارمندان شرکت و مخاطبین (مشتریان) کسب و کار خود بالا برده اید.

حالا سوال اینجاست که اگر کسب و کارمان را تازه شروع کرده ایم و هیچ کارمند و شرکتی هم در کار نیست و خودمان تنهای تنهاییم باید چه کاری انجام دهیم؟ پاسخ خیلی ساده است؛ پشت صحنه زندگی روزانه خودتان را به اشتراک بگذارید. اگر سفری رفته اید، اگر به آب هویچ بستنی علاقه دارید و اگر هر شب پیاده روی می کنید، دست به کار شوید و فعلا همین موارد را به اشتراک بگذارید.

به این نکته توجه داشته باشید که خود واقعی تان را نمایش دهید و هیچ وقت پا را فراتر از چیزی که هست نگذارید. اگر مخاطب متوجه شود که خودتان نیستید به غیر از اینکه صفحه شما را ترک خواهد کرد برای شما تبلیغ منفی هم خواهد داشت.

برای تولید محتوای پشت صحنه می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • کارکنان در حال کار: از آقای علیرضا حیدری در حال کار و در حالی که همزمان قهوه میل می کند عکس بگیرید و برای مخاطبین خود استوری کنید و نظر آن ها را در مورد این شخصیت جویا شوید.
  • یک تور مجازی از محل کار: دوربین حرفه ای یا دوربین گوشی را به دست بگیرید و چرخی در محیط شرکت  و یا محیط یکی از اتاق های آن بزنید و در قالب یک پست به اشتراک بگذارید.
  • حضور افراد تیم در رویداد ها و نمایشگاه ها: اگر یکی از افراد تیم شما در رویدادی خاص شرکت کرده و یا اگر به صورت گروهی به نمایشگاهی خاص رفته اید، حتما مخاطبین خود را از حضورتان با خبر کنید. ما هفته آینده به نمایشگاه اینوتکس میرویم و حتما در اینستاگرام فرتک شما را از حضورمان با خبر خواهیم کرد.
  • نمایش پروفایل اعضای شرکت: پروفایل پیج های شبکه های اجتماعی مختلف یا وبسایت اعضای شرکت را معرفی کنید.
  • حضور افراد تیم برای یک کارگروهی خاص: برای مثال ما در فرتک قصد داریم برای روز جهانی اهدای خون به سازمان انتقال خون رفته و خون اهدا کنیم و آن را با مخاطبان اینستاگرامی خود به اشتراک بگذاریم و این موضوع را هم در برنامه ی خود درج کرده ایم.

تقویم تولید محتوا

ما هم قصد داریم در فرتک ماهیانه یکی دو پست از این نوع تولید محتوا در پیج اینستاگرامی خود داشته باشیم و احتمالا هشتگ #خانواده_فرتک را برای این کار انتخاب کنیم.

۳-تولید محتوا با کمک مخاطبان(مشتریان)

خیلی از مخاطبین پیج شما از اینکه محتوای تولیدی توسط آن ها توسط پیج شما به اشتراک گذاشته شود خوشحال می شوند. چون با این کار هم احساس می کنند که توانسته اند کار مفیدی برای برند مورد علاقه خود انجام دهند و هم خودشان بیشتر دیده شده اند و توانسته اند با این کار فالورهای جدیدی را به پیج خود اضافه کنند.

محتوای تولیدی توسط مخاطبان انواع مختلفی دارد اما ما  در اینجا به دو مورد از آن می پردازیم:

  1. دوباره پست کردن محتوا: در این نوع، شما پست مخاطب خود را که در پیج شخصی خود هم گذاشته است را بدون هیچ تغییری ریپست می کنید.
  2. فراخوان دادن برای محتوا: فراخوان دادن برای تولید محتوا، خود به دو نوع تقسیم می شود:
    • نوع اول: فراخوانی منتشر کنید تا هر شخص یا شرکتی که علاقه دارد که به صورت افتخاری برای پیج شما محتوا تولید کند، اعلام آمادگی کند.
    • نوع دوم: فراخوانی منتشر کنید تا هر شخص یا شرکتی که علاقه دارد به رشد پیج شما کمک کند، محتوای تصویری برند شما را با هشتگ خاص مورد نظرتان و البته تگ کردن صفحه شما منتشر کند.

هر چقدر در این راه موفق تر باشید قطعا افراد بیشتری برند شما را خواهند شناخت، به صفحه اینستاگرامی شما سر خواهند زد و در نهایت از شما خرید خواهند کرد.

۴-تولید محتوا در مورد جریان های داغ(ترندها)

مخاطبین شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام هر روز با یکسری جریان های داغ همراه می شوند. یک روز ماجرای فرو ریختن ناگهانی ساختمان پلاسکو، روزی دیگر ماجرای قتل همسر شهردار تهران و هین طور ادامه داستان در روز های دیگر.

شما هم می توانید با این جریان ها همراه شوید و برند خود را به دیگران معرفی کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که با ترند هایی همراه شوید که می توانند به برند شما مربوط شوند.

اگر با همه ی ترندها و هشتگ های مربوط به آن همراه شوید در طولانی مدت موجب خستگی مخاطب خود خواهید شد!

۵-فروش محصولات

چند وقتی است که ایسنتاگرام قابلیت جدیدی به مجموعه ی قابلیت های خود اضافه کرده است و آن هم تبدیل پیج ایسنتاگرامی شما به یک فروشگاه تمام و کمال است.

در گذشته شما فقط می توانستید تصویر محصول خود را نمایش دهید و در کپشن به معرفی و اعلام قیمت آن بپردازید، ولی با این قابلیت اینستاگرام شما می توانید چند محصول خود را که به یکدیگر مرتبط هستند در یک تصویر آورده و روی هر کدام به صورت جداگانه قیمت ها را درج کنید. در نهایت مشتری با پسندیدن هر محصول و کلیک روی تصویر آن به وبسایت شما رفته و محصول را خریداری کند.

قابلیت فروشگاه اینستاگرام

این قابلیت مناسب فروشگاه هایی است که تعداد زیادی محصول دارند و قصد دارند از اینستاگرام بیشتر برای فروش محصول (و نه برند سازی) استفاده کنند.

به همین دلیل تعداد فروشگاه های اندکی در ایران وجود دارند که از این قابلیت استفاده می کنند. یکی از این فروشگاه ها که در ایران از این قابلیت استفاده می کرد و البته در حال حاضر غیر فعال است، فروشگاه بامیلو بود که یکی از پست های پیج اینستاگرام آن را به عنوان نمونه برایتان قرار داده ام.

فروشگاه بامیلو

در مورد نحوه ی راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام در هفته های آینده برایتان مطالبی را منتشر خواهم کرد.

۶-محتوای کمدی، طنز، شوخی

در روزهایی که خندیدن برای مردم سخت شده است اگر شما به عنوان یک برند بتوانید مخاطب خود را به خندیدن وادار کنید تصویر زیبایی را در ذهن وی درج خواهید کرد.

برای این کار نیازی نیست که هزینه ی زیادی را متحمل شوید و از حمید ماهی صفت یا حسن ریوندی دعوت کنید تا برای شما محتوای طنز تولید کند.

می توانید این کار را خودتان و یا یکی از اعضای شرکت انجام دهید. حتی نیازی نیست که لزوما شخص در محتوای شما حضور داشته باشد و می توانید مثل ما که برای چهارشنبه سوری سال ۹۷ یک محتوای نسبتا طنز و البته مناسبتی با استفاده از نرم افزارهای مخصوص تولید کردیم، تولید کنید.

چهارشنبه سوری

این پست ها قابلیت انتشار ویروسی بیشتری دارند. فقط حواستان باشد که وارد شوخی هایی که به برند شما مربوط نمی شوند یا شوخی های قومی، مذهبی، سیاسی و... نشوید.

 

۷-محتوای اینفلوئنسری(دهان به دهان سابق)

همان طور که در مطلب تبلیغات دهان به دهان به شیوه ی امروزی هم گفتیم قطعا امروزه یکی از روش های بازاریابی، اینفلوئنسر مارکتینگ است. برای تولید محتوای اینفلوئنسری باید دو مرحله را طی کنید.

مرحله ی اول انتخاب اینفلوئنسر مرتبط با کسب و کار شماست.

برای مثال، اگر در کار تولید عروسک هستید نباید به سراغ مستر تیستر بروید تا به عنوان یک اینفلوئنسر برای شما تبلیغ کند و باید به سراغ فردی بروید که به طوری با مادران در ارتباط است. در مرحله ی دوم نوبت به تولید محتوای آن می رسد که در این مرحله یا باید خودتان تولید محتوا کنید یا باید این کار به خود اینفلوئنسر بسپارید تا خودش به سلیقه ی خودش و فالورهایش کار شما را انجام دهد.

در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ و این که دقیقا چه کاری انجام می دهد پیشنهاد میکنم مطلب تبلیغات دهان به دهان به شیوه ی امروزی را بخوانید.

 

درخواست آخر

در آخر، پیشنهاد میکنم اگر مطلب ۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام را مطالعه نکرده اید، مطالعه کنید و درخواست میکنم هفته های آینده هم همراه ما باشید تا مطالبی که نیاز به توضیح بیشتر داشت را برایتان توضیح دهیم.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

 

محمدرضا وفانژاد

۷ comments