وبلاگ فرتک
استوری اینستاگرام راهی به سوی کامیابی

تقریبا سه سال پیش بود که اینستاگرام از قابلیت جدیدی به نام استوری رونمایی کرد. این موضوع سهم بزرگی در ایجاد تعامل پیج ها با مخاطبان داشت. خوشختانه هر روز امکان جدیدی به اینستاگرام اضافه می شود. این موضوع موجب شده کار برای جذب مخاطب و افزایش تعامل با کاربر آسان تر شود.

به عنوان مثال یکی از ویژگی های بسیار جذاب، قابلیت سوال پرسیدن از مخاطبین در استوری اینستاگرام است. همچنین شما می توانید از طریق کپشن پست نیز سوالات خود را مطرح کنید و Engagement Rate یا نرخ تعامل خود را بهبود دهید.

این قابلیت ابتدا برای گپ های دوستانه استفاده می شد. مدتی زمان اندکی نگذشته بود که بازاریابان و برندها به منظور افزایش نرخ تعامل خود با مخاطبانشان از این ویژگی جذاب استوری اینستاگرام استفاده کردند.

مطالعه بیشتر: شطرنج باز حرفه ای در اینستاگرام

استوری اینستاگرام راهی به سوی کامیابی

جالب است بدانید که استوری اینستاگرام یک ابزار بسیار قدرتمند است و در طول ۲۴ ساعت، حدود ۵۰۰ میلیون استوری در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می شود. همچنین یک سوم این استوری ها توسط برند ها و کسب و کار ها ایجاد می شود. بنابراین باید برای این موضوع هدف گذاری ویژه ای داشته باشید و ضمن توجه، آن را توسعه دهید.

البته همانطور که اشاره کردیم شما از همان روزهای اول شروع کار اینستاگرام قادر بودید سوالات خود را از طریق کپشن پست مطرح کنید و در واقع یک تحقیقات بازار در اشل کوچک انجام دهید.

تغییرات بزرگ اینستاگرام در نحوه نمایش پست ها

قبل از هر چیز باید در رابطه با الگوریتم های اینستاگرام صحبت کنیم. چند وقت پیش بود که اینستاگرام آپدیت جدیدی ارائه کرد و طبق این آپدیت وضعیت نمایش پست ها به صورت کلی تغییراتی داشت. در حال حاظر پست ها طبق زمان انتشار مرتب نمی شوند، بلکه بر اساس نرخ تعامل نمایش داده می شوند. به صورت بسیار ساده اگر شما ساعت ۱۰ پست گذاشته باشید و فرد دیگری ساعت ۱۰:۳۰ پست گذاشته باشد، در صورتی که نرخ تعامل پیج دوم از شما بالاتر باشد، پست او ابتدا به مخاطبان نمایش داده خواهد شد. امروز قصد داریم ابتدا معنای نرخ تعامل را درک کنیم و بعد از آن به بیان راه هایی برای جذب مخاطب از طریق استوری بپردازیم.

مطالعه بیشتر: بررسی الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

نرخ تعامل (Engagement Rate) چیست؟

نرخ تعامل عبارت است از نسبت میزان تعامل کنندگان با یک پست به کل افرادی که پست خاص را مشاهده کرده اند. در واقع هر چه نرخ تعامل شما بالاتر باشد، میزان نمایش پست های شما برای کاربران افزایش پیدا خواهد کرد و پیچ شما رشد سریع تری خواهد داشت. نرخ مشارکت یا تعامل در واقع مجموع تعداد کامنت ها، لایک ها، ارسال شدن در دایرکت، منشن کردن، سیو کردن و هر واکنشی که در اینستاگرام تحت عنوان تعامل تعریف شده باشد.

نرخ تعامل چگونه محاسبه می شود؟

این عدد از طریق فرمول زیر قابل محاسبه است:

نرخ تعامل اینستاگرام

مطالعه بیشتر: طراحی مسابقه اینستاگرامی در نیم ساعت

ابزار محاسبه آنلاین نرخ تعامل اینستاگرام

شما می توانید از طریق وب سایت hypeauditor.com نرخ تعامل وب سایت خود را به صورت آنلاین محاسبه کنید.

بهترین نرخ تعامل برای یک اکانت اینستاگرام

معمولا نرخ تعامل عددی بین ۰ تا ۱۰ درصد می باشد. جدول زیر نرخ تعامل استاندارد هر پیج را با توجه به تعداد فالور آن نشان می دهد:

نرخ تعامل اینستاگرام

روش های افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام

  • پست گذاشتن در اینستاگرام  به صورت برنامه ریزی شده
  • گذاشتن هشتگ مناسب در پست ها
  • استفاده از عنوان مناسب به همراه لینک
  • اهمیت دادن به مخاطبین (پاسخ کامنت و دایرکت)
  • تجزیه و تحلیل آمار پست های اینستاگرام
  • گذاشتن ویدئو جذاب مرتبط با موضوع فعالیت

مطالعه بیشتر: رازهای شاخص های آماری اینستاگرام که باید بدانید!

سوالات اینستاگرامی جذاب

در ادامه این مطلب قصد داریم چند نمونه از سوالات چالش برانگیز را با یک دیگر بررسی کنیم:

۱- کدام یک از محصولات ما را بیشتر استفاده می کنید؟ چرا؟

با پاسخ به این سوال، شما محصولات محبوب خود را شناسایی خواهید کرد. همچنین متوجه خواهید شد که مشتریان از چه محصولی کمتر استفاده می کنند. البته به دلایل مخاطبین خود نیز توجه کنید. رفع ایرادات گفته شده در این قسمت از مهم ترین مسائل است.

۲- برای اینکه متوجه شوید به چه دلیل مردم از بعضی از محصولات و خدماتتان کمتر استفاده می کنند، بهتر است یک سوال جداگانه از آن ها بپرسید تا نقطه ضعف خود را شناسایی کنید.

۳- بزرگترین مانعی که شما را از خرید محصولات ما منصرف می کند، چیست؟

۴- سوالات کلی نیز گزینه خوبی است. به عنوان مثال سوالاتی که به اتفاقات روز حوزه کاری شما مرتبط باشد و مخاطبانتان را وادار به شرکت در این چالش جذاب کند. همچنین می توانید سؤالات تصادفی، بحث برانگیز، خنده دار و عجیب بپرسید و سخت ترین مخاطبین خود را نیز واردار به واکنش کنید. (که مستقیماً به شغل شما مربوط نمی شود.) نوشتن نظرات خود در مورد رویدادهای اخیر، چگونه گذارندن تعطیلات خود، سوال در مورد کتاب مورد علاقه مخاطبین و … نیز جز گزینه های مهم و جالب توجه است.

مطالعه بیشتر: ۱۵ راه برای افزایش فالور اینستاگرام بدون اختلاس

۵- دغدغه بزرگ مشتریان خود را جستجو کنید. برای این موضوع کافیست سوالی در رابطه با دغدغه شان در حوزه فعالیت خود بپرسید تا بتوانید با پاسخ به آن، مهم ترین نیاز مخاطبان خود را مرتفع کنید.

برای مثال اگر شما یک برند مد و لباس دارید، از مشتریان خود سوال کنید برای چه لباسی بیشترین هزینه را در سال پرداخت می کنند؟ بعد از استعلام این موضوع سعی کنید آن لباس را با هزینه کمتری برای مشتریان خود تهیه کنید.

۶- در پست اینستاگرامی خود از مخاطبین سوال بپرسید و برای پاسخ های درست جایزه ای تعیین کنید. با معرفی برنده و انتشار تصاویر هدیه، اعتماد ایجاد کنید. سعی کنید با ارائه یک سوال چالش برانگیز، مخاطبین درگیر پست شما شوند.

استوری اینستاگرام راهی به سوی کامیابی

۷- از مخاطبان خود سوال کنید اگر جای شما بودند، چه تغییراتی در محصول و یا خدمات شما می دادند؟

با پاسخ به این پرسش، دغدغه های مخاطبین خود را شناسایی خواهید کرد. از طرف دیگر قادر خواهید بود از پیشنهادات آن ها در جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

۸- با راه اندازی جلسات پرسش و پاسخ از طریق استوری یا لایو مخاطبین را درگیر کنید. به آن ها فرصت دهید تا هر آنچه دوست دارند از شما سوال کنند. پاسخ به این سوالات موجب خواهد شد رابطه بهتر و قوی تر با مخاطب ایجاد کنید.

همچنین شما می توانید با ذخیره کردن استوری ها در یک هایلایت جداگانه، با مخاطبان جدید خود نیز ارتباط برقرار کنید. در واقع اگر برای کاربر جدیدی سوال خاصی مطرح شد، مخاطب بدون اتلاف وقت و به راحتی به پاسخ دست خواهد یافت.

۹- با دعوت از متخصصان حوزه خود یک جلسه پرسش و پاسخ برای مخاطبان مهیا کنید. از چند روز قبل حضور متخصص را اعلام کنید، تا مخاطبان وقت کافی برای آماده کردن سوالات خود داشته باشند.

۱۰- از طریق استوری علایق مخاطبان را شناسایی کنید. سوال کنید چه نوع محتوایی دوست دارید در این صفحه منتشر شود؟ شاید این سوال مقداری عجیب به نظر برسد، اما بعضی مواقع پرسش مستقیم بهترین راه برای درک مخاطب است.

مطالعه بیشتر: اولین قدم بعد از طراحی وب سایت

۱۱- از مخاطبان بخواهید به خدمات شما نمره ای بین ۱ تا ۱۰ بدهند و بعد از آن نتایج را به اشتراک بگذارید. این موضوع را بدانید که اشتراک گذاری انتقادات و نظرات مشتریان بسیار بهتر از نادیده گرفتن آن ها است.

یک نمونه سوال خوب برای افزایش نرخ تعامل و دریافت جواب های جالب ” اگر بخواهید برند ما را در یک کلمه تعریف کنید، آن کلمه چیست؟»” است.

۱۲- نظر سنجی را جدی بگیرید. با استفاده از ابزار Poll بین دو گزینه نظر سنجی کنید و ضمن ایجاد تنوع در محتوا، نظرات مخاطبان را در مورد مسائل مختلف جویا شوید. حتما نتایج را در یک استوری جداگانه منتشر کنید.

به عنوان مثال از مخاطبین خود سوال کنید: “برای این محصول کدام رنگ را ترجیح می دهید؟”

برای انجام هر چه بهتر این پرسش و پاسخ به نکات زیر توجه داشته باشید:

برای هر سوال و جواب از یک تصویر مجزا برای پس زمینه استوری استفاده کنید. بهتر است از تصاویری استفاده شود که مرتبط با سوال است، اما تصاویر تصادفی نیز گاهی به کار می آید.

در صورتی که جواب ها طولانی است، بهتر است از یک ویدئو به جای عکس و متن استفاده کنید. اما سعی کنید این ویدئو کوتاه و مختصر باشد.

مطالعه بیشتر: با ساده ترین روش های آنالیز استوری اینستاگرام رشد کنید

نکات تکمیلی

سوالات مختصر و مفید را در اولویت قرار دهید. هر چند که ممکن است پاسخ ها طولانی باشد، اما باید سوال ها را کوتاه انتخاب کنید تا مخاطب را سریعا درگیر کنید. همچنین سعی کنید از سوالاتی استفاده کنید که پاسخ های کوتاه ۲ تا ۵ کلمه ای دارند.

بعد از زمان اندکی مخاطبان با اشتیاق بیشتری مباحث را دنبال خواهند کرد. در این حالت می توانید سوالات طولانی تری بپرسید.

سوالات خود را در ساعاتی بپرسید که مخاطبان بیشتر آنلاین هستند. این زمان را می توانید از بخش Insights اینستاگرام خود متوجه بشوید.همچنین با آنالیز استوری های خود در ساعات مختلف نیز و آزمون و خطا، زمان طلایی برای سوال پرسیدن از مخاطبانتان را پیدا خواهید کرد.

از قانون ۸۰ – ۲۰ پیروی کنید. در واقع ۸۰% مواقع اجازه دهید مخاطبان از شما سوال کنند و در ۲۰% مواقع شما از آن ها سوال بپرسید.

نهایتا ماهی دو تا چهار بار جلسات پرسش و پاسخ را برگذار کنید. شما نباید کاری کنید که مخاطب از این موضوعات خسته شود.

اینستاگرام

چه هدفی در اینستاگرام دنبال می کنید؟

قبل از هر چیز باید برای شبکه اجتماعی هدف خود برنامه ریزی کنید. همچنین در نظر داشته باشید که موارد فوق برای هر کسب و کاری تفاوت های قابل توجهی دارد. پیشنهاد می کنیم ابتدا با روش آزمون و خطا پیش بروید و موارد مختلف را بررسی کنید. با این کار متوجه خواهید شد که چه نوع سوالی برای مخاطبان شما جذاب تر است. بنابراین ابتدا با یک یا چند مورد از موارد فوق شروع کنید و ببینید کدام یک بیشترین تعامل را با مخاطب ایجاد می کند.

مطالعه بیشتر: از سیر تا پیاز صفحه اکسپلور اینستاگرام

علیرضا حیدری

اضافه کردن دیدگاه