وبلاگ فرتک

۱۱ راه حرفه ای نوشتن یک عنوان خوب

می توان گفت مهم ترین فاکتور در نوشتن یک متن خوب، نوشتن عنوان است. اگر تیتر و عنوان خوب باشد، می تواند مخاطبان زیادی را جذب کند و اگر بی حساب و کتاب نوشته شده باشد می تواند باعث دفع مخاطبان شود. پس اگر متن خوبی نوشته اید، حیف است که با یک عنوان نامناسب، کاری کنید که هیچکس آن را نخواند و روی دستتان بماند. در ادامه همراه ما و آدینه با فرتک این هفته باشید تا با ۷ مورد آسان و مثال دار به شما نشان دهیم که نوشتن عنوان آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست.

  1. از مخاطب خود سوال بپرسید
  2. صادق باشید و از تجربه هایتان مایه بگذارید
  3. شوک وارد کنید! اما نه به دروغ
  4. مشکل گشا باشید!
  5. از اعداد استفاده کنید
  6. زمان بندی کنید
  7. افراد معروف را الگو قرار دهید
  8. پشت صحنه را نمایش دهید
  9. گران اما رایگان ارائه دهید
  10. ترس و وحشت ایجاد کنید
  11. در مورد خود شخص سوال کنید

 

۱- از مخاطب خود سوال بپرسید

وقتی در عنوان از مخاطب خود سوال می پرسید، او سعی می کند تا در ذهن خود به سوال شما پاسخ دهد و وقتی نمی تواند به سوال پاسخ دهد، سعی می کند به دنبال پاسخ آن بگردد. اولین جایی که برای پاسخ به سوالش انتخاب می کند، دقیقا همان نوشته ی شماست. به مثال های زیر که سعی کرده است از کلمات سوالی همچون چگونه، چه کسی، چه، چرا و… استفاده کند توجه کنید:

  • چگونه یک عنوان جذاب و حرفه ای بنویسیم؟
  • چه کسی می تواند در زندگی موفق و پولدار باشد؟
  • چه عاملی باعث می شود به فکر تغییر زندگی تان نباشید؟
  • چرا بیکار هستید؟

 

۲- صادق باشید و از تجربه هایتان مایه بگذارید

صداقت و تجربه

صداقت همیشه هم بد نیست و گاهی اوقات به کار می آید. وقتی قصد دارید تا از تجربه هایی که از شکست ها و اشتباهات خود به دست آورده اید، با دیگران صحبت کنید، قطعا افراد را به سمت خود جذب می کنید. چرا که آدم ها دوست ندارند عمر خود را تلف کنند تا تجربه ای که دیگری به دست آورده را مجددا تجربه کنند و سعی می کنند تا از تجربه های شما استفاده کنند. با این حساب به تیتر شما اعتماد می کنند و به سمت شما می آیند. به تیتر های زیر توجه کنید:

  • ۳ اشتباهی که من در شروع کار تولید محتوا داشتم
  • ۱۳ درسی که من از پروژه ایپکا گرفتم

 

۳- شوک وارد کنید! اما نه به دورغ

برای کاربر تیترهای بنویسید که تصور آن برایش سخت، غیر قابل تصور و باورناپذیر باشد. البته کاملا به این نکته توجه داشته باشید که از دروغ استفاده نکنید. چرا که کاربر بعد از بازکردن متن و پی بردن به دروغ شما، سریعا محیط را ترک خواهد کرد و دیگر به شما اعتماد نخواهد کرد. مثلا می توانید از عنوان های زیر، الگو بگیرید.

  • ملک شما را ۳ روزه میفروشیم!
  • چطور می توانیم بدون داشتن سابقه ی نویسندگی، یک تولید کننده ی محتوای عالی باشیم؟

 

۴- مشکل گشا باشید!

مشکلات در زندگی همه ی ما آدم ها پیدا می شود. مشکلات مالی، عشقی، احساسی، خانوادگی و… که می توانند خودشان پتانسیلی برای نوشتن مطلب و بعد از آن نوشتن تیترهای مناسب باشند. پس دست به کار شوید و مشکلات مردم را حل کنید.

به مثال های زیر توجه کنید:

  • چطور کسی که رهایم کرده را فراموش کنم؟ ( مطمئنا کسی که شکست عشقی خورده، کلیک می کند.)
  • چطور بعد از ورشکستگی دوباره خودم را سرپا کنم؟ ( مطمئنا یک آدم ورشکسته به سراغ این مطلب خواهد آمد.)
  • چه کسی می خواهد در زندگی استرس کمتری داشته باشد و خوشحال باشد؟

 

۵- از اعداد استفاده کنید

استفاده از اعداد برای تیترنویسی

اعداد باعث می شوند محدودیتی در ذهن مخاطب ایجاد شود و در ذهن خود محاسبه کند که خواندن این مطلب چقدر برای وی هزینه ی زمانی خواهد داشت. تجربه نشان داده است که اعداد فرد، موفقیت بیشتری را در جذب مخاطب دارند. به مثال های زیر توجه کنید:

  • ۳۰ تا از بهترین نکات برای نوشتن
  • ۲۱ دلیل برای اینکه شما باید هر روز یک پست وبلاگ بنویسید
  • ۷ اشتباهی که ممکن است یک عاشق مرتکب شود

 

۶- زمان بندی کنید

زمان بندی یک روش پیشرفته تر از اعداد ( مورد ۵) است که دیگر مخاطب دقیقا می داند که این مطلب چقدر از وقت او را می گیرد یا باصرف چقدر از زمان می تواند کاری خاص را انجام دهد. مثلا:

  • با این روش شما می توانید یک پیتزای پپرونی را فقط در ۷ دقیقه آماده کنید
  • با این روش همین حالا از کار خود استعفا دهید و در کمتر از ۱ ماه یک کار پولساز راه بیندازید

 

۷-  افراد معروف را الگو قرار دهید

معروف ترین و خاص ترین افراد هر حوزه ای می توانند ترغیب کننده کاری در آن حوزه باشند. اگر به مثال های زیر توجه کنید، به طور ویژه ای متوجه منظور من خواهید شد. در این مثال ها سعی کرده ایم سخن یا کاری از افراد معروف را ارائه داده و تیتر پیشنهادی خود را هم ارائه دهیم.

  1. استیو جابز ( موسس شرکت اپل) می گوید: نحوه ی ارائه ی هر چیز اهمیت آن را مشخص می کند.   تیتر پیشنهادی: در سخنرانی ها مانند استیو جابز ارائه دهید
  2. چطور مانند پرویز پرستویی ۶ میلیون فالور در اینستاگرام داشته باشیم؟
  3. عادل طالبی ( پدر دیجیتال مارکتینگ ایران)   تیتر پیشنهادی: چطور مثل عادل طالبی دوست داشتنی باشیم؟

 

۸- پشت صحنه را نمایش دهید

پشت صحنه

شاید دیدن پشت صحنه ی یک فیلم، تئاتر یا زندگی یک شخص برای خیلی ها جذاب باشد و بخواهند آن را دنبال کنند. حال که شما به این پشت صحنه از راه های مختلف دست یافته اید، چه خوب است که آن را با دیگران به اشتراک می گذارید. به مثال های زیر توجه کنید:

  • پشت صحنه زندگی اینفلوئنسر ایرانی که در اینستاگرام معروف شده است
  • یک روز از زندگی ی فریلنسر
  • پشت صحنه زندگی جمشید مشایخی چه می گذرد؟

 

۹- گران اما رایگان ارائه دهید

نمی توان کسی را پیدا کرد که از محصول یا خدمتی رایگان ( حتی اگر به آن نیازی نداشته باشد) چشم پوشی کند. حال اگر در این میان متوجه شود که دیگران  بابت این محصول یا خدمت پول می دهند و او این فرصت را دارد که رایگان از آن استفاده کند که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی ماند. به مثال زیر دقت کنید:

  • افراد زیادی برای این آموزش ۱ میلیون پرداخت می کنند. اما شما امروز این فرصت را دارید که رایگان از آن استفاده کنید.
  • تا دیروز ۵۰۰۰ تومن؛ امروز رایگان

 

۱۰- ترس و وحشت ایجاد کنید

ترس و وحشت

مسلما هیچکس دوست ندارد که ضرر کند، مورد کلاهبرداری قرار گیرد و نابود شود. تقریبا همه ی افراد از مواردی که گفته شد ترس و وحشت دارند و هر کاری می کنند که این اتفاق نیفتد. حال اگر در این میان شما به کمک آن ها بیایید و با نوشتن عنوان هیجان انگیز سعی در رفع این حالت افراد داشته باشید، به شما روی می آورند و مطلب شما را باز می کنند. مثلا:

  • آیا تمام استراتژی هایی که در مورد سئو شنیده بودید دروغ بود؟ ( اگر در معرض خطر نابودی سایتتان هستید، بخوانید)
  • آیا سیاست های اقتصادی دولت روی کسب و کار شما هم تاثیر گذاشته است؟ ( اگر در معرضورشکستگی هستید، بخوانید)

 

۱۱- در مورد خود شخص سوال کنید

وقتی سوالی در مورد خود شخص می پرسید، از طرفی مطلب را به عده ی خاصی محدود کرده اید و از طرف دیگر اگر شخص با این مطلب برخورد کند کنجکاو می شود تا بفهمد که شما در مورد او چه گفته اید. مثلا:

  • شما یک وبلاگ نویس هستید؟
  • شما یک نتورکر هستید؟
  • در آمد شما از بازاریابی، در حال حاضر چقدر است؟

– حرف آخر

اولویت با عنوانی هست که در لحظه به ذهن شما آمده است. حتی اگر جز موارد پیشنهادی بالا نباشد.

 

در تصویر زیر، ۶۹ کلمه ای که در نوشتن عنوان به کمک شما می آیند را برایتان قرار داده ایم. می توانید آن را پرینت گرفته و در اتاق خود نصب کنید.

کلمات کمک کننده در تیترنویسی

شما موقع نوشتن عنوان، چه کارهایی انجام می دهید که فکر می کنید برای دیگران هم جالب باشد؟ خوشحال می شویم با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

 

محمدرضا وفانژاد

اضافه کردن دیدگاه

17 − نه =