وبلاگ فرتک
گوگل ادز یا تبلیغات گوگل

در رابطه با امتیاز کیفی (Quality Score) گوگل ادز چه می دانید؟

در ادامه مقالات مربوط به آموزش تبلیغات در گوگل، در آدینه با فرتک امروز در رابطه با امتیاز کیفی (Quality Score) صحبت خواهیم کرد. این امتیاز به طور مستقیم بر هزینه ها و رتبه نمایش تبلیغ شما تاثیر می گذارد. مدیران سایت باید از این امتیاز شناخت کافی داشته باشند، عدم شناخت و درک درست از این موضوع قطعا شما را با شکست مواجه خواهد کرد.

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل دقیقا چیست؟

گوگل ادز به تبلیغ شما یک امتیاز کیفیت از ۱۰ می دهد. این امتیاز معیاری برای رتبه بندی تبلیغ شما در گوگل ادز خواهد بود. بدیهی است هر چه این امتیاز بالاتر باشد، بیشتر خوش به حال وب سایت شما خواهد شد! در واقع هر چه امتیاز وب سایت شما بالاتر باشد، هزینه های شما کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این رتبه نمایش تبلیغ شما در گوگل نیز بهتر خواهد شد و قاعدتا تبلیغ شما بیشتر دیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: گوگل ادز یا سئو؟

کیفیت کار مهم تر از هزینه!

همیشه برای گوگل مخاطب اهمیت داشته است. بنابراین در صورتی که کیفیت کار شما بالاتر باشد، گوگل به خاطر این کیفیت و ارزش گذاری به مخاطبین، از شما تقدیر و تشکر خواهد کرد. گوگل به خاطر اینکه شما رضایت کاربران را جلب کرده اید و به پاس تقدیر از زحمات شما، حاظر است تبلیغ شما را با هزینه کمتر در رتبه بالاتر قرار دهد. در این بازی مشتری، تبلیغ دهنده و گوگل هر سه برنده خواهند بود، بنابراین این یک بازی ۳ سر برد است که همه برنده هستند. همواره برای گوگل کیفیت کار مهم تر از هزینه ای است که شما پرداخت می کنید.

توجه داشته باشید که عکس این موضوع نیز وجود دارد. برای مثال ممکن است شما از بخش Quality Score امتیاز پایینی کسب کنید و گوگل به دلیل این امتیاز پایین، تمایل چندانی به نمایش تبلیغ شما نداشته باشد یا آن را با هزینه زیادی به نمایش بگذارد.

همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، امتیاز بیشتر موجب خواهد شد هزینه تبلیغ شما نیز به طرز محسوسی کمتر شود.

امتیاز کیفی (Quality Score)

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل

امتیاز کیفی بر هزینه گوگل ادز چه تاثیری دارد؟

در ادامه این مقاله قصد داریم به روش اندازه گیری امتیاز کیفی بپردازیم. البته به معیارهای اندازه گیری این امتیاز نیز اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید.

چگونه کیفیت یک تبلیغ اندازه گیری می شود؟

تا به اینجا متوجه شدیم کیفیت تبلیغ تاثیر بسیار زیادی در رتبه بندی تبلیغ و هزینه آن دارد. حال میخواهیم کمی دقیق تر شویم و به این موضوع بپردازیم که گوگل ادز دقیقا به چیزی امتیاز می دهد؟ مهم ترین سوال شما احتمالا در این بخش این است که آیا جایگاه طبیعی سایت یا سئو بر امتیاز کیفی تاثیر دارد؟ بگذارید همین الان خیال شما را راحت کنم؛ خیر، این امتیاز به هیچ وجه تاثیری در امتیاز کیفی ندارد.

گوگل برای محاسبه امتیاز کیفی به ۳ معیار بسیار مهم توجه می کند که عبارتند از:

  • نرخ کلیک
  • مرتبط بودن تبلیغ
  • تجربه کاربر از صفحه فرود

در ادامه هر معیار را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

امتیاز کیفی (Quality Score)

بیشتر بخوانید: رازهای شاخص های آماری اینستاگرام که باید بدانید!

نرخ کلیک مورد انتظار (Expected Clickthrough Rate)

نسبت تعداد ورودی تبلیغ شما به تعداد نمایش را نرخ کلیک یا CTR گویند. به بیان ساده تر نرخ کلیک یعنی از میان تعداد کاربرانی که تبلیغ شما را دیده‌اند، چند نفر از این افراد روی آن تبلیغ کلیک کرده‌اند.

به عنوان مثال فرض کنید ۱۰۰ نفر تبلیغ وب سایت شما را در گوگل مشاهده کرده اند. از طرفی ۱۰ نفر از این افراد روی لینک وب سایت شما کلیک کرده اند. بنابراین نرخ کلیک یا CTR وب سایت شما برابر با ۱۰% می باشد. بدیهی است هر چه این درصد بالاتر باشد، امتیاز کیفی وب سایت شما بهتر خواهد بود. اما دلیل این موضوع چیست؟

دلیل این موضوع کاملا مشخص است. فرض کنید شما به دنبال خرید یک فرش باشید و در گوگل عبارت ” خرید اینترنتی فرش” را جستجو کنید. برای شما تعدادی متن تبلیغ نمایش داده خواهد شد. شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟ قطعا انتخاب شما تبلیغی خواهد بود که ویژگی ها زیر را داشته باشد:

جذاب، مرتبط و شفاف ویژگی های تبلیغی است که شما جذب آن خواهید شد.

جذاب: تبلیغ مورد نظر باید نظر شما را جلب کند تا شما انگیزه ای برای کلیک روی آن لینک داشته باشید.

مرتبط: سایت محصول مورد نظر شما را دارد یا خیر؟

شفاف: مشخص باشد فروشنده دقیقا به دنبال چه چیزی است و چه خدماتی دارد.

در این صورت هر چه نرخ کلیک شما یا CTR بالاتر باشد، گوگل به تبلیغ وب سایت شما امتیاز بالاتری اختصاص خواهد داد. دلیل این موضوع نیز ساده و مشخص است. در صورتی که نرخ کلیک وب سایت شما بالاتر باشد، احتمال زیاد متن تبلیغ شما بهتر از بقیه رقبا بوده است و کاربران آن را بیشتر دوست داشته اند.

احتمالا شما نیز مانند من به تبلیغ هایی با ادبیات جذاب بیشتر علاقه دارید. البته بنده در کنار این موضوع، باید اطمینان کسب کنم که سایت مورد نظر به نیاز من پاسخ می دهد، بعد از آن حتما روی این سایت کلیک خواهم کرد. نکته جالب توجه در تبلیغات گوگل این است که اگر نسبت دیدن شدن به تعداد کلیک ها پایین باشد، گوگل به این نتیجه خواهد رسید که تبلیغ مورد نظر کیفیت مناسبی ندارد و در جلب رضایت کاربران ناتوان است. بنابراین امتیاز بسیار کمی برای این نوع تبلیغات در نظر خواهد گرفت.

در صورتی که پنل کاربری خود دسترسی داشته باشید، قادر خواهید بود مشاهده کنید که گوگل روی شاخص نرخ کلیک به ازای هر کلمه کلیدی دقیقاً چه امتیازی برای شما در نظر گرفته است. امتیاز شما جز یکی از حالت های زیر خواهد بود:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

در صورتی که وضعیت شما “بالاتر از حد میانگین” باشد، بدین معنا خواهد بود که نرخ کلیک وب سایت شما در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و کاربران از متن تبلیغ شما راضی بوده اند. همچنین در صورتی که وضعیت شما “در حد میانگین” باشد جای بهتر شدن خواهد داشت.

در صورتی که وضعیت نرخ کلیک وب سایت شما “پایین‌تر از حد میانگین” باشد، بدین معنا خواهد بود شما در متقاعد کردن مخاطبان برای کلیک روی نام وبسایتتان مشکل دارید و وضعیت نرخ کلیک تبلیغ شما بحرانی است! بنابراین باید سریعا دست به کار شوید تا این امتیاز را بهبود دهید. در ادامه با فصل بهینه سازی تبلیغ همراه شما خواهیم بود و تمام کارهایی که لازم است انجام دهید تا امتیاز بالاتری دریافت کنید را توضیح خواهیم داد.

امتیاز کیفی (Quality Score)

بیشتر بخوانید: بودجه خزش؛ جرقه ای کوچک در ایندکس صفحات

مرتبط بودن تبلیغ (Ad Relevancy)

فرض کنیم شما قصد دارید از یک فروشگاه اینترنتی، گوشی اپل خریداری کنید. (ما که این پولا رو نداریم! 😄) احتمالا وارد سایت گوگل خواهید شد و مشغول به جستجوی عبارت «خرید گوشی اپل» خواهید شد.

ابتدا چند تبلیغ متفاوت را مشاهده خواهید کرد. اگر یکی از این تبلیغات با عنوان «فروش اینترنتی گوشی سامسونگ» باشد، واکنش شما چه خواهد بود؟ روی این تبلیغ کلیک خواهید کرد؟ خیلی بعید است، نه! به دلیل اینکه شما به دنبال گوشی سامسونگ نبوده اید.

در مثال فوق بین آن چیزی که شما جستجو کرده اید و متن تبلیغ ارتباط مناسبی مشاهده نشده است. بنابراین گوگل در این موضوع حق دارد به تبلیغ دهنده بخروشد که آقا/خانم محترم این چه کاری است؟ به چه دلیل چیزی که کاربر به دنبال آن است با چیزی که در متن تبلیغ مشاهده می کند، متفاوت است؟ قطعا بعد از این موضوع امتیاز کیفی وب سایت تبلیغ دهنده کاهش پیدا خواهد کرد.

اما مسئله عنوان و تیتر نویسی به همینجا ختم نمی شود! مجددا فرض کنید عبارت «خرید گوشی اپل» را جستجو می‌کنید. وقتی سایت مورد نظر این گونه به انتشار تبلیغات می پردازد، باید قطعا محصولات اپل را داشته باشد. تا اینجای کار همه چیز عادی است. اما ماجرا از آن جا شروع می شود که شما روی تبلیغ کلیک می کنید و به صفحه محصولات سامسونگ هدایت می شوید! در این جا گوگل مانند بَتمَن بر سر تبلیغ دهنده فرود می آید که آقا/خانم محترم این چه کاری است؟ به چه دلیل کاربر را به صفحه ای هدایت کرده ای که ارتباطی با خواسته اش ندارد؟ حال که اینطور است، امتیاز کمی به تو می دهم!

امتیاز کیفی (Quality Score)

از داستان های بالا نتیجه می گیریم تبلیغ و سایت ما دو عنصر مهم می باشند که باید با نیاز های کاربر مرتبط باشند. به بیان دیگر مرتبط بودن تبلیغ طی ۲ مرحله اتفاق می افتد. ۱) متن تبلیغ شما با عبارت جستجو شده توسط کاربر مرتبط باشد. ۲) کاربر به صفحه مرتبطی هدایت شود که برای آن سرچ کرده است. در یک کلام به کاربر چیزی را نمایش دهید که نیاز دارد.

باید توجه داشته باشید که شما زمانی امتیاز خوبی در معیار مرتبط بودن تبلیغ خود کسب خواهید کرد که کلمه جستجو شده توسط کاربر با متن تبلیغ، و متن تبلیغ با صفحه‌ای که کاربر را به آنجا می‌فرستیم مرتبط باشد. کاربری که نیازش خرید گوشی اپل است، در متن تبلیغ مشاهده می کند که شما گوشی اپل می‌فروشید و هنگامی که روی تبلیغ شما کلیک می کند، به صفحه ای منتقل می شود که لیست گوشی های اپل شما در آن جا وجود دارد.

مثال فوق نمونه ای از ایجاد یک مسیر ارتباط بسیار خوب و منطقی از ابتدای جستجوی کاربر تا ورود به سایت می باشد. بنابراین سعی کنید مسیر فوق را به درستی ایجاد کنید تا ضمن کسب رضایت کاربر از گوگل نیز امتیاز بالاتری بگیرید.

امتیاز کیفی (Quality Score)

مانند معیار قبلی این معیار نیز با سه امتیاز شناخته می شود که عبارتند از:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

در حالت “بالاتر از حد میانگین” تبلیغ شما از نظر کاربران و گوگل مرتبط است و این تبلیغ نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن پاسخ می دهد. اما در صورتی که وضعیت شما “در حد میانگین” باشد، بنابراین باید مقدار بیشتری تلاش کنید تا تبلیغ شما مرتبط تر باشد.

در صورتی که وضعیت شما “پایین‌تر از حد میانگین” باشد باید کمی نگران وضعیت خود باشید و در جهت بهبود آن گام بردارید. برای اولین گام ابتدا متن تبلیغ خود را بررسی کنید و از وجود کلمات کلیدی مناسب در عنوان تبلیغ خود مطمئن شوید. همچنین چک کنید که کاربر را به صفحه مرتبطی از سایت خود هدایت می کنید. بدیهی است که اگر کاربر به دنبال گوشی اپل باشد، نباید شما او را به صفحه محصولات سامسونگ هدایت کنید. با این کار او ناامید خواهد شد و بعید است محصولی از شما خریداری کند. در فصل بهینه سازی تبلیغ تمام این موارد را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه فروشگاه اینستاگرام را فعال کنیم؟

تجربه کاربر از صفحه فرود (Landing Page experience)

احتمالا برایتان پیش آمده که بعد از ورود به یک سایت، فورا از آن خارج شوید. یکی از دلایل این کار احتمالا عدم جذابیت سایت مورد نظر بوده است. البته عدم اعتماد سازی یکی دیگر از گزینه ها است. گزینه های دیگر عبارتند از عدم وجود محتوای جذاب، پایین بودن سرعت وب سایت و …

تمام این موارد به این معنا است که تجربه کاربر از صفحه فرود مناسب نبوده است. (منظور از صفحه فرود، همان صفحه ای است که کاربر بعد از کلیک روی تبلیغ به آن هدایت می شود.)

موضوع مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که گوگل چگونه می تواند تشخیص دهد، کاربری که وارد سایت ما شده رضایت دارد یا نه؟ به راحتی! گوگل به آسانی می تواند متوجه مدت زمان حضور کاربر در وب سایت شما باشد. بنابراین در صورتی که مشاهده کند کاربر پس از کلیک روی تبلیغ و ورود به وب سایت شما، بلافاصله از صفحه خارج می شود و دوباره به نتایج گوگل باز می گردد، متوجه خواهد شد که سایت شما خیلی خوب نیست.

بعد از انجام مرحله فوق از نسخه واکنش گرا وب سایت خود مطمئن شوید. در واقع شما باید بررسی کنید که وب سایتتان در موبایل به خوبی نمایش داده می شود. امروزه بیشتر افراد از طریق موبایل و تبلت های هوشمند وارد وب سایت شما می شوند، بنابراین باید در راه جذب رضایت کاربران موبایل قدم بردارید. رضایت این کاربران برای گوگل بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید این درجه از اهمیت را متوجه شوید باید اعلام کنیم که گوگل برای ایندکس صفحات جدید سایت ها، ابتدا نسخه موبایل آن ها را بررسی می کند. بنابراین لازم است سایت شما نمایش مناسبی در دستگاه های موبایل داشته باشد و در اصطلاح واکنش‌گرا (Responsive) باشد.

تمام این موارد را گوگل ادز به این دلیل انجام می دهد تا اطمینان کسب کند که سایت شما باکیفیت است و می‌تواند در جهت جلب رضایت کاربران گام بردارد.

همانند دو شاخص قبلی، این شاخص نیز با سه وضعیت شناخته می‌شود:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

همانند موارد قبل در صورتی که وب سایت شما امتیاز “بالاتر از حد میانگین” کسب کند یعنی کاربران از ورود به سایت شما راضی هستند. امتیاز “در حد میانگین” یعنی تلاش بیشتری کنید تا این امتیاز را ارتقا دهید. اگر وضعیت امتیازی شما با شاخص “پایین تر از حد میانگین” مشخص شد، باید سریعا دست به کار شوید و صفحه فرود خود را بهتر کنید. در این خصوص نیز موارد و راهکارهایی را در قسمت بهینه سازی تبلیغ به شما معرفی خواهیم کرد.

توجه: تا آنجا که ممکن است از پاپ-آپ ها زیاد استفاده نکنید. به دلیل اینکه ممکن است پاپ-آپ ها باعث کاهش رضایت کاربر و در نتیجه خروج فوری از سایت شما شود.

اگر علاقه دارید یک صفحه فرود مناسب از نظر کاربران (و گوگل) داشته باشید، باید حداقل نکاتی که در تصویر زیر آمده را بررسی و رعایت کنید:

امتیاز کیفی (Quality Score)

توجه داشته باشید که هر چقدر سایت شما بهتر باشد و مخاطب از کیفیت آن رضایت داشته باشد، در نهایت این موارد موجب خواهد شد فروش شما نیز افزایش یابد. بدیهی است در صورتی که سایت شما از جذابیت و سرعت خوبی برخوردار نباشد، شانس کمتری برای فروش محصولات خود خواهید داشت.

رویکرد ما در گوگل ادز و و در هر روش تبلیغاتی دیگر، فقط افزایش ورودی نیست. مسئله بسیار مهم این است که چه میزان از ورودی های شما تبدیل به مشتری نهایی می شوند. بنابراین داشتن یک سایت خوب و با کیفیت، علاوه بر دریافت امتیاز بالاتر و کاهش هزینه‌ها، میزان فروش شما را هم متحول خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بهینه سازی مقالات قدیمی در جهت بهبود سئو سایت

سخن پایانی

حال زمان آن فرا رسیده که تبلیغات گوگل را شروع کنیم. اما بهتر است ابتدا مقدمات این کار را آماده کنید. آماده سازی این مقدمات موجب خواهد شد نتیجه تبلیغات ما بسیار بهتر شود. در آدینه با فرتک های بعدی به شما نشان خواهیم داد که چگونه باید سایت خود را به بهترین شکل برای پذیرایی از ورودی های گوگل ادز آماده کنید!

بیشتر بخوانید: بررسی کلی وب سایت GTmetrix

علیرضا حیدری

اضافه کردن دیدگاه

پانزده + 19 =