وبلاگ فرتک
evergreen_content

در صدر گوگل با محتوای همیشه سبز

آدینه با فرتک این هفته را با این عنوان شروع می کنم.

Content Is King

محتوا پادشاه است!

شاید در مقالات دیگه وبلاگ فرتک هم این جمله رو دیدید، ولی اهمیت اون انقدر هست که بارها و بارها بهش پرداخته بشه. انقدری که نسبت امتیاز گوگل به محتوا بسیار بیشتر از سایر موارد ریز و درشتی است که برای بهبود سئو سایتمون بهش می پردازیم.

اما محتوای خوب باید چطور باشه؟ محتوای مناسب با سئو باید شامل چه مواردی باشه؟ و خیلی موارد دیگه که شاید برای شما هم سوال باشه!

در این مطلب از محتوایی حرف خواهیم زد که ارزش اون همیشگی و همیشه سبز است!

اصولا تولید محتوا کار چندان آسونی نیست. (البته منظور ما محتوای ناب و ارزشمند است نه جملات کپی شده از وب سایت های دیگر). اگه شما هم مدتی درگیر پروسه تولید محتوا بوده باشید، قطعا همین نظر را خواهید داشت. حالا اگه صحبت از محتوای همیشه سبز باشه،به قول معروف قوز بالا قوز است.

evergreencontent

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز یا Ever Green Content ، نشأت گرفته از درختانی با همین توصیف است. در واقع محتوای همیشه سبز نوع خاصی از محتواست که با گذشت زمان ارزش محتوایی خود را از دست نداده و همواره برای مخاطبان خود جذاب و کاربردی است. هدف از ارائه محتوای همیشه سبز، رضایت مخاطبان در هر زمانی است.

یکی از اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد، نمایش “زمان آخرین به روز رسانی مطلب” به جای “زمان پست مطلب” است. با این کار کاربران و حتی موتورهای جستجو متوجه خواهند شد که مطلب شما چه زمانی به روز شده است. از این مطلب می توان اینگونه برداشت کرد که، محتوای تولید شده را به حال خود رها نکنید. هر از چند گاهی آن را بازنگری و اصلاح کنید. لینک های داخلی و خارجی را به آن اضافه کنید و…

با آپدیت الگوریتم پاندا، گوگل، اهمیت و توصیه به محتوای تازه و به روز (Fresh Content)، دو چندان شد. به زبان ساده می توان گفت: این الگوریتم به کیفیت محتوای ارائه شده در سایت نظارت دارد.

 

green content

 

اهمیت محتوای همیشه سبز

با توجه به تعریف محتوای همیشه سبز، می توان گفت که این نوع از محتوا، شامل تمام موضوعاتی است که جمعیت بزرگی از انسان ها در تمام طول زندگی و یا بخش زیادی از آن به این محتوا نیاز دارند. در واقع اگر از این منظر به محتوای همیشه سبز نگاه کنیم، در می یابیم که این نوع تولید محتوا، سرمایه گذاری بلند مدت در جهت جذب مخاطب و موفقیت در بازاریابی دیجیتال خواهد بود.

محتوای همیشه سبز با توجه به بروز بودن همیشگی، برای مدت زمان طولانی مخاطبینی را جذب وب سایت شما خواهد کرد. این نوع از محتوا، دارای نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع محتواست.

telegram fartech

 

نکات قابل توجه در تولید محتوای همیشه سبز

اگر چه به طور مختصر به بعضی از نکات تولید محتوای همیشه سبز پرداختیم، اما توجه به نکات ذیل نیز می تواند به همیشه سبز بودن محتوا کمک کند.

 

content

 

🔸 ۱- محتوا برای همه!

معمولا افرادی که برای پاسخ به سوالاتشان از موتورهای جستجو استفاده می کنند، تخصصی در آن موضوع ندارند. از طرف دیگر متخصصان، کمتر از سایرین به جستجو نیاز پیدا می کنند. در نتیجه برای تهیه محتوای همیشه سبز مطالب را به زبان ساده بیان کنید.

همچنین سعی کند مطالب ارائه شده در وبلاگتان به درد همه افراد بخورد! توضیح با تصویر هم می تواند شیوه بسیار خوبی برای رساندن مفهوم باشد.

🔸 ۲- مختصر، ادامه دار و‌ مفید!

معمولا مطالبی که شامل موضوعات عمومی است، طولانی تر است و برای مخاطب جذابیتی ندارد. از طرفی این گونه مطالب، عبارت کلیدی کمتری دارد و مستلزم رقابت با سایت های بیشتری است. بنابراین تا حد امکان، از پست مطالب عمومی و اخباری که در همه حا به آن پرداخته می شود پرهیز کنید.

به جای این کار می‌توان یک متن با موضوع کلی را به چندین مطلب با موضوعات مشخص‌تر تقسیم‌بندی کرد و سپس آن‌ها را در محل‌های مناسب به هم متصل نمود. از طرفی ایجاد پیوند بین مطالب، برای وضعیت سئو نیز مناسب خواهد بود.

🔸 ۳- مطالب پیشین، محتوای جدید شماست!

مراجعه به آمار و سوابق مطالب پیشین وب سایتتان، نقشه راهی برای انتخاب موضوعات در رابطه با تولید محتوای همیشه سبز است. به عنوان مثال مرور سوابق جستجو در سایت شما و یا کلمات کلیدی که کاربران از طریق آن‌ها به سایت شما وارد می‌شوند می‌تواند مبنای خوبی باشد.

می توانید مجددا برای آن موضوع تولید محتوا کنید و یا حتی مطالب قبلی را تکمیل کنید. بهترین شیوه برای بروز بودن وبسایت شما همین است!

instagram

🔸 ۴- خودت را جای مخاطب بگذار!

انتخاب موضوعات و ساختار محتوایی نوشتار خود را از دریچه نگاه مخاطب مطلوب خود تنظیم کنید. خود را به جای مخاطب بگذارید و مطالب اثربخش تهیه کنید.

واقعا شما چه محتوایی را بیشتر می پسندید؟!

هرجا احساس می کنید محتوا خسته کننده شد، از تصاویر و مطالب جذاب استفاده کنید.

 

🔸 ۵- به سرنخ فروش توجه کنید!

فروش، پایه و اساس همه چیز است! هدف نهایی از تولید محتوای همیشه سبز، جذب مخاطب و در نهایت تبدیل آن به مشتری و سرنخ فروش است. در واقع محتوای تولید شده باید با کسب و کارتان مرتبط باشد.
سعی کنید بطور مستقیم تبلیغ کسب و‌ کار خود را نکنید. اگر بتوانید کاری کنید که مخاطب جذب شما شود، مشتری ای همیشگی خواهید داشت!


مثالی از محتوای همیشه سبز

فرض کنید مقاله ای تحت عنوان “سئو چیست؟” منتشر کنیم.

با توجه به آپدیت های گوگل، این مقاله می تواند به طور مداوم به روز رسانی شود و مورد استفاده کاربران باشد. اگر اینگونه نباشد، پس از مدتی، مخاطبان این مطلب شما کاهش خواهد یافت و محتوا اعتبار خود را از دست خواهد داد. این دسته از مقالات، می تواند در بخش مقالات همیشه سبز قرار گیرد.

 

evergreen-content-fartech

 

محتوای همیشه سبز شامل چه دسته بندی هایی نمی شود؟

لازم است اشاره کنیم که محتوای همیشه سبز شامل متن اخبار، آمار و ارقام (ممکن است هر لحظه تغییر کند)، مقالات(در مورد یک اتفاق خاص یا یک فصل خاص سال)، مقالاتی با تکیه بر تمایلات حال حاضر کاربران و … نیست.

 

محتوای همیشه سبز شامل چه دسته بندی هایی می شود؟

دسته هایی شامل: لیستی از منابع، سوالات رایج، بهترین نکات، مقالات How To، بررسی محصولات، ویدئو و … را می توان در بخش محتوای همیشه سبز طبقه بندی کرد.
شاید تولید محتوا در دسته بندی های فوق، مقاله ی شما را خود به خود تبدیل به محتوای همیشه سبز نکند، اما این چارچوب ها به شما کمک خواهد کرد تا در این زمینه قدرت مانور بیشتری داشته باشید.

 

وب سایت های تولید کننده محتوای همیشه سبز

از وب سایتی هایی که محتوای همیشه سبز تولید می کنند می توان به wikipedia.com، imdb.com، ehow.com و … اشاره کرد.

 

سخن پایانی

اجازه دهید بار دیگر این جمله را تکرار کنم:

Content Is King

محتوا پادشاه است!

محتوا، یکی از بهترین راه های جذب مخاطب در بلند مدت است. قطعا محتوای همیشه سبز نیز همینگونه است.

از امروز برای جذب مخاطبان برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. برای خود تقویم محتوا بسازید و بر طبق آن به تولید محتوا بپردازید. قطعا بعد از مدتی، نتایج شگفت انگیز آن را مشاهده خواهید کرد.

تجربیات خود در طول مدتی که به تولید محتوا مشغول هستید را با ماهم در میان بگذارید.

 

هفته ی آینده نیز منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.

جمعه ها، ساعت ۲۰

 

«موفق و‌ پیروز باشید»

علیرضا حیدری

۵ comments