وبلاگ فرتک
درگاه اینترنتی

آیا تا به حال در مورد تفاوت درگاه های پرداخت شنیده اید؟

از اونجایی که خیلی از کاربران وبلاگ و حتی مشتریامون دوست داشتن تفاوت درگاه های پرداخت اینترنتی رو بدونن و صدالبته ما هم در قدم چهارم از راه اندازی کسب و کار آنلاین قول داده بودیم که به مرور در مورد تک تک مراحل راه اندازی این نوع از کسب و کار بیشتر صحبت کنیم،این مطلب رو نوشتیم تا به بخشی از قولمون عمل کرده باشیم.در این مطلب با موارد زیر بیشتر آشنا خواهیم شد!

  1. پرداخت اینترنتی چیه؟
  2. درگاههای مستقیم رو چطوری میشه تعریف کرد؟
  3. به نظر من درگاه های واسط چه تعریفی دارند؟
  4. درگا های مستقیم چه مزیت هایی دارند؟
  5. درگاه های مستقیم چه معایبی دارند؟
  6. درگاه های واسط چه مزایایی دارند؟
  7. درگاه های واسط چه عیبی دارند؟
  8.  ۱۲ شرکتی که در ایران مجوز فعالیت دارند!
  9. نمونه هایی از درگاه های واسط در ایران

صد البته من و یا همکارانم در شرکت فرتک،در مطلبی جداگانه در مورد طریقه راه اندازی تعدادی از بهترین درگاه های پرداخت مستقیم و واسط برایتان خواهیم نوشت.

پرداخت اینترنتی چیه ؟

۱-پرداخت اینترنتی چیه؟

به صورت خیلی خلاصه و مفید،پرداخت پول به صورت اینترنتی و مجازی در ازای دریافت کالا و یا خدمات رو پرداخت اینترنتی میگویند.حالا دیگه با وجود انواع پرداخت اینترنتی دیگه نیازی نیست مشتریان شما وقتی میخوان محصولی رو از وبسایت و یا حتی شبکه های اجتماعی شما خریداری کنن،خودشون رو زحمت بدن و به بانک مراجعه کنن.

حالا درگاه پرداخت اینترنتی چیه؟

درگاه پرداخت اینترنتی با ایجاد بستری مناسب و امن این امکان رو برای شما که صاحب سایت هستید فراهم میکنه تا هزینه محصولات و خدماتتون رو از طریق پایانه های بانکی دریافت کنید و مشتری شما هم با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی دیگه نیازی نیست از جای خودش بلند بشه و به بانک مراجعه کنه تا پول شما رو واریز کنه و بعد رسید واریز رو برای شما بفرسته،شما تائید کنید و محصول یا خدمت رو در اختیارش قرار بدین.کافیه سر جای خودش بشینه،مبلغ رو وبسایت شما به درگاه پرداخت ارسال کنه و بعد از پرداخت،نتیجه پرداخت در اختیار وبسایت شما قرار بگیره تا شما محصول و یا خدمت رو در اختیار مشتری قرار بدین.

Payment

۲-درگاه های مستقیم رو چطوری میشه تعریف کرد؟

در این روش پرداخت،مشتری بعد از اینکه خرید رو انجام میده مستقیم به درگاه یکی از بانک ها مثل ملت،ملی،پارسیان و… وصل میشه،هزینه محصول رو پرداخت میکنه و بلافاصله با دست پر(تائید پرداخت توسط بانک) به وبسایت شما برمیگرده و مراحل بعدی خرید رو انجام میده.

برخی از بانک ها،خود دارای یک شرکت PSPهستند و برخی دیگر با یکی از شرکت های ۱۲گانه دارای مجوز همکاری میکنند.

پرداخت آنلاین

۳-به نظر من درگاه های واسط چه تعریفی دارند؟

در این روش پرداخت،مشتری بعد از اینکه مراحل اولیه خرید رو انجام داد به جای اینکه مستقیم به درگاه بانک وصل بشه،اول به وبسایت واسط وصل میشه و از اونجا به درگاه بانکی متصل میشه،هزینه محصول رو پرداخت میکنه و به وبسایت شما برمیگرده.

ایستاگرام فرتک

۴-درگاه های مستقیم چه مزیت هایی دارند؟

  • از فروش شما درصدی رو به عنوان کارمزد نمیگیرند.
  • این شرکت ها(که به نوعی متعلق به بانک ها هستند) علاوه بر درگاه های پرداخت اینترنتی،سایر خدمات پرداخت نظیر دستگاه های کارتخوان(POS)،پایانه های خودپرداز(ATM)،پرداخت از طریق کد دستوری(USSD) و… رو ارائه میدن.

۵-درگاه های مستقیم چه معایبی دارند؟

  • برای استفاده از این درگاه ها نیاز به اخذ مجوز و مخصوصا نماد اعتماد الکترونیکی دارید.
  • راه اندازی این درگاه ها زمان بر است چون اگر در بهترین حالت شما دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشید باز هم باید مدارک شما مورد بررسی قرار گیرد و در بهترین حالت بین ۲تا ۳ هفته زمان میبرد.
  • مبلغ فروش شما، ۲۴ ساعت بعد از انجام تراکنش به حساب بانکی شما واریز میشود.(در برخی بانک ها صبح روز بعد)
  • از لحاظ ساختار گرافیکی در اکثر PSPها اهمیت چندانی به کاربرپسند بودن(User-friendly) داده نشده است.
  • امکان پیگیری تراکنش ها به صورت آنی در اکثر آنها وجود ندارد و باید ۲۴ ساعت صبر کنید.
  • هیچ گونه اطلاع رسانی در مورد هر یک از تراکنش ها از طریق پیامک،ایمیل و… انجام نمی دهند.
  • پلاگین آماده ای جهت اتصال به درگاه های مستقیم وجود ندارد و اگر شما دانش برنامه نویسی نداشته باشید نمی توانید از این درگاه ها استفاده کنید.
  •  اکثر PSPها پشتیبانی آنلاین ندارند و شما باید حتما در صف انتظار تلفن های پشتیبانی قرار بگیرید و وقت خود را ازدست بدهید تا بتوانید خدمات پشتیبانی بگیرید.

درگاه

۶-درگاه های واسط چه مزایایی دارند؟

  • برای استفاده از این درگاه ها نیازی به اخذ مجوز و مخصوصا نماد اعتماد الکترونیکی ندارید.
  • راه اندازی این درگاه ها زمان بر نیست و در مدت زمان کوتاهی میتوانید آن ها را فعال کنید.شاید کمتر از یک روز!
  • مبلغ فروش خود را هر لحظه از شبانه روز میتوانید از کیف پول الکترونیکی خود به حساب بانکی انتقال دهید و حداکثر ۵ ساعت طول میکشد تا پول به حساب شما واریز شود.البته اگر بخواهید این مبلغ از طریق سیستم پایا به حساب شما واریز شود باید منتظر اولین سیکل واریز شاپرک باشید.
  • از لحاظ گرافیکی طوری طراحی شده اند که شما را از کار کردن با این سیستم ها خسته نمی کنند.
  • هر تراکنشی که روی درگاه اینترنتی شما انجام شود بلافاصله در حساب کاربری شما قابل مشاهده خواهد بود.
  • شما میتوانید از طریق فعال سازی سیستم های پیامک یا ایمیل از تراکنش های خود باخبر شوید.
  • شما میتوانید با استفاده از پلاگین های آماده ای که در اختیارتان قرار میدهند در انواع سیستم های مدیریت محتوا(CMS) به راحتی و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی استفاده کنید.
  • امکان ایجاد لینک شخصی را برای شما فراهم میکنند،تا به راحتی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و مبلغی را که میخواهید از مشتری بگیرید.
  • امکان ایجاد فرم با مبلغ دلخواه را برای شما فراهم میکنند؛به این صورت که شما میتوانید برای هر محصول صفحه ای جداگانه با مبلغ و نام محصول ایجاد کنید.
  • امکانات زیادی برای جستجو در تراکنش ها در اختیار فروشنده قرار میدهند.
  • telegram fartech

۷-درگاه های واسط چه عیبی دارند؟

  • از فروش شما درصدی را به عنوان کارمزد میگیرند که این درصد بسیار ناچیز بوده و حتی در برخی سیستم ها میتوانید این درصد را از خریدار بگیرید.

۸- ۱۲ شرکتی که در ایران مجوز فعالیت دارند!

به طور کلی ۱۲ شرکت PSP در ایران از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت دارند که برخی از آنها تنها به یک بانک و بعضی دیگر به چند بانک،خدمات بانکداری الکترونیک را ارائه میدهند.در لیست زیر اسامی این شرکت ها به ترتیب حروف الفبا آورده شده و در مطلبی جداگانه به بررسی هر یک از این شرکت ها و نحوه همکاری با هر یک از آنها پرداخته خواهد شد.

  1. شرکت آسان پرداخت پرشین
  2. شرکت الکترونیک کارت دماوند
  3. شرکت به پرداخت ملت
  4. شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  5. شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  6. شرکت پرداخت نوین آرین
  7. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
  8. شرکت پرداخت الکترونیک سداد
  9. شرکت سایان کارت
  10. شرکت فن آوا کارت
  11. شرکت کارت اعتباری ایران کیش
  12. شرکت پرداخت الکترونیک سپهر

درگاه آنلاین

۹-نمونه هایی از درگاه های واسط در ایران

شرکت های متعددی در ایران فعالیت میکنند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و در مطالبی جداگانه به بررسی جزئی تر  هر یک از این شرکت ها خواهیم پرداخت اما فعلا لیستی از برخی از این شرکت ها را برایتان آماده کرده ایم که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

  1. زرین پال
  2. نکست پی(NextPay)
  3. پردانو
  4. آی دی پی(IDPay)
  5. پی دات آی آر(Pay.ir)
  6. پی پینگ(PayPing)
  7. پرداخت واسط
  8. آقای پرداخت

حرف آخر

اگر کسب و کار بزرگی دارید و تمام مجوز های لازم برای کسب و کارتون رو گرفتین و در کنار همه ی این مجوزها نماد اعتماد الکترونیکی هم برای وبسایتتون گرفتین و اگر معایب درگاه های مستقیم براتون مهم نیست، میتونید به سراغ درگاه های مستقیم برین و درصد کارمزد رو هم نپردازین ولی اگر کسب و کاری رو تازه راه انداختین بهتره به سراغ درگاه های واسط برین و وقت خودتون رو برای درگاه های مستقیم نذارین و در آینده بعد از اینکه مجوز های کاری تون رو گرفتین،اگر نیاز شد به سمت درگاه های مستقیم کوچ کنید.

نکته:این مطلب،همون طور که اشاره شد جامع نیست و درباره ی این موضوع در مطالبی جداگانه بیشتر خواهیم نوشت.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

۷ comments