وبلاگ فرتک
digital-marketing

تأثیر شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال

سال ها پیش شاید کسی باور نداشت که زمانی بستری به عنوان شبکه های اجتماعی به یکی از واجبات زندگی بشریت تبدیل شود. اما امروزه تقریبا می توان گفت شخصی را پیدا نمی کنید که اقلا در یک شبکه اجتماعی فعالیت نداشته باشد. در واقع امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان ، شبکه های اجتماعی به ابزاری انکار ناپذیر تبدیل شده اند. به عبارت دیگر همین حضور پر شور کاربران علاقه مند به دنیای مجازی، باعث شده است تا بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی در فضای اینترنتی فراهم شود.

با افزایش ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی به تدریج بازاریابی از حالت محیطی و چهره به چهره فاصله گرفت و شکل جدیدی از خود را در محیط مجازی نشان داد. جالب آنکه حتی تبلیغات محیطی جذاب مانند بیلبوردهای خلاقانه نیز بیشتر از آنکه در دنیای حقیقی دیده شوند، در محیط مجازی به اشتراک گذاشته شده و لایک می شوند.

آمار و ارقام در دنیای مجازی

تقریبا نیمی از جمعیت جهان از فضای مجازی و اینترنت استفاده می کنند. در واقع از جمعیت ۷.۴ میلیاردی کره زمین ، ۳.۷ میلیارد از این بستر استفاده می کنند. جالب تر آن است که از این ۳.۷ میلیارد، ۲٫۸ میلیارد کابران فعال شبکه های اجتماعی هستند.

می توان گفت عده ی زیادی از افراد در جهان هر روز به ‌جای چک کردن حساب کاربری ، مطالعه روزنامه ، نگاه کردن به ساعت و خواندن کتاب به طور دائم در حال چک کردن و مرور کردن شبکه‌های اجتماعی هستند . اکنون اگر شما مطلب یا مقاله ای برای مطالعه ، دیدن یا شنیدن داشته باشید آن را در چه فضایی جستجو خواهید کرد ؟

بنابراین اگر به خواستار جذب درصدی از این جمعیت بزرگ باشید ، باید از این فرصت استفاده کرده و به فکر تبلیغات در حوزه ی  شبکه‌های اجتماعی باشید. چرا که این روز ها تجارت و پیشرفت اقتصادی ،  بدون حضور در فضای مجازی تقریباً غیرممکن است.

social-marketing

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social marketing

بازاریابی دیجیتال یا Digital marketing حوزه گسترده ای را شامل می شود. یکی از پرطرفدارترین زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social marketing است که از جدیدترین و بهترین شیوه های بازاریابی برای کسب و کارهاست.

Social marketing یعنی شما خدمات و محصولات خود را به گونه ای هماهنگ با ماهیت هر شبکه اجتماعی به مخاطبان معرفی کنید. اصلی ترین مزیت این روش این است که شما می توانید در فضایی بی واسطه مخاطبان زیادی را در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین محدودیت جذب کنید.

از جمله مزایای دیگر بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی میتوان به افزایش مخاطب دائمی، دریافت فوری بازخوردها، تعامل بیشتر با مشتریان و… اشاره کرد.

هدف نهایی در Social marketing چیست؟

می توان گفت هدف نهایی در بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی این است که علاوه بر جذب حداکثری کاربران بتوانیم طی پروسه ای مشخص و برنامه ریزی شده، مخاطبان را به مشتری و هواداران دائمی برندمان تبدیل کنیم.

در واقع زمانی به هدف نهایی می رسیم که هدفگذاری های کوتاه مدت و بلند مدت برای روند بازاریابی داشته باشیم و مخاطبان هدف تجارتمان را به خوبی بشناسیم. تحقیق و استفاده از تجربه دیگران نیز میتواند موجب شد که تمرکز و چگالی فعالیت این مخاطبان در چه بخش هایی از یک شبکه اجتماعی بیشتر است.

از کدام شبکه اجتماعی شروع کنیم؟

شبکه اجتماعی فیس بوک با حدود دو میلیارد کاربر و اینستاگرام با بیش از هفتصد میلیون مخاطب، بسترهایی ایده آل برای کسب و کارها می باشند که به بازاریابی خدماتشان در آن ها بپردازند.

نرم افزار پیام رسان تلگرام که اساسا شبکه اجتماعی محسوب نمیشود، به واسطه استقبالی که در برخی کشورها مانند ایران از آن شده، مانند یک شبکه اجتماعی محلی عمل میکند. لذا میتوان همان استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای آن نیز پیاده کرد.

با توجه به اینکه هر شبکه اجتماعی مخاطبان خاص خود را دارد، در نتیجه زمان مراجعه و نحوه رفتار آن ها در هر شبکه متفاوت می باشد. دانستن بهترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی به شما کمک خواهد کرد تا ترافیک ، تعامل و پیروان بیشتری را دریافت کنید. بنابراین باید در زمان ارسال پست ها دقت کرد. همچنین به صورت تجربی نیز میتوان با تحلیل مخاطبان جامعه هدف خود به زمان ارسال مناسب پست ها دست یابید.

این بر عهده‌ی شما است که بررسی کنید و ببینید کدام‌ یک از این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهشت کسب و کارتان باشند. فقط به خاطر بسپارید نباید صرفا به بررسی شبکه‌های اجتماعی بپردازید، بلکه بررسی میزان مطابقت و هماهنگی آنها با کسب و کارتان نیز بسیار مهم است.

digital-marketing

علیرضا حیدری

۸ comments