وبلاگ فرتک
social-marketing

انتخاب هاست مناسب چه تاثیری در سئو دارد؟

یکی از اقدامات تاثیر گذار در افزایش بازدهی و سئو سایت انتخاب هاست مناسب است. در واقع بهتر است بگوییم انتخاب یک هاست مناسب تاثیر چندانی روی سئو ندارد اما یک هاست غیر استاندارد می تواند به تنهایی یک سایت را نابود کند. مهم ترین فاکتور برای انتخاب هاست مناسب دو عامل سرعت و پایداری هاست است که به آپتایم معروف است.همچنین می توان به عوامل دیگری همچون کیفیت میزبانی وب مثل موقعیت سرور، امنیت و پشتیبانی نیز اشاره کرد. اما تنها نکاتی که جهت بهینه سازی وب سایت باید توجه کنید سرعت و آپتایم هست.

uptime یا پایداری سرور چیست؟

به زبان ساده می توان گفت آپتایم یا زمان پایداری سرور به زمانی گفته می شود که سایت در دسترس است. معمولا آپتایم سرور را به صورت درصدی و ماهیانه بیان می کنند. در حالت عادی باید آپتایم سرور ۹۹% باشد. این یعنی در مدت زمان یک ماه سرور شما در حدود ۷ ساعت در دسترس نبوده است. حال سوال اینجاست اگر زمان پایداری سرور ما کمتر از ۹۹ درصد باشد چه مشکلی برای سایت ما پیش خواهد آمد؟ در واقع زمانی که خزنده های گوگل برای ایندکس کردن وارد صفحات سایت می شوند قادر به ایندکس کردن صفحات سایت نیستند و اون ها رو به عنوان صفحات ۴۰۴ شناسایی می کنند. نتیجه این می شود که پس از مدتی تمام صفحات سایت از نتایج گوگل حذف می شوند و این یعنی نابودی سایت شما

social-marketing

بلک لیست

گاهی اوقات به سایت های بسیار قدرتمند و محتوا محوری بر می خوریم که میبینیم رتبه خوبی در گوگل ندارند یا اصلا در نتایج گوگل مشاهده نمی شوند. زمانی که به دقت به دنبال علت این موضوع باشید متوجه خواهید شد که ip سرور میزبانی سایت در بک لیست گوگل قرار گرفته و این باعث شده تا تمامی سایت هایی که بر روی این ip هستند نتیجه خوبی نگیرند. در نتیجه سعی کنید خدمات میزبانی مبتنی بر وب را از شرکت های معتبر و مورد اطمینان تهیه کنید و حتما قبل از خرید هاست ip سرور را از شرکت مربوطه بخواهید و با وارد کردن ip سرور در Mxtoolbox.com وضعیت سرور را بررسی کنید.

باور های اشتباه

  • موقعیت سرور میزبانی

در رابطه با انتخاب هاست مناسب باور های اشتباهی وجود دارد. عده ای بر این باورند که موقعیت سرور میزبانی از فاکتور های اثر گذار بر سئو و رتبه بندی موتور های جستجوگر است. به طور مثال اگر سایتی بر روی سرور فرانسه میزبانی شود رتبه بهتری در گوگل می گیرد. اما در واقعیت اصلا اینطور نیست و موقعیت سرور تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت بهینه سازی و سئوی سایت ندارد. بلکه تنها در مواقع نادری ، موقعیت سرور میتواند باعث بهبود رتبه و وضعیت بهینه سازی سایت شود که به مبحث Local SEO و نتایج کشوری بر می گردد. سئوی محلی یا Local SEO به این معنی است که کاربران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود نتایج متفاوتی را در جستجوی گوگل مشاهده می کنند. در گزارش گوگل آمده است بیش از یک سوم ورودی سایت ها در سال ۲۰۱۴ محلی هستند.

  • ایندکس صفحات سایت

برخی بر این باورند که ربات های گوگل صفحات سایت هایی که در سرور های خارجی قرار دارند رو زودتر ایندکس می کند. این باور از اونجایی شکل گرفته که چون گوگل در ایران سرور نداره بنابراین نمی تواند به سرعت صفحات سایت ها را ایندکس کند. در پاسخ به این مورد نیز می توان گفت که بیشتر سرور های گوگل در آمریکا و هند قرار دارند و در بیشتر کشور ها سروری ندارند ، بنابراین این نظریه نیز کاملا غیر منطقی و دور از اهداف گوگل می باشد.

Server Erros

از بدترین مواردی که در روند بهینه سازی سایت ها اتفاق می افتد میتوان به خطاهای سمت سرور (Server Erros) اشاره کرد. بنابراین در انتخاب شرکت های میزبانی هاست دقت کنید.

علیرضا حیدری

۱۰ comments