وبلاگ فرتک
هویز چیست؟ چگونه هویز بگیرم؟

هوییز چیست؟ چگونه هوئیز بگیرم؟

  • شاید کلمه whois  یا who is? یا معادل فارس آن هوییز (کیست آن، کیستان) زیاد به گوشتان خورده باشد. حال سوال اینجاست که اصلا هویز یعنی چه و چطوری میتونم هوییز بگیرم؟

تعریف علمی هوییز

هوییز یک فرایند از نوع TCP بر پایه درخواست/پاسخ میباشد که به طور گسترده جهت به دست آوردن اطلاعات از سرویس های اینترنتی توسط کاربران استفاده میشود. در حال حاضر این پروتکل برای طیف گسترده ای از خدمات استفاده میشود که پرد کاربردترین آن کسب اطلاعات از وضعیت یک دامین یا یک آی پی اینترنتی میباشد. خروجی این پروتکل در قالب محتوای قابل فهم برای انسان میباشد.

تعریف خودمانی هوئیز

وقتی میخواهید یک دامین برای سایت خود انتخاب کنید، ابتدا باید ببینید این دامین آزاد است یا نه. این موضوع را با هوییز گرفتن میتوانید متوجه شوید.

یا اگر دامین قبلا ثبت شده است، با هوییز گرفتن میتوانید اطلاعاتی از فردی که آن را ثبت کرده است بدست بیاورید.

 

از کجا هوییز بگیرم؟؟

خب تا اینجا فهمیدم هوییز چیست. مرحله بعدی شناخت سایت هایی است که اطلاعات هوییز را به ما میدهند. در مرحله اول در نظر داشته باشید، هر پسوند دامینی یک سرور (یا سایت) مخصوص به هوییز خود دارد. مثلا با مراجعه به سایت whois.nic.ir میتوانید از دامین های آی آر و زیر مجموعه مثلا ac.ir, co.ir,و… هوییز بگیرید. البته در نظر داشته باشید که این سایت فقط روی دامین های آی آر کار میکند.

ولی این وسط سایت هایی هستند که کار شما را ساده میکنند و با مراجعه به آنها میتوانید از هر دامینی هوییز بگیرید. این سایت ها ممکن است علاوه بر اطلاعات هوییز اطلاعات تکمیلی دیگری هم در اختیار شما قرار دهند.

منابع مرتبط

۸ comments