وبلاگ فرتک

بازاریابی پیامکی منسوخ شده است؛ از آن استفاده کنید!

اگر فکرمی کنید نرم افزارهای پیام رسان جایگزین پیامک شده اند و دیگر دوران پیامک و پیامک بازی تمام شده است و بازاریابی پیامکی دیگر فایده ای ندارد با این آدینه با فرتک همراه ما باشید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چرا ما بر خلاف شما فکر می کنیم و هنوز پیامک را قبول داریم.

قبل از اینکه به دلایل ما توجه کنید، بیایید باهم به دلایلی که شما را به این فکر انداخته است که دیگر بازاریابی پیامکی فایده ای ندارد بپردازیم.

در اوایل راه اندازی تبلیغات پیامکی، برخی افراد و شرکت ها به دلیل عدم وجود قوانین واضح و شفاف از این ابزار ارتباطی سو استفاده کردند و کاربران تلفن همراه را با بمباران پیامکی خود نا امید کردند. این ارسال های بی ربط و بی اجازه باعث شد تا کاربران واکنش منفی نشان دهند و به تبلیغات پیامکی بی اعتماد شده و از اپراتورهای خود بخواهند که آن ها را در لیست سیاه عدم دریافت پیامک تبلیغاتی قرار دهد.

حال با این اوصاف و دلایل آیا باز هم تبلیغات پیامکی سودی دارد یا اگر استراتژی خاصی داشته باشیم و با برنامه جلو برویم به نتیجه می رسیم؟ در ادامه با ما همراه باشید و توضیح دلایل زیر که همان دلایل ما هست را بخوانید و در آخر تصمیم بگیرید.

  1. فوری ارسال می شود
  2. سریعا مشاهده می شود
  3. بازخورد به سرعت دریافت می شود
  4. بالاترین نرخ تبدیل را تجربه خواهید کرد
  5. با همه ی گوشی ها سازگار است
  6. دوستدار محیط زیست است
  7. ارتباط مستقیم با مخاطب برقرار می شود
  8. به راحتی اندازه گیری و پیگیری می شود
  9. به راحتی شخصی سازی می شود
  10. مقرون به صرفه است

۱- فوری ارسال می شود

ارسال فوری Sms

بر خلاف سایر روش های بازاریابی مبتنی بر وب یا ایمیل، بازاریابی پیامکی نیاز به زمان زیادی ندارد و کافی است در لحظه تصمیم بگیرید و در لحظه ارسال کنید. همچنین شما در این نوع بازاریابی این امکان را در اختیار دارید که چند نوع پیامک مختلف را تهیه و ارسال کنید و میزان اثرگذاری هر یک از متون را بسنجید. پس دست به کار شوید، پیشنهاد جذابی تهیه کرده و فقط با فشار دادن یک دکمه، آن را به هزاران نفر ارسال کنید و مطمئن باشید که تا چند دقیقه دیگر به دست همه ی آن ها خواهد رسید.

۲- سریعا مشاهده می شود

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، پیامک ها در مدت زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه ( بر اساس آمار های منتشر شده) به دست مخاطبان می رسد. از طرفی محققان دریافته اند که حدود ۶۲% کاربران گوشی های هوشمند، بعد از اینکه از خواب بیدار می شوند گوشی های خود را چک می کنند و حدود ۷۹% از آن ها حدود ۱۵ دقیقه از وقت صبحگاهی خود را به این کار اختصاص می دهند و احتمال اینکه در این میان صندوق پیام های خود را چک کنند بسیار زیاد است.

پس دست به کار شوید و قبل از اینکه کاربر پیامک شما را مشاهده کند رضایت او را جلب کنید.

در صورتی که رضایت کاربر را از قبل جلب نکرده باشید و او با پای خودش به سمت شما نیامده باشد، کوچکترین کاری که انجام می دهد این است که پیامک شما را حذف کند و شاید هم شما را در لیست سیاه قرار دهد تا برای همیشه از سمت شما پیامکی دریافت نکند.

۳- بازخورد به سرعت دریافت می شود

بازخورد از مشتریان

۳۱% از مخاطبان (بر اساس تحقیقات انجام شده) با استفاده از گوشی های هوشمند خود به نظرسنجی های پیامکی پاسخ می دهند. پس دست به کار شوید و در ابتدای کار برای برند خود نظر سنجی پیامکی ایجاد کنید و در مدت زمانی کوتاه نتایج خوب و با ارزشی را به دست آورید. این نتایج به شما کمک می کند تا بفهمید که مخاطبان چه چیزی را بیشتر دوست دارند و از چه چیزهایی بیزار هستند. بر همین اساس در پیامک های بعدی، پیامک های باب میل آن ها ارسال کنید.

میانگین زمان پاسخگویی پیامکی مشتریان کمتر از ۶ دقیقه است.

۴- بالاترین نرخ تبدیل را تجربه خواهید کرد

تبلیغات پیامکی اگر به درستی و به موقع صورت گیرند، بالاترین نرخ تبدیل را برای شما به ارمغان خواهند آورد. هر ساله حدود ۲.۲۷ تریلیون پیامک متنی در جهان ارسال می شود و فقط در ایالات متحده روزانه ۶.۳ بیلیون پیامک جابجا می شود. این یعنی هر نفر روزانه ۲۰ پیام ارسال می کند و اگر پیامک ها حاوی پیشنهادات ویژه نیز باشند ۸ برابر بیشتر از بازاریابی و تبلیغات ایمیلی مورد توجه قرار خواهند گرفت.

در ایران نیز تقریبا آمار مشابه بقیه ی دنیا وجود دارد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که باید بر روی مشتریان فعلی تمرکز بیشتری داشته باشید و فعلا مشتریان جدید و بالقوه را فراموش کنید. برای مثال فروشگاه کوروش در ایران، بعد از خرید از شما شماره ای دریافت می کند و بعد از آن با ارسال پیامک هایی در هفته، محصولات جدید یا محصولات با تخفیف ویژه را به شما معرفی می کند.

۵- با همه ی گوشی ها سازگار است

گوشی نسل های قبل

تلفن های همراه سال هاست که در بین مردم کوچه و بازار است و بعید میدانم تا ده سال آینده وسیله ای بتواند جایگزین آن ها شود. شاید روز به روز شکل آن ها تغییر کند ولی ماهیت آن ها تغییر نمی کند. در همه ی آن ها از پیامک به عنوان ساده ترین ابزار نوشتن استفاده می شود و ابزاری است که تقریبا همه از آن استفاده می کنند. ابزاری است که با تمام گوشی های تلفن همراه سازگار است و بیشتر کاربران با شیوه ی استفاده از آن آشنا هستند.

پس نگران دیده نشدن تبلیغات خود نباشید و مطمئن باشید که تبلیغات تان به درستی به مخاطب نشان داده می شود و نیاز به هیچ گونه فیلتر شکن یا اینترنتی ندارد.

 ۶- دوستدار محیط زیست است

دوستدار محیط زیست

اگر طرفدار محیط زیست هستید و هر کاری می کنید که به آن آسیبی وارد نشود، پیشنهاد می شود از تبلیغات پیامکی استفاده کنید. زیرا در مقایسه با تبلیغات کاغذی و محیطی کمترین تاثیر را در آلودگی محیط زیست دارند و هیچ ضرری به محیط زیست وارد نمی کنند.

۷- ارتباط مستقیم با مخاطب برقرار می شود

مگر می شود بدون گوشی تلفن همراه از خانه خارج شویم؟ قطعا خیر! ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز این تکتولوژی، همراه ماست. وقتی چنین پتانسیلی همیشه همراه مردم است چرا ما به راحتی از آن استفاده نکنیم و مستقیما با مخاطب مان ارتباط  برقرار نکنیم.

۸- به راحتی اندازه گیری و پیگیری می شود

در هر کمپین تبلیغاتی یکی از اصول پایه و اساسی پیگیری و اندازه گیری است. اگر میزان اثر بخشی یک ارتباط تبلیغاتی به دقت و درستی قابل اندازه گیری نباشد استفاده از آن تقریبا بیهوده است.

بسیاری از ارائه دهندگان خدمات پیامکی گزارش دریافت و حتی خوانده شدن پیامک توسط مخاطب را به شما ارائه می دهند تا با استفاده از آن بتوانید به راحتی برای ادامه کمپین تبلیغاتی خود یا برای کمپین های بعدی تصمیم گیری کنید. حتی برخی از این سرویس دهندگان این امکان را به شما می دهند که در متن پیامک خود لینک وبسایت یا هر لینک دیگری را قرار دهید و مخاطبان را به مقاصد خود هدایت کنید. همچنین می توانید از از امکانات استفاده کنید و برای هر مخاطب خود کد تخفیف اختصاصی تولید کنید و بازدهی کمپین خود را بالا ببرید.

۹- به راحتی شخصی سازی می شود

شخصی سازی پیامک

اگر به دنبال دریافت یک نتیجه عالی از کمپین تبلیغاتی خود هستید، از پیامک استفاده کنید. در تبلیغات پیامکی می توانید بر اساس اطلاعاتی که از مشتریان خود دارید به راحتی و صمیمانه تر از قبل با آن ها ارتباط برقرار کنید. این اطلاعات می تواند شامل نام و نام خانوادگی، شغل، علاقه و میزان تحصیلات مخاطب باشد.

این نکته را به یاد داشته باشید که ایمیل یا اینباکس و تلگرام بسیاری از مردم مملو از پیام های ناخواسته ای است که بدون اینکه خوانده شوند پاک می شوند. اما مردم به راحتی اطلاعات خود را در اختیار کمپانی هایی می گذارند که با آن ها تعامل دارند و در سیستم های پیامکی آن ها ثبت نام می کنند.

حال بیایید با هم پیامکی را که چند وقت پیش از دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال به دست من رسید را بررسی کنیم و شخصی سازی و پیگیری را در آن ببینیم.

دورهمی در مسیر بازار یابی دیجیتال dmway

این پیامک بر اساس نام و نام خانوادگی من شخصی سازی شده است و من را خطاب قرار داده است. وقتی یکی نفر شما را خطاب قرار می دهد سعی می کنید بقیه حرفش را هم بشنوید و بخوانید و من هم دقیقا همین کار را کردم و بقیه پیامک را خواندم و متوجه شدم که از طرف بچه های دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال است و از آنجایی که من این دورهمی را دوست دارم پس بازم هم ادامه را میخوانم تا ببینم چه نوشته است و متوجه می شوم که می خواهد با هزینه ای کم مرا به راحتی به مقصد راهنمایی کند تا مسیر را اشتباه نروم و تازه ساعت ۱۶ هم منتظر من است.

در آخر با امکان درج لینک در پیامک، لوکیشن دورهمی را برایم فرستادند و واقعا هم اگر این لوکیشن را نداشتم مسیر را اشتباه می رفتم.

شما یکبار امکان شخصی سازی را در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کنید و تاثیر آن را نسبت به دیگر پیامک ها امتحان کنید!

۱۰- مقرون به صرفه است

مقرون به صرفه بودن تبلیغات پیامکی

این تبلیغات نه تنها به بودجه زیادی نیاز نداردبلکه به سرعت بازگشت سرمایه را مشاهده خواهید کرد. پیامک های تبلیغاتی نرخ باز شدن ۹۸ درصد را دارا هستند و نمی توان هیچ روش دیگری را جایگزین آن ها کرد. همچنین در این روش شما می توانید با حداقل بودجه ای که دارید تعداد بسیاری از مشتریان خود را هدف قرار دهید.

پس اگر افزایش فروش و ارتباط موثر با مشتریان از اولویت های شماست و زمان و توان مالی مناسبی برای سرمایه گذاری روی دیگر روش های تبلیغاتی ندارید، تبلیغات پیامکی را انتخاب کنید.

 

خب دلایل ما به اتمام رسید و دیگر تصمیم با شماست. اگر تصمیم به استفاده از تبلیغات پیامکی گرفته اید نکاتی را که در ادامه برایتان بیان می کنیم را رعایت کنید تا بازگشت سرمایه زیادی داشته باشید.

 

  • سعی کنید پیامکی که ارسال می کنید ساده و قابل فهم باشد

پیامی ارسال کنید که ساده و قابل فهم باشد و هیچ نکته ی مبهمی در ذهن مخاطب ایجاد نکند. این را بدانید که با وجود اینکه نرخ بازکردن تبلیغات پیامکی ۹۸ درصد و خیلی خیلی بیشتر از نرخ باز شدن بازاریابی ایمیلی است که ۲۲ درصد است، اما با این وجود بسیار زیاد به مفهوم بودن پیامی که ارسال می شود بستگی دارد.

  • جاده دو طرفه بسازید

پیامک هم اگر به  مانند جاده و خیابان دو طرفه باشد، تاثیر بیشتری دارد و کاربران می توانند به راحتی به پیامک های شما پاسخ دهند و با شما تعامل برقرار کنند. پس راهی ایجاد کنید تا مخاطب بتواند به پیامک های شما پاسخ دهد.

گفتگو

  • خرید و فروش حضوری ایجاد کنید

بر خلاف ایمیل که معمولا به افزایش فروش آنلاین منجر می شود، تبلیغات پیامکی به دلیل سرعت بیشتری که در باز شدن و خوانده شدن دارند می توانند پای مشتریان را به فروشگاه واقعی شما باز کنند و وقتی مشتری پایش به فروشگاه حضوری شما باز شد شاید به جای یک محصول چند محصول را لمس کند و بخرد.

  • کاری کنید که مشتریان شما را انتخاب کنند

در هر کاری و مخصوصا در یک کمپین تبلیغاتی رضایت مخاطبان مهم ترین نکته است. پس اجازه دهید مخاطبان به اصطلاح با دست خودشان در کمپین تبلیغاتی شما ثبت نام کنند. این ثبت نام اختیاری به روش های مختلفی ازجمله فرستادن یک پیامک به منظور کسب رضایت برای ادامه ارسال پیامک های تبلیغاتی صورت می گیرد.

باید به این نکته توچه داشته باشید که همان طور که با رضایت از مخاطبان شماره می گیرید، باید امکان انصراف را برای آن های فراهم کنید. این کار شاید ظاهرا باعث کاهش مخاطبان شما شود، اما جلوی راه اندازی موج اعتراضی در فضای حقیقی و مجازی را می گیرد.

  • مشتریان را به انجام کاری دعوت کنید

سعی کنید مشتریان را به انجام کاری دعوت کنید. البته این موضوع را واضح و گویا بگویید تا مشتریان بدانند که چرا این پیامک را دریافت کرده اند و در قبال کاری که انجام می دهند چه چیزی دریافت می کنند.

  • به جای جایزه به آن ها پیشنهاد دهید

اگر چند سال پیش بود، پیشنهاد می کردیم که از عباراتی مثل ” شما برنده یک کارت هدیه صد هزارتومانی شده اید” استفاده کنید اما امروزه با توجه به این که این نوع پیام ها به نوعی هرزنامه محسوب می شوند به هیچ وجه این نوع نوشتن پیام را توصیه نمی کنیم.

امروزه توصیه می کنیم تا پیام های واقعی تر به مخاطبان ارسال کنید و بر خلاف تصوری که شاید شما داشته باشید، این پیامک ها نتایج شگفت انگیزی به همراه خواهند داشت.

برای مثال به پیامک زیر توجه کنید:

در مسیر بازاریابی دیجیتال dmway

در این پیامک به جای اینکه برای من جایزه در نظر بگیرد، با کمی مذاکره سعی کرده است با ارائه تخفیف اختصاصی مخاطبان خود، آن ها را به کنفرانسی دیگر دعوت کند. من بعد از دیدن این پیامک خیلی دوست داشتم در این کنفرانس شرکت کنم اما امکانش را نداشتم ولی آن را در اختیار یکی از دوستانم قرار دادم.

  • زمان ارسال را بشناسید

زمان ارسال پیامک

اگر یک مغازه لوازم التحریر دارید، قطعا بهترین زمان ارسال پیامک اوایل شروع هر ترم آموزشی یا اول مهر است. اگر رستوران و تهیه غذا دارید باید موقع شام و نهار به مخاطبان خود یادآوری کنید. به این پیامک که موقع شام به دستم رسید توجه کنید:

پیامک لقمه یاب

به طور کلی به زمان ارسال پیامک توجه داشته باشید و آن را بی موقع ارسال نکنید و به نیاز مشتریان توجه کنید. متاسفانه کسب و کارهای ایرانی این موضوع را رعایت نمی کنند و در نیمه های شب یا اوایل صبح اقدام به ارسال پیامک های تبلیغاتی خود می کنند و بعد هم انتظار دارند مخاطب خواب آلود به این تبلیغات توجه کرده و از آن ها خرید کند و از خدمات آن استفاده کند.

 

– پیامک آخر (نتیجه گیری)

برای هر روش تبلیغاتی داشتن استراتژی مهم ترین عامل است و تبلیغات پیامکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید قبلا می توانستید با استفاده از بانک های شماره مختلفی که سرویس دهندگان پیامک در اختیار شما می گذارند برای مردم پیامک ارسال کنید و در مواقعی از آن نتیجه بگیرید اما امروزه این گونه پیامک فرستادن هرزنامه محسوب می شود و بازدهی خاصی ندارند و باید به جای آن هدفمند و با رضایت پیامک ارسال کنید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

اضافه کردن دیدگاه

16 − ده =