وبلاگ فرتک
گوگل ادز یا سئو؟

گوگل ادز یا سئو؟ (قسمت دوم)

در قسمت قبلی آدینه با فرتک که در مورد گوگل ادز بود، در رابطه با تاثیرات تبلیغ در گوگل بر سئو و بر عکس آن صحبت کردیم. همچنین به چند سوال مهم پاسخ دادیم. امروز با ادامه این سوالات همراه شما هستیم و در پایان این دو مطلب را جمع بندی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل

سوال: بازار کار شما در زمان های مختلف تفاوت می‌کند یا اینکه کسب و کار شما نیازمند فروش فصلی است؟

پاسخ: در صورتی که کسب و کار شما همراه با فروش فصلی باشد، گوگل ادوردز مناسب شما خواهد بود. با تبلیغات گوگل قادر خواهید بود به سرعت و بدون تاخیر برای وب سایت خود بازدید کننده جذب کنید. در واقع شما تبلیغات گوگل را هر زمان که خواستید متوقف و دوباره با شروع فصل جدید آن را فعال خواهید کرد.

گوگل ادز یا سئو؟

فرض کنید یک فروشگاه پوشاک دارید. با نزدیک شدن به عید، مطمئنا شانس بیشتری برای فروش خواهید داشت. بنابراین با نزدیک شدن به این اتفاق مهم، تبلیغات گوگل یک روش مناسب برای شما و جذب مشتری خواهد بود. جالب است بدانید که شما با تبلیغ وب سایت خود در گوگل، تبلیغ شما بالاتر از نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده خواهد شد.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل(قسمت دوم)

سوال: آیا قصد دارید وب سایت موفق و مرجعی داشته باشید که آدم ها آن را به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند در زمینۀ کاری شما بشناسند و این سایت مکانی برای پیدا کردن جواب‌ سوال‌ های مربوط به حوزه فعالیتتان باشد؟

پاسخ: این کار تصمیم بسیار خوبی است. البته باید به سئوی اصلی وب سایت خود فکر کنید چرا که بدون یک سئوی خوب، کار سختی پیش رو خواهید داشت. دلیل این موضوع نیز مشخص است. مخاطب بیشتر به نتایج طبیعی جستجو اعتماد می کند تا نتایج تبلیغاتی، بنابراین با حضور در نتایج طبیعی اعتبار سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

 

سوال: هدف شما از سئو چیست؟ تمرکز بر روی یک کلید واژه یا کلید واژه های متعدد؟ به نظر شما کدامیک بهتر است؟

پاسخ: پیشنهاد ما هدف گزاری روی یک کلمه خاص است. بنابراین بهتر است به سراغ گوگل ادوردز بروید و تبلیغات خود را برای این کلمۀ کلیدی شروع کنید. البته شاید قصد داشته باشید در تمام کلمات کلیدی و جستجوهای مرتبط با کار خود دیده شوید، از طرفی هر مطلب جدید شما به سرعت در صفحات اول جستجو نمایش داده شود، در این صورت چه باید کرد؟ بدیهی است که بهترین انتخاب سئو می باشد، دلیل آن نیز افزایش اعتبار شما نزد گوگل و مخاطبان خواهد بود.

در این بخش آماری جالب در زمینه نتایج تبلیغات و طبیعی جستجو را با شما در میان می گذارم. آمار ها نشان می دهد ۲۰ تا ۳۰ درصد از کاربران در هنگام جستجو بروی نتایج تبلیغاتی کلیک می‌کنند. اکثریت مردم به نتایج واقعی اعتماد دارند ( من هم دقیقا نتایج طبیعی را بیشتر دوست دارم) البته باید به این نکته دقت داشته باشید که این درصد ممکن است در ایران بیشتر باشد. در واقع ممکن است بسیاری از مخاطبان تفاوت میان تبلیغ و جستجوی طبیعی را تشخیص ندهند. از طرفی تا زمانی که کسی بروی مطلب شما کلیک نکند، شما مبلغی به گوگل پرداخت نخواهید کرد.

مطلب مرتبط: بودجه خزش؛ جرقه ای کوچک در ایندکس صفحات (قسمت دوم)

سوال: تبلیغات گوگل تاثیری بر روی سئو دارد؟! برعکس آن چطور؟!

پاسخ: سوالی که این جا مطرح می شود این است که تکلیف تبلیغات در گوگل چیست؟ گوگل ادوردز جز کدام یک از فاکتورهای رتبه بندی قرار می گیرد؟ آیا لینک های تبلیغاتی که در وب سایت گوگل نمایش داده می شوند، با توجه به اینکه گوگل معتبرترین سایت است، این لینک ها برای سایت هدف هدف به عنوان بک لینک شناخته می شود؟ تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو سایت مستقیم است؟

پاسخ ما به تمام این سوالات یک خیر محکم و قاطع است! باید دقت داشته باشید که ربات های گوگل هیچ گاه لینک های تبلیغاتی را (چه در گوگل و چه در وبسایت های تبلیغاتی دیگر) به عنوان بک لینک برای یک وب سایت به حساب نخواهند آورد. بنابراین لینک های گوگل ادوردز به هیچ عنوان بک لینک برای وب سایت به شمار نخواهند رفت.

از طرفی لینک های تبلیغاتی گوگل Nofollow هستند و علاوه بر این چون در فریم های تبلیغاتی هستند، به طور کلی از دید ربات‌ های خزنده گوگل، مخفی هستند.

با همه این تفاسیر اگر تا امروز تصور می کردید که با نمایش تبلیغات در گوگل می‌توانید رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید، باید به شما بگوییم این تصور کاملا اشتباه بوده است.

مطلب مرتبط: بهینه سازی مقالات قدیمی در جهت بهبود سئو سایت

سوال دیگری که برای بسیاری از مدیران وب سایت ها در اینجا مطرح می شود این است که بعد از کسب رتبۀ طبیعی، تبلیغ را متوقف کنیم؟ پیشنهاد ما این است که همواره تبلیغات گوگل را ادامه دهید.

باید به این اصل توجه داشته باشید که ۲ بار دیده شدن خیلی بهتر از ۱ بار دیده شدن است. قطعا هر چه بیشتر دیده شوید، شانس بیشتری برای افزایش ورودی و جذب مشتری خواهید داشت. به صورت خلاصه اگر بخواهیم این قسمت را جمع بندی کنیم باید بگوییم گوگل ادز نه تنها برای افرادی که به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند مناسب است، بلکه برای سایت‌ هایی که حتی رتبه‌ های بالایی در سئو دارند نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود.

مطلب مرتبط: بهینه سازی مقالات قدیمی در جهت بهبود سئو سایت(قسمت دوم)

تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز برای چه کسانی مناسب است؟

قصد داریم این بخش را با یک سوال مهم به پایان ببریم؛ به نظر شما که چه کسب و کارهایی از تبلیغات گوگل سود می‌برند؟

پاسخ به سوال فوق بسیار ساده است؛ تمام کسب و کارها!

این روش تبلیغاتی به کسب و کارهایی توصیه می شود که محصول یا خدماتی برای فروش دارند. دلیل این موضوع نیز مشخص است. صاحبان این کسب و کار ها قادر خواهند بود آنچه برای ارائه دارند را به صورت هدفمند و موثر تبلیغ کنند و در سریع ترین زمان ممکن (معمولاً ۱ روز) به هدف خود یعنی افزایش فروش برسند.

گوگل ادز یا سئو؟

جملات فوق به این معنی نیست که کسب و کارهایی که به دنبال برندینگ و جذب ورودی هستند، گوگل ادوردز مناسب کارشان نیست. بلکه این وب سایت ها نیز می توانند از تبلیغات گوگل برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. البته باید توجه داشت که شبکۀ نمایشی برای این اهداف بیشتر مناسب است. اما به خاطر داشته باشید که با تبلیغات اصولی در گوگل و با هزینه بسیار پایین می توان به طرز قابل توجهی ورودی را بیشتر کرد و میزان آگاهی مردم از یک برند را افزایش داد.

نظر شما چیست؟

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم تبلیغات گوگل هیچ گاه به صورت مستقیم بر روی نتایج جستجو طبیعی دخالت ندارد. از طرفی صرف ارائه تبلیغ در گوگل تاثیر خاصی بر بر وضعیت سئوی سایت شما نخواهد داشت. با وجود همه این موضوعات، باور عده زیادی این است که تبلیغات گوگل از طریق برندسازی به صورت غیر مستقیم بر روی وضعیت سئوی یک وب سایت تاثیر خواهد داشت.

همانطور که مطلع هستید تمام این باورها از لحاظ تئوری صحیح هستند و ایرادی به آنها وارد نیست. با این حال، به دلیل اینکه ابزاری برای اندازه گیری دقیق تاثیر غیر مستقیم تبلیغات گوگل بر سئو وجود ندارد، بنابراین شما قادر نخواهید بود به صورت ۱۰۰% بر روی این اثرگذاری حساب باز کنید.

گوگل ادز یا سئو؟

اگر فرض کنیم که تمام این باور ها صحیح است، باز هم باید به این نکته توجه داشته باشیم که تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو به قدری نیست که رتبه وب سایت شما را در نتایج جستجو به طور چشمگیری ارتقا دهد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که با وجود تحریم های بین المللی علیه ایران، تبلیغات گوگل برای ایرانیان مسدود شده است. در صورتی که بخواهید شخصا تبلیغات گوگل انجام دهید قادر نخواهید بود و ایجاد این تبلیغات باید به کمک یک واسطه انجام شود که بتواند به حساب های گوگل ادوردز دسترسی داشته باشد.

مطلب مرتبط: بررسی کلی وب سایت GTmetrix

علیرضا حیدری

اضافه کردن دیدگاه