وبلاگ فرتک
آپدیت الگوریتم گوگل

همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل(قسمت دوم)

آدینه با فرتک هفته قبل در رابطه با کلیات آپدیت هسته الگوریتم گوگل بود. امروز قصد داریم در ادامه این مطلب به بیان راهکاری مناسب برای مدیران وب سایت ها بپردازیم. همراه ما باشید.

جدیدترین الگوریتم های گوگل

به نظر شما معیار های مورد توجه برای ارائه جدید ترین الگوریتم های گوگل چیست؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، گوگل به مدیران وب سایت ها گوشزد کرده است که تلاش برای بازگشت رتبه بعد از آپدیت هسته الگوریتم یا core update بی فایده است. به نظر شما در این حالت مدیران وب سایت ها باید چه اقدامی انجام دهند؟ تکلیف سایت ما چه خواهد شد؟ با دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن از صفحه جستجوی گوگل محو خواهیم شد؟

جواب به این سوالات طبیعتا نه خواهد بود. گوگل مثل همیشه پیشنهاد می کند، به کیفیت بالای محتوای وب سایت خود توجه کنید و از حاشیه ها دور بمانید. اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که «منظور از محتوای با کیفیت دقیقاً یعنی چه؟

خوشبختانه گوگل با ارئه مطالب مفید در بلاگ وب مستر خود، به بیان مواردی پرداخته که ما را در ارزیابی محتوای وب سایتمان کمک میکند. این موضوع موجب شده مدیران وب سایت ها ارزیابی خوبی از محتوای سایت خود داشته باشند. نقطه شروع برای ارزیابی کیفیت محتوا آن جا است که برای ۴ گروه کیفی زیر، پاسخ های جامعی داشته باشیم:

۱- کیفیت محتوا

گوگل در مبحث کیفیت محتوا به مدیران وب سایت ها پیشنهاد می دهد، موارد زیر را بررسی کنند:

  • محتوای وب سایت شما اطلاعات یونیک و دسته دسته اول را با تحقیق و آنالیز به مخاطب ارائه میدهند؟
  • آیا محتوای شما توصیف جامع و دقیقی از موضوع محتوا (با پوشش تمام جنبه های فرعی موضوع) ارائه میدهد؟
  • آیا اطلاعاتی که در محتوای شما ارائه شده، فرا تر از مسائل بدیهی است؟
  • آیا عنوان صفحه یاری دهنده مخاطب در اطلاع از خلاصه محتواست؟
  • آیا محتوا به قدری جذاب است که مخاطب را به اشتراک گذاری آن ترغیب یا آن را برای خود بوکمارک کند؟
  • آیا محتوای وب سایت شما صلاحیت مورد نظر را برای انتشار در مجله، کتاب یا روزنامه های پرفروش دارد؟
۲- تخصصی بودن محتوا
  • آیا محتوا باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطب می شود؟
  • در توضیح سوال فوق باید بگوییم که منبع معتبر، تخصصی بودن، یا مشخص بودن رزومه کاری نویسنده باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطبین شما خواهد شد.
  • آیا وب سایت شما در حوزه تخصصی فعالیت می کند؟
  • آیا محتوای وب سایت شما توسط فردی متخصص و خبره تولید شده است؟
۳- شکل ظاهری ارائه محتوا
  • آیا محتوای ارائه شده در وب سایت شما فاقد غلط های املایی و نوشتاری است؟
  • آیا مخاطب با مطالعه مطلب احساس خواهد کرد، نویسنده محتوا را با عجله نوشته است؟
  • آیا تبلیغات وب سایت شما به قدری زیاد است که باعث انتقال حس ناخوشایند به مخاطب می شود؟
  • آیا وب سایت شما برای نسخه موبایل بهینه سازی شده است؟
۴- مزیت رقابتی محتوا
  • آیا محتوای وب سایت شما در مقایسه با محتوای وب سایت رقبا، مزیتی دارد؟
  • آیا هدف از تولید محتوا برای شما کسب رتبه در نتایج جستجو است یا رضایت مخاطبان؟

بعد از بررسی سوالات فوق، به صفحاتی که رتبه شان کاهش پیدا کرده است، مراجعه کنید و به بررسی سوالات فوق در آن ها بپردازید. بررسی های شما در این زمینه موجب خواهد شد، به طور دقیق از کیفیت محتوای صفحات مطلع شوید.

الگوریتم های گوگل یاری دهنده شما برای یافتن راه صحیح تولید محتوا

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که گوگل چگونه محتوای خوب صفحات را ارزیابی و درک می کند؟

موتور های جستجو مانند انسان محتوای وب سایت ها را درک نمی کنند. ربات های گوگل با ردیابی سیگنال های کیفی مربوط به محتوا آن را ارزش گذاری می کنند و به طور مستقیم در مورد کیفیت محتوایی تصمیم گیری نمی کنند. این سیگنال ها کمک کننده گوگل هستند تا به صورت دقیق، کیفیت محتوای وب سایت ها بررسی شود.

اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، تعداد لینک های طبیعی با کیفیت و … موجب خواهد شد یک سیگنال خوب از محتوا به ربات ها ارسال شود و گوگل کیفیت محتوا را درک کند.

در رابطه با بروزرسانی ها جالب است به این نکته اشاره کنیم که قبل از آنکه آن ها به طور عمومی منتشر شوند، باید به تاییدSearch Quality Raters  گوگل برسند. بعد از این مرحله گزارش هایی از طرف متخصصان تست کیفیت محتوا به گوگل ارائه خواهد شد و با نتایج ربات های هوشمند گوگل مقایسه خواهد شد، در نهایت گوگل به درصد شباهت این دو مقایسه پی خواهد برد. هر چه درصد نزدیکی نتایج ماشینی به نتایج انسانی بیشتر باشد، نتیجه این خواهد بود که یعنی ربات های گوگل در تعیین کیفیت خوب عمل کرده اند. اما در صورتی که این تفاوت چشمگیر باشد، یعنی گوگل باید تغییراتی را در نحوه درک هوش مصنوعی خود بدهد.

در صورتی که علاقه دارید به صورت کامل با نحوه عملکرد و گزارش دهی اپراتورهای ارزیابی کیفیت محتوا در گوگل آشنا شوید، توصیه ما مطالعه کتاب ۱۶۴ صفحه ای ارزیابی کیفیت صفحات وب توسط انسان است.

آپدیت الگوریتم گوگل

چه راهکاری برای برای بازگشت رتبه بعد از آپدیت جدید الگوریتم گوگل وجود دارد؟

همانطور که اشاره کردیم ابتدا باید به سوالات فوق پاسخ دهید و بعد از آن به این سوال برسید که “چکار کنم رتبه سایتم برگرده؟”

گوگل در رابطه با این موضوع به ۲ شکل پاسخ می دهد:

پاسخ کوتاه: هیچ کار!

پاسخ بلند (با کمی چاشنی امید): معمولا به روزرسانی های عمده در هسته الگوریتم گوگل، معیار خاصی را هدف گذاری نمی کند. به همین دلیل است که تغییرات در محتوای شما، تاثیری در بازگشت رتبه ندارد. در صورتی که شما محتوای وب سایت خود را با سوالات بروز کنید و امید به بازگشت رتبه داشته باشید، گوگل یک توصیه به شما دارد که به شرح زیر است:

بعد از انتشار Core update جدیدتر، امکان اینکه تغییرات اعمال شده در آپدیت های قبلی دوباره به حالت اولیه باز گردند، وجود دارد. اما باز هم این موضوع به صورت ۱۰۰% نیست و ممکن است چنین اتفاقی هیچ وقت به وقوع نپیوندد.

به بیان ساده تر تغییرات در کیفیت محتوای سایت شما، تضمین کننده بازگشت یا بهبود رتبه شما نخواهد بود. همچنین در صورتی که الگوریتم های جدید، محتوای شما را خوب ارزیابی کنند، مطمئنا جایگاه های برتر صفحه نتایج، در آینده از آنِ شما خواهد بود.

آپدیت الگوریتم گوگل

سخن پایانی

آپدیت های اخیر الگوریتم های گوگل، چه تغییری در رتبه وب سایت شما ایجاد کرده است؟ چه اقداماتی برای بهبود رتبه انجام دادید؟ آیا توانستید رتبه از دست رفته خود را بازگردانید؟

 

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

علیرضا حیدری

۳ comments