وبلاگ فرتک
گوگل ادز یا سئو؟

آدینه با فرتک این هفته در رابطه با موضوع بسار و مهم برای هر کسب و کار است. سئو و گوگل ادز همیشه از مباحث مهم محسوب می شدند. با این موضوع کاربردی و مهم همراه ما باشید.

همیشه نظرات مختلفی در رابطه با تاثیرات تبلیغ در گوگل بر سئو و برعکس آن وجود داشته است. مشتریان مختلف نظرات بسیار قابل توجهی در رابطه با گوگل ادز دارند. به عنوان مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • شنیدم که تبلیغات در گوگل روی سئو سایت تاثیر داره
  • یکی از دوستام به من گفته که میشه به گوگل پول داد تا رتبه سایت رو افزایش بده
  • ما می‌خوایم از گوگل ادز استفاده کنیم تا سئوی سایتمون رو کم کم بهتر کنیم

گوگل ادز یا سئو؟

صریح، بی پرده و مطمئن می گوییم، تمام باور های فوق ۱۰۰% اشتباه است. تبلیغات در گوگل تحث هیچ شرایطی بر وضعیت سئوی وب سایت شما تاثیر ندارد. از طرفی سئوی یک سایت نیز تاثیری بر تبلیغات گوگل نخواهد داشت. (در نظر داشته باشید که قیمت کمپین های تبلیغاتی گوگل با سئو رابطه دارد. در واقع هر چه سئو سایت شما بهتر باشد، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.) امروز قصد داریم به طور کامل تاثیر متقابل سئو و تبلیغات گوگل بر یکدیگر را بررسی کنیم. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین انتخاب را از این ۳ گزینه داشته باشید: تبلیغات در گوگل؟ سئو؟ یا هردو؟!

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل

نتایج گوگل ادز و سئو چگونه نمایش داده می‌شوند؟

فرض کنید شما به دنبال تور گردشگری استانبول با قیمت مناسب هستید. قاعدتا در گوگل عبارت “تور استانبول ارزان قیمت” را جستجو خواهید کرد و با صفحه ای به شکل زیر مواجه خواهید شد:

گوگل ادز یا سئو؟

همان طور که مشاهده می کنید، بعضی از صفحات در بالا و پایین صفحه جستجو با علامت Ad مشخص شده‌ اند. علامت Ad به معنای تبلیغات گوگل است. در واقع این سایت ها به گوگل مبلغی پرداخت کرده اند تا سایتشان در کلمۀ «تور استانبول ارزان قیمت» به صفحۀ اول نتایج جستجو منتقل شود و برای کاربران نمایش داده شود. این نتایج را Paid Search یا نتایج پولی می گویند.

گوگل ادز یا سئو؟

بیشترین تعداد تبلیغ در صفحه ۴ مورد در بالای صفحه و ۴ مورد نیز در پایین صفحه است. بدیهی است که مابقی سایت هایی که در بین این تبلیغات وجود دارند، با استفاده از تولید محتوا و سئو به این جایگاه رسیده اند. این موارد در واقع Organic Search یا نتایج طبیعی هستند. در حالت معمولی ۱۰ نتیجه طبیعی در هر صفحۀ جستجو نمایش داده می‌ شود.

گوگل در بیشترین حالت، ۴۰% محتوای تبلیغاتی به کاربران خود نمایش می دهد. در واقع با ۱۰ نتیجه طبیعی، ۸ تبلیغ نمایش داده خواهد شد.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل(قسمت دوم)

گوگل ادز در برابر سئو؛ پیروز میدان کیست؟

همانطور که اشاره کردیم برای حضور در بین نتایج صفحۀ اول گوگل ۲ راه متفاوت پیش روی شما خواهد بود:

راه اول بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. به این منظور شما باید به دنبال راهی باشید که کیفیت وب سایت خود را افزایش دهید. به عنوان مثال محتواهای مفید تولید کنید، خودتان را در اینترنت مطرح کنید و مهم تر از هر چیز، صبر داشته باشید. اما صبر تا چه زمانی؟ تا زمانی که گوگل وب سایت شما را به عنوان یک سایت خوب به رسمیت بشناسد. این اتفاق موجب خواهد شد سایت شما در جایگاه های بالای موتور جستجو نمایش داده شود. باید توجه داشته باشید که سئو یک پروسه بسیار زمان بر و پر هزینه است، اما در عوض نتایج ماندگاری نسبت به تبلیغات گوگل دارد.

فرض کنیم شما وب سایت خود را همین امروز راه اندازی کرده اید. به نظر شما در این صورت باید چه اقدامی انجام داد؟ ماه‌ها منتظر بمانیم و تولید محتوا کنیم تا این سایت بیشتر دیده شود و بیشتر ورودی بگیرد؟ تکلیف چیست؟ احتمالا متوجه شده اید که پاسخ منفی است.

گوگل ادز یا سئو؟

خبر خوب این است که با استفاده از تبلیغات گوگل، در سریع‌ ترین زمان ممکن قادر خواهید بود وب سایت خود را به نتایج بالای موتور جستجوی گوگل منتقل کنید. این کار نتیجه ای جز افزایش فروش آنی نخواهد داشت.

اما باید در نظر داشته باشید که شما به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود به گوگل هزینه ای پرداخت خواهید کرد. حال اگر وب سایت شما از طریق سئو به نتایج اولیه موتور جستجو آمده باشد، به ازای هر کلیک بر روی آدرس وب سایت شما، پولی به گوگل پرداخت نخواهد شد. در سئو شما هزینه می کنید تا وب سایت شما به طور طبیعی در گوگل بالا باشد.

مطلب مرتبط: بودجه خزش؛ جرقه ای کوچک در ایندکس صفحات

تبلیغات گوگل ادز چه مقدار بازدهی دارد؟

سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است و بازدهی خوبی در آینده دارد. اما بهترین استراتژی کوتاه مدت همین گوگل ادز است که باید بودجه ای برای آن در نظر بگیرید. تبلیغات گوگل روشی سریع، آسان و بسیار پربازده است. برای اینکه همین امروز در گوگل حضور داشته باشید و کسب درآمد کنید به تبلیغات گوگل فکر کنید.

در ادامه به سوالات اصلی که در این مبحث وجود دارد، اشاره خواهیم کرد:

سوال: بالاخره کدامیک از این دو مبارز (سئو و تبلیغات گوگل) پیروز میدان است؟ آیا باید در گوگل تبلیغ دهید یا روی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟

گوگل ادز یا سئو؟

پاسخ: به طور قاطع نمیتوان به این سوال پاسخ داد. در واقع برای پاسخ به این سوال باید بر روی نیازها و میزان بودجۀ خود تمرکز کنید. از نظر ما بهترین و موثرترین روش بازاریابی، کار همزمان بر روی تبلیغات گوگل و سئوی سایت است. این روش از آنجایی سودمند خواهد بود که هم در حال حاضر و هم در آینده ترافیک بسیار خوبی نصیب وب سایت شما خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر به صورت اصولی این دو مورد را اجرا کنید به مرور زمان هزینه‌ های بازاریابی شما کاهش پیدا خواهد کرد. در صورتی که بودجه کافی برای تامین همزمان این دو موضوع ندارید، لازم است اهداف و زمانی که دارید را به درستی مشخص کنید و بر این اساس تصمیم خود را بگیرید.

مطلب مرتبط: بودجه خزش؛ جرقه ای کوچک در ایندکس صفحات (قسمت دوم)

سخن پایانی

موضوع تبلیغات گوگل و سئو جز مهم ترین موارد کسب و کارهای اینترنتی است. به دلیل گستردگی این موضوع هفته های آینده با قسمت دوم این مقاله همراه شما خواهیم بود.

مطلب مرتبط: بهینه سازی مقالات قدیمی در جهت بهبود سئو سایت(قسمت دوم)

علیرضا حیدری

۳ comments