وبلاگ فرتک
آپدیت گورخر گوگل

چطور با گورخر گوگل رفیق باشیم؟

یکی از آپدیت های هسته الگوریتم گوگل “گورخر” نام دارد. آپدیت گورخر در جهت مباره با فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت ارائه شد. همچنین در رابطه با دلیل نام گذاری آن به “گورخر” در حال حاظر صحبت های زیادی وجود دارد، البته یک نظریه محکم در این زمینه وجود دارد. “راه راه” بودن گورخر باعث استتار بسیار مناسب او در طبیعت می شود. در واقع این نظریه کنایه ای به سایت های فروشگاهی است که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. این فروشگاه ها سعی دارند با خوب جلوه دادن ظاهر خود، به مخاطب این حس را منتقل کنند که ما یک فروشگاه معتبر هستیم.

امروز با معرفی آپدیت “گورخر” در خدمت شما خواهیم بود و در پایان به بیان راهکار هایی خواهیم پرداخت تا از خشم این آپدیت در امان بماند و با آن رفیق باشید.

تولد گورخر گوگل

همانطور که اشاره کردیم گوگل zebra در جهت حذف فروشگاه های بی کیفیت از نتایج گوگل به وجود آمده است. ماجرا تولد گورخر گوگل از سال ۲۰۱۳ و یک فروشگاه عینک فروشی شروع شد. در آن سال “مت کاتس” مدیر سابق بخش اسپم گوگل گزارشی از یک فروشگاه عینک فروشی اینترنتی که کیفیت افتضاحی داشت منتشر کرد و اشاره کرد که این فروشگاه به نتایج اول گوگل رسیده است. البته این فروشگاه طی دو روز بعد از این گزارش از نتایج گوگل حذف شد.

این موضوع و سایر اظهار نظری های “مت کاتس” موجب شد تا علمای سئو، فعالیت zebra را زیر نظر بگیرند و بگویند این آپدیت راهی برای مقابله با فروشگاه‌های اینترنتی ضعیف است.

 

چطور با گورخر گوگل رفیق باشیم؟

 

تا اینجا با ماهیت این الگوریتم آشنا شدیم. موضوع مهمی که وجود دارد این است که چگونه باید سایت فروشگاهی‌مان را برای این الگوریتم سئو کنیم.

مطالعه بیشتر: گوگل ادز یا سئو؟

چگونه با گورخر گوگل دوست شویم؟

تا این لحظه در سایت های فارسی هیچ نمونه ای از حذف یک فروشگاه بی کیفیت توسط آپدیت گورخر پیدا نکرده ایم. البته این موضوع دلیل موجه ای نیست که نسبت به خشم گورخر گوگل بی توجه باشیم.

یادتان باشد که جمعیت وب فارسی در نهایت چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر است در حالی که وب انگلیسی و عربی چند میلیارد کاربر دارند. همین موضوع باعث می‌شود که همیشه الگوریتم ها و آپدیت‌های گوگل اول به سراغ کاربران این دو زبان بروند و با تأخیر زمانی زیادی در وب فارسی ظاهر شوند، پس بهتر است کمی آینده‌نگر باشید و از همین الان هوای گورخر گوگل را داشته باشید.

البته در هر حالتی، هر موضوعی که موجب شود فروشگاه ما را در پیشگاه گورخر گوگل یک فروشگاه معتبر معرفی کند، موجب خشنودی گورخر گوگل خواهد شد. البته بعضی از مواقع ممکن است، هوش مصنوعی این الگوریتم به صورت بسیار دقیق جزئیات وب سایت ما را بررسی کند.  به همین خاطر در ادامه این مقاله به نکات مهمی که باید جهت بهبود سئوی سایت خود توجه داشته باشید را توضیح خواهیم داد.

محتوای با کیفیت پادشاه است!

یکی از اصلی ترین راز های موفقیت در سئوی وب سایت ها، محتوای با کیفیت است. گورخر گوگل نیز با ردیابی محتوای با کیفیت وب سایت شما متوجه این موضوع می شود که فروشگاه شما اعتبار دارد یا نه؟ اما گوگل در چه قسمتی محتوای با کیفیت را جستجو می کند؟

نکته اول: در قسمت وبلاگ سایت خود، محتوای با کیفیتی در مورد محصول و خدماتی که ارائه می دهید، ارائه کنید.

بعد از انجام کار فوق، باید به محتوای صفحه محصول توجه کنید. در حقیقت صفحه محصولات خود را که در گوگل ایندکس شده جستجو کنید و به بررسی این موضوع بپردازید که محصولات شما همگی با یک محتوای تکراری در گوگل نمایش داده نشوند. همچنین توجه داشته باشید که تمام این صفحات، لینک های داخلی مناسبی داشته باشند. عدم وجود لینک داخلی میان محصولات و صفحات باعث به وجود آمدن صفحات یتیم در سایت شما خواهد شد. الگوریتم های گوگل اصلا صفحات یتیم را دوست ندارند.

مطالعه بیشتر: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل

توجه ویژه به ux و ui

امروزه طراحی آیتم مهمی در تمام وب سایت ها است. نه تنها آپدیت zebra، بلکه خود کاربران هم برای اینکه اطمینان حاصل کنند سایت شما از اعتبار مناسبی برخوردار است یا نه، به طراحی سایت فروشگاهی شما توجه ویژه ای می کنند. فقط یک تصویر با سایز نامناسب در صفحه محصول، کافی است تا کاربران سایت شما را بی کیفیت قلمداد کنند. بنابراین حداکثر تلاش خود را برای طراحی یک دیزاین و طرح مناسب به کار ببرید.

علاوه بر این موضوع، باید در تمامی صفحات و در قسمت فوتر سایت، نماد های اعتماد شما قابل مشاهده باشد. همچنین باید دکمه خرید در ابعاد مناسب و جلوی چشم مخاطب قرار داشته باشد. موضوع بعد قسمت توضیحات محصول است. به هیچ عنوان کاربر نباید برای مشاهده توضیحات و مشخصات محصول در سایت شما سرگردان شود. بنابراین آن ها را در دسترس ترین جای ممکن قرار دهید.

چطور با گورخر گوگل رفیق باشیم؟

موضوع مهم دیگر امکان واکنش گرا بودن وب سایت شما یا ریسپانسیو است. به این معنا که وب سایت شما باید در انواع کامپیوتر، موبایل و تبلت ها با اندازه های مختلف صفحه نمایش، قابل مشاهده باشد. اگر به این موضوع توجه نداشته باشید، همین الان ۵۰% بازدیدکنندگان را از دست داده اید. در این صورت رتبه شما در نتایج جستجو کاهش پیدا خواهد کرد.

توجه: الگوریتم موبایل فرست ایندکس، توجه ویژه ای به نسخه موبایل وب سایت ها دارد. طبق این الگوریتم، گوگل ابتدا نسخه موبایل سایت ها را ایندکس می کند و برای آن اهمیت ویژه ای قائل است.

استفاده از نشانه گذاری ‌ها

یکی از مواردی که برای آپدیت گورخر گوگل اطمینان ایجاد می کند، وجود کدهای نشانه‌گذاری در سایت است.

این موضوع تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی وب سایت های فروشگاهی دارد. گوگل با استفاده از این کد ها بهتر ساختار صفحات، نوع محصول، قیمت، مشخصات و … را درک می کند. قطعا گوگل در ادامه از این اطلاعات برای نمایش دادن هر چه بهتر محصولات شما به کاربر کمک خواهد گرفت.

مطالعه بیشتر: بودجه خزش؛ جرقه ای کوچک در ایندکس صفحات

استفاده از ویدیو برای معرفی محصولات

تا به امروز چند سایت فروشگاهی را تماشا کرده اید که برای معرفی محصولات خود از ویدیو استفاده کنند؟ قطعا سایت های بسیار کمی این کار را انجام می دهند. همچنین سایت هایی که این کار را پیگیری می کنند، جز فروشگاه‌های بزرگ و معتبری هستند که اهمیت زیادی به کاربران خود می دهند.

در صورتی که شما نیز از ویدیو برای معرفی محصولات سایت خود استفاده کنید، قطعا رتبه سئوی وب سایت شما (از طریق افزایش زمان ماندگاری مخاطب در سایت) ارتقا پیدا خواهد کرد. همچنین zebra گوگل نیز از شما راضی خواهد بود.

چطور با گورخر گوگل رفیق باشیم؟

توجه داشته باشید که برای درج ویدیو در سایت خود، نیازی به صرف هزینه ای زیاد برای میزبانی وب ندارید. کافی است ویدیو خود را آماده کنید و آن را در سرویس های میزبانی وب مانند آپارات، تماشا و … بارگذاری کنید. سپس لینک آن را در صفحه محصول خود قرار دهید.

فعال کردن چت زنده

چت زنده قابلیت بسیار خوبی است که به کاربران این اجازه را می دهد تا برای مطرح کردن سوال های خود، از آن استفاده کنند. این قابلیت در واقع به جای استفاده از سیستم تیکت به وجود آمده است. کاربران از طریق چت آنلاین در کوتاه ترین زمان به جواب سوال های خود می رسند. پیشنهاد می کنیم اگر توانایی ایجاد چنین سیستمی را دارید، درنگ نکنید و فورا آن را ایجاد کنید. این موضوع تاثیر بسیار مثبتی روی نرخ تبدیل شما خواهد داشت.

همچنین باید این نکته را یادآور شویم که در حال حاظر افزونه‌های مختلفی در وب فارسی وجود دارند که می توان از طریق آن ها با کمترین هزینه (حتی به صورت رایگان)، چت زنده میان مدیر سایت و کاربران برقرار کرد.

مطالعه بیشتر: چگونه فروشگاه اینستاگرام را فعال کنیم؟

سرعت سایت خود را بررسی کنید

در حال حاظر اکثر کاربران بیش از ۵ ثانیه برای لود وب سایت خود زمان می گذارند. البته میانگین این زمان در جهان نهایتا ۲ تا ۳ ثانیه است.

زمان لود سایت علاوه بر مخاطب، برای گوگل نیز اهمیت خاصی دارد. این موضوع یکی از نکات کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو است. به دلیل اینکه سایت های فروشگاهی دارای صفحات محصول و تصاویر زیادی است، سرعت صفحه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. بنابراین باید سایز تصاویر را بهینه کنید. برای این کار می توانید از فتوشاپ یا سایت tinypng استفاده کنید.

 

چطور با گورخر گوگل رفیق باشیم؟

شرایط و قوانین وب سایت خود را در دسترس مخاطب قرار دهید

یکی از مقالات بسیار معتبر انگلیسی به این موضوع اشاره کرده بود که باید لینک تمامی صفحات از جمله شرایط و ضوابط، قوانین، حمل و نقل، پرداخت و… به صورت آسان در اختیار مخاطب قرار بگیرد. مخاطب باید قبل از شروع فرایند خرید، بتواند تمامی آن ها را مرور کند. پیشنهاد ما این است که تمامی قوانین وب سایت خود را در یک صفحه درج کنید و لینک آن را در قست هدر یا فوتر یا هر جایی که مقابل دید مشتری است قرار بدهید.

مطالعه بیشتر: بازاریابی پیامکی منسوخ شده است؛ از آن استفاده کنید!

استفاده از درگاه های پرداخت معتبر

جهت پرداخت اینترنتی مشتریان، حتما سایت خود را به درگاه های قابل اطمینان و شناخته شده متصل کنید. در صورتی که از درگاه های گمنام و کم اعتبار استفاده کنید، گورخر گوگل ناراحت خواهد شد. علاوه بر این اعتماد کاربران نیز از شما سلب خواهد شد.

چطور با گورخر گوگل رفیق باشیم؟

در حال حاظر، درگاه های معتبر بانکی در کشور ما فعال است. علاوه بر این، درگاه پرداخت زرین پال نیز اعتبار خوبی برخوردار است که می توانید طی زمان بسیار کوتاهی برای دریافت این درگاه اقدام نمایید.

توجه به نظرات و امتیاز های کاربران

سایت Search Engine پیش‌بینی می‌کند که تعداد نظرات فروشگاه و امتیاز کیفیتی که کاربران به محصولات شما می‌دهند، یکی از فاکتورهای مهم در پیشگاه گورخر گوگل است. بدیهی است هر چه این امتیاز ها بالاتر باشد، به معنی آن است که کاربر به شما اعتمادی بیشتری دارد و تجربه خوبی از خرید خود به دست آورده است.

سخن پایانی: طراحی مسابقه اینستاگرامی در نیم ساعت

سخن پایانی

در حال حاظر امکانات بسیار جذابی در سایت های فروشگاهی وجود دارد که کاربر را به استفاده از این امکانات ترغیب می کند. مواردی همچون سیستم مقایسه محصولات، نوار بردکرامب، پیشنهاد محصولات مشابه و … تأثیر مناسبی روی تجربه کاربری دارد. همچنین جالب است بدانید که این امکانات یکی از راه های دوستی بین شما و گورخر گوگل است. بنابراین نسبت به فعال کردن این موارد در سایت خود اقدام نمایید.

علیرضا حیدری

۱ دیدگاه