وبلاگ فرتک
چالش بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی و چالشی که برای تیم ما به وجود آمد!

اگر خاطرتان باشد در هفته های گذشته دلایلی برای اینکه چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنید آوردیم. اما این هفته و بعد از اینکه یکی از مدیران و مشتریان ما تصمیم گرفت حداقل به مدت کوتاهی بازاریابی محتوایی در قالب شبکه های اجتماعی کسب و کار خود را کنار بگذارد، تصمیم گرفتیم تا چک لیست بازاریابی محتوایی را آماده کنیم. در این چک لیست تصمیم داریم مواردی را که هم به کمک کارفرما (مشتری) و هم به کمک شخص یا شرکتی که کار را انجام می دهد می آید را منتشر کنیم.

در این آدینه با فرتک همراه ما باشید تا به رشد یکدیگر کمک کنیم.

مخاطب ما در این نوشته مدیران کسب و کارهایی هستند که بازاریابی محتوایی را پذیرفته اند و قصد دارند این بخش را برون سپاری کنند.

 

۱- اهداف را مشخص کنید

ابتدا اهداف بلند مدت و سپس اهداف کوتاه مدت را به درستی مشخص کنید. تا زمانی که هدف مشخصی نداشته باشید ممکن است در کوتاه مدت موفق شوید، اما در بلند مدت هزینه هایی که کرده اید با خروجی که داشته اید همسو نخواهد بود. پس اهداف خود را به طور دقیق مشخص کنید.

برای مثال مشخص کنید که به عنوان هدف بلند مدت، در سال ۹۹ ، ۱۰ میلیون بودجه برای بازاریابی محتوا کنار می گذارید و این بودجه باید باعث افزایش ۵ درصدی میزان فروش شما در این سال شود. به عنوان هدف کوتاه مدت در اردیبهشت ماه باید ۱۰۰ عدد از محصول X شما به فروش برسد و حداقل ۵۰۰۰ نفر از ۸۰ میلیون ایرانی شما را بشناسند و برای اولین دفعه با شما آشنا شوند.

 

۲ – تاکتیک ها، استراتژی ها و ایده هایتان را بنویسید

بعد از اینکه اهدافتان را مشخص کردید، نوبت به این است که کاغذی برداشته و هر استراتژی یا تاکتیکی که برای رسیدن به اهدافی که تعیین کرده اید در ذهن تان هست را بنویسید. در این میان از ایده های کوچک و بزرگی هم که به ذهنتان می آید غافل نشوید و بنویسید.

در جلسه ای مشترک با شخص یا نماینده شرکتی که با آن همکاری می کنید، موارد این کاغذ را بررسی کنید، مواردی را به آن اضافه کنید و موارد کم اهمیت را کنار بگذارید.

 

۳- برای هر کاری ضرب الاجل داشته باشید

تعیین زمان برای کار

 

بعد از اینکه ایده ها و استراتژی ها مشخص شد، نوبت به این می رسد که کارهایی که باید در راستای آن ها انجام شود را لیست کرده و برای انجام هر کدام از آن ها زمان مشخصی را تعیین کنید.

برای مثال شما قصد دارید برای ۲۲ بهمن امسال، پست اینستاگرامی تبریک داشته باشید. تعیین کنید که تا ۱۰ بهمن فرصت دارید مواردی که لازم است در اختیار طرف مقابل گذاشته را در اختیارشان بگذارید و در مقابل، آن ها هم تا ۱۷ بهمن کارها را انجام داده و پست را جهت تایید برای شما ارسال کنند.

این تعیین زمان ۲ مزیت دارد:

  1. نظم شما را بالا برده و به هدف نزدیکتان می کند.
  2. مخاطبان  خاص و طرفدار شما در زمان هایی مشخص منتظر شما و محتوای شما هستند.

 

۴- بودجه را تعیین کنید

در بخش تعیین اهداف، مثالی در این باره آوردیم. این تعیین بودجه، هم تکلیف شما و هم شرکتی که کار را به آن برون سپاری کرده اید، مشخص می کند و با توجه به آن، برنامه ریزی صورت می گیرد.

 

۵- وظایف را به درستی تقسیم کنید

تقسیم وظایف

 

شما مدیر کسب و کار هستید و باید وظایف را بین اعضای تیم خود تقسیم کنید تا به موقع به ضرب الاجلی که در مورد شماره ۳ تعیین کرده اید برسید. اینکه چه شخصی از عهده ی چه کاری بر می آید و می تواند کار محول شده را به خوبی انجام دهد، به تشخیص شما بستگی دارد.

 

۶- مرحله به مرحله میزان پیشرفت پروژه را بررسی کنید

با توجه به اهداف و استراتژی هایی که در بخش های قبل تعیین کردید، چک لیستی آماده کنید. در این چک لیست همه ی مواردی که برای رسیدن به اهداف لازم است را آورده و جلوی هر کدام زمان تعیین کنید. در هر مرحله بررسی کنید که تیم خودتان و تیم شرکتی که کار را به آن برون سپاری کرده اید، چه کارهایی را انجام داده اند، چه کارهایی را انجام نداده اند و چه نتایجی  ( چه مثبت، چه منفی) حاصل شده است؟

این کار باعث می شود تا برای مراحل بعد تصمیم های جدیدی بگیرید تا به رشد اهداف و استراتژی های شما کمک کند.

 

۷- معیارهای موفقیت را تعیین کنید

حتی بهترین برنامه ریزی ها و اهداف هم بدون عمل و اجرای موفقیت آمیز هیچ ارزشی ندارند. اما موفقیت در هر پروژه و هر شرکتی معیارهای خاص خود را دارد و لازم است در همان ابتدای کار، این معیارها مشخص شوند تا تجزیه و تحلیل شکست و پیروزی راحت تر شود.

 

۸- جلسات چند دقیقه ای مشخص کنید

جلسه کاری

 

تقویم مشترکی با تیمی که کار را به آن برون سپاری کرده اید داشته باشید و در آن روزهایی را برای جلسات چند دقیقه ای و چند ساعتی مشخص کنید. هدف از جلسات کوتاه این است که میزان پیشرفت پروژه طبق زمان بندی های خاص را بسنجید. لازم نیست که این جلسات به صورت حضوری باشد و می تواند به صورت تلفنی، تماس تصویری و… باشد. اما هدف از جلسات چند ساعتی سنجش اهداف بلند مدت و تعیین استراتژی برای هدف های آینده است و باید حتما به صورت حضوری باشد.

 

– حرف آخر

به مرور فایل هایی را به صورت PDF در انتهای این مطلب قرار می دهیم تا بتوانید به راحتی نمونه هایی از موارد گفته شده در این چک لیست بازاریابی محتوایی را داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا با هم به پیشرفت یکدیگر کمک کنیم.

از مشتری محترم خودمان هم تشکر ویژه می کنیم که باعث شد ما در این مورد تحقیق کنیم، ضمن اینکه بیش از پیش یادگرفتیم و تجربه کسب کردیم.

اگر شما هم تجربه ی خاصی در این زمینه دارید، خوشحال می شویم با ما در میان بگذارید.
راستی نزدیک بود یادمان برود. ما این مطلب را به کمک رایتینا نوشتیم و تجربه های خودمان را هم چاشنی آن کردیم.

 

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

 

محمدرضا وفانژاد

۴ comments