وبلاگ فرتک
گوگل آنالیتیکس

بررسی تخصصی گزارشات Real-Time گوگل آنالیتیکس (قسمت دوم)

گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار قدرتمندی از شرکت گوگل است که گزارش های مختلفی برای بررسی رفتار کاربران در وب سایت ارائه می دهد. هفته قبل در قسمت اول این مقاله، بعضی از گزارش های گوگل آنالیتیکس را بررسی کردیم. امروز در ادامه قصد داریم به برخی دیگر از این گزارش ها بپردازیم و در پایان، نحوه اعمال این گزارشات در کمپین ها و برنامه های کسب و کار را بررسی کنیم.

بررسی گزارش محتوا / صفحات (content/screens report)

در صورتی که شما به دنبال تجزیه و تحلیل برنامه های مربوط به تلفن همراه هستید باید از گزارش محتوا یا یا content report که با نام screens شناخته می شود، استفاده کنید. با استفاده از این گزارش ها، متوجه خواهید شد در حال حاظر کدام صفحه از بازدید کنندگان وب سایت شما فعال هستند. این گزارش همچنین اطلاعات دیگری به شما مانند لینک صفحه، عنوان صفحه، تعداد بازدید کنندگان فعال در یک صفحه و درصد بازدید کنندگان فعال را ارائه خواهد داد.

گوگل آنالیتیکس

همچنین شما قادر خواهید بود نمای کلی صفحه را که به صورت لحظه ای یا ثانیه تقسیم می شود، مشاهده کنید.

ابزار دیگری که در اختیار شما خواهد بود، این است که به جای تقسیم بندی کاربران، تعداد بازدید صفحات در ۳۰ دقیقه اخیر را مشاهده کنید. در گزارش آنی محتوا، داده های کاربران شما مانند دستگاه هایی که از طریق آن به وب سایت شما دسترسی دارند را تجزیه و تحلیل می کند. این اطلاعات بسیار مهم است، به دلیل اینکه داده های منبع بازدید کنندگان مانند دسکتاپ، موبایل و تبلت را نشان می‌دهد.

مطالعه بیشتر: ۵ نکته کاربردی سئو برای افزایش رتبه سایت

با گزارش موقعیت مکانی (locations report) مکان بازدیدکنندگان را دریابید

با استفاده از این گزارش به موقعیت مکانی مخاطبان وب سایت خود دست پیدا خواهید کرد. در واقع locations report لیستی از کشور ها و شهرها را به همراه تفکیک تعداد کاربران فعال آن کشورها که در حال حاضر در سایت شما هستند به شما ارائه خواهد داد.

گوگل آنالیتیکس
در تصویر فوق این داده ها به صورت نقشه ارائه شده است. با لمس نام آن از روی جدول یا نقشه، قادر خواهید بود فیلتر آن کشور را اعمال کنید. در صورتی که انتخاب شما یک شهر یا کشور باشد و تا زمانی که فیلتر ها را پاک نکرده باشید، تمام داده های مربوط به آن ها را بر روی گزارش های دیگر توسط آن شهر خاص به صورت فیلتر شده مشاهده خواهید کرد.

گوگل آنالیتیکس
همچنین در صورتی که به تبدیل علاقه مند باشد، گزارش آنی از این موضوع نیز وجود دارد.

ردیابی با گزارش تبدیل (conversions report)

اگر علاقه ای به ردیابی تبدیل ندارید، توصیه می کنیم حتما این کار را انجام دهید. نرخ تبدیل به شما نشان خواهد داد که چه تعداد از بازدید کنندگان وب سایت شما در حال حرکت به سمت پایین قیف فروش و آغاز راه تبدیل شدن به مشتری هستند. با استفاده از این گزارش مشاهده خواهید کرد که کدام یک از تبدیل ها در وب سایت شما انجام شده و کدام یک به پایان رسیده است. البته این گزارش صرفا تبدیل ها را نشان خواهد داد و هیچ نوع اطلاعات یا داده دیگری را نمایش نمی دهد. مهم ترین ویژگی مثبت این گزارش بینش و دید خوبی است که درباره رویداد ها به شما ارائه خواهد داد.

با استفاده از گزارش های ردیابی، قادر خواهید بود تعداد کاربرانی که خرید انجام داده اند، اقدام به ساخت حساب کاربری نموده اند یا در ۳۰ دقیقه گذشته به بخش پرداخت وارد شده اند را مشاهده کنید.

گوگل آنالیتیکس

البته ماجرا به همین جا ختم نخواهد شد و شما قادر خواهید بود تعداد تبدیل ها را به تفکیک موبایل یا دسکتاپ مشاهده کنید و به مقایسه آن ها بپردازید. سپس با استفاده از این داده ها، در مورد تغییرات احتمالی در نسخه موبایل یا دسکتاپ وب سایت خود فکر کنید تا وب سایت شما حداکثر بهینگی را داشته باشد.
در این لحظه باید اعلام کنیم که شما با نحوه کار و جزئیات هرکدام از گزارش های آنی آشنا شده اید. بنابراین وقت آن فرا رسیده است تا نحوه اعمال آن ها در کمپین ها و برنامه های کسب و کارتان را نیز فرا بگیرید.

مطالعه بیشتر: بررسی الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

استفاده از گزارش های real time در کمپین ها

بهترین بینش و اطلاعات یک کمپین را معمولا بعد از اتمام آن به دست می آید. اینکه فقط توجه خود را به آمار سایتتان معطوف کنید، بهترین کار نیست. این کار به تنهایی چه فایده ای خواهد داشت؟ نگاه صرف به اعدادی که گاهی کم و گاهی زیاد می شود، شاید از این طریق شما اطلاعاتی دریافت کنید، اما این موضوع همه ماجرا نیست.
گزارش های زیادی وجود ندارد که بهتر از آنچه به طور زنده در حال رخ دادن است به شما بینش دهد. اما کمپین هایی در دنیای خارج وجود دارد که می‌تواند از مزایای مانیتورینگ و نظارت به طور زنده بهره مند شود و در مقابل به شما نیز بینش دهد. این کار به شما امکان خواهد داد تا در همان لحظه تغییرات را مشاهده کنید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید یا در صورت لزوم مداخله کنید. اگر پیش از آنکه دیر شود اقدامی انجام دهید، همیشه موثر واقع خواهد شد. در واقع با مشاهده آنی و لحظه ای همه چیز، می‌توانید حتی تغییرات را پیش بینی کنید.

فرض کنید کمپینی در شبکه های اجتماعی اجرا می کنید و قصد دارید بسته به رفتار مخاطبان خود، یک واکنش خاص انجام دهید. گزارشات آنی در این حالت بهترین راه برای نظارت بر سایت را برای صاحبان آن و بازاریابان فراهم می‌کند. مثال های بسیار زیادی وجود دارند مانند بهترین زمان برای ارسال پست یا زمانی که نیاز به یک پست جدید است و یا چه زمانی نیاز به پست جدید نیست. همچنین شما می توانید از اینلوئنسر ها درخواست تبلیغ پیج خود را داشته باشید یا با آن ها به تبادل بپردازید. این کار میزان تاثیر گذاری تبلیغات را به شما نشان خواهد داد و می‌توانید برای آینده نیز بهتر تصمیم گیری کنید.

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان از مفید بودن گزارشات آنی می دهد، به عنوان مثال یکی از این گزارشات آن است که به شما نشان می دهد کدام روند ها مناسب سرمایه گذاری است. موضوع دیگری که باید مد نظر شما باشد، مواردی است که برای آن برنامه ریزی نکرده اید و ممکن است لازم باشد به آن واکنش نشان دهید. برای مثال یک خبر غافلگیرکننده در صنعت شما ممکن است منتشر شود بهتر است در این حالت به موقع واکنش نشان دهید زیرا خبرها در حال فاش شدن است. در اینجا گزارشات به کمک شما خواهند آمد زیرا همه جوانب را به شما نشان خواهند داد تا به صورت درست واکنش نشان دهید.

اگر اقدام به انتشار مقاله ای نموده اید که به صورت ویروسی در حال گسترس است، بهتر است بر آن نظارت دقیق داشته باشید و بهترین بازخوردها را ارزیابی کنید. برای مثال شما باید به بررسی این موضوع بپردازید که بیشترین ترافیک شما از سمت توئیتر به دست آمده یا دیگر وب سایت ها؟ هنگامی که ببینید افراد مختلف برند شما را جستجو می کنند، بهتر است همان لحظه وارد عمل شوید و این کار برای آن ها راحت تر کنید. همچنین ممکن است استراتژی شما این باشد که آن ها را به قیف بازاریابی خود منتقل کنید. به عنوان مثال اگر تعداد زیادی از افراد از سمت فیسبوک به وب سایت شما می آیند، می‌توانید صفحه خود را به روز کنید یا با استفاده از تبلیغات و پرداخت هزینه، افراد بیشتری را از این طریق به وب سایت خود بکشانید.

به فیلتر های گوگل آنالیتیکس نیز دقت کنید. در صورتی که از آن ها درست استفاده کنید، برای شما مفید واقع خواهند شد.

گوگل آنالیتیکس

برای استفاده درست حتما باید از قبل آن ها را آزمایش کنید. هنگامی که یک فیلتر را روشن می کنید، به بخش real-time reporting یا گزارش آنی بروید تا تاثیر این فیلتر را بر وب سایت خود مشاهده کرده و بر آن نظارت داشته باشید. اگر هدف شما این است که یک فیلتر پیشرفته را آزمایش کنید تا دریابید که آیا ارزش استفاده را دارد یا خیر، این روش مناسب است.

برای عیب یابی ردیابی UTM (UTM tracking) نیز می توانید از گزارشات آنی استفاده کنید. پارامترهای UTM برچسب یا tag هایی هستند که به URL اضافه می‌کنید. سپس، پس از کلیک روی سایت شما برچسب ها ردیابی و به Google Analytics ارسال خواهند شد.

گوگل آنالیتیکس

این پارامتر ها در واقع قلب سیستم ردیابی گوگل می باشد. با این حال چیزهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند ردیابی کمپین UTM شما را خراب کند. برای مثال مانند تغییر مسیرها یا redirects. یک راه خوب برای رفع این اشکال ها، نظارت بر پارامترهای ردیابی UTM در گزارش های آنی شما است. به گزارش منابع ترافیک نگاه کنید تا ببینید که آیا مقادیر آزمایشی، به درستی درGoogle Analytics گزارش شده اند یا خیر. اگر پارامترها صحیح باشند، منبع باید خودش را در این پارامترها نشان دهد.

گوگل آنالیتیکس

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در گزارشات آنی real time محدودیت هایی وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر: چطور با گورخر گوگل رفیق باشیم؟

محدودیت های گزارشات آنی Real time

در صورتی که بخواهید از گزارشات آنی گوگل آنالیتیکس برای نظارت و رفع اشکال استفاده کنید، این گزارشات ابزار بسیار خوبی هستند. اما اگر قصد داشته باشید بیشترین استفاده را از Google Analytics کنید، باید این محدودیت ها را مدنظر قرار دهید.

برای مبتدیان، تاثیر فیلتر ها به طور مستقیم در گزارش های آنی ممکن است قابل مشاهده نباشد. به همین دلیل است که گوگل توصیه دارد از دید فیلتر نشده استفاده کنید. همچنین این امکان وجود دارد که به دلیل مفهومی که از پردازش دسته ای یا Batch processing نام برده می‌شود، تاخیر های کوتاهی در گزارش های آنی داشته باشید. این مشکل به این دلیل به وجود می آید که تعداد داده ها بسیار زیاد است و آن ها در بلوک هایی تقسیم و پردازش می شوند. انبوه این موارد می تواند زمان پردازش زیادی نیاز داشته باشد.

گوگل آنالیتیکس

به همین دلیل نباید از گزارشات آنی به عنوان روشی برای اندازه گیری داده ها دقیقا به همان صورتی که مشاهده می‌شود استفاده کرد. در عوض باید داده ها را به صورتی تحلیل کرد که گویا آنی و زنده نیستند هرچند که تقریبا آنی می‌باشند.

ردیابی اطلاعات از طریق تلفن های همراه معمولا با محدودیت هایی همراه است. در واقع به دلیل حفظ باتری، نیاز است گاهی این داده ها توسط دستگاه منتشر نشوند. برای مثال خاموش بودن موقعیت مکانی از این موارد است.

هنگامی که مشغول تجزیه و تحلیل گزارش های ارجاع هستید، ممکن است متوجه این موضوع شوید که یک ارجاع مستقیم به جای ارجاع به کمپین وجود دارد. دلیل این موضوع آن است که ترافیک و تبدیل به طور صحیح با منبع مناسب ارتباط ندارند. البته این اعداد در گزارش های استاندارد به درستی نشان داده می شوند. این مشکل معمولانی زمانی رخ خواهد داد که کاربران سایت پس از ورود به آنجا از کمپین منبع، مستقیما به سایت بازگردند.

در صورتی که احساس می کنید مشکلی وجود دارد و اعداد به نظر درست نمی رسند، در زیر قسمت Acquisition، از گزارشات استاندارد استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس
گوگل از این موضوع آگاه است و قصد دارد آن را در به روز رسانی های آینده خود حل کند.

اگر در گزارش های آنی شما هیچ داده ای وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که هیچ کاربر فعالی در سایت وجود نداشته باشد. با این وجود گاهی دسترسی به برخی از گزارش های آنی محدود می‌شود و به این دلیل است که به برخی از این گزارشات دسترسی پیدا نمی‌کنید بنابراین همیشه نبود کاربر فعال مشکل ساز نیست. هنگامی که مجدداً یک گزارش را مشاهده می‌کنید دسترسی مجدد به وجود می‌آید. وقتی این اتفاق می افتد، جمع آوری داده و سایر روش های گزارش دهی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

مطالعه بیشتر: ۱۵ راه برای افزایش فالور اینستاگرام بدون اختلاس

سخن پایانی

گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار قدرتمندی است که برای تحلیل و مشاهده روندهای وب سایت شما بسیار مفید خواهد بود. با استفاده از گزارش های این ابزار قادر خواهید بود تا تعداد تبدیل ها، کاربران فعال، منبع، میزان ترافیک وب سایت و … را بررسی کنید. در صورتی که تا به امروز از این ابزار بسیار قدرتمند استفاده نکرده اید، این کار نیازمند کمی زمان خواهد بود. نگران نباشید، کار سختی نیست!

علیرضا حیدری

۵ comments