وبلاگ فرتک
15 ایده تولید محتوا

۱۵ ایده ی کاربردی برای تولید محتوا

در مطالب گذشته با روش هایی که با آن ها می توانید به تولید محتوا بپردازید آشنا شدیم. در “آدینه با فرتک” این هفته و در ادامه آن مبحث میخواهیم ایده هایی برای تولید محتوا ارائه دهیم تا هر زمانی که ایده ای برای تولید محتوا نداشتید با کمک این مطلب و البته با کمک مطلب ۱۰ روش عالی برای تولید محتوا، بتوانید محتوایی جذاب تولید کنید. پس با ما همراه باشید تا موارد زیر را بررسی کنیم.

  1. با متخصصان کسب و کار خود مصاحبه کنید
  2. از حضور نویسندگان مهمان غافل نشوید
  3. چرخه تولید محصول را توضیح دهید
  4. رویدادها و نمایشگاه ها را از دست ندهید
  5. مصاحبه با مشتریان بیشتر به اشتراک گذاشته می شود
  6. از خاطرات کسب و کارتان بگوئید
  7. از راهنمای PDF برای محصول یا خدمت استفاده کنید
  8. فیلم های مشتریان خود را منتشر کنید
  9. لیست وبسایت ها یا ابزار های کاربردی را منتشر کنید
  10. چک لیست هایی در حوزه کاری خودتان تولید کنید
  11. محبوب ترین ها را به اسلاید تبدیل کنید
  12. تبلیغات فصلی را فراموش نکنید
  13. پشت صحنه برند فوق العاده مهم است
  14. محتوای کلاس های آموزشی و همایش ها را به اشتراک بگذارید
  15. کپسول های آموزشی را دست کم نگیرید

۱- با متخصصان کسب و کار خود مصاحبه کنید

مصاحبه با متخصص کسب و کار

دیگر زمان آن گذشته است که مجبور بودید برای مصاحبه با افراد خاص ازآن ها وقت بگیرید، به دفتر کار آن ها بروید، حداقل چند دقیقه ای را منتظر بمانید تا بتوانید با آن شخص مصاحبه کنید. امروزه با وجود تکنولوژی می توانید به راحتی در دفتر خود بنشینید و از طریق تلگرام و یا نرم افزار های مصاحبه آنلاین (مثل واتساپ) با آن شخص مصاحبه کنید و ویدئوی مصاحبه را در وبسایت خود منتشر کنید. حتی می توانید در صورتی که کیفیت ویدئویی که ضبط کرده اید عالی نیست، آن را به متن تبدیل کرده و منتشر کنید.

۲- از حضور نویسندگان مهمان غافل نشوید

نویسنده مهمان

امروزه نویسندگان زیادی علاقه دارند تا در وبسایت های دیگر مطالب خود را بنویسند تا از این طریق به برند سازی شخصی خود بپردازند. در این میان اگر وبسایتی داشته باشید که پر بازدید باشد قطعا روزانه برای نوشتن در وبسایت شما درخواست خواهند داد و اگر وبسایت خود را تازه راه اندازی کرده اید و هنوز مخاطب زیادی ندارید می توانید یک آگهی همکاری با نویسنده میهمان منتشر کنید تا نویسندگانی که تمایل دارند در وبسایت شما بنویسند به شما درخواست دهند.

شما در قبول کردن و یا رد کردن این درخواست ها مختار هستید و می توانید با توجه به سوابق نویسنده و نوشته هایی که در وبسایت های مختلف منتشر کرده است درخواست وی را قبول یا رد کنید.

اگر نویسنده ای تمام شرایط نویسندگی را داشت، از درخواستش غافل نشوید و با این کار هزینه های تولید محتوای خود را کاهش دهید.

۳- چرخه تولید محصول را توضیح دهید

اگر کسب و کاری دارید که در آن محصول می فروشید – و نه خدمات- یکی از راه های تولید محتوا برای وبسایتتان، چرخه تولید محصول است. پس؛از صفر تا صد تولید یک محصول خاص ویدئو تهیه کنید. حتی می توانید از تصاویر پشت سر هم  با چاشنی متن استفاده کنید.

برای مثال اگر کار شما تولید ابزار های آموزشی حوزه کودک و نوجوان است. از تولید پلاستیک برای محصول، شروع به تصویر برداری کنید تا زمانی که محصول نهایی قلم حکاکی ساخته می شود.

۴- رویدادها و نمایشگاه ها را از دست ندهید

شرکت در رویدادها و نمایشگاه ها

وقت بگذارید و هر روز به دنبال خبر برگزاری نمایشگاه ها و رویداد های مرتبط با کسب و کار خود باشید. این رویداد ها ممکن است در کل کشور برگزار شوند یا فقط در پایتخت برگزار شوند یا حتی فقط محدود به شهرستان شما شوند. در هر صورت شما باید پیش قدم شوید و درباره ی آن رویداد یا نمایشگاه جلو جلو محتوا تولید کنید. این محتوا می تواند به محل برگزاری رویداد، زمان برگزاری، شرکت کنندگان، کشورهای شرکت کننده، مساحت، اهمیت و… بپردازد.

شاید شما هم وقتی از این رویداد یا نمایشگاه با خبر شدید در آن شرکت کردید!

۵- مصاحبه با مشتریان بیشتر به اشتراک گذاشته می شود

مصاحبه با مشتریان

با مشریان خود مصاحبه کنید. آدم ها بدون تردید عاشق دیده شدن هستند و اگر شما این فرصت را به مشتریان خود بدهید تا در وبسایت و شبکه های اجتماعی شما دیده شوند وارد یک بازی برد-برد شده اید. از یک طرف حال مشتری خود را خوب کرده اید و از طرفی دیگر محتوایی را برای وبسایت و شبکه های خود تولید کرده اید.

پس دست به کار شوید و به صورت هفتگی یا ماهیانه با یکی از مشتریان خود مصاحبه کنید و آن را به صورت ویدئو  یا متن منتشر کنید. مطمئن باشید که مشتری شما به محض دیدن این مصاحبه آن را با روش های مختلف با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت.

۶- از خاطرات کسب و کارتان بگوئید

خاطرات کسب و کار

نکته های زیادی از کسب و کارتان وجود دارد که می توانید در مورد آن ها بنویسید. چه کسب و کاری که راه انداخته اید چند ماه از راه اندازی آن گذشته باشد و چه سال های زیادی از آن گذشته باشد. برای مثال می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • روز اول کاری تان چگونه بود؟
  • چه سختی هایی را در این مدت تحمل کرده اید؟
  • چه محصولی را در چه سالی تولید کرده اید؟
  • اولین جایی که کارتان را از آنجا شروع کردید کجا بود؟ ( در این مواقع بیشتر افراد و شرکت ها می گویند پارکینگ یا حیاط خانه)
  • چند بار تا به امروز در کسب و کارتان شکست خورده اید؟ چگونه بلند شده اید و ادامه داده اید؟

شرکت های مختلفی هستند که در تولید محتوا در این زمینه پیشتاز بوده اند. اگر بخواهیم به عنوان مثال، شرکت سامسونگ را بررسی کنیم به موارد زیر برخورد میرسیم:

  • ۱۹۳۸:تاسیس شرکت توسط لی بیونگ چول
  • ۱۹۶۰: ورود به عرصه الکترونیک
  • ۱۹۷۰:ورود اولین تلویزیون سیاه و سفید تولید این شرکت به بازار
  • ۱۹۸۰:تولید تلویزیون های رنگی و کامپیوتر های شخصی
  • ۱۹۸۷:مرگ موسس و واگذاری شرکت به فرزند سوم آن
  • ۱۹۹۰:جهانی شدن شرکت
  • ۱۹۹۲:یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپ حافظه
  • ۱۹۹۳:فروش ۳ زیر مجموعه شرکت
  • ۱۹۹۵:تولید گوشی موبایل
  • ۲۰۰۹:تولید گوشی های اندرویدی
  • ۲۰۱۲:شناخته شدن واحد صنایع الکترونیک به عنوان بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات

۷- از راهنمای PDF برای محصول یا خدمت استفاده کنید

اگر استفاده از محصول یا خدمت شما پیچیدگی های خاص خود را دارد یا نیاز به نگهداری به شیوه ای خاص دارد یا هر مطلبی که نیاز است مشتری بعد از خرید بداند را به صورت یک فایل PDF آموزشی در بیاورید و در وبسایت برای مخاطب منتشر کنید.

برای مثال وبسایت ایپکا برای تعدادی از محصولات خود فایل راهنما به صورت PDF قرار داده است.

۸- فیلم های مشتریان خود را منتشر کنید

عده ای از کاربران و مشتریان خود را تشویق کنید تا در کنار محصولات یا خدمات شما عکس بگیرند و ویدئو تهیه کنند و برای شما بفرستند. این ویدئو ها را با نام خودشان در وبسایت و شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید تا علاوه بر اینکه محتوای بروزی را منتشر کرده اید؛ به دیگر مشتریان خود بگوئید که برای استفاده از محصول یا خدمت شما تنها نیستند.

همین که مشتری احساس تنهایی نکند، اقدام به خرید می کند.

۹- لیست وبسایت ها یا ابزارهای کاربردی را منتشر کنید

وقت بگذارید و جستجو کنید که مشتریان یا مخاطبان شما به چه ابزارها و وبسایت هایی نیاز دارند تا در زندگی فردی و کاری خود موفق باشند. این ابزارهای کاربردی وبا ارزش  را پیدا کنید و در یک پست وبلاگ درباره ی آن ها صحبت کنید و از تجربه ی خود از کار کردن با آن ها بنویسید.

ما در فرتک به زودی در مورد یکی از ابزارهای تحلیل وبسایت برای شما مطلبی منتشر خواهیم کرد.پس در هفته های آینده و در مطالب آدینه با فرتک منتظر این مطلب ما باشید.

۱۰- چک لیست هایی در حوزه کاری خودتان تولید کنید

چک لیست

مخاطب این روزها می خواهد بداند در هر حوزه ای باید چه کارهایی انجام دهد تا به موفقیت برسد. چک لیست ها در هر موضوعی به مخاطبین کمک می کنند تا راه را زودتر شناسایی کنند و اشتباه نروند. ما در فرتک لیستی از مواردی را که باید بدانید تا یک کسب و کار آنلاین را راه اندازی کنید، تحت عنوان ” راه اندازی کسب و کار آنلاین” و به صورت چک لیست برای شما آماده کرده ایم تا هرچه راحت تر کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید.

۱۱-محبوب ترین ها را به اسلاید تبدیل کنید

این کار را انجام دهید تا باز هم بازدید بالا تر برود. در میان مطالب خود بگردید و محبوب ترین آن ها را در هفته گذشته یا ماه گذشته پیدا کنید و به اسلایدهای جذاب تبدیل کنید. برای مثال ما هفته آینده مطلب “۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام” را که در ماه گذشته محبوب ترین پست ما محسوب میشده است را به اسلاید تبدیل خواهیم کرد.

در این اسلایدها به ۷ راه مختلف همراه با توضیحی مختصر خواهیم پرداخت و آن را در قالب یک کپسول آموزشی در اینستاگرام فرتک با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. شما هم می توانید بعد از اینکه اسلایدهای خود را ساختید آن ها را در slideshare یا شبکه های اجتماعی مختلفی از جمله اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

۱۲-تبلیغات فصلی را فراموش نکنید

تبلیغات فصلی

فقط در مورد حراج و فروش فصلی تان صحبت نکنید. ابتدا کاری کنید که مخاطب حضور خود را در آن فصل احساس کند و سپس محصول یا خدمات خود را معرفی کنید.

برای مثال اگر زمستان نزیدک است و قصد دارید لباس های زمستانی تولید خود را معرفی کنید؛ ابتدا از سرمای زمستان و بارش برف و… صحبت کنید و سپس به معرفی پالتوهای زمستانی تان بپردازید.

۱۳-پشت صحنه برند فوق العاده مهم است

پشت صحنه فرتک

کسب و کاری کوچک و یا صاحب برندی بزرگ تفاوتی ندارد. قطعا در پشت صحنه روزهای کاری شما جذابیت هایی وجود دارد که مخاطب را جذب خود می کند.

برای مثال شما صاحب رستورانی معمولی هستید و آشپز شما در حین آشپزی سوتی داده است و به جای فلفل دارچین به غذا اضافه کرده است و رنگ غذا کمی تغییر کرده است. از این صحنه عکس بگرید و به اشتراک بگذارید.

از پشت صحنه پخت غذای معروف خود فیلم بگیرید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.فقط حواستان به این موضوع باشد که فوت کوزه گری را لو ندهید.

یا اگر مدیرعامل شرکتی بزرگ هستید، از جلسات کاری تان که قابلیت گرفتن عکس و فیلم دارد، عکس و فیلم بگیرید. حتی می توانید از شخصی که در جلسه خوابش برده است نیز عکس بگیرید و منتشر کنید.

برای مدتی این روش را امتحان کنید تا متوجه شوید چگونه این نوع محتوا مخاطبان را جذب خود می کند و با شما همراه می کند.

۱۴-محتوای کلاس های آموزشی و همایش ها را به اشتراک بگذارید

کلاس های آموزشی

اگر برای پیشرفت کاری خود به کلاس های آموزشی و همایش ها می روید فراموش نکنید که قلم و کاغذ همراه خود ببرید. از سخنانی که در این کلاس ها و همایش ها گفته می شود یادداشت برداری کنید و به محض اینکه به خانه یا محل کار رسیدید شروع به نوشتن کنید و تمام یا قسمتی از آن را با مخاطبین وبسایت یا پیج شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

سعی کنید نظر شخصی خود را هم به نوشته ها اضافه کنید تا فقط انتقال دهنده  و کپی کار نباشید.

۱۵-کپسول های آموزشی را دست کم نگیرید

یک راهنمای چند خطی ایجاد کنید. راهنمایی که کاربر را در این روزهای شلوغ و پر از اطلاعات خسته نکند و وی را جذب مطالب شما کند. برای مثال ما دوشنبه ها در اینستاگرام با هشتگ #کپسول_آموزشی مطالبی کوتاه و مفید را با مخاطبین خود به اشتراک می گذاریم و سعی بر آن داریم تا اطلاعات مخاطبین خود را از این طریق افزایش دهیم.

ایده ی آخر

در آخر پیشنهاد می کنم مطالب وبلاگ ما به خصوص مطالب آدینه با فرتک را دنبال کنید. چرا که در هفته های آتی موارد دیگر از ایده های کاربردی تولید محتوا را در کنار هم بررسی خواهیم کرد تا به جایی برسیم که شما هم به ما برای نوشتن ایده دهید.

اگر ایده ای به ذهنتان رسید که احساس کردید در راه تولید محتوا به ما و دیگر دوستانتان کمک می کند دریغ نکنید و با ما در قسمت نظرات  همین پست به اشتراک بگذارید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

۱ دیدگاه

هشت − 1 =