وبلاگ فرتک

۱۵ ایده ی کاربردی برای تولید محتوا(قسمت دوم)

در آدینه با فرتک هفته ی گذشته با ۱۵ ایده ی کاربردی برای تولید محتوا آشنا شدیم. این هفته قصد داریم تا ادامه ی ایده ها را با شما به اشتراک بگذاریم تا شما هم مثل ما از برخی از این ایده ها استفاده کنید. پیشنهاد میکنم ابتدا مطلب هفته ی گذشته را مطالعه کنید و سپس با ما همراه باشید تا موارد زیر را بررسی کنیم.

  1. برای مخاطب خود راهنمای خرید حرفه ای ایجاد کنید
  2. در مورد حراج ها و تخفیف های آینده صحبت کنید
  3. کنفرانس ها و همایش ها را فراموش نکنید
  4. نظر سنجی بگذارید و نتایج آن را منتشر کنید
  5. از تکنیک آسمان خراش استفاده کنید
  6. از آخرین اخبار روز دنیای کسب و کار غافل نشوید
  7. به احیای نوشته های از نفس افتاده خود بپردازید
  8. پادکست ها را دست کم نگیرید
  9. افسانه های غلط کسب و کارتان را اصلاح کنید
  10. از دزد های ایده نترسید
  11. از دل پرسش های کاربران، مقاله بنویسید
  12. یک ترفند را در حد ۳ تا ۵ دقیقه به صورت ویدئویی آموزش دهید
  13. ترندهای جستجو در گوگل یا شبکه های اجتماعی کمک زیادی به شما می کنند
  14. اینفوگرافیک آماری بسازید
  15. کتاب های حوزه کسب و کارتان را نقد کنید

۱-برای مخاطب خود راهنمای خرید حرفه ای ایجاد کنید

راهنمای خرید حرفه ای

راهنما ها در هر وبلاگ و وبسایتی بیشترین طرفداران را به خود اختصاص داده اند. شما هم دست به کار شوید و برای مخاطبان و مشتریان خود راهنما های مختلف ایجاد کنید. در این راهنما ها می توانید در مورد خرید، انتخاب یک محصول از بین چند محصول مشابه، صرفه جویی در هزینه ها با انتخاب یک محصول یا خدمت خاص و… صحبت کنید.

 ۲-در مورد حراج ها و تخفیف های آینده صحبت کنید

هیچکدام از ما در کسب و کاری که داریم یک روند ثابت فروش را طی نمی کنیم. قطعا روزهایی را داریم که قصد داریم با طرح های فروش ویژه، فروش خود را افزایش دهیم. اما اگر در این میان مشتریان یا مخاطبان ما چیزی در مورد این تخفیف ها یا فروش های ویژه ندانند هیچ سودی نصیب ما نخواهد شد.

همه ی ما می دانیم در روز هایی که تخفیف یا فروش ویژه در نظر گرفته ایم، سود ما در این است که تعداد زیادی در این روزها از ما خرید کنند تا حاشیه سود پایین آن جبران شود. پس بهتر است برای تمتم تخفیف ها و پیشنهاد های خاص خود، یک محتوای اختصاصی تولید کنید و  از راه های مختلف به گوش مخاطب برسانید. یکی از این راه ها ارسال ایمیل است و راهی دیگر که ما به تازگی از آن استفاده می کنیم، ایجاد استوری برای بخش دوستان صمیمی اینستاگرام است.

ما در این روش، مخاطبانی که از ما در اینستاگرام درخواست قیمت می کنند و ما راهنمایی شان می کنیم را در لیست دوستان صمیمی اینستاگرام ثبت می کنیم تا به صورت ویژه و در مناسبت های مختلف برای این دسته از مشتریان خود که بخشی از راه را آمده اند و حداقل یک بار قیمت محصول را پرسیده اند، محتوای اختصاصی تولید کنیم و فروش های ویزه در نظر بگیریم.

۳-کنفرانس ها و همایش ها را فراموش نکنید

همایش و کنفرانس

برای کسانی که در همایش یا کلاس های آموزش شما شرکت نکرده اند محتوا تولید کنید. برای مثال از شهری که به آن سفر کرده اید، افرادی که در آن همایش حضور داشته اند، افرادی  که در کلاس شما شرکت کرده اند، قسمتی از سخنرانی افرادی که در همایش سخنرانی کرده اند و حتی مراکز تفریحی و غذایی که رفته اید عکس و فیلم تهیه کنید.

این عکس ها و فیلم ها را در اینستاگرام و سایر پلت فرم های مشابه که بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار هستند منتشر کنید و از این راه تعامل خود را با مخاطب خود افزایش دهید.

۴-نظر سنجی بگذارید و نتایج آن را منتشر کنید

نظرسنجی

نظر سنجی های مختلف در وبسایت خود ایجاد کنید و حتما نتایج آن ها را منتشر کنید. از مخاطبان خود بخواهید که به چند سوال مطرح شده توسط شما پاسخ دهند. فقط به این نکته توجه داشته باشید که در روزهایی که مردم حوصله و وقت زیادی ندارند، تعداد سوالات کمی را برای نظر سنجی در نظر بگیرید.

باز هم تاکید می کنم که نتایج نظر سنجی را منتشر کنید.

۵-از تکنیک آسمان خراش استفاده کنید

تکنیک آسمان خراش به طور خلاصه در سه مرحله زیر خلاصه می شود:

  1. محتوای پر مخاطب و عالی را از موتورهای جستجو پیداکن
  2. آن را تا جایی که ممکن است ارتقا بده
  3. محتوای جدید را به کسانی که به مطلب اصلی لینک داده اند معرفی کن

حالا که به صورت خلاصه با این تکنیک آشنا شدید اجازه دهید در مورد آن بیشتر توضیح دهم. بین حداقل ۵ نتیجه اول گوگل بگردید، هر یک را باز کنید و به صورت دقیق بررسی کنید تا متوجه شوید چه عواملی باعث شده اند تا این مقالات در رتبه های اول گوگل قرار گیرند.

پس از اینکه مقالات را بررسی کردید، آن ها را به روش خود بازنویسی کنید و حداقل ۵۰۰ کلمه به آن اضافه کنید یا اگر مثل این مطلب به صورت لیست نوشته شده است چند مورد هم با توجه به اطلاعات خود به آن اضافه کنید.

اگر در جایی مشاهده کردید که کسانی به مطلب اصلی لینک داده اند، با آن ها وارد مذاکره شوید، مطلب خود را به آن ها معرفی کنید و از آن ها بخواهید که مطلب شما را جایگزین کنند. با این کار لینک های زیادی را به سمت وبسایت خود هدایت کرده اید.

۶-از آخرین اخبار روز دنیای کسب و کار غافل نشوید

اخبار روز دنیای کسب و کار

تقریبا همه ی مدیران و صاحبان برند های موفق، هر روز چند دقیقه ای را وقت می گذارند و در مورد اخبار روز صنعت و کسب و کار خود جستجو و مطالعه می کنند. اگر شما در این میان، قسمتی را در وبلاگ خود به اخبار روز دنیای کسب و کار تخصصی خود اختصاص دهید قطعا کسانی پیدا خواهند شد که هر روز وبلاگ شما را دنبال کنند تا از آخرین اخبار تخصصی با خبر شوند.

البته فراموش نکنید که اخبار را کپی نکنید و عینا در وبسایت خود قرار دهید. آن ها را با زبان نوشتاری خود برای مخاطب تان بنویسید تا رنگ و بوی شما در آن ها احساس شود و برای همیشه در ذهن مخاطب بمانید.

۷-به احیای نوشته های از نفس افتاده خود بپردازید

هر چند وقت یکبار به گوگل آنالیتیکس یا CMS وبسایت خود سری بزنید و نوشته های قدیمی را که بازدید زیادی نداشته اند را پیدا کنید. حیف است که این نوشته ها را که قطعا برایشان وقت و انرژی گذاشته اید و هزینه کرده اید بیخودی هدر بروند.

با بازنویسی یا اضافه کردن اطلاعات جدیدتر یا نوشتن یک عنوان جذاب و جدید برای آن ها، به احیای مجدد آن ها بپردازید.

شاید نوشته ای هم وجود داشه باشد که در زمان خودش بازدید خوبی هم داشته است ولی با توجه به اطلاعات به روز دنیا، نیاز به بازنویسی داشته باشد.

۸-پادکست ها را دست کم نگیریدپادکست

 

پادکست ها را در روزهای شلوغ امروزه دست کم نگیرید. این روزها کمتر کسی پیدا می شود که پادکست ها را دوست نداشته باشد و متون را به پادکست ها ترجیح دهد. برای تولید پادکست ها پیشنهاد های مختلفی وجود دارد که در زیر به آ ن ها اشاره می کنیم.

  • مصاحبه مدیران و افراد موفق:

اگر وقت و زمان کافی برای مصاحبه دارید، پس دست به کار شوید، تلفن خود را بردارید و از اینگونه افراد وقت قبلی بگیرید و در اولین فرصت با آن ها مصاحبه کنید و نظرشان را در مورد خودتان و یا کسب و کارتان بپرسید. حتی می توانید در مورد موفقیت خود آن ها هم سوال کنید.

  • مصاحبه با آدم هایی که هر روز با آن ها در ارتباط هستیم:

اگر وقت کافی ندارید، پس با افرادی که بیشتر با آن ها در ارتباط هستید مصاحبه کنید و پادکست تولید کنید. برای مثال یکی از افرادی که هر روز شما در اولین ساعات روز با آن ها مواجه می شوید رفتگران زحمت کش شهرداری هستند. اگر رفتگری را می بینید که در کوچه و محله ی شما با عشق و علاقه در حال نظافت است با وی مصاحبه کنید و دلیل عشق و علاقه ای که به کارش دارد را جویا شوید.

قطعا نکته های زیادی در دل این مصاحبه ها وجود دارد که می تواند آینده شغلی شما را بسازد.
  • خودتان بهترین گزینه برای مصاحبه هستید:

شاید موفق به مصاحبه با هیچکسی نشوید. پس از خاطرات کسب و کار خود بگوئید، از تجربیات خود بگوئید، از کتاب هایی که خوانده اید و هر آنچه که فکر می کنید برای مخاطب جذاب است صحبت کنید.

  • پست های وبلاگ :

پست های وبلاگ خود را به پادکست تبدیل کنید. برای این کار نیازی نیست حتما ابزار گران قیمتی تهیه کنید یا یک استودیو مجهز داشته باشید. یک میکروفون ارزان تهیه کنید و کار ضبط را شروع کنید. حتی می توانید از گوشی خود استفاده کنید. از هر ابزاری که دوست دارید، استفاده کنید ولی این کار را انجام دهید.

۹-افسانه های غلط کسب و کارتان را اصلاح کنید

باورهای غلط کسب وکار

تصوراتی اشتباه و کاملا غلط از قدیم در بسیاری از کسب و کار ها وجود دارد. این تصورات پشتوانه علمی و درستی ندارند و فقط به خاطر اینکه ویروسی شده اند، بین افراد جا افتاده و فراموش نمی شوند.

پس بگردید و این تصورات غلط را پیدا کنید و درباره آن ها بنویسید. چرا که این مساله می تواند سوال بسیاری از مخاطبان شما که به دنبال کسب اطلاعات مفید در حوزه کاری شما هستند نیز باشد.

مثلا از قدیم برخی افراد می گویند ” ما آبم بخوریم چاق می شیم! ” ؛ در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و فقط توجیه است برای افرادی که می خواهند به پرخوری خود ادامه دهند. پس اگر شما متخصص تغذیه هستید می توانید در مورد این تصویر اشتباه بنویسید و راهکار های خود را ارائه دهید.

۱۰-از دزد های ایده نترسید

دزد های ایده

اگر در سرتان فکر هایی میگذرد که قصد دارید در کسب و کارتان اجرا کنید، در مورد آن بنویسید. از دزد های ایده نترسید، چیزی که در این دنیا زیاد است ایده های جدید است. شاید ایده شما دزدیدن ایده راحت باشد ولی اجرایی کردن آن فوق العاده سخت است و هر کسی نمی تواند آن را اجرا کند و مطمئن باشید که اگر پشت کار داشته باشید قطعا اولین اجرا کننده آن خودتا خواهید بود.

مخاطبان زیادی تشنه شنیدن ایده ها هستند و حتی از این راه به شما بیشتر اعتماد می کنند و منتظر ایده ها و کارهای بعدی شما خواهند ماند.

۱۱-از دل پرسش های کاربران، مقاله بنویسید

پرسش های کاربران

معمولا بعد از اینکه درباره ی یک موضوع خاص نوشتید، تعدادی از افراد در قسمت نظرات از شما سوالاتی را می پرسند. از دل این سوالات، به یک یا چندتای آنها در قالب یک پست جدید در وبلاگ پاسخ کامل دهید.

مثلا کاربری در وبلاگ فرتک و در قسمت نظرات به این شکل نوشته بود: ” سلام. شما اگر بخواهید یک درگاه پرداخت خوب معرفی کنید، کدام درگاه رو پیشنهاد می کنید؟ ممنون”

ما در فرتک؛ از دل همین سوال، سوالی دیگر بیرون کشیدیم و مطلبی تهیه شد تحت عنوان “ آیا تا به حال در مورد تفاوت درگاه های پرداخت شنیده اید؟” و در آن به طور کامل به این سوال مخاطب پاسخ داده شد. ضمن اینکه همین مطلب مرجعی شد برای دیگرانی که شاید همین سوال در گوشه ای از ذهنشان بود.

۱۲-یک ترفند را در حد ۳ تا ۵ دقیقه به صورت ویدئویی آموزش دهید

ترفند ویدئویی

اگر در زمینه ای خاص مهارت دارید، در مورد ترفندهایی که در زمینه ی تخصصی خود یاد گرفته اید به دیگران هم آموزش دهید. برای این کار نیازی نیست که حتما تجهیزات پیشرفته ی فیلمبرداری داشته باشید. کافی است دوربین گوشی خود را روشن کنید و در حالی که در پارک نشسته اید در مورد یک ترفند کوچک در مورد سئو که به تازگی خودتان امتحان کرده اید و جواب هم گرفته اید صحبت کنید.

۱۳-ترندهای جستجو در گوگل یا شبکه های اجتماعی کمک زیادی به شما می کنند

یکی از بهترین و راحت ترین راه هایی که می توانید در مورد موضوعی خاص بنویسید این است که در بین ترند های تخصصی کسب و کار خودتان بگردید و موضوعی را انتخاب و پس از بررسی ۵ مورد اول جستجو در آن موضوع، شروع به نوشتن کنید.

برای مثال، ما وقتی قصد نوشتن در وبلاگ فرتک را داریم یکی از کارهایی که می کنیم این است که حول و حوش موضوع مورد نظرمان در گوگل جستجو کنیم.

ترندهای گوگل

 

۱۴-اینفوگرافیک آماری بسازید

از دل مقالات مختلف، آمارهایی بیرون بکشید و آن ها را به اینفوگرافیک هایی ساده تبدیل کنید و منتشر کنید. در پایین این اینفوگرافیک ها هم یادتان نرود که لوگوی برند خودتان را اضافه کنید و مطمئن باشید که امروزه اینفوگرافیک ها به میزان زیادی به اشتراک گذاشته می شوند.

۱۵-کتاب های حوزه کسب و کارتان را نقد کنید

اگر علاقه ای به کتاب خوانی ندارید ادامه این ایده را نخوانید. اما اگر جز افرادی هستید که عاشق خواندن هستید و هر کتاب جدیدی  و به روزی که در حوزه کاری تان به بازا می آید را مطالعه می کنید، این ایده را از دست ندهید و کتاب هایی را که خوانده اید نقد کنید.

یک کتاب خاص را انتخاب کنید و در مورد آن بنویسید و یا پادکست تهیه کنید.

ایده ی آخر

در آخر پیشنهاد می کنم مطالب وبلاگ ما به خصوص مطالب آدینه با فرتک را دنبال کنید. چرا که باز هم ایده های جدیدی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. در این مدت زمان اگر ایده ای به ذهنتان رسید که احساس کردید در راه تولید محتوا به ما و دیگر دوستانتان کمک می کند دریغ نکنید و با ما در قسمت نظرات  همین پست به اشتراک بگذارید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

اضافه کردن دیدگاه