وبلاگ فرتک
bannerssl

به زبان ساده و قابل فهم: گواهینامه SSL چیست؟

صریح و خلاصه بگویم:

“گواهینامه SSL یا Secure Sockets Layer یک ارتباط رمزنگاری شده و قابل اعتماد را ایجاد می کند”

یکی از مهم ترین پیش نیازهای تجارت الکترونیک، ایجاد محیطی قابل اعتماد است تا کاربر بتواند به راحتی خریدهای خود را انجام داده یا با اطمینان به صفحه کاربری خود در وبسایت شما وارد شود و به عبارتی، خاطرش بابت امنیت وبسایت شما هم جمع باشد.

گواهینامه ssl با ایجاد یک ارتباط رمزنگاری شده؛ یک محیط امن را برای کاربران فراهم می کند و برای اینکه بازدیدکنندگان از امن بودن ارتباط مطمئن شوند، یک نوار سبز رنگ و یا یک آیکون قفل به نشانه امن بودن ارتباط در کنار آدرس سایت نشان داده می شود.

شاید شما هم این را بدانید که فعال بودن SSL و https در وبسایت شما، یکی از فاکتورهای مهم گوگل جهت رتبه بندی وبسایت شما و در نتیجه سئو مناسب تر وبسایت شما خواهد بود. این را من نمی گویم. گوگل در وبلاگ رسمی خود می گوید!

این کار بصورت خلاصه تاثیرات و مزایای خوبی برای وبسایت شما خواهد داشت:

  • بالا بردن امنیت وبسایت
  • اعتماد بیشتر کاربران به کسب و کار شما
  • تاثیر مستقیم در سئو
  • رمزنگاری ارتباط بین کاربر و سرور در انتقال اطلاعات
  • هویت بخشیدن به وبسایت شما در موتورهای جستجو
  • گرفتن ستاره دوم در گواهی نامه نماد الکترونیک (در صورت استفاده از SSL معتبر)

در این پست آدینه با فرتک، قصد نداریم نحوه کار کردن SSL را شرح دهیم؛ چون یک بررسی کاملا تخصصی را می طلبد. مطالبی که در این پست بیان خواهد شد:

  • انواع SSL
  • آموزش گرفتن SSL رایگان
  • خرید SSL

انواع SSL

در زمان نگارش این مقاله، سه نوع SSL ارائه می شود:

  • Extended Validation
  • Organization Validate
  • Domain Validated

در ابتدا باید عرض کنم که سطح رمزنگاری این سه نوع گواهینامه هیچ تفاوتی باهم ندارند! و تنها شکل نمایش آنها در مرورگر تفاوت دارد و همچنین مراحلی که باید برای دریافت EV و OV طی شود بیشتر و پیچیده تر است.

این  روزها تعداد سایت هایی که از SSL استفاده می کنند به طرز قابل توجهی افزایش یافته است و از طرفی اگر وب سایت شما دارای SSL نباشد، مرورگر آبروی شما را خواهد بود و مجبور خواهید بود SSL را بر روی سایت خود فعال کنید! چه از نوع رایگان و چه غیر رایگان.

همه می دانیم وجود عبارت “Not secure” در کنار آدرس سایت اصلا خوش آیند نیست. پس برای این که از شر این علامت خطر خلاص شوید ادامه مطلب را بخوانید.

آموزش گرفتن ssl رایگان

عموما SSL رایگان به دو صورت عرضه می شود: حالت اتوماتیک که بر روی پنل هایی مانند پلسک، سی پنل و دایرکت ادمین قابل نصب است و حالت دستی که مراحل پیچیده تری نسبت به حالت اتوماتیک دارد.

در این پست نصب SSL بر روی پلسک آموزش داده می شود. اگر فرصت شود در آینده ای نزدیک در مورد نصب دستی ssl های رایگان خواهیم گفت.

نصب ssl بر روی پلسک

پس از ورود به پنل پلسک بر روی دامنه خود کلیک کنید. سپس بر روی let’s encrypt کلیک کنید.

 

سپس به صفحه زیر منتقل می شوید. در این صفحه یک آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید. همچنین هر دو گزینه را فعال نمایید تا وب میل و آدرس سایت شما به همراه www شامل SSL شوند.

دکمه install را بزنید. تبریک میگوییم! حالا وب سایت شما نیز ارتباطات میان کاربر و سرور را رمز نگاری می کند.

لازم به ذکر است تمامی پکیج های هاستینگ فرتک دارای SSL رایگان می باشد و به صورت خودکار بر روی دامنه شما نصب می شود.

خرید ssl

شاید با خودتان بگویید وقتی SSL رایگان هست؛ چرا باید خرید SSL هزینه پرداخت کنیم؟! در اینجا ضرب المثل معروف “هر چقدر پول بدی همون قدر آش میخوری” صدق می کنه. بیایید سری به وب سایت دیجی کالا بزنیم و گواهینامه این سایت معروف را مورد بررسی قرار دهیم.

 

همان طور که مشاهده می کنید گواهینامه این سایت توسط شرکت comdo صادر شده و به مدت دو سال اعتبار داره.

در حالی که SSL رایگان let’s encrypt هر سه ماه به صورت خودکار تمدید می شود.

همین طور این گواهینامه شامل تمامی زیر دامنه های digikala.com نیز هست، به این معنی که اگر فرضا آدرس xyz.digikala.com را وارد کنید و وجود خارجی داشته باشد می تواند از این گواهینامه استفاده کند. به این مزیت wildcard می گوییم.

خلاصه اینکه اعتبار SSL رایگان به مراتب کمنر از سایر SSL هاست. همانطور که در ابتدای متن نیز توضیح داده شد، در وبسایت نماد الکترونیک نیز، برای گرفتن ستاره دوم، باید SSL های معتبر داشته باشید.

telegram fartech

 

و حالا می رسیم به غول SSL !! گران ترین نوع اس اس ال Extended Validation یا همان EV نام دارد.

این نوع SSL نام شرکت را نیز در کنار آدرس سایت نمایش می دهد تا مشتری از امن بودن انتقال اطلاعات بالاترین میزان اعتماد را داشته باشد.

برای نمونه یکی از سایت هایی که روزمره از آن استفاده می کنیم: shaparak.ir این سایت از EV SSL استفاده می کند.

 

نکته: نمایش نام شاپرک در کنار آدرس سایت، یک مزیت بسیار مهم دارد: جلوگیری از حملات فیشینگ! در این باره نیز مطلبی خواهیم نوشت.


امیدوارم مطب امروز مفید واقع شده باشد. برای داشتن یک وبسایت خوب و بی نقص، کارهای زیادی باید انجام شود. با ما همراه شوید تا مرحله به مرحله پیش رویم. قطعا رعایت نکات ریز و در عین حال کلیدی، تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت. با ورود بازدیدکنندگان بیشتر به وبسایت و خرید محصولات و استفاده از خدمات شما، قطعا از وبسایت خود لذت خواهید برد.

اگر نیاز داشتید که برای خود SSL فعال کنید یا حتی در انتخاب نوع SSL برای وبسایت خود، تردید داشتید، روی کمک ما حساب کنید. فرتک نصب و با خرید انواع SSL بر روی سایت را برایتان انجام خواهد داد. حتی از نوع EV SSL. کافیست با ما تماس بگیرید تا بر اساس نیازتان شما را راهنمایی کنیم.


 

هفته ی آینده نیز منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.

جمعه ها، ساعت ۲۰

 

منتظر نظرات شما هستیم.

سپاس از وقت گرانبهایتان که برای خواندن این مطلب صرف کردید. 🙂

موفق باشید.

امیرحسین زراعتکار

۷ comments