وبلاگ فرتک
بازاریابی دهان به دهان به شیوه امروزی

تبلیغات دهان به دهان به شیوه ی امروزی

سلام

یه جمعه ی دیگه و یه آدینه با فرتک دیگه!

این هفته میخوام باز هم قدم در پله پنجم مسیر  راه اندازی کسب و کار آنلاین بذارم و بهتون بگم اینفلوئنسر مارکتینگ چیه و چطور میتونه به فروش شما کمک کنه؟

قبل از این که شروع کنیم باید بگم که در این مطلب هم با اونایی که میخوان اینفلوئنسر بشن و هم اونایی که میخوان اینفلوئنسری رو برای کارشون انتخاب کنن صحبت می کنیم!

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و به چه کسی اینفلوئنسر میگن؟

شاید هنوز هم توی خیابون ها و جاده ها تابلوهایی رو ببینیم که روی اونا عکس بازیگر یا چهره ی ورزشی مورد علاقه شما رو زده و در کنار عکس اون آدم معروف و مشهور هر تبلیغی که خواسته رو به شما نمایش داده،به این آدمای معروف و صاحب نفوذ بین مردم،اینفلوئنسر و به کل این نوع تبلیغات، اینلوئنسرمارکتینگ می گویند.

این نوع بازاریابی مشابه بازاریابی دهان به دهان هست با این تفاوت که اونجا مستقیما به محصول اشاره میشد و اینجا غیر مستقیم،که این خودش باعث میشه که تاثیر بیشتری داشته باشه.

امروزه مردم تا حد بسیار زیادی با اینترنت درگیر شدند و همیشه سرشون توی گوشی هاشون هست تا اینکه بخوان تابلوهای کنار خیابونا رو نگاه کنند.اینجاست که پای اینفلوئنسرهای شبکه های مجازی میاد وسط و گروهی از اینفلوئنسرهای جدید که بازیگر و ورزشکار نیستند ولی بعضی هاشون به اندازه،یا شاید هم بیشتر از بازیگران و ورزشکاران طرفدار داشته باشند.

advertisement

اینفلوئنسر چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

برای اینکه ویژگی های یه اینفلوئنسر رو بدونید ترجیح دادم در مورد هر کدام یک مثال بیارم تا درک بهتر و ساده تری داشته باشید.

  1. دانش موضوعی:شما در زمینه ابزارهای نجاری تخصص دارید یا نجار هستید.اگر در زمینه نجاری و ابزارهای نجاری نظر بدید و یا پست تبلغاتی بذارید مسلماً تاثیر بیشتری روی مخاطبانتون میذارین تا اینکه بخواید در زمینه آشپزی این کارها رو انجام بدید!
  2. شور و شوق فراوان:اگر شما شوق زیادی برای کاری که انجام میدهید نداشته باشید مخاطب این رو درک میکنه و بعد از مدتی از شما خسته میشه!
  3. توانایی ارتباط موثر:اگر شما همه ی دانش های مربوط به حوزه ای که قصد تبلیغ آن را دارید داشته باشید ولی توانایی ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن با تعداد زیادی از افراد را نداشته باشید شکست میخورید.
  4. ایستاگرام فرتک

اینفلوئنسرها چطوری در مقابل کاری که انجام میدن پاداش دریافت میکنن؟

  1. در مقابل کاری که انجام میدهند و بر رفتار مخاطبان خود تاثیر میگذارند پول دریافت میکنند.
  2. مدیران کسب و کار برای یکدیگر تبلیغ می کنند.
  3. دو اینفلوئنسر متقابلا برای یکدیگر تبلیغ می کنند.
  4. اینفلوئنسر برای مدت زمان مشخص،تعداد مشخص و یا با تخفیف ویژه از محصول یا خدمات ارائه دهنده استفاده می کند.(برای مثال،یک محصول آرایشی را تبلیغ کند و در ازای آن یک پک کامل لوازم آرایشی تولیدی همان شرکت را دریافت کند.)
  5. در ازای فروشی که ایجاد می کند درصد مشخصی را دریافت می کند.

telegram fartech

کدام شبکه اجتماعی و کدام اینفلوئنسر؟

قبل از اینکه شروع به تبلیغات از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ کنید باید دو کار را انجام دهید و یا دوسوال را از خود بپرسید؟

  1. کدام شبکه اجتماعی مناسب کار من یا شرکت من است؟
  2. کدام اینفلوئنسر می تواند سفیرخوبی برای برند ما باشد؟

در مورد سوال اول،ما در اینجا در مورد دو شبکه اجتماعی صحبت میکنیم و صحبت در مورد دیگر شبکه های اجتماعی را به پست های دیگری موکول می کنیم تا به طور مفصل تری در مورد هر یک صحبت کنیم.

اگر میخواهید تنها با نوشتن جملات و بدون استفاده از عکس و فیلم و صدا کار خود را انجام دهید پیشنهاد می کنم به سراغ توئیتر بروید.شبکه ای که روزانه ۳۲۶ میلیون نفر از سراسر جهان از آن بازدید میکنند و ۵۰۰ میلیون توئیت در روز از آن  ارسال می شود.اینکه ما دراینجا آماری از کاربران آن در ایران نداریم به این دلیل است که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است و نمی توان آمار دقیقی از کاربران آن در ایران به دست آورد.در توئیتر می توان عکس و فیلم هم ارسال کرد ولی کاربران آن متن را بیشتر می پسندند.

ولی اگر علاوه بر متن،جذابیت بصری هم برایتان مهم است و می خواهید عکس و فیلم هم از محصولات و خدماتتان ارائه دهید به سراغ اینستاگرام بروید که تنها در ایران ۲۴ میلیون،یعنی چیزی معادل حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران کاربر دارد.

تعداد کاربران شبکه های اجتماعی ایران و سایر کشور ها

 

در مورد سوال دوم (بهترین سفیر برای برند)باید بگویم که اینفلوئنسری که انتخاب می کنید درباره ی برند شما صحبت خواهدکرد،پس اینکه چه کسی و چطور این کار را انجام دهد مهم است.از این رو قبل از انتخاب اینفلوئنسر مناسب برای برند خود به چند نکته زیر دقت کنید:

  1. همه ی پروفایل های رسانه های اجتماعی وی را بررسی کنید و کاربران وی را بشناسید.
  2. مطمئن شوید که موضوعاتی که آنها در صفحات خود درباره آن صحبت می کنند و بحث می کنند به ارزش برند شما خدشه ای وارد نخواهد کرد.
  3. اطمینان حاصل کنید که آنها درباره ی مطالبی که می نویسند خوب تحقیق کرده و آنها را به شکل مودبانه و قابل درک بیان می کنند.
  4. صرف اینکه اینفلوئنسری تعداد فالور بیشتری دارد دلیل نمی شود که شما وی را انتخاب کنید.صفحه وی را بررسی کنید تا مطمئن شوید کاربران با وی چقدر تعامل برقرار میکنند(چقدر پست های او را لایک می کنند،چقدر در بحث های کامنتی شرکت می کنند و…)
  5. حتما نباید اشخاصی را انتخاب کنید که تعداد مخاطب بیشتری دارند،می توانید به جای یک نفر چند نفر را انتخاب کنید تا ضمن اینکه هزینه های تبلیغاتی شما کمتر می شود تعداد افراد بیشتری هم در مورد برند شما صحبت کرده باشند.
  6. سعی کنید فرد یا افرادی را انتخاب کنید که حس خود در مورد محصول یا خدمات شما را به زیباترین و احساسی ترین شکل ممکن بیان می کنند و تجربه ی شخصی خود از استفاده از محصول یا خدمت شما را می نویسند.(البته باید حواستان به پیام برندتان باشد که در این بین مورد تغییر قرارنگیرد.)
برای محاسبه تعامل پیج شخص میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید:

                 Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100

 

حرف پایانی

اگر قصد تبلیغات با این شیوه را دارید حتما با یک مشاور تخصصی در این زمینه مشورت کنید.چرا که قبل از شروع کار باید وضعیت برند شما در دنیای مجازی بررسی  شود تااگر جایی نیاز به اصلاح دارد،اصلاح شود.این کار باعث می شود شما نتیجه ای عالی از این نوع تبلیغات داشته باشید.

در آخر اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید می توانید از مشاوره رایگان شبکه های اجتماعی ما استفاده کنید.

 

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

۵ comments