در حالی که چند ماه بیشتر از سال ۲۰۲۰ نگذشته است، دانستن آمارهای جهانی که از اینستاگرام وجود دارد، می تواند به ما در تعیین استراتژی و برنامه ای که برای بازاریابی از طریق اینستاگرام داریم کمک کند. تک تک آمارهایی که در ادامه و در آدینه با فرتک امروز به آن ها اشاره می کنیم مهم هستند و می توانند سرنوشت بازاریابی اینستاگرامی شما را تغییر دهند. پس با ما همراه باشید تا باهم آمار و اطلاعاتی از اینستاگرام را مرور کنیم.
– قدرت اینستاگرام نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر
- اینستاگرام پرقدرت به جذب کاربران جدید می پردازد. به طوری که بعد از یوتیوب و در جایگاه دوم برنامه های با دانلود بالا در اپ استور اپل قرار دارد.
- جایگاه و رتبه ی جستجوی اینستاگرام در گوگل، ۱۰ هست. به این معنا که بعد از جستجوی آب و هوا، اخبار و فیلم به اینستاگرام می رسیم.
- ماهیانه ۱ میلیارد نفر از اینستاگرام استفاده می کنند.
- بیشترین مخاطب فعال در بین شبکه های اجتماعی بعد از فیسبوک در اختیار اینستاگرام است.
اینستاگرام آنچنان قدرتی را از خود نشان داده بود تا فیس بوک مجبور شد از آن بترسد و آن را خریداری کند.
شاید برای شما هم جالب باشد: بررسی الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰
– کشورهای صدرنشین در استفاده از اینستاگرام
- ۸۹ درصد کاربران این شبکه ی اجتماعی در خارج از آمریکا هستند.
- برزیل با ۷۰ میلیون، هند با ۶۹ میلیون، اندونزی با ۵۹ میلیون و روسیه با ۴۰ میلیون کاربر در جایگاه های دوم تا پنجم جدول قرار دارند.
- پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران در آمریکا از ۱۱۰ میلیون به ۱۱۲.۵ میلیون نفر برسد. این پیش بینی افزایش کاربر برای دیگر کشورها هم صادق است. به غیر از اینکه این شبکه اجتماعی در ایران امسال فیلتر شود.
- اینستاگرام در کانادا بیشترین رشد را در بین دیگر پلتفرم های شبکه های اجتماعی داشته است.
- کشور برونئی با میزان نفوذپذیری ۶۰ درصدی، بیشترین میزان دسترسی به اینستاگرام را دارد. این درحالی است که بیشترین تعداد نصب مربوط به آمریکاست.
- ایسلند با ۵۷ درصد، ترکیه با ۵۶ درصد، سوئد و کویت هرکدام با ۵۵ درصد، بیشترین میزان نفوذ پذیری را به خود اختصاص داده اند. در ایران این میزان حدود ۳۵ درصد است.
از آنجایی که آمارهای مشخصی از ایران منتشر نمی شود، با توجه به آمارهای مربوط به سال های قبل، امسال ایران در بین جایگاه های ۷ تا ۹ قرار دارد.
– آمار و اطلاعات استوری های اینستاگرام
- استوری یکی از مهم ترین کانال ها برای کسب و کارهاست. چرا که ۵۰۰ میلیون نفر در روز از استوری ها استفاده می کنند.
- قدرت استوری را دست کم نگیرید، چرا که ۶۲ درصد کاربران اعلام کرده اند که بعد از دیدن استوری یک کسب و کار، جذب آن محصول یا برند شده اند.
- به طور متوسط کسب و کارها ۲.۵ استوری در هفته منتشر می کنند.
- یک سوم استوری های پربازدید از صفحه ی کسب و کارها منتشر شده است.
- ۶۰ درصد از کسب و کارها از عناصر تعاملی مثل لوکیشن، منشن، سوال و … در استوری های خود استفاده می کنند.
- ۸۵ درصد از استوری های کسب و کارها به طور کامل دیده می شوند. این میزان در سال ۲۰۱۸، ۶۹ درصد بوده است.
- استیکرها عملکرد استوری ها را ۸۳ درصد بهبود می بخشند. اما به شرطی که زمانی استفاه شوند که به آگاهی محصول یا استوری کمک کنند و نه زمانی که موجب بهم ریختگی شوند.
در اینکه باید از استوری ها، آن هم با این حجم بازدید استفاده شود شکی نیست. اما نباید در استفاده از آن زیاده روی شود.
در این باره بخوانید: استوری اینستاگرام راهی به سوی کامیابی
– تبلیغات و اینفلوئنسرها در اینستاگرام
- تبلیغ کنندگان در اینستاگرام می توانند به ۵۲.۹ میلیون مخاطب نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله دسترسی داشته باشند و برای آن ها تبلیغ اختصاصی تهیه کنند.
- اینفلوئنسرها از برند ها برای هر پست بین ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار دریافت می کنند. البته این مبلغ برای ویدئو ها کمی بیشتر است.
- اینفلوئنسرهایی در ایران هستند که مبالغ بالای ۱۰۰ میلیون هم برای هر پست ریافت می کنند.
- بازاریابانی که با اینفلوئنسرها کار می کنند ۶۹ درصد از بودجه ی خود را به اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می دهند. رده دوم با ۱۱ درصد و برای یوتیوب است.
- پیش بینی شده است درآمد اینستاگرام از تبلیغات سال ۲۰۲۰ به بالای ۱۲ میلیون دلار برسد.
میکرو اینفلوئنسرهایی که زیر ۱۰ هزار کاربر دارند، در ایران بهتر جواب می دهند.
در این باره در این مطلب توضیح داده ایم: تبلیغات دهان به دهان به شیوه ی امروزی
– چه کاربرانی از نظر سن و جنسیت در اینستاگرام فعالیت می کنند؟
- ۶۷ درصد افراد ۱۸-۲۴ ساله و ۴۷ درصد افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله در آمریکا از اینستاگرام استفاده می کنند. این میزان در ایران هم مشابه آمریکاست.
- ترکیب جنسیتی در اینستاگرام تقریبا برابر بوده و زنان با ۵۲ درصد و مردان با ۴۸ درصد در این شبکه ی اجتماعی فعالیت می کنند. البته این آمار در اکانت های مختلف، تفاوت دارد.
- ۶۳ درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یکبار در روز لاگین می کنند.
- ۴۲ درصد از کاربران اینستاگرام، بیشتر از یکبار اکانت خود را چک کرده و تنها ۱۶ درصد از کاربران هفته ای یکبار اکانت خود را چک می کنند.
- پیش بینی می شود کاربران در سال ۲۰۲۰ با یک دقیقه افزایش حضور در اینستاگرام، نسبت به سال ۲۰۱۹، ۲۸ دقیقه از روز خود را در اینستاگرام سپری کنند. شما چند دقیقه از ۲۴ ساعت شبانه روز را در اینستاگرام سپری می کنید؟
- بیشترین زمان در اینستاگرام صرف صفحه های تجاری می شود. به طوری که ۲۰۰ میلیون کاربر در روز حداقل یک صفحه ی کسب و کار را مشاهده می کنند.
تولید محتوای جوان پسند را در اولویت قرار دهید. حتی اگر مخاطب اصلی پیج شما افراد ۳۰ سال به بالا هستند.
– آمارهای متفرقه از اینستاگرام
- در ماه، ۱۳۰ میلیون کاربر بر روی قابلیت جدید اینستاگرام یعنی پست های خرید کلیک می کنند.
- بیش از ۵۰ درصد از کاربران اینستاگرام هر روز به بخش اکسپلور (سرچ) سر می زنند و بخش زیادی از مخاطبان جدید شما از این بخش است.
- ایموجی سیب قرمز دو برابر ایموجی سیب سبز در کمپین بازگشت به مدرسه استفاده شده و این نشان دهنده ی این موضوع است که دقت به جزئیات بسیار مهم است.
- ۱۴ درصد از بزرگسالان ایالات متحده، اینستاگرام را یک منبع خبری می دانند و خبرهای روزانه خود را در آن چک می کنند.
- ۷۳ درصد نوجوانان آمریکایی معتقد هستند که بهترین راه برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات کسب و کارها، اینستاگرام است.
- محبوب ترین ویدئوها، ویدئوهای آموزشی هستند.
– سخن آخر
با توجه به آمار بالای استفاده از اینستاگرام در ایران، هر چه بیشتر از این شبکه ی اجتماعی و بازاریابی در آن بدانید، درصد موفقیت در کسب و کار و برندسازی شخصی خود را افزایش داده اید. پس خواندن این مطلب را به فال نیک بگیرید و روزی چند دقیقه را به دانستن در مورد اینستاگرام اختصاص دهید.
بازهم می پرسم؛ شما چنددقیقه از ۲۴ ساعت شبانه روز را در اینستاگرام سپری می کنید؟
هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید. جمعه ها، ساعت ۲۰
منظور از استیکر استوری دقیقا چیه؟
من متوجه نشدم