وبلاگ فرتک
شاخص های استوری اینستاگرام

با ساده ترین روش های آنالیز استوری اینستاگرام رشد کنید

شاید امروزه کمتر کسی باشد که از استوری های اینستاگرام استفاده نکرده باشد. بخشی از اینستاگرام که روزانه بیش از ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰  (۵۰۰ میلیون) کاربر از آن بازدید می کنند. اینستاگرام متوجه این قضیه شده است که مردم استوری ها را دوست دارند و روز به روز به تعدادشان افزوده می شود. از این رو  زود به زود به ویژگی های آن اضافه می کند تا کاربران بیش از پیش عاشق آن شوند.

اطلاعات دیگری که اینستاگرام منتشر کرده است نشان می دهد که یک سوم پر بازدید ترین استوری ها را صاحبان کسب و کارها منتشر می کنند. همین موضوع دلیل محکمی است تا وارد گود استفاده از استوری ها شوید و از آن نهایت استفاه را ببرید. این استفاده می تواند در راستای برندسازی شخصی و شرکتی بوده و روز به روز به طرفداران و مشتریان شما بیافزاید.

این هفته و در آدینه با فرتک امروز، قصد داریم تا شاخص هایی را که اینستاگرام ارائه می دهد تا شما متوجه میزان تاثیرگذاری استوری های خود شوید را برای شما تحلیل کنیم. البته قبلا  به طور مختصر و در مطلب رازهای شاخص های آماری اینستاگرام در این باره صحبت کرده ایم، اما در ان مطلب و به همراه فهرست زیر، به طور دقیق تری، توضیح می دهیم.

پس با ما همراه باشید تا فهرست زیر را بررسی کنیم.

  1. بازدید کننده یکتا (Reach)
  2. نمایش‌ها (Impressions)
  3. پیشروی‌ها (Taps forward)
  4. پسروی‌ها (Taps back)
  5. خروج‌ها (Exits)
  6. عبور کردن‌ها (Swipes away)
  7. نرخ اتمام (Completion rate)
  8. پاسخ‌ها (Replies)
  9. لینک‌های باز شده (Link opens)
  10. مجموع تعاملات (Total interactions)

۱-  بازدید کننده یکتا (reach)

تعداد کاربران واقعی که حداقل یک مرتبه از استوری شما بازدید کرده اند. این مورد می تواند مهم ترین شاخص آنالیز استوری های اینستاگرام باشد. چرا که به شما نشان می دهد که چقدر نزد کاربران خود محبوب هستید و چقدر هشتگ هایی که در استوری استفاده کرده اید محبوب بوده است که این تعداد از استوری شما بازدید کرده اند.

بازدید کننده استوری اینستاگرام

 

۲- نمایش‌ها (Impressions)

در شاخص بازدید کننده یکتا، تعداد افرادی که استوری شما را مشاهده کرده اند، نمایش داده می شود. اما ممکن است هر بازدید کننده چند بار استوری شما را دیده باشد. اینجاست که شاخص نمایش ها (impressions) به کمک شما آمده و به شما نمایش می دهد که استوری شما چند بار دیده شده است. با یک مثال موضوع را باز می کنیم:

فرض کنید یک نفر ۴ بار استوری شما را دیده باشد، به این ترتیب استوری شما ۱ بازدید کننده یکتا و ۴ نمایش داشته است.

همیشه تعداد نمایش ها از تعداد بازدیدکنندگان بیشتر است و برعکس آن غیرممکن است.

اگر تعداد افراد بیننده ی استوری شما روز به روز در حال کاهش است، باید علت آن را بیابید. معمولا دو علت زیر باعث کاهش تعداد بینندگان می شود.

  1. گذاشتن استوری های متوالی: اگر در یک روز تعداد زیادی استوری منتشر کنید، طبعی است که هر چه جلوتر برویداز تعداد بازدید کنندگان شما کاسته شود. برای مثال اگر استوری اول ۱۰۰ بازدید کننده داشته باشد، ممکن است استوری دوم ۸۷ بازدید کننده داشته باشد. این اتفاق کاملا طبیعی است، اما اگر نمودار بازدید استوری های شما به شدت منفی شد، شک نکنید که دسته گل به آب داده اید و در یک دوره ی مزانی کوتاه، هر روز تعداد زیادی استوری منتشر کرده اید.
  2. عدم جلب توجه مخاطبان : محتوایی که به اشتراک می گذارید نمی تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند و آن ها این محتوا را دوست ندارند و در نتیجه  استوری های شما را دنبال نمی کنند.( حتی ممکن است در آینده ای نزدیک خود شما را هم دنبال نکنند، چه برسد به استوری های شما) پس؛ از تغییر موضوع و شیوه ی انتشار محتوا نترسید و بعد از بررسی های مختلف در مورد محتوا و زمان انتشار و… محتوای جدیدی را منتشر کنید.
از  مخاطبان خود سوال کنید که چه محتوایی دوست دارند. شاید آن ها از تبلیغات زیادی که می گذارید کلافه شده اند و دوست دارند محتوای پشت صحنه را داشته باشند.

 

۳- پیشروی‌ها (Taps forward) 

اگر می خواهید متوجه شوید که استوری هایی که گذاشته اید جذاب بوده است  یا نه، شاخص پیشروی را بررسی کنید. اگر عددی که پیشروی نشان می دهد بالاست، استوری که در حال بررسی آن هستید، جذاب نیست و مخاطب ترجیح داده است که هرچه سریع تر این استوری را ترک کند و به استوری بعدی برود.

اشتباهی که در این مورد ممکن است پیش آید این است که در کناره ی سمت راست صفحه ( در مورد اینستاگرام انگلیسی) هشتگ ها و نظرسنجی ها را قرار دهید و کاربر ناخواسته به استوری بعدی برود.

 

۴- پسروی‌ها (Taps back)

این شاخص دقیقا برعکس شاخص پیشروی است. به این معنا که اگر شاخص استوری بالا باشد یعنی استوری شما جذاب بوده است و مخاطب دوست داشته است تا به استوری قبلی برود و موضوع را مجدد بررسی کند.

 

اما سوال اینجاست؛ پسروی بهتر است یا پیشروی؟ قطعا پسروی بهتر است و نشان می دهد که در حال طی کردن مسیر درست هستید و محتوایتان کاربرپسند است.

ادامه دهید که موفقیت های بیشتری در انتظارشماست.

 

۵- خروج‌ها (Exits) :

خروج از استوری اینستاگرام

 

این شاخص نشان می دهد که چه تعدادی از افراد، بدون اینکه استوری شما را کامل تماشا کنند از آن خارج شده اند. این خروج از استوری به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  1. کلیک کاربر روی نشان X گوشه ی سمت راست، حین نمایش استوری
  2. بازگشت کاربر به صفحه ی اصلی نرم افزار
  3. بستن کامل نرم افزار اینستاگرام، حین تماشای استوری

اگر نسبت تعداد خروج ها به تعداد بازدیدکنندگان کم باشد، جای نا امیدی نیست ولی اگر این نسبت، زیاد باشد یعنی به احتمال زیاد محتوای شما برای کاربران جذاب نبوده و از آن خارج شده اند.

سریعا برای استراتژی محتوایی خود، فکری اساسی کنید.

 

۶- عبور کردن‌ها (Swipes away) :

شاخصی که از پیشروی افتضاح تر بوده و به اندازه خروج غم انگیز است، عبور کردن است. این شاخص به شما نشان می دهد که چه تعداد از کاربران قبل از مشاهده ی همه ی استوری های شما از آن عبور کرده اند و به سراغ استوری های شخص دیگری رفته اند.

 

۷- نرخ اتمام (Completion rate)

دیدن یک فیلم خوب در سینما

 

این شاخص ارزشمند به شما می گوید که چند درصد از کاربران استوری شما را تا پایان آن تماشا کرده اند. این شاخص را باید دستی محاسبه کنید یا از وبسایت ها جانبی استفاده کنید.

برای محاسبه ی دستی آن باید از فرمول زیر استفاده کنید:

نرخ اتمام = ۱۰۰% - نرخ خروج

در مورد این شاخص باید گفت که درست مثل تماشای فیلم در سینماست. اگر فیلم سینمایی که به دیدن آن رفته اید، چیزی برای گفتن داشته باشد شما هم تا آخر فیلم را تماشا می کنید. اما اگر بی محتوا باشد و چرت و پرت تحویل شما دهد، شما هم آن را نیمه کاره رها کرده و سالن سینما را ترک می کنید. حال اگر نرخ اتمام پایین باشد، یعنی در حال تولید محتوای ضعیف هستید و اگر به ۱۰۰ درصد نزدیک باشد یعنی در حال تولید محتوای جذابی هستید.

ادامه دهید که موفقیت های بیشتری در انتظارشماست.

 

۸- پاسخ‌ها (Replies) :

replies

 

بعد از بررسی شاخص های مختلفی که نشان میدادند که چقدر محتوای شما جذاب است، نوبت به شاخص پاسخ ها رسید. این شاخص و شاخص های بعدی که معرفی می کنیم، نشان می دهند که محتوای شما از عالی هم رد کرده و کار به تعامل به شما رسیده است.

شاخص پاسخ ها به شما نشان می دهد که چه تعداد، استوری شما را reply کرده اند و به شما پاسخ داده اند. چه تعداد به سوالی که پرسیده اید پاسخ داده اند و…

تعداد پاسخ هایی که دریافت می کنید، می تواند شاخص خوبی برای این باشد که شما چقدر جذاب هستید و چقدر جلب توجه می کتید.

 

۹- لینک‌های باز شده (Link opens) :

شبکه های اجتماعی به وجود آمده اند که ما با دیگران ارتباط برقرار کنیم و از این طریق به برند سازی شخصی، فروش محصول یا خدمات و… بپردازیم. این شاخص به شما نشان می دهد که چه تعداد از افرادی که این استوری شما را دیده اند، روی لینک موجود در ان کلیک کرده و به وبسایت یا صفحه ای که شما معرفی کرده اید رفته اند و از آن بازدید کرده اند.

اگر هوشمند باشید، روی وبسایت خود از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید تا ترافیک ورودی واقعی ، کاربرانی که روی لینک کرده اند چقدر در وبسایت مانده اند و … را به دست آورید. چرا که اینستاگرام به دلیل اینکه این موضوع خارج از دامنه ی خودش هست، قادر به شناسایی و شمارش دقیق آن نیست.

 

۱۰- مجموع تعاملات (Total interactions) :

این شاخص معنای خود را بازگو می کند و به طور خلاصه می توان گفت که تعداد کل تعاملات شامل کلیک روی هشتگ، پاسخ، نام کاربری و… را نشان می دهد.

 

– آنالیز آخر :

حالا دیگه همه چی رو در مورد شاخص های آنالیزی استوری اینستاگرام می دونید و وقت این هست که از این شاخص و آمارها استفاده کنید. پس دست به کار بشید و سوالاتی مثل سوالات زیر از خودتون بپرسید و سعی کنید با کمک شاخص ها به آن ها پاسخ داده و اگر مشکلی هست رفع کنید و به کیفیت محتوای خودتون اضافه کنید.

آمارهای اینستاگرام

 

  • میانگین دیده شدن استوری های شما چقدر است؟
  • کدام نوع از استوری ها بیشتر دیده می شود؟ ( تصویر یا ویدئو؟)
  • کدام استوری بیشترین بازدید کننده یکتا و نرخ اتمام را داشته است؟ چرا؟
  • کدام استوری توانسته است تعامل بیشتری داشته باشد؟
  • کدام بیشترین نرخ عبور را داشته است؟
  • چه محتوایی تولید کنید تا پسروی بیشتری داشته باشد؟
  • چه زمانی محتوا را منتشر کنید که بیشترین بازید و تعامل را داشته باشد؟
  • و…

به طور مفصل در مورد اینکه چه محتوایی را چگونه منتشر کنید، در مطلب ۷ راه برای تولید محتوای اینستاگرام صحبت کرده ایم. خوشحال می شویم نظر شما را در مورد این مطالب بدانیم و خوشحال تر می شویم اگر بشنویم که توانسته ایم گامی در جهت رشد فعالیت های اینستاگرامی شما و در نهایت رشد برندسازی شخصی و برندسازی کسب و کار شما برداریم.

محمدرضا وفانژاد

۳ comments