وبلاگ فرتک
نماد الکترونیک

آیا هنوز هم مایل به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی هستید؟

در آدینه با فرتک این هفته قصد دارم تا شما رو با یکی دیگه از مواردی که در قدم چهارم راه اندازی کسب و کار اینترنتی(آنلاین) بیان شده بود آشنا کنم.با تعریف نماد اعتماد الکترونیکی(enmad) مبحث امروزمون رو شروع میکنم.

اصولا نماد اعتماد الکترونیکی چی هست؟

سال ۱۳۸۹ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزات صنعت،معدن و تجارت است تصمیم گرفت به فروشگاه های اینترنتی نمادی را اعطا کند تا مردم از طریق این نماد به آن وبسایت ها اعتماد کنند.این نماد،پس از بررسی نسبتا دقیق وبسایت و همچنین بررسی هویت و صلاحیت مالک آن برای مدت یکسال صادر میشود.

آیا این نماد برای همه یکسان است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر! این نماد با ۵ ستاره رتبه بندی میشود که البته با وجود بودن این ۵ ستاره در زیر این نماد فقط ۲ ستاره از آن برای سایت هایی که تمام شرایط قانونی را داشته باشند فعال می شود و هنوز خبری از تعیین تکلیف برای ۳ ستاره باقی مانده نیست و تصمیمی برای آن گرفته نشده است.قبل از گرفتن هر یک از این ستاره ها شما میتوانید نماد اعتماد موقت دریافت کنید.

اگر بخواهم شما را با این نماد ها بیشتر آشنا کنم باید عرض کنم که:

  • نماد اعتماد موقت :برای شروع به وبسایت شما داده می شود به این صورت که اگر وبسایت شما یکسری معیارهای حداقلی را داشته باشد این نماد به شما اعطا میشود.
  • نماد اعتماد تک ستاره :بعد از اینکه شما نماد موقت رو گرفتین،فرایند بررسی وبسایت فروشگاهی شما شروع میشه،یکسری الزامات از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای شما ارسال میشه و بعد از اینکه شما این الزامات رو رعایت کردین نماد اعتماد تک ستاره به شما داده میشه.
  • نماد اعتماد دو ستاره:بعد از اینکه نماد اعتماد تک ستاره رو دریافت کردین از شما خواسته میشه تا گواهی امنیتی SSL رو بگیرین و بعد از اون نماد اعتماد دو ستاره به شما داده میشه.

 

گواهی امنیتی SSL یک استاندارد وب برای رد و بدل کردن رمز نگاری شده اطلاعات بین کاربر و  وبسایت است تا اگر در بین راه اطلاعات مورد سرقت قرار گرفت نتوان این رمز ها را شکست.

چرا شما باید برای وبسایت فروشگاهی تون نماد اعتماد بگیرین؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دلایل زیادی برای گرفتن این نماد وجود دارد اما ما در اینجا تنها به چند مورد اصلی اشاره میکنیم:

  1. برای دریافت درگاه پرداخت الکترونیک مستقیم، ملزم به داشتن نماد اعتماد هستید.
  2. برای جلب اعتماد بسیاری از مشتریان داشتن این نماد لازم است.
  3. امنیت اطلاعات کاربران وبسایتتون بالا میره (در صورتی که درخواست اخد نماد اعتماد دو ستاره داشته باشید، باید وب سایت شما از گواهی ssl پشتیانی کند.)
  4. شما را مجبور به بهینه سازی وبسایت برای مخاطب و موتورهای جستجو میکند(وبسایت شماpop upنداشته باشد،باز شدن لینک ها در صفحه ای دیگر و…)
  5. در صورتی که فرایند خرید وبسایت شما مشکلی داشته باشد شما مجبور میشوید آن را اصلاح کنید که قطعا به کاربر وبسایتتون هم کمک کردین.

در آینده بیشتر در مورد نماد اعتماد الکترونیک برایتان خواهیم نوشت و اگر خبری از دیگر ستاره های این نماد شد شما را بی خبر نخواهیم گذاشت.اگر نظری در مورد این مطلب دارید خوشحال میشیم ما رو هم در جریان بذارین.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

۱ دیدگاه

دوازده + سه =