وبلاگ فرتک
صدای شبکه های احتماعی

سوشال سیگنال؛ صدای شبکه های اجتماعی

امروز قصد داریم در آدینه با فرتک درباره موضوع جدیدی با شما صحبت کنیم. بدون شک امروزه شبکه های اجتماعی نقش انکار ناپذیری در زندگی دارند. بسیاری از ما هر روز با آن ها سر و کار داریم اما از تاثیر فوق العاده سوشال سیگنال و تبدیل مخاطب به مشتری بی خبریم. برای اینکه بدانیم سوشال سیگنال چیست ابتدا به تعریف شبکه اجتماعی میپردازیم. با ما همراه باشید…

رسانه های اجتماعی

شبکه اجتماعی چیست؟!

نخستین بار در سال ۱۹۵۴ جان بارنز (فعال حوزه انسان شناسی) اصطلاح شبکه اجتماعی را مطرح کرد. از دیدگاه جان بارنز شکل گرفتن ساختاری از گره های مرتبط به هم را شبکه های اجتماعی گویند. هر گره شامل یک فرد، گروه یا سازمان است.  در واقع نمایش و مطالعه ارتباط بین این گره ها و جریان دانش و اطلاعات بین آنها را شبکه های اجتماعی گویند.

مفهوم امروزی که در ذهن خود داریم، ارتباط نزدیکی با این تعریف دارد. در تعریف امروزی شبکه اجتماعی به چیزی اطلاق می شود که یک اجتماع مجازی میان افراد تشکیل دهد. امروزه وقتی سخن از شبکه اجتماعی به میان می آید، نام فیسبوک و اینستاگرام در ذهن همه ی ما تداعی می شود. در این فرصت لازم است بگوییم که تلگرام یک پیام رسان است نه شبکه اجتماعی، چرا که بر اساس ارتباط فرد به فرد بنا شده است. امروزه به فضاهای مجازی که بر پایه ارتباط گروهی افراد در سراسر دنیا باشد شبکه اجتماعی گویند.

سوشال سیگنال چیست؟

سوشال سیگنال چیست؟

به زبان ساده، هر حرکتی شامل لایک، کامنت، اشتراک گذاری تصاویر،ویدئوها و… در شبکه های اجتماعی سوشال سیگنال می گویند. پر واضح است که هر چه این حرکات برای پیج یا پستی بیشتر باشد، محبوب تر است. البته از نگاهی دیگر شاید بتوان گفت که همیشه کامنت زیاد نشانه محبوبیت یک پست نیست. باید اشاره کنیم که منظور ما از محبوبیت، همان پرطرفدار بودن و جنجال برانگیز بودن پست است. به صورت کلی می توان گفت که سوشال سیگنال کیفیت پست را مشخص می کند.

نکته جالب توجه این است که ارزش سوشال سیگنال شبکه های اجتماعی با یکدیگر تفاوت دارد. تصویر زیر ارزش سوشال سیگنال ها را نشان می دهد. همانطور که مشخص است +۱ گوگل پلاس به نسبت لایک فیسبوک ارزش بیشتری دارد.

سیگنال اجتماعی

تاثیر سوشال سیگنال در بهبود سئو و رتبه سایت

رتبه سئو

در این بخش قصد داریم به بررسی تاثیرات سوشال سیگنال بر شبکه های اجتماعی، سئو و رتبه وب سایت بپردازیم. لازم است بگوییم که سوشال سیگنال تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر روی سئو سایت شما دارند.

تاثیرات مستقیم سوشال سیگنال شامل موارد زیر است:

۱- تعداد لایک پست در فیسبوک

۲- تعداد اشتراک گذاری پست در فیسبوک

۳- تعداد دنبال کننده ها در توییتر

۴- تعداد دفعاتی که نام برند شما و یا لینک سایت شما در توییتر، توییت می شود.

۵- تعداد +۱ ها در گوگل پلاس

و …

همچنین تاثیرات غیر مستقیم سیگنال های شبکه های اجتماعی نیز از موارد زیر حاصل می شود:

۱- افزایش تعداد بک لینک ها (که منجر به افزایش Brand Awareness یا آگاهی از برند می شود)

۲- کاهش Bounce Rate (نرخ پرش)، افزایش Time On Site (زمان حضور در صفحه) و افزایش Returning Visitors (بازدیدکننده های بازگشتی)

با کنار هم چیدن این عوامل پازل چگونگی رسیدن به رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل تکمیل می شود و باعث افزایش رتبه وب سایت شما در صفحه SERP گوگل می شود.

شب

اصول کلی افزایش سوشال سیگنال

مت کانس در حال حاضر در تیم کیفیت و مسائل بهینه سازی موتور جستجو (سئو) گوگل فعالیت دارد. مت کانس در سال ۲۰۱۲ و طی یک ویدئو ۲ دقیقه ای اعلام کرد: اگر چه در سال ۲۰۱۰ سوشال سیگنال جز فاکتورهای رتبه بندی نبود اما امروزه از فاکتور های تاثیر گذار است و قطعا در سال های آینده بیشتر از تاثیرات آن خواهیم شنید. بدون شک امروز در سال ۲۰۱۹ این تاثیرات فوق العاده بیشتر شده است و در رتبه بندی وب سایت ها تاثیر به سزایی دارد. یکی از اصول بازاریابی دیجیتال، آنالیز رقبا و مقایسه با وب سایت خود است. شما می توانید از طریق ابزار سایت BlackHatLinks به بررسی سوشال سیگنال ها بپردازید. نکته حائز اهمیت این است که نتایج این ابزار، تعداد سوشال سیگنال های لینک (URL) وارد شده است و شامل تعداد کل سوشال سیگنال ها دامنه مورد نظر نمی باشد.

این سایت معمولا به شما پیشنهاد می کند که هر URL حداقل شامل ۱۵۰ سوشال سیگنال باشد. باید اشاره کنیم که عدد خاصی برای این موضوع وجود ندارد. بدیهی است هر چه این عدد بالاتر باشد، در رتبه وب سایت بیشتر موثر خواهد بود. البته از نگاهی دیگر می توان گفت که قطعا بعضی صفحات از نظر شما ارزش چندانی ندارند و بعضی دیگر باید در یک کلمه کلیدی خاص رتبه خوبی داشته باشند. بنابراین لازم است که صفحات مهم سوشال سیگنال بالاتری داشته باشند.

ایستاگرام فرتک

در ادامه قصد داریم به راه های افزایش سوشال سیگنال بپردازیم. افزایش سوشال سیگنال ها نتیجه ای جز بهبود رتبه سئو نخواهند داشت. نکته جالب توجه این است که سوشال سیگنال نیز مانند سئو دارای دو جنبه داخلی (On-Site) و خارجی (Off-Site) است:

راهکارهای افزایش سوشال سیگنال داخلی (On-Site)

این راهکارها به عوامل داخلی وب سایت بستگی دارند و شامل موارد زیر می شوند:

قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری در وبسایت (اشتراک در فیسبوک و …)

قرار دادن دکمه های CTA در وبسایت (فالو کردن در توییتر، لایک کردن در فیسبوک و …)

راهکارهای افزایش سوشال سیگنال خارجی (Off-Site)

راهکارهای Off-Site نیز همگی بستگی به عوامل خارج از وبسایت شما دارند و شامل موارد زیر می شوند:

پیج فیسبوک

اکانت توییتر

پیج شرکتی لینکدین شما

اکانت پینترست

اکانت یوتیوب

سایر پلتفرم های سوشال مدیا

راهکارهای افزایش سوشال سیگنال و بهبود رتبه سایت

بعد از بررسی جنبه های داخلی و خارجی سوشال سیگنال می خواهیم به راهکارهای افزایش سوشال سیگنال بپردازیم:

۱- ساخت اکانت شبکه های اجتماعی

اولین قدم ساخت اکانت شبکه های اجتماعی برای کسب سوشال سیگنال است. عضویت در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب را فراموش نکنید.

قدم بعدی تکمیل پروفایل به بهترین شکل ممکن است. بعد از مدتی فعالیت،لازم است در شبکه های اجتماعی دیگر شامل تامبلر و پینترست نیز عضو شوید. حضور در تمامی این شبکه ها به صورت منظم به اعتبار سایت شما نزد گوگل بسیار کمک می کند.

۲- فعالیت منظم  در شبکه های اجتماعی

در صورتی که از فعالیت منظم در شبکه های اجتماعی بیزارید پیشنهاد میکنیم اصلا به ساخت آن ها اقدام نکنید. چرا که ساخت شبکه های اجتماعی بدون فعالیت مفید فایده ای ندارد! شما باید به صورت منظم در این فضاها فعالیت کنید و برای فعالیت در این فضا به نکات زیر توجه داشته باشید :

۱- انتشار محتوای مناسب

انتشار محتوای مناسب در هر شبکه اجتماعی از اصول مهم فعالیت در آن هاست. برای مثال فضای توییتر بیشتر برای پست های انتقادی مناسب است. اینستاگرام مناسب مطالب جالب و فان است. لینکدین شبکه اجتماعی تخصصی کسب و کار هاست و بیشتر در آن به مسائل کاری و حرفه ای پرداخته می شود.

۲- نظم در انتشار مطالب

پست ها را به طور منظم و با توجه به آن شبکه اجتماعی ارسال کنید. بستر اینستاگرام مناسب حداقل روزی ۱ پست است اما اگر در توییتر بیش از ۳ یا ۴ توییت در روز بگذارید اشکالی ندارد. (البته اینستاگرام در بحث سوشال سیگنال جایی ندارد.)

تلگراف fartech

۳- کاربر پسند بودن پست ها

کاربر پسند بودن پست ها نکته بعدی است که باید به آن توجه داشته باشید. توجه به این نکته موجب به اشتراک گذاشته شدن توسط مخاطبان خواهد شد.

شما نیز مانند دیگران به فعالیت بپردازید. پست های دیگران را لایک کنید، کامنت بگذارید و حتی گاهی اوقات پست ها را به اشتراک بگذارید. این کارها موجب نزدیکی کاربران با شما خواهد شد و نکته مثبتی به شمار می آید.

۴- جذب فالور های مفید

قاعدتا هر چه تعداد فالورهای شما بیشتر باشد، لایک و کامنت بیشتری دریافت خواهید کرد و اشتراک گذاری مطالب شما نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین برای افزایش مخاطبانتان برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. پیشنهاد میکنیم از فالور فیک دوری کنید چرا که ارزشی ندارد.

۴- دکمه اشتراک گذاری مطلب در سایت

دقت داشته باشید که حتما دکمه اشتراک گذاری مطالب در وب سایتتان وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که آیکون چند شبکه اجتماعی مهم را برای این کار انتخاب کنید.

۵- جایزه برای اشتراک گذاری مطالب

شاید این مورد به نوعی استراتژی کلاه خاکستری باشد. شما می توانید در ازای اشتراک گذاری مطالبتان کد تخفیف یا هدیه ای برای مخاطب در نظر بگیرید. اگر پیشنهاد خوبی برای کاربر آماده کنید، بدون شک می تواند تاثیر بسیار زیادی برای شما داشته باشد. در ضمن تمامی این سوشال سیگنال ها واقعی خواهند بود.

۶- خلاقیت نشان دهید

راه های افزایش سوشال سیگنال زیاد است. خلاقیت شما در این راه بسیار کمک کننده خواهد بود. طراحی کمپین های مختلف در توییتر موجب خواهد شد ریتوییت های زیادی دریافت کنید. بنابراین از روش های گوناگونی می توانید سوشال سیگنال خود را افزایش دهید و موجب ارتقا رتبه وب سایت خود شوید.


سخن پایانی

شاید هنوز آن طور که باید و شاید رقبای شما از سوشال سیگنال استفاده نکرده باشند. بنابراین فرصت را از دست ندهید و از همین امروز به افزایش سوشال سیگنال های خود اقدام کنید. در صورتی که در این زمینه نظر خاصی دارید خوشحال میشویم با ما در میان بگذارید. از همراهی شما سپاس گذاریم.

در صورتی که نیاز به راهنمایی و کمک داشتید، کافی است با ما تماس بگیرید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

علیرضا حیدری

۸ comments

  • با سلام و احترام
    وب سایت شما عالی ترینه
    و شما بهترینید.
    من برای سایتم از سوشیال سیگنال با راهنمایی های شما استفاده کردم و موفق شدم.
    تشکر

    • سلام
      خوشحالیم که تونستیم کمکی هرچند کوچک به شما کرده باشیم. موفق باشید.

  • سلام وقت بخیر
    ببینید مقاله اتون عالی بود
    اما من یک سوال دارم که امیدوارم شما یا مخاطباتون جواب بدن
    من وقتی خودم در شبکه های اجتماعی برای سایتم پیج دارم و همه ی اون ها لایک و کامنت و… دارن هیچ سایت سنجشی اونا رو به عنوان سیگنال من شناسایی نمیکنه اما وقتی از سایت ها فروش سیگنال میخرم همه سایتای سنجش سیگنال ها رو تشخیص میدن
    چجوری باید کاری کنیم ک تشخیص بدن؟

  • با عرض سلام
    خیلی ممنون از مقاله خوبی که نشر کردید
    من یکی از کاربران پر و پا قرص شما هستم . نحوه نگارش و بیانتون رو دوست دارم
    لطفا در رابطه با تکنیک های مارکتینگ محتوا تولید کنید
    ممنون از زحماتتون