اگر شما تنها مقداری با دنیای سئو آشنایی داشته باشید، قطعا در مورد آپدیت الگوریتمهای گوگل اطلاعاتی خواهید داشت. طبق معمول، گوگل هر روز در حال بروزرسانی هسته الگوریتم خود است و این هسته روز به روز در حال گرم شدن است! انفجار بزرگ (آپدیت در هسته الگوریتم گوگل) به زودی رخ خواهد داد! اگر شما سایت خود را برای رویارویی با زمین لرزه آماده نکنید، جایگاه شما در نتایج جستجو هنگام زلزله تغییر زیادی خواهد کرد. شاید الان برای شما سوالات زیر به وجود آمده باشد:
- به روزرسانی در هسته الگوریتم گوگل چیست؟
- دلیل به روزرسانی در هسته الگوریتمهای سئو چیست؟
- گوگل چگونه محتوای خوب صفحات را درک میکند؟
- جدیدترین الگوریتمهای گوگل با چه معیارهایی سازگار است؟
- برای بازگشت رتبه، بعد از آپدیت جدید الگوریتم گوگل چه کاری انجام دهیم؟
امروز قرار است در رابطه با این موضوع یعنی Google Core Update صحبت کنیم. با ما همراه باشید.
افت ۵۰ درصدی رتبهها در الگوریتم جدید گوگل
همین چند ماه پیش، یعنی مارس ۲۰۱۹ (اسفندماه سال ۱۳۹۷) گوگل اقدام به آپدیت الگوریتمهای خود نمود. این موضوع سبب شد بعضی از وبسایتها تا ۵۰% افت رتبه داشته باشند و ترس و لرز بدی به جان مدیران وبسایتها افتاد. در ابتدای کار تمام مدیران سایتها با شنیدن این خبر کلمات کلیدی وبسایت خود را سرچ میکردند تا ببینند آنچه کاشته بودند یک شبه نابود شده یا نه؟ بعد از این ماجرا اکثر مدیران وبسایت ها سوالات مشابهی داشتند که در فرومها و بلاگهای اینترنتی سئو پرسیده میشد:
- به چه دلیل گوگل اینقدر در نتایج جستجو تغییرات میدهد؟
- چگونه رتبه وبسایت خود را برگردانیم؟
- چه معیارهایی در بروزرسانی جدید مورد هدف واقع شده است؟
یک بار برای همیشه میخواهیم خیال شما را راحت کنیم و در رابطه با این آپدیتهای دیوانهوار صحبت کنیم. در این مقاله اشاره خواهیم کرد که Core Update در اصل چیست و چه هدفی در نتایج جستجوی گوگل دارد. بعد از مطالعه کامل این مقاله، به جملههای ترسناکی مثل «بهروزرسانی الگوریتم گوگل باعث اُفت ۵۰ درصدی رتبه سایتها شده!» لبخند خواهید زد و با جمله «به چه عالی» آن ها را بدرقه خواهید کرد.
الگوریتم جدید گوگل؛ عرضه شده در مارس ۲۰۱۹
در این قسمت قصد داریم به سوال زیر پاسخ دهیم:
هسته الگوریتم گوگل یا Google Core Update شامل چه تغییراتی شده و چه کاری انجام میدهد؟
قاعدتاً وقتی با سوال فوق روبهرو می شوید، احساس میکنید تغییرات گسترده و بزرگی در هسته الگوریتم گوگل رخ داده که این تغییرات باعث جابهجایی گستردهای در نتایج جستجو (تغییر در رتبه بندی نتایج) شده است. اما جالب است بدانید که گوگل هر روز در حال تغییرات در نتایج خود است. این تغییرات جزئی و کوچک هدفی جز بهتر شدن نتایج ندارد. در صورتی که بخواهیم تمام بهروزرسانی در الگوریتمهای گوگل را به ۲ دسته تقسیم کنیم، به موارد زیر خواهیم رسید.
۱- تغییراتی که روزانه در الگوریتمهای گوگل انجام میشود و هدف آن بهبود جزئی وضعیت نتایج جستجو است.
۲- تغییرات گسترده که موجب خواهد شد رتبه بندی نتایج دستخوش تغییر شود. معمولاً این گونه تغییرات توسط گوگل تایید و اعلام میشوند. همچنین اطلاعات کاربردی مورد نیاز مدیران وب سایتها و نویسندههای محتوا به صورت عمومی منتشر میشود. (مثل الگوریتم مرغ مگس خوار، پاندا، پنگوئن و …)
یک نوع دیگر از تغییرات وجود دارد که معمولاً سالی چند بار منتشر میشود و موجب تغییرات گستردهای در سازوکار الگوریتمهای جستجوی گوگل میشود. این تغییرات ممکن است نتایج و جایگاه وبسایتها را به شکل گستردهای زیر و رو کند. همانطور که اشاره کردیم، هدف اصلی این تغییرات، بهبود کیفیت نتایج جستجو است. از نشانههای نوع دیگری از بهروزرسانی در الگوریتمهای گوگل، اُفت ناگهانی رتبه و عدم بازگشت به جایگاه اولیه است.
احتمالاً با این توصیفات حدس زدهاید که این نوع از بهروزرسانی همان Core Update یا بهروزرسانی در هسته الگوریتم گوگل است. از نشانههای این بهروزرسانی افت یا بهبود ناگهانی رتبه میباشد که احتمال بازگشت به جایگاه اولیه ۱۰۰ درصدی را ندارد.
به روزرسانی فلوریدا ۲ گوگل چه تاثیری در وبسایتها دارد؟
بگذارید این بخش را نیز با یک سوال آغاز کنیم. به نظر شما چرا الگوریتمهای سئو بهروزرسانی میشوند؟
قاعدتاً هر سایتی زمانی که با افت جایگاه روبرو شود، اولین اقدام مدیر وبسایت، تلاش برای بازگشت به رتبه قبلی خواهد بود. اما گوگل در توصیهای غیر قابل تصور به مدیران این وبسایتها پیشنهاد میدهد که اصلاً به دنبال بازگرداندن جایگاه خود نباشند. گوگل در ادامه بیان میکند که احتمال دارد جابهجایی در نتایج اصلاً بهخاطر کیفیت بد سایت مورد نظر نباشد. در واقع ممکن است سایت هایی که دچار کاهش رتبه میشوند، تمام توصیه های Webmaster Google Guidelines را رعایت کرده باشند، اما باز هم حضور در صفحات دوم و سوم را تجربه کنند و این طعم تلخ را بچشند.
شاید تنها توجیه منطقی برای این تغییرات، عملکرد بهتر سایتهای دیگر باشد. این عملکرد بهتر، نتیجهای جز رتبه بهتر در نتایج جستجو هنگام بهروزرسانی نتایج برای آنها نخواهد داشت.
شاید از جمله فوق تعجب کنید! اما باید بدانید که در یک Core Update، هیچ معیار ملموس و قابل اندازه گیری برای هدفگذاری روی وبسایتها وجود ندارد. تنها موضوعی که اینجا مورد توجه است، افزایش درک هوش مصنوعی گوگل از محتواست. این موضوع با هر آپدیت بسیار دقیقتر و به روزتر میشود. جهت درک بیشتر این موضوع لازم است مطلب “بررسی الگوریتم RankBrain” را مطالعه کنید.
درک بهتر Core Update گوگل با یک مثال از صنعت فیلم سازی
تا به حال به لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDB توجه کردهاید؟ این ۲۵۰ فیلم همیشه در تاریخ سینما جایگاه ثابتی ندارند و با گذشت زمان تغییر میکنند. برای مثال، فیلم Batman حائز رتبه ۲۰ در سال ۲۰۱۵ شد، اما همین فیلم در سال ۲۰۲۰ رتبه ۲۵ کسب کرده است.
همانطور که متوجه شدید لیست بهترین فیلمهای IMDB تغییر میکند، اما این موضوع بدین معنی نیست که فیلمهایی که با گذشت زمان به رتبههای پایینتر سقوط کردهاند، فیلمهای بیکیفیت و بدی هستند. این جابهجایی پیوسته صورت میپذیرد و جایگاه فیلمها دائماً در حال تغییر است.
این داستان دقیقا شبیه کاهش رتبه وبسایتها بعد از آپدیت هسته الگوریتم گوگل است. هنگامی که بهروزرسانی گوگل اتفاق میافتد، رتبه ۱۰ سایت صفحه اول دست خودش تغییر میشود. این موضوع به این معنی نیست که سایتهایی که جایگاه خود را از دست داده اند، به دلیل ارائه محتوای نامناسب به کار به این سرنوشت دچار شده اند. بلکه فقط با گذر زمان، هوش مصنوعی گوگل دقیقتر شده، در نهایت کیفیت و ارزش وبسایتهای جدید مورد توجه گوگل قرار گرفته و این وبسایتها با افزایش رتبه روبهرو شده اند.
بنابراین با مقایسه این دو موضوع نتیجه خواهیم گرفت که تغییرات در هسته الگوریتم گوگل به دلیل بازتعریف کیفیت سایتها رخ میدهد.
سخن پایانی
در قسمت اول این مطلب به تعریف و ویژگی های آپدیت هسته الگوریتم گوگل پرداختیم. اما در قسمت دوم، با راه حل مقابله با این موضوع آشنا میشویم. پس همراه ما باشید.
[…] با فرتک هفته قبل در رابطه با کلیات آپدیت هسته الگوریتم گوگل بود. امروز قصد داریم در ادامه این مطلب به بیان راهکاری […]
[…] مطلب مرتبط: همه چیز در مورد آپدیت هسته الگوریتم گوگل […]
خیلی ممنون بابت مقاله عالی. من که تو این آچدیت خیلی ضرر کردم
ممنون لطف دارید. سوال یا کمکی خواستید در خدمتیم
سلام عالی بودش مرسی
سلام مرسی خوب بودش