وبلاگ فرتک
what-is-Rankbrain

بررسی الگوریتم RankBrain

در این قسمت قصد داریم به بررسی الگوریتم “رنک برین آنالیز بپردازیم. این الگوریتم وظیفه سنجش رضایت کاربران از محتوای صفحه را بر عهده دارد. در اکتبر ۲۰۱۶ این الگوریتم به عنوان سومین عامل موثر بر رتبه بندی سایت ها توسط گوگل معرفی شده است.

Rankbrain چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت که این الگوریتم رفتار کاربر را در برابر سایت شما آنالیز و امتیاز دهی می کند. به عنوان مثال تصور کنید که شما عبارت سئو ۲۰۱۸ را در گوگل جستجو می کنید و لینک یکی از مقالات وبلاگ فرتک را در رتبه چهارم گوگل مشاهده می کنید. سپس با کلیک بر روی این لینک به صفحه وارد می شوید. در این زمان الگوریتم “رنک برین آنالیز ” رفتار شما را آنالیز می کند. در صورتی که شما در این صفحه به پاسخ سوال خود رسیدید و نیاز به جستجوی مجدد در گوگل نداشتید، این الگوریتم یک امتیاز مثبت برای صفحه ای که به آن وارد شدید در نظر خواهد گرفت و با تکرار این سناریو جایگاه آن صفحه در نتایج گوگل افزایش خواهد یافت. در واقع الگوریتم رنک برین کمک می کند تا نتایج جستجو بر اساس رفتار کاربران به آن ها نمایش داده شود.

Rankbrain

زمان حضور کاربر یا Dwell Time

به طور کلی صفحاتی که قابلیت ارسال دیدگاه و صد البته محتوایی کاربردی دارند زمان حضور کاربر یا همان Dwell Time بیشتری خواهند داشت. به عبارت دیگر احتمال خارج شدن کاربر از صفحه در زمانی کوتاه کاهش می یابد و همچنین کاربران به جای برگشت دوباره به نتایج گوگل ممکن است سوال خود را در صفحه شما مطرح کنند.

نرخ کلیک یا CTR

عبارت CTR یا نرخ کلیک مخفف سه کلمه  Click Through Rate است. نرخ کلیک به دو عامل تعداد جستجوی عبارت در گوگل و تعداد کاربرانی که بر روی لینک شما کلیک کرده اند بستگی دارد و بر اساس این دو مورد محاسبه می شود. فرض کنید شما عبارت آموزش سئو را در گوگل جستجو کرده باشید، همه نتایج موجود در صفحه اول یک امتیاز Impression دریافت خواهند کرد. حال هر گزینه ای که توسط کاربر کلیک شود علاوه بر آن یک کلیک نیز دریافت می کنند. نرخ کلیک، درصد تعداد کلیک به دیده شدن (Impression)است و عددی بین ۰ تا ۱۰۰ خواهد بود. در طی این مراحل اگر یک سایت در رتبه ۳ گوگل و دیگری در رتبه ۲ باشد ولی میزان CTR سایتی که پایین تر است بیشتر باشد در دراز مدت گوگل جای این دو نتیجه را با یکدیگر عوض می کند. زیرا کاربران اقبال بیشتری به سایت پایین تر نشان داده اند.

رقص گوگل

Google Dance یا رقص گوگل زمانی اتفاق می افتد که گوگل در تعیین جایگاه دقیق یک صفحه دچار تردید شود. در این حالت گوگل سایت مورد نظر را در صفحه اول و در رتبه های بالا نمایش می دهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با جایگاهی که کسب کرده تعیین می گردد. بر اساس اطلاعات و داده های موجود گوگل میداند که CTR رتبه یک به طور معمول ۳۵ تا ۵۰ درصد است، حال اگر این صفحه جدید آمار پایین تری داشته باشد به طور حتم گزینه مناسبی برای حضور در رتبه یک گوگل نخواهد بود و جایگاه خود را از دست می دهد. حال فرض کنید که CTR شما مناسب باشد، در این حالت ملاک دوم گوگل برای رتبه بندی یعنی زمان حضور کاربران فعال خواهد شد. در این حالت نیز اگر زمان حضور کاربر در صفحه متناسب با آمار و استانداردهای جستجوی گوگل باشد الگوریتم RankBrain جایگاه مناسبی برای آن ها در نظر خواهد گرفت و در صورتیکه این عدد پایین باشد صفحه شما به جایگاه واقعی خود باز خواهد گشت.

بررسی رفتار کاربران در درازمدت

از دیگر فاکتور های مهم گوگل و الگوریتم RankBrain بررسی دوره ای میزان رضایت کاربران از یک صفحه است. گوگل تمامی آمار و اطلاعات وب سایت شما را  ذخیره دارد، به عنوان مثال گوگل می داند که طی یک ماه گذشته ۱۰۰۰ کاربر از طریق جستجو به صفحه شما وارد شده اند و در مقابل می داند که به طور متوسط هر ۱۰۰ بازدیدکننده یک دیدگاه در سایت ثبت می کنند یا یک بار صفحه را در شبکه های اجتماعی بازنشر می دهند. بر اساس تعداد نظرات ارسالی کاربران، میزان اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و امتیاز دهی به محتوا گوگل در بازه های زمانی مختلف رفتار کاربران در صفحه را بررسی می کند و از این طریق میزان ارتباط و رضایت آنها از محتوا را تخمین می زند.

نکات قابل توجه

  • Dwell Time یا زمان حضور کاربر برای مخاطبانی که به طور مستقیم یا با بک لینک وارد سایت شما می شوند قابل محاسبه نیست.
  • بین Dwell Time و Bounce Rate (درصد خروج سریع کاربر از سایت) تفاوت وجود دارد.
  • الگوریتم رنک برین صرفا رفتار کاربرانی که از نتایج گوگل به سایت وارد شده اند را تحلیل می کند.
  • از زمان ورود کاربر به سایت شما تا بازگشت او به گوگل و سرچ مجدد،Dwell Time محاسبه خواهد شد. (زمان حضور کاربر در سایتی با محتوای ارزشمند، به طور متوسط ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. در واقع زمانی که کاربر نتیجه ارزشمندی را از طریق گوگل پیدا می کند، حداقل تا ۳ دقیقه بعد نیازی به جستجو مجدد در همان زمینه ندارد و احتمالا در حال مطالعه آن صفحه است.)
  • در الگوریتم “رنک برین” دو نکته حائز اهمیت است : مدت زمان حضور کاربر در صفحه سایت (Dwell Time) و درصد کلیک روی سایت شما (CTR)
  • همچنین در رتبه بندی دراز مدت گوگل سه عامل بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از : ۱- تعداد نظرات ارسالی ۲- میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی  ۳-امتیاز دهی به محتوا

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تمام جوانب الگوریتم RankBrain بپردازیم. با شناسایی الگوریتم های گوگل و یافتن راه حل در جهت استفاده مناسب از آن ها خواهید توانست گامی مهم در جهت بهبود سئو و افزایش رتبه سایت خود بردارید. بنابراین برای بهبود سئو سایت خود در سال ۲۰۱۸ به بهبود این فاکتورها بیاندیشید. با ما همراه باشید تا در ادمه به بررسی بیشتر الگوریتم های گوگل بپردازیم.

علیرضا حیدری

۴۴ comments