وبلاگ فرتک
seo-for-images

اهمیت تصاویر در سئوی سایت

سئوی تصاویر

همه ما به اهمیت سئو در کسب و کار خود واقف هستیم و خیلی از ما روی تولید محتوای خوب و با کیفیت و مناسب برای سئو تمرکز کردیم اما اکثرا از بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو و اثر زیاد تصاویر در سئو بی اطلاع هستیم. در این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد اهمیت تاثیر تصاویر در سئوی سایت صحبت کنیم. با ما همراه باشید…

در مطالب قبلی گفته شد که موتورهای جستجو نمی توانند تصاویر را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنند، شاید به تازگی پردازش تصاویر راهی بسوی این کار گشوده باشد، منتهی همچنان، تنها راه ذخیره سازی و جستجوی تصاویر، عنوان آن ها و تگ alt آن هاست. پس ابتدا تصاویر را از لحاظ سایز و کیفیت بهینه کنید و در مرحله بعد برای آن ها عنوان و تگ alt مناسب قرار دهید. در ادمه چند نکته مفید برای سئوی تصاویر را بیان می کنیم:

  • عنوان مناسب و مرتبط برای تصاویر

عناوینی که برای تصاویر خود قرار می دهید، مرتبط با موضوع متن و همچنین تصویر درج شده باشد چرا که کاربران توقع دارند تا از طریق این تصاویر به مطالب مورد نظر خود برسند. برای عناوین تصاویر خود، می توانید از کلمات کلیدی متن مورد نظر، یا کلمات کلیدی وبسایت خود که قصد دارید در موتورهای جستجو رتبه خوبی بدست آورند، استفاده کنید.

برای نمونه، اگر در زمینه فروشگاه آنلاین فرش فعالیت دارید، بجای بکار بردن “image2.jpg” برای نام تصویر فرش ۱۲۰۰ شانه خود، می توانید از عناوین دیگر مثل “.jpgفرش_۱۲۰۰_شانه” یا به فرض “carpet_1200.jpg” استفاده نمائید. به هر صورت سعی کنید از کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید و سعی کنید بین کلمات در عنوان تصاویر فاصله نیاندازید و از “-” و یا “_” برای جداکردن کلمات از همدیگر استفاده کنید.

  • برای تصاویر سایت مپ بسازید

از آنجایی که موتورهای جستجو نمی توانند سریعا متوجه تغییرات شما در وبسایتتان شوند و نمی توانند تصاویر را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند، بهتر است دنبال راه حل مناسبی برای این کار باشیم. یکی از بهترین راه حل ها برای این کار، ساختن سایت مپ برای تصاویر است. می توانید این کار را با ابزارهایی که گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) در اختیار شما می گذارد انجام دهید. سایت مپ، محتوای سایت شما را بصورت لایه ای و دسته بندی شده در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد تا با سرعت بیشتری آن ها را ایندکس کنند.

  • بهینه سازی تگ alt تصاویر

امیدواریم که همه مرورگرها، تصاویر موجود در وبسایت شما را به خوبی نمایش دهند، اما اگر این اتفاق نیافتد، تگ alt بکار می آید و خود را نشان می دهد. تگ alt به دو دلیل بکار گرفته می شود: مواقعی که به هر دلیلی تصویر شما نمایش داده نشود، تگ alt جایگزین آن تصویر خواهد شد. از سویی دیگر به سئوی وب سایت شما نیز اعتبار خواهد بخشید، چرا که همه موتورهای جستجو به اینکه تصاویر این تگ را دارند یا نه، حساسیت نشان می دهند. بنابراین لازم است تا برای تمامی تصاویر خود از تگ alt استفاده نمائید. در این تگ می توانید عنوان تصویر و یا چند کلمه ای توضیح در مورد تصویر را قرار دهید. این قسمت از تصاویر نیز مانند عنوان آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • محتوای خود را پشت تصاویر مخفی نکنید

مخفی کردن محتوا و متن ها به هر شکلی که باشد، تاثیر منفی روی سئوی وبسایت می گذارد و شما را به سمت درگیر شدن با الگوریتم پنالتی گوگل هدایت خواهد کرد! شاید قصد داشته باشید که در پاراگراف اول متن خود و یا مثلا در تگ h1، از تصویر استفاده کنید، و همزمان نیاز به استفاده از متن در این مکان نیز داشته باشید، اما در هرصورت از اینکه متون خود را پشت تصاویر مخفی کنید، پرهیز کنید. اگر واقعا قصد دارید از تصاویر بجای متن در این مکان ها استفاده کنید، این متون را در لیبل، عنوان و تگ alt تصاویر استفاده کنید.

  • سایز تصاویر را کاهش دهید

تا آنجا که ممکن است از تصاویر با حجم و سایز کمتری استفاده کنید. این کار را تا آنجایی انجام دهید که کیفیت تصاویر نیز مطلوب باشد. قبلا هم اشاره کردیم که سرعت بارگذاری صفحات وب سایت از اهمیت بالایی برخودار است و در سئوی سایت موثر خواهد بود. تصاویر با حجم بالا باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما خواهد شد.

سخن پایانی

همانطور که بهینه سازی محتوایی وبسایت در بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو مهم است، به همان اندازه، تصاویر هم می توانند نقش مهم و کلیدی در افزایش رتبه شما و بهبود وضعیت سئوی وبسایت شما داشته باشند. با این تفاوت که زمانی که صرف ایجاد یک تصویر با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب، می شود، بسیار کمتر است از زمانی که شما صرف تولید محتوای مناسب، خواهید کرد.

اگر دنبال راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت سئوی وبسایت خود هستید، با ما در تماس باشید…

محمد کوچکی

۱۵ comments