وبلاگ فرتک

همه چیز در مورد الگوریتم فرد (Fred Algorithm)

شاید بتوان گفت یکی از جالب ترین الگوریتم های گوگل، فرد (Fred) است. با نگاهی به این جمله حتما فکر خواهید کرد منظور ما از این جمله کاربرد این الگوریتم است، اما در واقع نحوه نام گذاری این الگوریتم بسیار جالب است و قصد داریم پیش از بررسی این الگوریتم، به بررسی نحوه نام گذاری آن بپردازیم.

۷ مارچ ۲۰۱۷ یعنی ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۵ نگرانی هایی در میان وب مستران شنیده شد. برخی از مدیران وب سایت ها وحشت زده به نتایج صفحه جستجو چشم دوختند. طبق معمول روایت های متفاوتی از تغییرات گوگل شنیده می شد و گوگل همانند قبل در رابطه با تغییرات ایجاد شده سکوت کرد.

داستان نام گذاری این الگوریتم درست دو روز بعد از شروع تغییرات در موتور جستجوی گوگل و از رایان جونز (مدیر سئوی Sapient Razorfish)  شروع شد. رایان جونز در توییتی به گری ایلایس، متخصص توسعه موتور جستجوی گوگل اشاره کرد و گفت : کسانی که با گری ایلایس رفیق نیستند، حتماً بی‌خبرند که او تمام چیزهایی که اسم ندارند را fred صدا می‌زند. ماهی‌ها، آدم‌ها یا هرچیزی که فکرش را بکنید.”

بعد از چند ساعت، باری شوارتز متخصص موتورهای جستجو در توییتی از گری ایلایس پرسید که آیا می‌خواهد اسمی برای آپدیت جدید انتخاب کند؟ گری هم با کنایه به شوخی رایان در جواب گفت: “از این به بعد هر آپدیت غیر رسمی را با اسم Fred خواهیم شناخت.”

و اینگونه بود که فرد (Fred) متولد شد.

فرد واقعا چیست؟

به زبان ساده می توان گفت که فرد یک الگوریتم نیست و آپدیتی است که به هسته اصلی موتور جستجو اضافه شده و باعت تغییر در رتبه بندی وب سایت ها شده است.

هدف گوگل از ارائه آپدیت فرد چه بود؟

با وجود تایید رسمی الگوریتم فرد توسط گوگل، اطلاعاتی در مورد آن منتشر نشد. از شواهد اینطور به نظر می رسید که فقط سایت هایی با محتوای کوتاه و بی کیفیت جریمه شده اند؛ اما این تمام ماجرا نبود و با نبش قبر سایت های جریمه شده توسط کارشناسان سئو، اطلاعات دیگری نیز به دست آمد.

با بررسی این اطلاعات کارشناسان سئو دریافتند که هدف اصلی گوگل از ارائه این آپدیت مقابله با سایت هایی است که از تکنیک سئوی کلاه سیاه استفاده می کنند. در واقع این وب سایت ها با ارائه محتوای بی کیفیت و حجم وسیعی از تبلیغات اسپم در حال پول در آوردن هستند. این نوع سایت ها هیچ توجهی به تجربه کاربری یا (UX) نداشته و آنچه که مهم است کسب سود بیشتر است.

مدیران این وب سایت ها تجربه کاربری را فدای کسب درآمد خود کرده و تبلیغات زیادی را به مخاطب القا می کردند. البته برخی از مدیران وب سایت ها با ارائه این الگوریتم روش خود را تغییر دادند و با بهبود تجربه کاربری، انتشار محتوای با کیفیت، سئوی تکنیکال و کاهش تبلیغات به مرور جایگاه قبلی خود را به دست آوردند:

چه سایت‌هایی سخت‌ترین ضربه را از الگوریتم فرد خوردند؟

وب سایت seroundtable.com با بررسی الگوریتم فرد، لیستی از ۱۰۰ سایت مختلف را که بعد از آپدیت جایگاه خود را از دست داده بودند منتشر کرد؛ بعد از آن بری شوارتز با بررسی این وب سایت ها به نکات جالبی رسید. از جمله مواردی که در میان تمام وب سایت ها مشترک بود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه محتوای ضعیف و به درد نخور
  • تبلیغات زیاد و آزاردهنده
  • وجود صفحات Pop-Up
  • وجود لینک های مختلف و نامرتبط در وب سایت ها
  • درصد بیشتر محتوا نسبت به تبلیغات
  • و …

با ارائه آپدیت فرد توسط گوگل دسته ای دیگر از سایت ها که از سایت های درب و داغون و پر از تبلیغات، بک لینک گرفته بودند نیز جریمه شدند. شاید برای شما نیز جای سوال باشد که چرا این وب سایت ها به این سرنوشت دچار شدند؟ بهتر است با نگاهی دیگر به این سوال پاسخ دهیم. اگر شما جای گوگل باشید، چه برخوردی با سایت هایی که محتوای مفیدی ندارند انجام خواهید داد؟ به نظر شما سایت هایی که تجربه کاربری خوبی برای کاربر رقم نمی زنند باید چه سرنوشتی داشته باشند؟ گوگل نیز هم نظر با شماست. سرنوشت چنین سایت هایی جریمه توسط گوگل و حذف از نتایج موتور جستجو است. برای چنین سایت هایی فقط پول مهم است نه کاربری که به سایت مراجعه می کند.

برای جواب دادن به این سوال بیایید خودمان را جای گوگل بگذاریم. آیا به سایت‌هایی که در آن‌ها محتوای مفیدی وجود ندارد و تجربه کاربری خوبی برایتان رقم نمی‌زنند اعتماد می‌کنید؟ مسلماً جوابتان منفی است. خب گوگل هم مانند شماست. گوگل هم به چنین سایت‌هایی اعتماد ندارد و می‌داند که آن‌ها به دلیل کیفیت مطالب یک سایت به آن لینک نمی‌دهند، بلکه برای آن‌ها صرفاً پول اهمیت دارد، نه کاربری که قرار است به سایت مقصد مراجعه کند.

چگونه از جریمه Fred در امان بمانیم؟

در ابتدا مجددا لازم است بگوییم فرد آپدیتی برای هسته مرکزی موتور جستجو بود نه بخشی جداگانه(مانند الگوریتم پاندا) ؛ بنابراین با این توضیحات می توان گفت که فرد وب سایت ها را جریمه نمی کند بلکه ارائه این آپدیت آغازی بر نظارت موتور جستجوی گوگل بر وب سایت هاست. برای اینکه گیر فرد و دیگر ربات های گوگل نیافتید لازم است یک سری دستورالعمل ها را رعایت کنید. در ادامه قصد داریم به این نکات بپردازیم.

  • محتوا و دیگر هیچ

زیباترین جمله ای که در وصف محتوا بتوان گفت همین Content is King است. بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ با این تعبیر زیبا محتوا را توصیف کرد.

بیل گیتس

سال ها بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ مدیران وب سایت ها با پدید آمدن شبکه های اجتماعی متوجه شدند که بیل گیتس چه گفته، محتوا چیست و چگونه پادشاهی می کند.

مانند گذشته تکمیل محتوا با کلمات کلیدی و یا رعایت چگالی در کلمات کلیدی دیگر جواب نمی دهد. به عبارت دیگر امروزه کاربران هستند که کیفیت محتوا را تشخیص می دهند و شما باید محتوا را برای آن ها تولید کنید. سعی کنید مقالاتی که می نویسید با مقالات دیگر با موضوعات دیگر تشابهی نداشته باشد. از طرفی همیشه برای مطالب جذاب و دسته اول مقاله تولید کنید و از این راه جواب سوال کاربران خود را بدهید. بعد از انتشار مطالبتان آن ها را بررسی و آنالیز کنید. به بانس ریت و مدت زمان ماندن کاربران در صفحه توجه کنید. تولید پست‌های منظم، اینفوگرافیک، محتوای ویدئویی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، محتوای همیشه سبز و … موجب بالا رفتن رتبه وب سایت شما خواهد شد. تمامی این موارد باعث خواهد شد کاربران مجددا به وب سایت شما سر بزنند و بالا رفتن نرخ بازگشت باعث اعتبار دامنه شما خواهد شد.

  • طراحی وب سایت برای جذب کاربر

دسترسی به سایت شما باید برای مخاطبانتان ساده و لذت بخش باشد؛ بنابراین اگر به دنبال انتقال تجربه خوبی به کاربران وب سایتتان هستید، به نکات زیر توجه کنید:

۱-تعریف پرسونا برای مخاطب هدف و طراحی تجربه کاربری مناسب با آن ها

۲-بهره گیری از تست A/B

۳-استفاده از Heat Map

  • رعایت تناسب تبلیغات

بسیاری از مدیران وب سایت ها بعد از جذب مخاطب به دنبال انتشار تبلیغات برای کسب درآمد هستند. تبلیغات از حقایق دنیای اینترنت است و هیچ کس منکر آن نمی شود. مثلا وقتی که کلمه “آموزش شطرنج” را در اینترنت جستجو کنید و روی یکی از نتایج جستجو کلیک کنید، در ابتدا با تعداد زیادی از تبلیغات بنری روبه رو می شوید.  در صورتی که صفحه را روبه پایین اسکرول کنیم خواهیم دید باز هم از محتوا خبری نیست و لینک هایی به صفحات یا وب سایت های دیگر وجود دارد. در واقع اینگونه سایت ها اشباع شده از لینک، بنرهای تبلیغاتی و Pop-Up هستند. تمامی کاربران از این سایت ها متنفر هستند و فورا و بدون اتلاف وقت آن ها را می بندند. این سایت ها تجربه کاربری (UX) افتضاحی دارند و گوگل آن ها را جریمه می کند. بنابراین در صورتی که تمایل دارید سایتتان از جریمه گوگل در امان بماند تناسب تبلیغات را در وب سایت خود رعایت کنید و بیشتر از لینک های Nofollow به جای Dofollow استفاده کنید. توجه کنید که کاربر به هیچ وجه نباید برای خواندن محتوا مجبور به کلیک کردن و رفتن به صفحات متوالی شود. هدف شما باید این باشد که کاربر به راحتی به آن چیزی که می‌خواهد دسترسی پیدا کند.

  • بازیابی بک لینک ها

در گذشته ای نه چندان دور تعداد بک لینک ها یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل بود. اما بعد از مدتی گوگل متوجه شد که این معیار باعث شده تا برخی از مدیران وب سایت ها از طریق فروش لینک پولدار شوند. (بدون آنکه سایت مقصد را خوانده باشند یا حتی از نظر موضوعی سنخیتی با آن داشته باشند) اما خوشبختانه طولی نکشید که گوگل این فاکتور را حذف و الگوریتم های بهتری را جایگزین آن کرد. ناگفته نماند که هنوز هم بک لینک ها تاثیر انکار ناپذیری در سئو دارند منتها به شرطی که از وب سایت های معتبر و قابل اعتماد گرفته شده باشند.

در صورتی که بک لینک خریداری کرده اید و جایگاهی در گوگل کسب نکرده اید وقت آن رسیده است که توبه کنید😁 و بعد از آن اقدام به حذف لینک های اسپمتان کنید. برای حذف لینک های اسپم از ابزار Google Search Console استفاده کنید. ( لینک ها را Disavow کنید.)

البته بعضی مواقع ممکن است شما از لینک های اسپم استفاده نکرده باشید و رقبا برای زمین زدن شما از این روش استفاده کرده باشند. بنابراین لازم است با استفاده از ابزارهایی مانند Semrush Backlinks بک لینک های دریافتی وب سایت خود را رصد کنید و در صورتی که مورد مشکوکی به چشم خورد از طریق سرچ کنسول آن ها را Disavow کنید.

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی باید به این نکته اشاره کنیم که خیلی منتظر نباشید که ببینید گوگل چه الگوریتمی منتشر می کند. سعی کنید با ایجاد تقویم محتوا به تولید محتوا بپردازید. از طرق مختلف نظرات کاربران وب سایتتان را جویا شوید و آن ها را مد نظر قرار دهید. گوگل هر روز با ارتقا الگوریتم های خود به نظرات کاربران وب سایت ها اهمیت می دهد. بنابراین با در نظر گرفتن نظرات کاربران خواهید توانست در صدر نتایج جستجو بدرخشید.

محتوا

به عنوان حسن ختام این مقاله پیشنهاد میکنم اگر علاقمند هستید نگاهی نیز به مقاله دیجیتال مارکتینگ، پلی به سوی موفقیت بیاندازید. در این مقاله بیشتر به اهمیت بازاریابی از طریق محتوا اشاره شده است. نظرات و ایده های خود را برای ما ارسال کنید.

علیرضا حیدری