وبلاگ فرتک
نکات طلایی در طراحی سایت

کلیک های طلایی در طراحی وبسایت

 

عشق در یک نگاه

همیشه واسم مهمه بوده که کاربران در نگاه اول جذب وبسایتم بشن و با اندک کلیک از خدمات و محصولات استفاده کنن و در نهایت تبدیل بشن به مشتری واقعی. بله، توی دنیای وب هم “عاشق شدن در یک نگاه” وجود داره! 🙂

همیشه وقت زیادی صرف طراحی وبسایت میشه و آخر سر هم اونی نمیشه که ما می خوایم! این حرف ها رو نه از نگاه طراح وبسایت، بلکه از نگاه یک کارفرما می زنم. توقع دارم وبسایتی که واسم طراحی میشه، در عین زیبایی، داشتن فاکتورهای سئو، سرعت بالا و خیلی از ویژگی های دیگه، در آخر منجر به نتیجه مطلوب، یعنی فروش محصولات، خدمات و یا برند شدن من در بین رغبا بشه!

آدینه با فرتک این هفته رو با این مقدمه آغاز می کنم.

سلام. من، محمد کوچکی، این هفته، همراه شما خواهم بود. امیدوارم آخر هفته ی خوبی رو گذرونده باشید و مطالبی که ارائه داده میشه، مفید واقع بشه. شاید ضرر نکنید اگه وقت کمی صرف خوندن این مطلب کوتاه و البته حاوی نکاتی کلیدی، کنید.

 


 

در صفحات وبسایت خود از چه قسمت هایی استفاده کنیم؟

شاید موارد مهم و مربوط به کسب و کاری که می خوام برای رونق اون، سایت طراحی کنم رو مد نظر گرفته باشم، اما دیگه از چه اجزائی می تونم داخل صفحات مختلف وبسایت خودم استفاده کنم تا از وبسایتی که دارم، هر چه بیشتر بهره ببرم؟! باهم مرور کنیم…

 

 

  • امتیازدهی بازدیدکنندگان به مطالب

خیلی خوبه اگه نظر بازدیدکنندگان در مورد صفحات مختلف و محصولات و خدماتی که داخل وبسایت قرار داره رو بدونم. اما نه در فرم نظرات کاربران، بلکه خیلی ساده، مثلا Rating یا همون ستاره که کاربر بتونه به فرض از ۱ تا ۵ به این مطلب امتیاز بده! یا حالت دیگه، Like و Unlike . در این حالت کاربر یا مطلب رو میپسنده یا نمی پسنده، در همین حد کافیه! بهتره با مخاطبینم رو راست باشم و خیلی نگران اینکه تعداد افرادی که این مطلب رو می پسندن از تعداد افرادی که نمی پسندن کمتره، نباشم!

 

 

نمایش تعداد بازدید

  • نمایش تعداد بازدیدها / خریدها

خوبه اگه فقط با یک عدد، به کاربران نمایش بدم اولین فردی نیستن که این مطلب رو می خونن یا اولین فردی نیستن که این محصول رو خریداری می کنن! به همین سادگی میشه نظر موافق کاربر رو بدست آورد!

 

 

فرم نظرات کاربران

  • فرم نظرات کاربران

خیلی ها قصد دارن با من ارتباط برقرار کنن اما نه از طریق تماس تلفنی بلکه از طریق وبسایت. تعداد این دسته از افراد کم نیست. پس باید فکری کرد. اسکریپت های چت آنلاین شاید مناسب باشه، البته نه برای من! من که توی طول روز حتی یک ساعت هم نمی تونم روی سایتم آنلاین باشم! فرم نظرات کاربران، یه راه سادست. مخاطب نظرات خودش رو ارسال می کنه و من در اولین فرصت جواب میدم. می تونم نظرات رو بعد از تائید، در وبسایت در معرض دید سایرین هم قرار بدم. به همین راحتی، دیگران برای من تولید محتوا می کنن!!

در این رابطه، پیشنهاد می کنم این مطلب رو بخونید: “بازاریابی مبتنی بر نظرات کاربران

 

داده های ساختارمند یا Structure Data

  • داده های ساختارمند یا Structure Data

یکم تخصصی هم حرف بزنم! نه، پشیمون شدم، سختش نمی کنم، با یه مثال توضیح میدم. فرض کنید استاد هستید و می خواین برگه های امتحانی دانشجویان رو تصحیح کنید. اگه برگه ای خیلی تمیز و مرتب باشه و همه سوالات به ترتیب و در جای خودش پاسخ داده شده باشه راحت تر هستید؛ یا برگه ای که خیلی بدخط، هر جواب یه جای صفحه و شلوغ باشه؟! من باشم واسه مرتب بودن و تمیز بودن هم نمره میذارم!! 🙂

خلاصه بگم که این داده های ساختارمند، به موتورهای جستجو کمک می کنن که سایت شما رو بهتر درک کنن! موتورهای جستجو، ظاهر سایت شما رو نمی بینن، بلکه کدهایی که در پشت سایت هست رو بررسی می کنن. حالا اگه این کدها استاندارد، تمیز، مرتب و به اصطلاح ساختارمند باشه، چه بهتر! پس از طراح وبسایتمون بخوایم که بهمون آموزش بده یا اینکه این کار رو واسمون انجام بده.

یه سری به این وبسایت بزنید: Schema.org

 

 

محصولات مرتبط

 

  • محصولات و مطالب مرتبط

بد نیست اگه یه جایی از صفحه مربوط به مطلب یا محصولی که نمایش داده میشه، محصولات و مطالب مرتبط با صفحه جاری رو نمایش بدم. اینکه کاربر رو داخل سایت نگهدارم، خودش میتونه در سئو سایت هم تاثیر داشته باشه. هنوز بانس ریت رو فراموش نکردم!

البته اینکه این محصول، کاملا مرتبط با همین محصول نمایش داده شده باشه یا نه، خودش جای بحث داره. آسون ترین حالت اینه که مثلا وقتی دارید مشخصات یه لپ تاپ اپل رو می بینید، در ادامه، تعدادی از لپ تاپ های دیگه ی اپل رو ببینید. ولی شاید اگه با مبحث داده کاوی (Data Mining) آشنایی داشته باشید، این کار رو نکنید! چرا؟! خیلی مفصله، و خارج از این مبحثه، دوست داشتید خصوصی در این مورد صحبت می کنیم.

 

 

چند رسانه (multimedia)

  • استفاده از نمودار، تصویر، گراف، آمار، فیلم، انیمیشن و…

شاید خود ما هم در وبسایت و مطابمون این مواردی رو که میگم رعایت نکرده باشیم هاااا، ولی شما رعایت کنید، ضرر نمی کنید. نمونش استفاده از تصاویر، فیلم و… که باعث میشه کاربر از خوندن متن های طولانی خسته نشه. خیلی خوبه اگه بتونیم با تصاویر، مفهوم رو به کاربر برسونیم.

telegram fartech

مقاله چند هفته قبل آدینه با فرتک هم در رابطه با انیمیشن بود:  سیر تا پیاز انیمیشن

از نمودار و آمار قافل نشیم. این موضوع که کاربر بدونه مثلا محصول طی چند ماه گذشته چه تغییراتی کرده، میشه با یه نمودار خیلی ساده بیان کرد. قطعا نمودار قیمت خیلی خیلی کاربرد داره!

 

داستان گویی

  • داستان گویی

اکثر مردم از داستان خوششون میاد. پس این نکته باید واسم مهم باشه؟! خب سعی می کنم ازش استفاده کنم. اگه بتونم مطالب و توضیحات رو داستان گونه بیان کنم عالییی میشه!  کاربر نباید احساس غریبگی کنه. باهم دوست باشیم! 🙂

 

جمع آوری اطلاعات

  • جمع آوری اطلاعات

هرچی بیشتر از بازدیدکنندگان وبسایتم بدونم، بیشتر می تونم فروش داشته باشم.

اینکه وبسایت چه زمان هایی بیشتر بازدید داره، چه زمان هایی خریدهای بیشتری انجام میشه، چه صفحاتی پربازدیدتره، برای کدوم مطالب بیشتر نظر داده شده و… میتونه برای ادامه کار، بهم کمک زیادی بکنه.

حالا اگه بتونم غیر مستقیم، ایمیل، شماره موبایل، تاریخ تولد، شهر و… کاربران رو هم داشته باشم که عالیه. می تونم هر از چند گاهی، به بهانه ای ازشون یادی کنم یا پیامی بهشون بدم.

 

تخفیف

  • تخفیف همیشه جواب میده

هرباری که توی شهر قدم میزنم، مغازه هایی که تخفیف زدن، بیشتر توجهمو جلب میکنه. چون همه ریختن توی مغازه و دارن اجناسش رو بار میزنن! وبسایت هم از این قانون مستثناء نیست. از این به بعد به هر بهانه ای، طرح های تخفیف ارائه میدم تا فروش بیشتری داشته باشم. منم باید این جمله کلیشه ای رو بگم: سود کمتر، فروش بیشتر!

 

آموزش به جای تبلیغ (Advertise)

  • آموزش بجای تبلیغ

دوستانم داخل مطالب قبلی وبلاگ فرتک گفتن، ولی اجازه بدید منم بگم. دیگه زمان تبلیغات محیطی و تلویزیونی گذشت. الان وقتی سر چهار راه، پشت چراغ قرمز هستم، به بیلبورد ۱۰۰ متری جلوتون نگاه نمی کنم. بجاش از زمان استفاده می کنم و گوشیمو رو چک می کنم. وقتی تبلیغات تلویزیون شروع میشه، همه میگن صداشو ببند رو مُخه! و با این جمله همه موبایل هاشون رو دست می گیرن!

توی این اوضاع، بهترین تبلیغ، آموزش دادنه. از طریق تصاویر و متن های خیلی کوتاه، در حوزه کسب و کارتون، شروع کنید به تولید محتوای آموزشی مفید و کاربردی و اون هارو در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، منتشر کنید. وقتی اعتماد افراد رو جلب کردید و بعد از مدتی مشتریانتون زیاد شدن، یادتون باشه یه پیام تشکر واسه من بفرستید! 🙂

میطلبه که همینجا یه جمله رسمی و کتابی هم بگم: “هدیه دادن و آموزش رایگان، مکانیزم احساس دِین را فعال می کند که باعث افزایش احتمال عمل متقابل به منظور جبران خواهد شد.” خلاصش اینکه، این فردی که احساس دِین می کنه، یا مشتریتون میشه، یا واستون تبلیغ میکنه!

 

 

advertisement

  • عجله کنید، داره تموم میشه! فقط چندتا دیگه!

با شنیدن این جمله چه احساسی بهتون دست میده؟!

من اول یاد راننده ها می افتم! ماشین خالیه، ولی داد میزنن، بدو بدو، فقط یه نفر دیگه بیاد رفتیم!

شایدم وقتی این جمله رو شنیدم برم ببینم چیه که انقد خوب فروش رفته که داره تموم میشه!

قاعدتا وقتی با محدودیت تعداد یا زمان برای فروش محصولات برخورد می کنیم، ناخودآگاه احساس می کنیم اون محصول ارزشمنده و بیشتر به داشتنش ترغیب میشیم. گاها از این کارا بکنید و از طریق راه های مختلف نظیر خبرنامه، شبکه های اجتماعی، پیامک، بیلبورد و… این طرح هارو از یک هفته قبل، به گوش مخاطبین برسونید.

 

خرید با چندکلیک

  • خرید با چند کلیک

من به شخصه، دوست دارم وقتی می خوام یه محصولی خرید کنم، یا یه جنسی رو سفارش بدم، با دو سه تا کلیک، خرید تموم بشه و خلاص! تا مشتری پشیمون نشده سریع خرید رو تموم کنیم!

خیلی واسم اتفاق افتاده که رفتم داخل سایتی، از محصول و محتوای اون واقعا خوشم اومده، محصول رو به سبد خرید اضافه کردم. وقتی خواستم مراحل تکمیل خرید رو تموم کنم، با فرم هایی با فیلدهای زیاد روبرو شدم.

 

مثلا من می خوام یه لپ تاپ بخرم. نام پدر، کد ملی، شغل، شماره دانشجویی!!! و… رو میخواین چیکار آیا؟! حداقل اجباری نذارید، شاید نخوام پر کنم. (هرچند خیلی ها هم اطلاعات نادرست وارد می کنن!!)

خیلی دوست داشتم وارد وبسایتی بشم که فقط شماره موبایلم رو بگیره و اجازه بده پرداخت آنلاین انجام بدم. بعدا سر فرصت، باهام تماس بگیره؛ خیلی شیک، ازم آدرس و بقیه اطلاعات رو بگیره! ولی واقعا این چنین وبسایتی داریم ماااا؟!  من که ندیدم. خودم بالاخره یکیشو درست میکنم 🙂

 

  • فروشگاه واقعی داشتی، محصولات رو چطوری چیدمان می کردی؟!

این مبحث خیلی جای حرف داره. یکمش هم مربوط میشه به همون Data Mining که داخل بخش محصولات و مطالب مرتبط اشاره کردم. وقعا چیدمان و ترتیب محصولات و خدمات داخل صفحات چطوری باشه خوبه؟!

چندتا پیشنهاد:

اگه مد نظرتون هست که یه تعداد محصولات رو نسبت به بقیه بیشتر بفروشید، خب قاعدتا باید اون اقلام، ابتدا فهرست نمایش محصولات قرار بگیرن. هرچی توی چشم تر، بازدید بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر!

وگرنه یکی از این حالات رو انتخاب کنید: بر اساس تعداد بازدید بیشتر، تعداد خرید بیشتر، تعداد امتیاز بیشتر، تعداد Like بیشتر، تعداد نظرات بیشتر و…  همه این ها، یعنی مخاطبین به نحوی به این اقلام، بیشتر توجه داشتن!

 


 

احساس می کنم خودم، دارم تمام مواردی که بالا گفتم رو نقض می کنم. پس بهتره با سخن پایانی، آدینه با فرتک رو به پایان برسونم.

در مبحث فروش و بازاریابی، همه چیز، موتورهای جستجو و سئو نیست. وقتی هرروز تمام تمرکز خودمون رو، روی جایگاه وبسایت در موتورهای جستجو کنیم، قاعدتا از خیلی موارد مهم و کلیدی دیگه، غافل میشیم. بدست آوردن اعتماد مخاطبین، شاید خیلی مهم تر از رتبه وبسایت شما باشه. این کار آسون نیست. تازه بعد از بدست آورن اعتماد مخاطبین و تبدیل شدن اون ها به مشتری، کار سخت شروع میشه. راضی نگهداشتن مشتری در طی دورانی که با شما همکاری خواهد کرد!! ولی قطعا؛ مشتریان راضی، باعث جذب افراد دیگه خواهند شد. اینکار، یکی از بهترین شیوه های بازاریابی محسوب میشه.

اتفاقا وقتی برای نوشتن این مطلب داشتم یادداشت هام رو مرور می کردم، می خواستم بجای مطلب امروز، در باره همین موضوع، بنویسم. بازاریابی از طریق مشتریان!! چطور از یک خریدار ساده، به مرحله ای برسیم که مشتریان، بازاریابان ما شوند؟! حتما در هفته های آینده در این مورد، مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.

جمعه ها، ساعت ۲۰

 

راستی نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید.

شما موضوع هفته های آینده رو مشخص کنید!

ممنون از وقتی که برای خوندن این مطلب گذاشتید. موفق و پیروز باشید.

محمد کوچکی

۱ دیدگاه

10 + هفده =