وبلاگ فرتک

آیا می دانید شما هم در حال تولید محتوا هستید؟

در هفته های قبل مباحث زیادی در مورد تولید محتوا و به خصوص در مورد ۱۴ دلیل برای استفاده از بازاریابی مبتنی بر محتوا داشتیم. در آدینه با فرتک این هفته و در ادامه مباحث قبلی درباره ی سوالات زیر که به نوعی سوال شما هم بوده و هست صحبت می کنیم. پس با ما همراه باشید.

  1. تولید محتوا که میگن، چی هست؟
  2. لازمه که تولید محتوا کنم؟
  3. تولید محتوا سخته؟
  4. آیا تولید محتوا، فقط نویسندگی است؟
  5. چطور تولید محتوا کنیم؟
  6. لازمه که سبک خاص خودم رو داشته باشم؟
  7. بهتره چه سبکی رو در پیش بگیرم؟

۱- تولید محتوا که میگن، چی هست؟

این روزها همه ی آدم ها خواسته و ناخواسته در حال تولید محتوا هستند. حتما الان می پرسید چرا؟

وقتی مادر جوان امروز، از هر حرکت جدید کودک خود عکس می گیرد و آن را با کپشنی خاص با فالورهای خود به اشتراک میگذارد. وقتی من در دورهمی شرکت می کنم و از تجربه ی خود می نویسم. وقتی پزشکی از تجربه جراحی خاص خود با دیگران صحبت می کند و وقتی شیلا خداد دابسمش خواننده ترکی را منتشر می کند، همه و همه در حال تولید محتوا هستیم. اما سوال اینجاست که چه کسی در این میان موفق تر است؟

کسی که بتواند مخاطب بیشتری جذب کند و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و اگر کسی دقیقا نداند که تولید محتوا چیست قطعا درک درستی از بازاریابی محتوایی نخواهد داشت و نتیجه این نداشتن درک درست این است که بازی را به رقبا واگذار کرده و شکست خواهد خورد.

 

به قول content marketer معروف، پارسا کاکویی دوست داشتنی: هرنگاه، یک محتواست.

 ۲- لازمه که تولید محتوا کنم؟

قطعا این روزها کلید اصلی موفقیت در کسب و کار تولید محتوای جذاب و کاربردی است. اما محتوایی که بین این همه محتوا، بتواند صدای خود را به گوش مخاطب برساند و مخاطب را راضی کند.

اگر مطلب قبلی من در مورد دلایل استفاده از بازاریابی محتوایی را خوانده اید و قصد خواندن این مطلب را دارید و هنوز برای تولید محتوا برای کسب و کار خود مقاومت می کنید، پیشنهاد می کنم قبل از اینکه ادامه این مطلب را بخوانید به کنج تنهایی خود بروید و فکر کنید و درمورد عقیده خود تجدید نظر کنید و سپس ادامه این مطلب را بخوانید.

شاید کمی رو راست حرفم را زدم ولی لازم بود.

۳- تولید محتوا سخته؟

سختی تولید محتوا

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که وقتی می خواهید کاری را شروع کنید، به دلیل شناخت کاملی که از آن کار ندارید و فکر می کنید سخت است و آن کار را شروع نمی کنید، باید بگویم بله تولید محتوا سخت است و شروع نکنید. اما اگر برعکس است،بهتر است بدانید که تولید محتوا بعد از خوردن ( و نه درست کردن غذا) و خوابیدن، راحت ترین کاری هست که می توانید به آن فکر کنید و هر کسی می تواند آن را انجام دهد.

وقتی می گویم هر کسی، یعنی پیر و جوان ندارد، یعنی کودک و بالغ نمی شناسد و هر کسی می تواند انجام دهد. چطور؟

صبح که از خواب بیدار می شوید، اولین کاری که میکنید صبح به خیر گفتن به افراد خانه است. مادر خانواده، پدر خانواده، پدربزرگ و کودک خانواده هر کدام به شکل خودشان صبح بخیر می گویند و در مقابل پاسخی به شکل زبانی یا حرکتی دریافت می کنند. در این مثال شما در هر نقشی که هستید، پیامی را به مخاطب هدفتان منتقل کرده و در مقابل پاسخی از وی دریافت می کنید. درست مثل تولید محتوای تعاملی که من نویسنده پیامی را به شما منتقل می کنم و شما در مقابل اگر از این پیام راضی بودید، از من تشکر کرده و ابراز محبت می کنید و اگر راضی نبودید، از من انتقاد می کنید.

پس باز هم به جمله ی قبلی می رسیم: هر نگاه، یک محتواست. این ساده ترین تعریف محتوا و تولید محتواست.

 

۴- آیا تولید محتوا، فقط نویسندگی است؟

نویسندگی

خیر؛ تولید محتوا همه چیز است. اگر مادری بعد از خطایی که فرزندش انجام داد، دستش را به نشانه ی تهدید تکان داد. اگر مدیری هر روز به یکی از کارمندان خود اخم هدیه کرد. اگر مربی فوتبالی در کنار زمین ایستاده است و سوت می زند و اگر راننده تاکسی به محض رسیدن به شما بوق می زند. همه و همه پیام هایی را به مخاطب هدف خود می رسانند و این مثال، نشان دهنده ی این است که محتوا فقط و فقط نویسندگی نیست و می تواند خروجی های متفاوتی داشته باشد.

می تواند فیلم باشد، صوت و پادکست باشد، تصویر باشد یا حتی به زبان اشاره باشد. مهم این است که پیام خود را برساند.

۵- چطور تولید محتوا کنیم؟

حالا که با تولید محتوا آشنا شدید و متوجه شدید که تولید محتوا فقط به نویسندگی ختم نمی شود، باید به این سوال پاسخ دهیم که چطور تولید محتوا کنیم؟ خیلی ساده است و کافی است موارد زیر را دنبال کنید.

  • ساده و خودمانی بنویسد و تولید کنید

خودمانی نوشتن

سادگی در هر چیزی خوب است و تولید محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست. شاید شما جمله ای بگوئید و بنویسید که به ظاهر ساده باشد ولی در باطن پر از مفهوم باشد و مخاطب را ماه ها و سال ها درگیر خود کند. شاید از دید خیلی از افراد غیر حرفه ای، جمله ی ساده ی شما زمان کمی از شما گرفته باشد و بی ارزش باشد. در صورتی که برای گفتن همین یک جمله سال ها تلاش کرده اید و تجربه کسب کرده اید.

یکی از کارهایی که یک تولید کننده ی محتوای حرفه ای باید انجام دهد، هرس کردن محتواست. هرس کردن به این معنی که متن خود را بخواند، ویدئوی خود را ببیند، پادکست خود را گوش کند و اگر می توان قسمتی از آن را حذف کرد، این کار را انجام دهد. حذف کردن نه به این معنی که هر چیزی را حذف کند، بلکه فقط چیزهایی را حذف کند که با حذف کردن آن ها ضرری به کل محتوا وارد نشود.

  • شگفت انگیز و غیر منتظره باشید

با یه مثال توضیح میدم. اگر در محتوایی که تولید میکنید مدام مخاطب را نصیحت کنید که غذای چرب ضرر دارد و نباید از آن استفاده کند، او هم لجبازی می کند بیشتر از غذای چرب استفاده می کند. اما اگر هر مقدار از این غذا را با یک قطه سم کشنده مقایسه کنید، مخاطب را تحت تاثیر بیشتری قرار می دهید.

پس بر خلاف انتظار و منطق مخاطب صحبت کنید و او را همیشه شگفت زده کنید.

  • اعتبار ایجاد کنید

دقت کردید بعضی از هندونه فروش های کنار خیابون روی مقوا نوشتن ” به شرط چاقو”؟ در واقع اونا با این کارشون به کسب و کارشون اعتبار بخشیدن و تمام حرفشون اینه که اگه اعتماد نداری میتونی یکی از هندونه ها رو چاقو بزنی تا مطمئن بشی.

زمانی هم که شما محتوا تولید می کنید باید به میزان اعتبار خود، نزد بقیه دقت کنید. درست مثل زمانی که یک دکتر متخصص در تلویزیون در مورد روش های جدید جراحی صحبت میکنه و صحبت هاش بیشتر از یه آدم معمولی که در مورد همون روش ها صحبت میکنه تاثیرگذار باشه. شاید در مورد اول حرف های اون پزشک کامل نباشه و اطلاعاتش نادرست باشه، ولی مورد قبول قرار میگیره.

پس برای خودتون به شکل های مختلف اعتبار ایجاد کنید تا مخاطب بتونه بهتر به شما اعتماد کنه و در ادامه هم اگر محتوایی منتشر کردید با دقت بیشتری دنبال کنه.

  • ملموس باشید

طوری بنویسید ومحتوا تولید کنید که قابل درک برای همه ی مخاطبان باشد. طوری صحبت کنید که مطمئن باشید محتوای شما برای همه ی مخاطبان معنی واحد و مشخصی دارد و همه برداشت یکسانی خواهند داشت.

  • احساسی باشید؛ حتی اگر سخت است

استیکر احساسی

شاید تشخیص اینکه باید روی چه بخش از احساسات مخاطب کار کنید که به وجد بیاید و تحریک شود سخت باشد، اما شما باید این کار را بکنید و محتوایی را تولید کنید که احساسات او را وادار به پذیرش محتوای شما کند.

باز هم می گویم که در این بخش کار سختی در پیش دارید، چرا که این روزها مخاطب تحت تاثیر محتواهای زیادی قرار دارد و کاملا در مقابل محتوای شما مقاومت خواهد کرد. مگر اینکه حسابی بتوانید احساسات او را تحت تاثیر قرار دهید.

  • داستان سرایی کنید

تحقیقات زیادی به ما نشان می دهند که اگر تمرین ذهنی برای یک موقعیت خاص داشته باشیم، وقتی با آن موقعیت روبرو می شویم راحت تر می توانیم با آن کنار بیاییم. پس برای مخاطب داستان پردازی کنید، قصه ی هزار و یک شب برایش بگوئید و او را قبل از پرواز، آماده ی پرواز کنید.

 

 ۶- لازمه که سبک خاص خودم رو داشته باشم؟

بهتره که داشته باشید. هر هدفی از تولید محتوا دارید، اگر به زبان و سبک خودتان بیان شود شیرین تر می شود. اما نه زبان و سبکی که مخاطب را در نظر نگیرد و فقط و فقط برای خودتان باشد. برای مثال مخاطبان صفحه ی اینستاگرام شما نوجوانانی پر شور و هیجان هستند و شما از یک دوره ای به بعد شروع  کرده اید برای آن ها در مورد سیاست خارجی صحبت کرده اید و حرف های قلمبه سلمبه زده اید. شک نکنید که به زودی مخاطبین خود را از دست خواهید داد.

 

۷- بهتره چه سبکی رو در پیش بگیرم؟

سبک تولید محتوا

واقعیت این است که در دنیای اینترنت همه به دنبال سادگی و خودمانی بودن هستند و محتوایی رو دنبال می کنند که به زبان ساده بیان شده باشد و درک آن راحت باشد. البته نه آنقدر ساده و صمیمی که به سبک کوچه بازاری و بعضا لاتی نزدیک شود.

تولید محتوا یک هنر است و همانطور که هنر به دنبال این است که عواطف و احساسات مخاطب را درگیر کند و در این میان پیامی را به وی منتقل کند، تولید محتوا هم باید فاقد هرگونه آشفتگی و غلط املایی و انشایی باشد. از همه مهم تر باید موضوعی جذاب و جدید انتخاب شده باشد تا مخاطب اعتماد بیشتری کند.

حرف آخر

حرف اول و آخر من در مطلب امروز این جمله از پارسا کاکویی بود که در پیج اینستاگرام خود گفته بود: هرنگاه، یک محتواست. پس از امروز بهتر نگاه کنیم، بهتر ببینیم، بهتر دقت کنیم و بهتر تولید محتوا کنیم. چرا که فردا دیر است و دیگر رقبا از ما پیشی می گیرند.

البته این جمله( هرنگاه، یک محتواست) به این موضوع اشاره دارد که حتی نگاه هم محتواست.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

 

محمدرضا وفانژاد

۱ دیدگاه