وبلاگ فرتک
UGC چیست؟

محتوای تولیدی کاربر (UGC) با ارزش ترین محتواست!

User Generated Content  یا ساده شده ی آن UGC به معنای تولید محتوا توسط کاربر است. این محتوا می تواند در هر فرمتی و به هر شکلی باشد، مسئله ای که در این میان مهم است، واکنش شما و کسب و کارتان به این محتواست.

در این مطلب از آدینه با فرتک با UGC  آشنا شده، انواع آن را بررسی می کنیم و نمونه هایی از آن را به نمایش می گذاریم. با ما همراه باشید.

– UGC یا محتوای تولیدی توسط کاربر چیست؟

UGCچیست؟

به هر محتوایی که توسط کاربر یا مشتری برای ما یا کسب و کارمان تولید شود، UGC گویند. این محتوا می تواند در قالب یکی از فرمت های محتوا ( پست، استوری، ویدئو و…) باشد یا حتی به عنوان کامنت و نظری زیر یک پست اینستاگرامی باشد. نکته ی مهمی که در این میان وجود دارد این است که این محتوا به هر شکلی که باشد باید جدی گرفته شود و از طریق آن به ذائقه و نیاز مشتری دست پیدا کرد. مشتری که کامنت گذاشته و از محصول ناراضی است، باید کامنت او بررسی شود. همانطور که باید استوری یک مشتری راضی بررسی شود تا موجب بهبود خدمت و محصول شود.

در این میان برخی معتقد هستند که محتوای تولید شده توسط کاربر، با هر شکلی که تولید شود باید سه ویژگی داشته باشد:

  1. حرفه ای تولید شود.
  2. در فضای آنلاین و به صورت عمومی منتشر شود.
  3. تلاش کاربر را برای تولید آن شاهد باشیم.

اما باز هم می گویم و نظر شخصی من این است که هر محتوایی که توسط کاربر ( چه منفی و چه مثبت ) تولید شود، اهمیت دارد و می تواند به کسب و کار ما کمک کند. برای مثال ما هفته پیش در صفحه ی اینستاگرام یکی از مشتریانمان شاهد این بودیم که کاربری برای این شرکت، استوری از یکی از محصولات را منتشر کرد که ویژگی اول یعنی تولید حرفه ای  را نداشت. ولی شاهد این بودیم که همان استوری در کمتر از ۲۴ ساعت حدود ۶۵ فالور به این صفحه اضافه کرده و حدود ۲۰ دایرکت را که قیمت محصول را پرسیده بودند پاسخ دادیم.

– مزایای UGC چیست؟

مزایای UGC

محتوایی که توسط کاربر تولید می شود مزایای زیادی دارد که به برخی از آن ها در زیر اشاره شده و هرجا نیاز به مثال یا توضیح بیشتری بوده است، صورت گرفته است:

  • افزایش آگاهی از برند:  وقتی کاربری زیر پست کاربری دیگر از آن محصول یا خدمت تعریف می کند، در واقع در حال برندسازی برای آن محصول یا خدمت است.
  • افزایش اعتبار شما به عنوان رهبر بازار :  البته این افزایش می تواند تبدل به کاهش هم شود. اگرکه شما خوب عمل نکرده باشید.
  • بهبود وضعیت شما در شبکه های اجتماعی: وقتی کاربری یر پست شما کامنت میگذارد و تولید محتوا می کند، آن شبکه اجتماعی هم به واسطه ی آن کامنت به شما توجه بیشتری کرده و شما را به افراد بیشتری نمایش می دهد.
  • تولید لید های با کیفیت: وقتی شما توانسته اید توسط چند کاربر نظر کاربران زیادی را به خود جلب کنید، در بهبود کیفیت لید خود تاثیر گذاشته اید.
  • دریافت بک لینک و بهبود سئو: وقتی کاربری از شما در وبلاگ خودش نوشته است و لینک شما را هم قرار داده است، به خودی خود شما را یک قدم در سئو جلو انداخته است.
  • افزایش تعداد مخاطبان و فالوئرها: کاربری که تا دیروز شما را نمیشناخته است، با یک اشاره ی کاربری دیگر به سر می دود و به سمت شما می آید. ( از تو به یک اشاره، از من به سر دویدن)
  • تصمیم گیری برای اضافه کردن محصول یا خدمت جدید یا حذف نمونه های بدون طرفدار :  وقتی تعداد زیادی از کاربران از محصولی خاص گله دارند و در مورد آن کامنت می گذارند پس یا باید آن محصول اصلاح شود یا کلا حذف شود.
  • تقویت روابط با مخاطبان: وقتی مخاطبی برای شما تولید محتوا می کند و شما هم از او به شیوه ای خاص تشکر می کنید، قدمی در راستای تقویت روابط با مخاطب برداشته اید و زمینه ای برای تولی محتوای بعدی ایجاد کرده اید.
  • و …

– محتوایی که کاربر تولید می کند بر روی دیگر کاربران چه تاثیری می گذارد؟

تاثیرات UGC

آمارهای زیر به شما کمک می کنند که روی محتوای تولیدی توسط کاربران حساسیت بیشتری داشته باشید و به آن ها اهمیت بیشتری دهید. با هم بخوانیم:

  1. پست های شبکه های اجتماعی که از محتوای تولیدی کاربران خود استفاده می کنند از تعامل بیشتری نسبت به پست های معمولی برخوردار هستند.
  2. پیامی که از طریق کارکنان تان به اشتراک گذاشته می شود، توسط کاربران بیشتری به اشتراک گذاشته می شود.
  3. سه چهارم مصرف کنندگان به محتوای شبکه های اجتماعی برای تاثیرگذاری بر روی تصمیم خرید خود تکیه می کنند.
  4. ۷۸ درصد از مخاطبان اعتقاد دارند که محتوایی که توسط کاربران دیگر تولید شده است بیشتر از عکس های حرفه ای روی آن ها تاثیر می گذارد.
  5. تبلیغات بیزینس هایی که دارای محتوای تولید شده توسط کاربران هستند ۴ برابر تبلیغاتی که فاقد آن هستند کلیک دریافت می کنند.

 -نتیجه گیری:

در دنیای آنلاین که مخاطب دیگر فرصت مشورت با خاله و عمه و … را ندارد و در برخی موارد هم به حرف تولیدکننده و فروشنده اعتماد ندارد، محتوایی که توسط دیگر مخاطبان تولیدشده است تاثیر زیادی روی وی گذاشته و در نهایت منجر به خرید یا استفاده از خدمات توسط او می شود.

پیشنهاد میکنم مطلب “آیا می دانید شما هم در حال تولید محتوا هستید” را هم مطالعه کنید.

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید. جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

اضافه کردن دیدگاه