وبلاگ فرتک
توسعه کسب و کار از طریق وبلاگ

وبلاگ و توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار از طریق وبلاگ

امروزه با رشد روز افزون ضریب نفوذ اینترنت در بین کاربران و توسعه فضای کسب و کار در اینترنت، اکثر تراکنش های حوزه مارکتینگ از جستجو برای آگاهی از یک محصول یا سرویس تا خرید هایی و پشتیبانی آن در فضای وب صورت میگیرد. شاید در گذشته ای نه چندان دور، داشتن یک وب سایت، صرفا جنبه پرستیژ و نهایتا در بهترین حالت جنبه اطلاع رسانی داشت ولی در حال حاضر با جا افتادن فرهنگ سایبری، کاربران، از یک وب سایت توقعی بیشتر از یک پایگاه اطلاع رسانی دارند.

همچنین با رشد ابزارهای تعاملی مانند شبکه های اجتماعی، وب سایتی موفق خواهد بود که بتواند بیشترین تعامل را با کاربران خود داشته باشد. همچنین موتورهای جستجو نیز فاکتورهای رتبه گزاری و رنکینگ سایت را به عوامل تعاملی مانند تعداد like یا comment در شبکه های اجتماعی، تعداد کامنت های وبلاگ و… معطوف داشته اند.

در این میان یکی از ابزارهای مهم و تاثیر گذار در ارتباط با کاربر، (یا بهتر بگوییم از دید شرکت، مشتری) راه اندازی یک وبلاگ در زیر مجموعه سایت میباشد.

مطمئن باشید، تک تک مطالب و جملاتی که در وبلاگ منتشر میکنید، در آینده ای نزدیک در توسعه کسب و کارتان تاثیر میگذارد و شما این تاثیر را به وضوح لمس خواهید کرد.

مزایای داشتن یک وبلاگ

  • به روز رسانی مداوم و افزایش رتبه: یکی از فاکتورهای مهم در افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو، به روز رسانی مداوم سایت میباشد. شاید برای یک سایت شرکتی بهانه ای برای به روزرسانی وجود نداشته باشد
  • حفظ ارتباط با مشتری: درج مطالب مرتبط با حوزه کسب و کار میتواند برای مشتریان جالب باشد. وقتی شما یک آموزش مرتبط با کاربر را درسایت قرار میدهید یا مطلبی را مینویسید که میتواند برای کاربر جالب باشد، در واقع یک هدیه رایگان به او داده اید. جذابیت مطالب شما میتواند باعث شود کاربران به سمت چک کردن روزانه، هفتگی یا ماهانه وبلاگ شما عادت کنند. اینگونه میتوانید یک لینک ارتباطی مداوم با کاربران خود داشته باشید.
  • تامین مطالب خبرنامه: اگر قصد راه اندازی یک خبرنامه را دارید (اگر هم ندارید سعی کنید داشته باشید!:))
  • به روز نگه داشتن کارمندان: کارمندان خود را مجبور کنید در بازه زمانی مشخص (روزانه، هفتگی یا ماهانه) حداقل یک مطلب در وبلاگ قراردهند. برای اینکار خودتان بعنوان مدیر فعالترین باشید، و این کار را از آنها پیگیری کنید. حتی روی کیفیت مطالبشان نظر بدهید و به آنها در مورد سیاست نوشتن گرا بدهید. این مورد کارمند را مجبور میکند برای تولید یک محتوای خوب، چندین وبسایت یا وبلاگ را بخواند و اطلاعات خود را به روز نگه دارد.

چگونه و چه مطالبی بنویسیم

تا اینجای کار با اهمیت و مزایای یک وبلاگ و تاثیر آن بر توسعه فضای کسب و کار آشنا شدید، اما باید دقت داشته باشید که صرف داشتن وبلاگ و پر کردن آن نمیتواند همه این نتایج را حاصل شود. کیفیت مطالب خیلی مهم است. تولید یک مطلب کار بسیار سخت و زمان بری است. در ظاهر شاید یک مطلب چند پاراگراف باشد و یک کاربر نهایتا 2 دقیقه از وقت خود را برای مطالعه آن صرف کند ولی تولید همین مطلب 2 دقیقه ای ممکن است 2 ساعت زمان نیاز داشته باشد. سعی کنید فاکتورهای زیر برای تمام مطالب وبلاگ شما رعایت شده باشد:

  • جذاب باشد: یک کیوسک روزنامه فروشی را در نظر بگیرید که ده ها روزنامه در آن چیده شده است. وبلاگ شما هم مانند یکی از همین روزنامه هاست. که فقط یک قسمتی از آن برای مخاطب پیداست. مخاطب در حال رد شدن از خیابان یک نگاه گذری به کیوست می اندازد و مطلب شما باید آنقدر جذاب باشد که بتواند کاربر را به خود جذب کند
  • خلاصه باشد: کاربر حوصله ندارد. مطلب باید توییتری یا پیامکی باشد. خیلی به مطالب شاخ و برگ ندهید. مفهموی را که میتوان در یک جمله بیان کرد، در چند پاراگراف شرح ندهید. توجه داشته باشید اکثر کاربران شما اوقات فراغت خود را صرف مطالعه وبلاگ شما میکنند. البته در نظر داشته باشید خلاصه بودن الزاما به معنی کوتاه بودن مطلب نیست. مطلب باید جامع و ساده باشد.
  • تکراری نباشد: هیچ وقت کپی نکنید. هم کاربر متوجه میشود و هم موتور جستجو. هر دو نیز به شما امتیاز منفی میدهند. 10 مطلب کوتاه و غیر تکراری بهتر است از 1000 مطلب بلند و تکراری

خب حالا نوبت میرسد به سرفصل ها و ایده هایی برای نوشتن. نگران نباشید، قرار نیست یک شبه یک وبلاگ با هزار مطالب و صدهزار بازدید کننده ایجاد کنید. شما وارد یک فعالیت بلند مدت و آرام شده اید. (البته آنقدر کند نباشید که بعد از یک مدت خودتان هم فراموش کنید!!!) برای شروع سرفصل های زیر برای نوشتن مناسب میباشد:

  • مطالب مرتبط با حوزه کاری
  • اخبار حوزه کاری شرکت
  • اخبار جاری شرکت
  • ترجمه از منابع خارجی

قدم بعدی چیست؟

حالا که وبلاگ را راه اندازی کردید، نباید بنشینید و منتظر بازدید باشید. تازه کار شروع شده است. وبلاگ خود را معرفی کنید. برای اینکار میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • یک خبرنامه راه اندازی کنید: هر دو هفته یا هر ماه یک خبرنامه برای کاربران خود ارسال کنید. لیست مطالب وبلاگ بهترین خوراک میباشد.
  • تبلیغات ایمیلی: البته با اجازه خود کاربران. قرار نیست اسپم ارسال کنید و برای خود تنفر بخرید
  • بنگاه های لینک پراکنی: یک نفر را مسئول این بگذارید که مطالب وبلاگ را در بنگاه های لینک پراکنی منتشر کند. این سایت ها روزانه بازدیدکنندگان زیادی دارند و میتوانند منبع خوبی برای افزایش بازدید وبلاگ شما باشند.
  • لینک دهی:  وبلاگ های مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی کنید و با آنها تبادل لینک کنید. در درجه اول از لحاظ بصری بین وبلاگ و سایت خود (و بالعکس) ارتباط خوب برقرار کنید.
  • شبکه های اجتماعی: مطالب خود را در صفحات خود در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. کاربران هر روز به ذهنشان نمیرسد که وبلاگ شما را چک کنند، ولی مطمئن باشید هر روز صفحات خودشان را چک میکنند. از این طریق میتوانید مطالب خود را روی میز کار روزانه آنها قرار دهید.

اضافه کردن دیدگاه