وبلاگ فرتک
what is backlinks

تاثیر بک لینک بر سئو

شاید بتوان گفت بخش عمده ای از داستان سئو در لینک سازی خلاصه می شود. در این مبحث نظرات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی همین موضوع بپردازیم.

Backlink چیست؟

به فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان، لینک سازی یا کسب بک لینک گویند. در واقع منظور از لینک، متن یا تصویری است که کاربر با لمس آن به صفحه دیگری در وب منتقل خواهد شد. فرایند کار ربات های گوگل به این صورت است که در طی فرایند بررسی یک صفحه، لینک های موجود در آن صفحه را نیز بررسی کرده و به صفحات لینک شده مراجعه میکنند. به همین شکل است که مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد.

what is backlinks2

معرفی انواع بک لینک و تاثیر آنها بر سئو

بک لینک ها را می توان به انواع لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم کرد. در ابتدا قصد داریم دریابیم که بک لینک چیست و بعد از آن به تاثیر بک لینک ها در سئو بپردازیم. یکی از راه های گوگل برای ایندکس صفحات جدید، بررسی بک لینک های موجود در صفحه است.

در واقع میتوان گفت دو عامل تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد. با بررسی صفحات وب توسط ربات گوگل ارزش و اعتبار صفحات بر اساس لینک های موجود در آن مشخص خواهد شد.

نکته قابل توجه

  • رابطه مستقیمی میان سایت های معتبری که به شما لینک داده اند و جایگاه شما در گوگل وجود دارد.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

در مبحث لینک سازی می توان لینک ها را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت را لینک سازی داخلی گویند. در صورتی که اگر صفحه ای از سایت دیگر به سایت شما لینک داده باشد، آن را لینک خارجی می نامند.

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

در حالت عادی هر لینک Dofollow محسوب می شود. مگر اینکه در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد. استفاده از این ویژگی موجب می شود تا ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نشود.

سال ۱۹۹۰ میلادی، مفهومی به نام پیج رنگ توسط گوگل معرفی شد. در آن برهه مهم ترین عامل بر رتبه بندی وب سایت ها، تعداد بک لینک ها بود. بنابراین متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها در آن زمان از این نکته استفاده کردند و با مواردی مانند تبادل لینک یا خرید بک لینک، تلاش کردند تا جایگاه خود را در نتایج موتور جستجوی گوگل بهبود بخشند.

با گسترش این موضوع گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد و در همین ضمینه الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت هایی که از این حفره استفاده می کردند، معرفی کرد. در ادامه این سیاست ها، گوگل تصمیم به حذف پیج رنک و تلاش برای کاهش وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی کرد.

متن لینک شده یا Anchor Text

مهم ترین مسئله ای که باید در این قسمت به آن دقت شود این است که لینک بر روی چه عباراتی قرار داده می شود. معمولا در گذشته میگفتند “برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید” و لینک را بر روی کلمه اینجا قرار میدادند. در عمل عبارت “اینجا” متن لینک شده یا همان Anchor Text محسوب می شد.

حال فرض کنید گوگل بک لینکی به سایت شما را مشاهده می کند به متن لینک شده توجه زیادی می کند. در واقع ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما با متن لینک شده ارتباط خواهد داشت. برای درک بیشتر موضوع به این مثال توجه کنید. فرض کنید سایت شما با عبارت “فرش” لینک شده باشد، در این حالت جایگاه شما زمانی که یک کاربر عبارت “فرش” را در گوگل جستجو می کند بهتر خواهد شد.

توجه گوگل به Anchor Text سبب شد تا مدیران وب سایت ها تمام بک لینک های خود را با عبارات هدف ایجاد کنند. همچنین با بروز رسانی الگوریتم های گوگل، استفاده غیرطبیعی از یک عبارت به عنوان Anchor Text نیز به راهی برای شناسایی سایت های اسپم و جریمه آنها تبدیل شد.

بهتر است متن های لینک شده به وب سایت شما ترکیبی طبیعی از حالت های رایج در فضای اینترنت داشته باشند. مهمترین ترکیبات رایج به شرح زیر است :

  • کلمه یا عبارت هدف برای سئو مانند “طراحی سایت
  • نام برند شما مانند “فرتک
  • ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مانند “طراحی سایت فرتک”
  • عبارات عمومی مانند “صفحه” یا “منبع”
  • عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مانند “برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید”

در صورتی که توازن لازم میان این نوع لینک سازی ها برای سایت شما وجود نداشته باشد گوگل می تواند رفتار غیرطبیعی شما، برای کسب بک لینک را شناسایی کند. به همین دلیل است گه استراتژی های لینک سازی عموما برنامه ریزی شده و هدفمند هست زیرا ممکن است بیشتر برای شما تاثیر منفی داشته باشد تا مثبت

سخن پایانی

بدون شک کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی، می تواند جایگاه شما در نتایج موتور جستجوی گوگل را بهبود دهد، اما قبل از شروع کار باید تکنیک ها و الگوریتم های گوگل را به خوبی بشناسید، چرا که اشتباه در این کار می تواند نتایج کاملا معکوس به همراه داشته و موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شود. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی بیشتر استراتژهای لینک سازی بپردازیم.

علیرضا حیدری

۳۸ comments

نوزده − 5 =