وبلاگ فرتک
نقش ایموجی ها در نتایج جستجوی گوگل و تاثیر آن ها در سئو

نقش ایموجی ها در نتایج جستجوی گوگل 🔍 و تاثیر آن ها در سئو 😍

در آدینه با فرتک امروز قصد داریم به داستان ایموجی ها اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
پیام رسان یاهو را که به خاطر دارید. داستان ایموجی ها از آن جا شروع شد. اما امروزه ایموجی ها به همه جا ورود کرده اند. قطعا شما نیز بارها از ایموجی ها استفاده کرده اید و حتی احساسات خود را با آن ها بیان نموده اید. امروز به هر جا که قدام بگذارید، ایموجی ها زودتر از شما آنجا خواهند بود. آن ها امروزه در سایت ها، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و برخی بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه هم دیده می‌ شوند. امروز قصد داریم در رابطه با نقش ایموجی ها در گوگل و دنیای سئو صحبت کنیم. در این مقاله به این نکته اشاره خواهیم کرد که چگونه می توانیم از طریق ایموجی ها، رتبه بالاتری در موتور جستجوی گوگل کسب کنیم. همچنین یک لیست از ایموجی های جذاب را در اختیار شما خواهیم گذاشت و البته از نقش جالب ایموجی ها در جستجو صحبت خواهیم کرد.

با اسنیپت گوگل آشنایی دارید؟

اگر در گوگل به جستجو بپردازید، گوگل ۱۰ نتیجه در صفحه اول موتور جستجو برای شما نمایش خواهد داد. همچنین این نتایج شامل عنوان، آدرس اینترنتی و چند خط توضیحات می باشند.
به تصویر زیر دقت کنید. همانطور که مشاهده میکنید به عنوانی که در گوگل نمایش داده می شود، عنوان سئو یا عنوان متا (Meta Title) می گویند. همچنین توضیحات نمایش داده شده در گوگل را توضیحات متا (Meta Description) نام گذاری می کنند. کلیات این ساختار را نیز اسنیپت (Snippet) گویند.

 

دوستی یا دشمنی گوگل با ایموجی ها؟

داستان به سال ۲۰۱۵ بر می گردد. تا قبل از آن همه چیز خوب بود. اما با سوء استفاده وب مستر ها از ایموجی ها، گوگل در آن سال تصمیم به حذف ایموجی ها از نتایج جستجو گرفت. البته از این موضوع خیلی زمان نگذشته بود که گوگل مجددا تصمیم به نمایش ایموجی ها گرفت. حدودا یک سال بعد گوگل از تصمیم خود برگشت و بار دیگر ایموجی ها را نمایش داد. البته این بار فقط ایمجوجی هایی که از نظر گوگل مرتبط باشند، مجوز انتشار خواهند گرفت. برای مثال به اسنیپت زیر دقت کنید. همانطور که مشاهده می کنید، در کنار ۵ سال از ایموجی ساعت استفاده شده و گوگل هم آن را نمایش داده است:

علاوه بر این، گوگل امکان جستجوی ایموجی ها را نیز برای کاربران فراهم کرده است. البته کمتر کسی پیدا می شود، تا از آن ها در هنگام جستجو استفاده کند.

ایموجی ها در بهبود رتبه گوگل چه تاثیری دارند؟

همواره گوگل تلاش می کند بهترین و جذاب ترین نتایج را برای کاربران نمایش دهد. یکی از راه ها بررسی رفتار کاربران است. در صورتی که اکثر مخاطبان بر روی یکی از نتایج جستجو کلید کنند، طبیعتا آن نتیجه از بقیه نتیجه ها جذاب تر است. بنابراین گوگل هم به مرور زمان رتبه آن صفحه را افزایش خواهد داد.
حال سوال اینجاست که راهکار شما برای ترغیب کاربران و کلیک روی لینک وب سایت شما چیست؟
برای این کار باید یک اسنیپت مرتبط و جذاب بنویسید. این اسنیپت باید توجه کاربران را به خود جلب کند و راه خوبی برای متمایز کردن و جذاب نشان دادن آدرس وب سایت شما از دیگر وب سایت ها باشد. برای عملیاتی شدن این موضوع می توانید، از ایموجی ها استفاده کنید. این موضوع موجب افزایش نرخ کلیک شما و در نتیجه جذب کاربران خواهد شد. البته شما می توانید از ریچ اسنیپ ها نیز استفاده کنید. منظور از ریچ اسنیپت ها اطلاعات اضافی مانند امتیاز ۵ ستاره یک صفحه است که شما به کاربران گوگل نمایش می‌دهید.
باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که نرخ کلیک یا CTR فقط یکی از ۲۰۰ فاکتور مهم گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها است. بنابراین برای اینکه وب سایت کاربر پسندی داشته باشید، باید به تمام زوایا توجه کنید. اگر کاربر بر روی سایت شما کلیک کند و خیلی زود از آن خارج شود، یک پیام به گوگل ارسال می‌شود مبنی بر اینکه سایت شما خیلی خوب نبوده است. این پدیده pogo-sticking نام دارد. بنابراین در کنار افزایش نرخ کلیک به کمک ایموجی‌ و سایر روش‌ها، سایت شما نیز باید جذابیت کافی را داشته باشد و بتواند نیاز کاربر را برآورده کند.

نکات قابل توجه

  • در جای مناسب از ایموجی ها استفاده کنید.

قبل از اینکه ایموجی ها را کار ببرید، به این فکر کنید که مخاطب این کار را دوست خواهد داشت یا نه. همچنین به این نکته نیز دقت داشته باشید که، که استفاده بیش از حد از ایموجی‌ها، به نوعی اسپم شدن محسوب می‌ شود. در واقع گوگل به صورت خودکار بعضی از آن ها را حذف خواهد کرد.

  • استفاده از ایموجی ها را نهایتا به ۳ مورد محدود کنید.
  • گوگل معمولاً ایموجی‌های موجود در توضیحات یک اسنیپت را راحت‌تر از ایموجی در عنوان نمایش می‌دهد.

نحوه اضافه شدن ایموجی ها به نتایج جستجو

برای اینکار کافی است از وب سایت های iEmoji یا emojipedia ایموجی مورد نظر خود را بیابید، سپس آن را کپی کنید و در اسنیپت خود قرار دهید. در صورتی که این راه جواب نداد، وارد صفحه یک ایموجی شوید و از کدهای Decimal HTML Entity یا Hexadecimal HTML Entity آن در اسنیپت خود استفاده نمایید.


توجه : در صورتی که مرورگر کاربر نتواند کد های مربوط به ایموجی ها را تجزیه و تحلیل کند، آن ها را به شکل مربع نمایش خواهد داد. این موضوع موجب تجربه کاربری بسیار بدی خواهد شد.

سخن پایانی

استفاده از ایموجی ها در عنوان صفحه، متاتگ توضیحات و حتی تبلیغات گوگل ادورز موجب جلب توجه مخاطبان خواهد شد. البته شما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استفاده از ایموجی در اسنیپت صرفا یک دکوراسیون برای جلب توجه نیست و شما باید از آن‌ها در جای مناسب و مرتبط استفاده کنید. به عنوان جمله پایانی باید اشاره کنیم که استفاده از ایموجی ها در جای مناسب، قطعا نتایج مثبتی در سئو و ورودی وب سایت شما خواهد داشت و موجب رنگارنگ تر شدن صفحه نتایج گوگل خواهد شد.

علیرضا حیدری

اضافه کردن دیدگاه

چهار × پنج =