وبلاگ فرتک

خالق PHP : راسموس لردورف

خالق PHP : راسموس لردورف

اگر اهل وب گردی باشید حتما نام زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی) به گوشتان خورده. این زبان، محبوب ترین زبان در بین طراحان سایت است و بیش از 82 درصد از کل سایت های داینامیک موجود در وب با این زبان نوشته شده است. معروف ترین سایتهایی که با این زبان نوشته شده اند عبارتند از فیسبوک، توییتر، وردپرس، ویکی پدیا و…. طبق آماری که در ژانویه 2013 اعلام شد، بیش از 244 میلیون وب سایت با این زبان طراحی شده است. در اینجا قصد داریم با خالق این زبان دوست داشتنی آشنا بشویم.

راسموس لردورف

Rasmus Lerdorf، روز جمعه، ۱ آذر ۱۳۴۷ (22 نوامبر 1968) برنامه نویس دانمارکی با تابعیت کانادایی میباشد. وی ایده اولیه پی اچ پی را در سال 1995 در سن 27 سالگی با زبان C برای طراحی سایت شخصیش ارائه داد. اولین نسخه ارائه شده این زبان فقط 26 کیلو بایت حجم داشته است. (دانلود کنید)

راسموس 2نسخه اولیه php را توسعه داد و از آن به بعد تا کنون با گروه توسعه php همکاری دارد. وی همچنین از سپتامبر 2002 تا نوامبر 2009 با شرکت یاهو بعنوان مهندس معماری زیرساخت همکاری داشت. بعد از آن در سال 2010 جهت توسعه API به WePay پیوست. و در سال 2012 در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که به Etsy پیوسته است. و در سال 2013 وارد Jelastic شد.

همچنین لردورف یکی از سخنرانان محبوب کنفرانس های اپس سورس در سراسر دنیا میباشد و در پروژه های اپن سورسی مانند Apache HTTP Server و MSQL مشارکت دارد.

ایشان در سال 2003 و در سن 34 سالگی از طرف دانشگاه MIT به عنوان 100 جوان مبتکر و نوآور زیر 35 سال دنیا انتخاب شد.

 

منابع:

اضافه کردن دیدگاه

دو × سه =