وبلاگ فرتک

در آدینه با فرتک امروز قصد داریم به تاثیر کد nofollow در سئو بپردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه تعیین اعتبار یک صفحه توسط موتور های جستجو

قبل از هر چیز باید به نحوه تعیین اعتبار یک صفحه توسط موتور های جستجو بپردازیم. فرض کنید وب سایت شما دارای ۱۰ لینک داخلی و ۵ لینک خارجی است، مجموع لینک های خروجی شما ۱۵ عدد است. حال فرض کنید سایت های دیگری به شما لینک دهند و تعداد این موارد نیز ۳۰ لینک باشد. در این صورت وب سایت شما با ۴۵ لینک در ارتباط است. (فرض کنید تمام این لینک ها ارتباط مستقیم با صفحه اصلی وب سایت شما دارند.) در نهایت موتور های جستجو با بررسی صفحه اصلی وب سایت شما، ۴۵ لینک مورد نظر را بررسی خواهند کرد و با در نظر گرفتن اعتبار این لینک ها (پیج رنک و عوامل سئو) پیج رنک شما را محاسبه خواهند کرد. بدیهی است همین شرایط برای سایت های دیگر نیز وجود خواهد داشت و این یک رابطه دو طرفه خواهد بود. البته امکان دارد شما با استفاده از کد نوفالو (nofollow) راه ارتباطی را مسدود کنید.

nofollow

کد نوفالو (nofollow) چیست؟

کد نوفالو برای موتور های جستجو به این معنا خواهد بود که نباید به دنبال این لینک بروند. به بیان ساده تر شما با این دستور به موتور های جستجو خبر می دهید که این لینک در محاسبه پیج رنک شما وارد نشود. از طرفی لینک نوفالو از صفحات شما به صفحات دیگر موجب خواهد شد، تاثیر در پیج رنک سایت های مقابل نیز نداشته باشد. البته شما با این کار، همچنان اجازه ایندکس این صفحات را به موتور های جستجو خواهید داد. این کد به صورت “rel=”nofollow  است.

<a href=www.example.com rel=”nofollow”>Anchor Text</a>

nofollow

دلایل استفاده از کد nofollow

جلوگیری از کاهش اعتبار شما : فرض کنید شما لینک های ورودی مناسبی را از سایت های دیگر دریافت می کنید. اما بخش زیادی از این اعتبار را با لینک های خروجی، به سایت های دیگر هدیه می دهید. در این حالت کد nofollow کاربرد خواهد داشت.

جلوگیری از اسپمرها : در صورتی که صفحه شما به یک سایت اسپم لینک شده است، یا در بخش نظرات سایت شما لینک‌های نامناسب و اسپم قرار می‌دهند، می توانید از کد نوفالو کمک بگیرید.

جلوگیری از تکراری شدن محتوا : در صورتی که شما دو لینک متفاوت در صفحه خود به یک صفحه داخلی یا خارجی دارید که دارای anchor text (متن لینک شده) متفاوت هستند بهتر است با استفاده از کد نوفالو (nofollow) یکی از آنها را نادیده بگیرید.

nofollow

نحوه شناسایی کد های نوفالو

جهت بررسی نوفالو بودن لینک ها، می توانید به سورس کد آن ها بروید و کلمه nofollow را جستجو کنید. در صورتی که با مرورگر فایرفاکس کار می کنید از Ctrl+U و در گوگل کروم با راست کلیک کردن روی صفحه و انتخاب گزینه view page source میتوانید به سوررس کد وب سایت مورد نظر بروید. البته راه ساده تر برای کشف لینک‌های نوفالو، استفاده از افزونه‌های اختصاصی آن در مرورگرهای فایرفاکس یا گوگل کروم است. برای این کار کافیست در قسمت جستجوی افزونه‌های این دو مرورگر عبارت nofollow را وارد کرده و افزونه‌ی مرتبط با آن را دانلود و نصب نمایید.

توجه: استفاده از Dofollow بعنوان یک کد کارایی خاصی ندارد و تنها نشان دهنده نوفالو نبودن لینک است.

 

علیرضا حیدری

۱ دیدگاه

1 + 18 =