وبلاگ فرتک
banner microcopy

بهبود تجربه کاربری با استفاده از میکروکپی (MicroCopy)

همیشه وقتی میخوام شروع کنم به طراحی وبسایت جدید، یکی از دغدغه های اصلیم اینه که چطور از ابزارهایی که در دسترس دارم، از یک طرف برای جذب مخاطب بیشتر و زیبایی سایت و از طرف دیگه جذب رضایت مشتری استفاده کنم.

هنر اینه که بتونم هر دو رو به نحو احسنت انجام بدم. وقتی بخوام حرفه ای کار کنم چاره ای ندارم جز اینکه به UI و UX آشنایی و تسلط کامل داشته باشم. این هفته، در آدینه با فرتک ؛ من رو تحمل کنید تا با یکی از مفاهیم UX ، که بسیار کاربردی و مفید هست، بیشتر آشنا بشیم.

وقتی به یک طراحی عالی از نظر تجربه کاربری فکر می کنیم، خیلی آسونه که همه چیز رو در نظر بگیریم.

مثل فونت ها چه اندازه و به چه شکل باشند، آیکن ها چه رنگی و چه مدلی استفاده بشن، رنگ ها مطابق رنگ سازمانی و زیبا باشند و… البته این موارد هم زیاد آسونه آسون نیستند و باید از استاندارد خاصی پیروی کنند.

یکی از اعضای تشکیل دهنده مهم در تجربه کاربری که امروز قصد داریم بهش بپردازیم، میکروکپی ها هستند که تاثیر زیادی دارند و احتمال زیاد، شما هم تا کنون باهاش در گیر بودید ولی نمیدونستید که اینها همان میکروکپی هستند.


قبل از شروع، پیشنهاد میکنم این مطلب رو مطالعه کنید!

تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) چیست؟


در ادامه همراه ما باشید تا بطور کامل با میکروکپی و تاثیر آنها آشنا شوید.

میکروکپی چیست؟

میکروکپی ها متن های کوچکی هستند که در رابط های کاربری وجود دارند و به کاربر کمک می کنند تا درک بهتری نسبت به فرم ها داشته باشند و با اطمینان بیشتری اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهند.
برای مثال می توان به پیام های خطا، توضیح دهنده های فرم تماس و پیام های فروشگاه های اینترنتی اشاره کرد.
به طور غیر مستقیم، همین کلمات کوچک، بی معنی به نظر می رسند و طراحان وبسایت، گاها استفاده از آنها را الزامی نمی دانند این در حالی است که رعایت آن تاثیر بسیار زیاد و باور نکردنی روی تجربه کاربری دارند.

  • برای ورود به پنل مدیریت وبسایت یا سرویس خود، نام کاربری یا کلمه عبور را فراموش کرده اید و یا آن را اشتباه وارد می کنید. پاسخ سیستم چه باشد بهتر است؟
  • در فرم ثبت نام، قصد دارید تاریخ تولد را نیز دریافت کنید. چگونه مخاطبان را متقاعد خواهید کرد که آن را بصورت صحیح و درست وارد کنند؟
  • قصد دارید ایمیل یا شماره موبایل مخاطبان را در فرم های خود دریافت کنید. چگونه به آنها اطمینان می دهید که از آن استفاده غیر مجاز نخواهد شد و برای آنها ایمیل و پیامک های تبلیغاتی متعدد ارسال نخواد شد؟
  • در صورتی که اطلاعات یک فرم را اشتباه وارد کرده باشید، پیام خطای نمایش داده شده چگونه باشد بهتر است؟
  • و….

درست متوجه شدید، میکروکپی در رابطه با همه سوالاتی نظیر سوالات مطرح شده، می تواند شما را به بهترین نحو راهنمایی نماید.

چرا میکروکپی مهم است؟

قبل ار هر چیز بدانید، چون میکروکپی ها متن های بسیار کوچکی هستند، دلیل بر پیاده سازی آسان آنها نیست! فاکتورهای زیادی در نحوه ی پیاده سازی میکروکپی ها نقش دارد.
ما در این مقاله سعی می کنیم با مثال های واقعی از نمونه های موفق خارجی، موضوع را برای شما روشن تر کنیم تا شما نیز بتوانید تجربه کاربری قدرتمندی رو برای کاربرانتان رقم بزنید.

وقتی نتیجه نگرفتید، میکروکپی ها را دوباره بررسی کنید!

تست کردن استفاده پذیری المان های تجربه کاربری، این امکان را به شما می دهد تا متوجه شوید کدام بخش آن برای کاربر، یک تجربه خوب را رقم زده است و کدام بخش آن برای کاربر گیج کننده بوده است.

تغییرات کوچک می توانند تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشند. پس هر بار که از میکروکپی ها نتیجه مطلوب نگرفتید، آنها را آنالیز کنید و سعی کنید با تغییر دادن در آنها، به نتیجه مطلوب برسید.

برای نمونه، وب سایت Veeam با آنالیز هایی که داشت، متوجه شد که کاربران به دنبال درخواست قیمت هستند.

(قبل از آنالیز)

آنها طبق نتایج تست هایی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که با تغییر جمله “ثبت یک درخواست – Request a quote” به “درخواست قیمت – Request pricing” به مقدار  ۱۶۱.۶۶ درصد، رشد در ثبت درخواست هایشان داشند. به همین راحتی!!

(بعد از آنالیز)

 

کاربران تان را تشویق کنید تا وظایف مشخص شده داخل وب سایت شما را انجام دهند تا شما از رفتار کاربران و واکنش های آنها بیشتر نتیجه گیری کنید.
سعی کنید از تکنیک های A/B Testing حتما استفاده کنید. در آینده، مقاله ای مفصل در این باره منتشر خواهیم کرد.

telegram fartech

 

نگرانی های کاربران را از بین ببرید

میکروکپی ها می توانند شک و تردید کاربر در انجام عملیات مختلف را بررسی کند و اطمینان مورد نیاز را به کاربر بدهد. شما باید سوالات کاربر را پیش بینی کنید. تست کاربر یکی از بهترین روش ها برای پیداکردن اغلب سوالات کاربران است.

ما سعی کردیم چند نمونه از شک و تردید های کاربران را در اینجا بیان کنیم.

 

ترس از اسپم:

ممکن است جمله “بدون توییت خودکار” را دیده باشید که ضمانت می کند با اتصال اکانت توییتر شما، به صورت خودکار توییت نمی کند.

یک نمونه میکروکپی از وب سایت Timely وجود دارد که هنگام درخواست اتصال حساب توییتر از کاربر، این ضمانت را به او می دهد تا نگرانی کاربر را از این مورد کاملا رفع کند.

بدین صورت: “ما قول می دهیم که خودکار توییت نکنیم؛ دوستان شما را اسپم نکنیم؛ یا خودکار حساب های خودمان را دنبال نکنیم.”

وب سایت Memonic در فرم ثبت نامش، کاربر را از این که ایمیل او برای مقاصد غیر قانونی استفاده نمی شود مورد اطمینان قرار می دهد. این نیز می تواند یک نمونه دیگر باشد که به کاربر این اطمینان را می دهد که ایمیل او در جای امنی قرار می گیرد.

 

ترس از دست رفتن اطلاعات:

به کاربر این اطمینان را بدهید که اطلاعاتش از بین نخواهد رفت و به دست سودجویان نخواهد افتاد. نمونه موجود موفق را می توان وب سایت Basecamp به شمار آورد که در فرم ثبت نامش اینگونه بیان کرده:
“نگران نباشید، ما تمام اطلاعات شما را برایتان ایمیل کردیم”

 

چرا کاربر به وارد کردن اطلاعات نیاز دارد؟

یک نمونه موفق که شاید همه شما آنرا بشناسید، Facebook است. در فرم ثبت نام این وب سایت کاملا برای کاربر روشن سازی شده که استفاده از سرویس های این شرکت کاملا رایگان است و برای همیشه نیز رایگان خواهد ماند!

شاید بسیاری از کاربران برای دادن اطلاعات تولدشان مشکل داشته باشند.

فیس بوک با جمله ای مشخص کرده که چرا قصد دارد تاریخ تولد شما را داشته باشد، این مشکل را رفع کرده است.

از این راهکار می توان استفاده کرد که مطمین شوید کاربران هنگام وارد کردن اطلاعات، شک و تردیدی نداشته باشند و شما باید با توضیح دادن دلیل اینکه چرا آن اطلاعات را می خواهید، این شک را برطرف کنید.

 

با خطاهای پیش آمده در سایت، کاربران را گیج نکنید!

وقتی مشکلی پیش می آید، خیلی خوب است که بتوانید کامل توضیح دهید دلیل این خطا چیست و چرا این اتفاق افتاده است. اگر این کار را نکنید، برای کاربران خیلی سخت خواهد بود که بتوانند متوجه شوند دقیقا چه اتفاقی افتاده است!

سعی کنید همیشه به کاربرانتان بگویید که چه اتفاقی افتاده و چگونه می توانند آنرا رفع کنند. با مخاطبان خود رو راست باشید!

 

همه چیز را کوتاه و مفید در نظر بگیرید!

به اعمالی که قرار است در سایت شما انجام شود و همچنین نتیجه آنها فکر کنید. وقتی از میکروکپی ها استفاده می کنید، سعی کنید از کلمات و جملات ساده استفاده کنید و اصطلاحات سخت را به کار نبرید.

کاربران نمی خواهند برای انجام یک کار کوچک، دستور العمل های پیچیده و سخت را بخوانند! همانطور که از اسمش هم مشخص است قرار است یک میکروکپی باشد و نه یک صفحه پر از متن!

شما برای انسان ها قرار است میکروکپی استفاده کنید و انسان ها نیاز دارند تا متن را بخوانند و درک کنند! پس پیچیدگی را کاملا کنار بزارید!

 

وضعیت لحظه ای خود را شرح دهید

هیچ مشکلی وجود ندارد اگر بخواهید وضعیت لحظه ای از تعداد کاربران یا اعضای وب سایت تان را به کاربران جدید نمایش دهید. پس می توانید خیلی راحت به افرادی که هنوز عضو وب سایت شما نشده اند، نشان دهید که تنها نیستند و می توانند جزوی از یک خانواده بزرگ باشند.

البته توجه داشته باشید که نمایش اطلاعات غیر مفید، می تواند گاها برعکس عمل کنید و باعث نارضایتی کاربر شود و احساس کند که دارید به آنها دروغ می گویید.

 

میکروکپی همه چیز نیست!

میکروکپی قرار نیست تمام مشکلات UI و UX سایت شما را رفع کند. هر چقدر هم میکروکپی به خوبی پیاده سازی شود، ولی دیگر اجزای UX کامل نباشد، باعث ناکارآمد بودن میکروکپی ها می شود. همه آنها مانند اعضای بدن، به یکدیگر وابسطه هستند. اگر مشکلی با رابط کاربری دارید، پس رابط کاربری را به روز کنید و با باز طراحی سایت تاثیر آن را مشاهده کنید.

 

سخن پایانی

نظرتان چیست اگر وبسایت شما روزانه ۱۰۰۰ بازدید داشته باشد، و از آن تنها ۱۰ نفر به هدف خود یعنی رسیدن به خدمت، محصول یا مطلب مورد خود رسیده و تبدیل به مشتری شما شود یا اینکه روزانه ۱۰۰ بازدیدکننده داشته باشید که همگی به مشتری نهایی تبدیل شوند؟!

قطعا برای رسیدن به این مهم، باید مراحل زیادی را طی نمود. وبسایت پرسرعت، سئو، بهینه بودن تصاویر، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بک لینک، بهینه سازی وبسایت برای موبایل و ریسپانسیو بودن سایت، آپدیت و بروز بودن مطالب وبسایت و… و از همه مهم تر، جذاب به نظر رسیدن قالب و طراحی وبسایت از نظر مشتری و اینکه در کوتاه ترین زمان بتواند به آن چیزی که می خواهد برسد.

من امروز تنها به یکی از مواردی که می تواند باعث اطمینان بیشتر مخاطبین شما شود و آنها را از سردرگمی در وبسایت شما نجات دهد، اشاره کردم.

میکروکپی هایی که از محتوای خوبی بهره مند باشند، کاربر را به خوبی راهنمایی می کنند و آنهایی که غیر از این باشند، باعث گیج تر شدن کاربر می شود. سعی کنید در هر مرحله، با استفاده از انواع تست، رفتار کاربر را بررسی کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید.

در هفته های بعد سعی می کنیم با نکات بهتر و کاربردی تر، شما را در راه اندازی و رونق کسب و کار آنلاین، یاری کنیم.

هفته ی آینده نیز منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

با تشکر از شما. موفق و پیروز باشید.

حسین رحیمی

۱ دیدگاه