وبلاگ فرتک
local-seo

سئوی محلی یا Local Seo چیست؟

شاید بارها این جمله را دیده باشید: “رتبه اول را در موتورهای جستجوی شهر خود داشته باشید.”

اما به راستی سئوی محلی یا Local Seo چیست؟! چرا سئوی محلی تاثیر بسیار زیادی در بالابردن آمار بازدیدکنندگان وب سایت شما و حتی آمار مشتریان به محل کسب شما دارد؟!  گوگل چگونه به مکان جغرافیایی شما پی می برد و شما را به همشهریانتان معرفی می کند؟!

فرض کنید به دنبال یک رستوران در نزدیکی محل زندگی خود و یا در شهر خود هستید. چه چیزی را در گوگل جستجو می کنید؟ برای مثال “رستوران خوب”، “رستوران نزدیک من” یا …

اگر خواسته باشید یک فروشگاه فرش را پیدا کنید چه چیزی جستجو خواهید کرد؟ ممکن است این عبارات را جستجو کنید: “فرش دستباف”، “فرش ماشینی”، “فرش ۱۲۰۰ شانه” و یا جستجو با جزئیات بیشتر، به فرض “فرش کاشان“، فرش ۷۰۰ شانه طرح دستبافت کاشان” یا …

هنگامی که شما این عبارات را جستجو کنید، موتورهای جستجو گوگل، بر اساس موقعیت مکانی شما، نزدیک ترین فروشگاه ها و یافته ها، را به شما نمایش خواهد داد.

با توضیحات بالا، می توان گفت، سئوی محلی، فرایند بهینه سازی وبسایت شما در موتورهای جستجو، بر اساس مکان جغرافیایی کاربران است.

تاثیرات سئوی محلی چیست؟

گوگل ادعا می کند که نتایجش کاربر پسند است! بدین معنا که همیشه سعی بر این دارد، نتایجی که به کاربران نمایش می دهد، همان هایی است که آن ها بدان نیاز دارند تا با کمترین اتلاف وقت به نتیجه مطلوب خود برسند.

یکی از مواردی که اخیرا بیشتر مدنظر موتورهای جستجو و علی الخصوص گوگل بوده است، سئوی محلی و نمایش کسب و کارها و نتایج نزدیک تر به کاربران است. با این حساب، اگر شما در وبسایت خود، جزئیات مکانی و مشخصات خود را بطور کامل تری قرار دهید، بیشتر مورد توجه گوگل خواهید بود.

همیشه کاربران در عبارت جستجو، مکان و محلی مد نظر خود را وارد نمی کنند. ممکن است فردی عبارت “فرش” را جستجو کند، اما فرد دیگری “فرش کاشان”. گوگل با محاسبات خود، فاصله کاربران تا یافته های خود را بدست آورده و سپس آن ها را نمایش خواهد داد.

شهرت و سابقه کسب و کار شما نیز در رتبه بندی تاثیر مستقیم دارد. این شهرت ممکن است بر اساس مدت زمان طولانی است که وب سایت شما در حال فعالیت است و یا حتی تبلیغات گسترده شما در محیط شهر و یا صدا و سیما که باعث افزایش آمار بازدید وب سایت شما شده است. این شهرت و برند شدن شما باعث می گردد که از سایر رقبا در شهر خود پیشی بگیرید و رتبه های اول گوگل را تصاحب کنید.

local-seo

چگونه سئوی محلی خود را بهینه سازی کنیم؟

سئوی محلی یک فرآیند مداوم و همیشگی است. مشخصات تماس شما باید بروز باشد. در ادامه، به چندین موردی که می تواند شما را در این راه یاری دهد، اشاره می کنیم:

  • استفاده مکان شما در تگ عنوان (Title Tag)

یکی از ساده ترین و راحت ترین راه هایی که می توان رتبه خود را در سئوی محلی ارتقاء داد، قرار دادن مکان یا شهر خود در عنوان سایت است. به فرض بجای بکار بردن عنوان “فرش ماشینی | فرش ۱۲۰۰ شانه | فرش دستبافت” می توانید در کنار عبارت بکار برده، محل مورد نظر خود را نیز اضافه کنید. برای مثال “فرش کاشان | فرش ماشینی کاشان” و…

یا می توانید از کلمات مشابه که کاربران را به محل مدنظر شما هدایت می کند استفاده نمائید. ولی بخاطر داشته باشید که از بکار بردن کلمات تکراری پرهیز کنید. بجای آن از کلمات هم معنی استفاده نمائید.

  • نمایش نام، آدرس و تلفن

اصطلاحا به ترکیب موارد فوق NAP گویند، Name، Address ، Phone. این اطلاعات مورد تاکید گوگل است! هر کدام یک از این موارد را می توانید در وبسایت و در اکانت Google My Business خود وارد کنید. و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بروز بودن و صحیح بودن این اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • نقشه آنلاین

یک نسخه از نقشه و مپ گوگل از محل کار خود را را در وبسایت قرار دهید. این کار باعث می شود که کاربران راحت تر به محل کسب و کار شما دسترسی داشته باشند و البته در ارتقاء وبسایت شما در آن محل نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

  • دکمه های call to action

منظور دکمه هایی است که با کلیک کاربر روی آن ها، یک فعالیت خاص انجام گرفته و کاربر به صفحات خاصی هدایت می شود. بهتر است در جاهای مناسب و در صفحات مختلف وبسایت خود، دکمه هایی جهت هدایت کاربران به سمت صفحه تماس با ما و همچنین مشخصات تماس خود قرار دهید. این بهترین حالت برای ایجاد ارتباط دوطرفه بین آن ها با شماست.

  • بررسی رفتار کاربران

سعی کنید رفتار کاربران را در بازه های زمانی مختلف، بصورت آنلاین بررسی و نظارت کنید. این کار را می توانید از طریق نرم افزارهای ثبت و تحلیل آمار بازدیدکنندگان نظر PIWIK که در شرکت فرتک نیز بکار گرفته می شود، انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدتی خواهید توانست بخوبی صفحات پربازدید را شناسایی کرده و متوجه شوید که بیشتر کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو به وبسایت شما می آیند، دنبال چه چیزی و از چه مکان هایی هستند. این بررسی و تحلیل، به شما ایده های خوبی خواهد داد و در ارتقاء کسب و کار شما نیز موثر خواهد بود.

  • بهیته سازی نسخه موبایل

اگر اخبار دنیای سئو را دنبال کرده باشید حتما به این مورد برخورده اید که گوگل ابتدا نسخه موبایل وب سایت را بررسی می کند. در واقع به دلیل افزایش استفاده از گوشی های هوشمند در سراسر جهان، گوگل نیز به این موضوع واکنش نشان داده است و برای تجربه کاربری بهتر به وب سایت هایی که نسخه واکنش گرای خوبی داشته باشند امتیاز بیشتری می دهد.

واکنش گرا یا ریسپانسیو به معنای سازگاری وب سایت شما با مرورگرها و وسایل مختلف از جمله موبایل، تبلت و … است.

از آنجایی که امروزه تعداد زیادی از کاربران از طریق تلفن های همراه خود در اینترنت مشغول جستجو هستند و اکثرا وضعیت مکانی آن ها از طریق GPS موجود روی دستگاه موبایل آن ها به راحتی قابل دسترس است، اهمیت بهیته بودن وبسایت شما در نسخه موبابل، دو چندان خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سئوی محلی یا Local SEO پرداختیم. در یک جمله می توان گفت توجه به سئوی محلی و اهمیت به کاربران بومی موجب افزایش قابل توجه بازدید کنندگان وب سایت شما و در نتیجه افزایش رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل خواهد شد. بنابراین از این امتیاز گوگل در جهت افزایش بازدید وبسایت خود و رونق هرچه بیشتر کسب و کار خود استفاده کنید. با ما همراه باشید تا در مطالب بعدی به ادامه اصول سئو بپردازیم.

محمد کوچکی

۳ comments